Jump to content

Noen som vet hva slags skrog denne plattgatteren er? 89mod


tidlibom

Recommended Posts

Nei, det er sant, er lettere å pusse føre oljing! Men hvis du oljer mett nå og legger noen få lag lakk, bare så det holder denne sesongen, så tar du det kosmetiske til neste sesong, da har nok oljen oksidert slik at du kan pusse igjen. Da rekker du jo også å se hvor eventuelle problemområder er og fikset dem! :flag:

Link to post
Share on other sites

Fedig med dagens "økt" på båten min :yesnod:

 

Joda, det noen er som har tettet små lekasjer med margarin, eller også med vanlig grease, men det er vel neppe annet en en kriseløsning.

 

Men du kan jo prøve med en "mauring" så slipper du å hoppe i det kalle vannet.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da har båten trutna seg ferdig :) helt tett..

så da er det motor igjen. sjekka oljen idag å der var det helt tørt, bunnpannen sikkert tømt . håper det iallefall.

 

Noe spes jeg må huske før jeg starter opp beistet??

 

Fortsatt ingen som vet hva slags skrog dette er?

:)

Link to post
Share on other sites

tidlibom, så det er du som har den plattgatteren der. Jeg ligger litt lenger ut på samme pir som deg. Artig å se båten her på BP også. Den har potensial til å bli skikkelig fin, og skroget har jo flotte linjer. Litt arbeid venter deg dog, men prøv å få overbygget tett nå, så kan du starte på den store pussejobben etter opptaket til høsten. Skal du ligge i den båsen fremover også?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Så fint å høre at båten din har trutna seg ferdig... :yesnod:

Men du må nok renge med at den kan begynne å ta inn litt vann igjen når motoren startes og du begynner å gå med båten. Da blir det bevegelse i skroget og noe av det treverket som har satt seg, begynner å bevege seg igjen.

Men dette setter seg også etter hvert.

Men hva slags lensepumpe/pumper har du i båten?

 

Du har ikke fortalt noe om hva slags motor det er i båten.

Bensin?

Diesel?

Fabrikat?

HK?

Ferskvanns kjølt eller saltvann?

 

Ellers ser det ut som om det ikke blir lett å oppspore fabrikasjonen på båten din. :nonod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heisann bryggenabo:) skal ligge der ut sesongen iallefall.

Du får komme bortom med noen tips.

 

Beistet består av en 110 hk mitshubitsi Diesel

saltvannskjølt. går iallefall en slange fra vannet å inn i motoren.

 

Har en sånn sak med nivåvakt som står på bunnstokken på den dypeste plassen i båten.

 

Hvor ligger du hen ludde? kan ikke si å ha sett båten din på samme brygge... om det er den på bildet da?

Redigert av tidlibom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler litt på om den er saltvannskjølt. Slange fra vannet har du uansett, men om den er ferskvannskjølt går sjøvannet gjennom en varmeveksler og kjøler der ferskvannet i indre krets. Deretter går deg ut via eksosbendet, og kjøler eksosen samt demper lyden...

 

Et par bilder hadde vært greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvor stor pumpe trenger jeg? holder det med en såmm billig biltemasak?

 

Kapasitetsmessig holder det sikkert, men pålitelighet er noe annet .....

Flere her på båtplassen har gitt uttrykk for blandede erfaringer når det gjelder slike billigpumper. Selve pumpen er en sak og en eventuell automatisk nivåventil er noe annet.

Men hvis du har regelmessig tilsyn med båten klarer du sikkert å fange opp hvis pumpen en dag skulle slutte å virke.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Biltemapumper er greie de.

Kjenner en som har ei slik og han er i hvert fall fornøyd.

 

Hvor stor pumpe du trenger avhenger av hvor mye vann båten tar inn.

 

Hvis du har tilgang til landstrøm kan du også sette inn ei mobil pumpe med flottør.

Disse pumpene er fine i en "nødsitvasjon" men du må selvsagt skaffe deg ei permanent pumpe når du har trebåt :yesnod:

 

Det er ellers litt merkelig at det ikke finnes slik pumpe ombord fra før???

Link to post
Share on other sites

hvor stor pumpe trenger jeg? holder det med en såmm billig biltemasak?

 

Ja, dem funker vel vel så bra som andre pumper dem vil jeg tro(?). KJøp en slik med flotør, eller flotør/nivåvakt som dem selger utenom på biltema. Den bilig pumpen dem har til under 200kr tar 20-30 liter i min. og det burde vel holde i massevis.

 

Selv har/hadde jeg tre pumper i båten min, en av dem på eget batteri. Overkill kanskje, men når man ser hva som skjer når pumpa svikter så er det bedre å bruke noen hundrelapper på det en å se båten gå til bunns...

Link to post
Share on other sites

Det er ellers litt merkelig at det ikke finnes slik pumpe ombord fra før???

 

ja det er det. Har kjøpt et par båter opp igjennom åra, og finner nesten altid pumper som ligger under dørken, ofte flerne. Når en slutter å virke så er det mange om bare kutter strøm og dren. slange og setter i ny. Har selv fixet flerne av disse pumpene. Som oftes virker dem fint, er bare små fremedlegmer som sitter fast i pumpe impelleren, eller at impeller trengs å skiftes. :smiley:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...