Grand Banks jr Startet 23.Juli.2009 Del på Facebook Startet 23.Juli.2009 For 2 år siden var det full stopp på motoren (dvs drift uten dreiemoment...). Årsaken var dieseldyr i tanken som stoppet tilførsel av diesel. Den gangen "vasket" jeg tanken, fylte på nytt drivstoff og byttet filtere med videre. Nå stoppet den igjen, men ved kai. Motoren starter såvidt, men slukner uten å oppnå turtall uavhengig av spaken/ gasspådrag. Båt: Nidelv 24 Motor: VP MD2 Forbruk: ca 1 tank i året (30 - 40 liter ) Eneste tilgang til tanken er et hull på ca 4 cm på toppen. Ser jo lite nedi der, men da jeg tok opp flottøren var den dekket av svart belegg. Minner om dieseldyr. Tanken er 1/4 full. Vannutskiller har kun diesel i seg, men et cm tykt belegg av det som minner om dieseldyr. Har ikke åpnet den, da jeg ikke hadde rette verktøy ombord. Hva bør gjør jeg nå? - Tilgang med svamp er umulig i tanken. (Sist pumpet jeg ut dieselen, spylte med ren diesel og pumpet ut igjen. Deretter fylte jeg full tank. Luftet alt, byttet dieselfilter og startet. -Null problemer på 2 år. Så skjedde dette nå. Båten har lagt i ro i noen dager...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Så lenge tanken er såpass utilgjengelig har du nok allerede funnet metoden for å få svineriet ut. Spørsmålet er hvordan du kan unngå at det skjer igjen og da er mitt tips å sørge for at der ikke samler seg vann i tanken. Bruk Hammerdown eller annen kondensfjerner for diesel ALLTID og sjekk tanklufting og fyllespuns om der kan komme vann inn i disse. Om tankluftingen ligger litt uheldig til kan kanskje en og annen sjø skvette inn og da kan det hjelpe å legge lufteslangen så høyt som mulig inne i båten (fra skroggjennomføringen og minst 10 men gjerne 30-40 cm opp før slangen så går ned til tanken, husk kontinuerlig fall i begge retninger fra høyeste punkt så der ikke blir vannlås). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hmmm... Nå har jeg tømt tanken. Var 13 liter mørk grønn diesel igjen, med godt med innslag av dieseldyr/ svarte prikker i bunnen. Dieselen så svart ut ovenfra når den lå i min hvite 30 liters bøtte... Har også tømt og vasket vannutskiller og byttet dieselfilter, men får ikke luftet motoren... Tror det er fordi jeg har glemt å blåse hardt fra motoren til tanken (så det bobler i tanken). Sist gang måtte jeg det for å få åpnet proppen i dieseltanken igjen. Men jeg hadde ikke 19 mm. fastnøkkel med meg, så det får jeg gjøre i morgen. Når det gjelder luftingen er den montert helt oppe under fenderlist, og jeg har ikke vært ute i noe vær som skulle slått inn der. (Bare godvær turer i år.) - Derfor kan jeg heller ikke lage slik smart bøy på luftingen som du nevnte. Men kan det være vann på tanken uten at dette kommer i vannutskilleren? - Var nemlig kun diesel og dieseldyr/ slam i bunnen av glasset... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hadde en tråd om dette for noen dager siden, og det manglet ikke på gode råd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57543 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Men kan det være vann på tanken uten at dette kommer i vannutskilleren?Joda, du tar nok ikke ut dieselen helt fra bunnen i tanken så der kan godt være mye vann der før du ser det i vannutskilleren. Om tanken er riktig konstruert (noe den ofte IKKE er i fritidsbåter) så skal der være muligheter til å tappe av på det aller laveste punkt netopp for å kunne fjerne vann og slam. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Vann i dieselen pleier å komme enten sammen med dieselen, eller fra en lekkasje i påfyllingen. Litt vaselin på pakningen til lokke kan være en fordel en gang i blant. Normalt sett er ikke uttaket på tanken helt i bunn, så da er det plass til litt vann under. Jeg ville kjørt på dobbel dose med Bio Protect eller annen dieseldyrfjerner på første tanken nå, og deretter en skvett ved hver tanking. Dette for å drepe de dieseldyrene du garantert ikke har blitt helt kvitt ennå. Ellers er det ikke dumt med Hammerdown for å holde vannet borte, uten vann i tanken ingen dieseldyr. Jeg bruker alltid dette, i tillegg til at de jeg bunkrer hos har Bio-Protect på tankene sine. Så da føler jeg meg relativt trygg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Om tanken er riktig konstruert (noe den ofte IKKE er i fritidsbåter) så skal der være muligheter til å tappe av på det aller laveste punkt netopp for å kunne fjerne vann og slam. Har hørt at det ikke er lovlig med drenerings kran,pga. forurensing.Andre som vet noe om det?Jeg for min del laget et hevert system, som funker veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Høres dustete ut. Dét fører jo bare til at man må kaste mer diesel... I mitt tilfelle 13 liter i denne omgangen. Forrige gang var det vel nesten 30 liter... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Jeg sliter med akkurat det samme! Fikk motorstopp etter 20 timer i gammel skageraksjø midt på vinteren om natta, rett ved nordmerket. Etter dette ble tanken tømt, og jeg vasket hele tanken så godt det lot seg gjøre. Har brukt tilsetnigsstoff for å forebygge, men allikevel fikk jeg nesten stopp i en fjord ¨på vei ut fra skottland allerede i fjor. DA hadde vi kun en time å gå på før vannet rant ut av hele fjorden (den er ca. 7 nm lang), og timingen er veldig viktig pga de store tidevannsforskjellene. Det blåste sterk kuling rettt i mot, så til tross for syv knop medstrøm fjorde vi fortsatt ikke mer en n 7-8 knop før jeg merket at turtallet på motoren falt i enden av fjorden, kanskje der det var mest kritisk. Slapp av på gassen Der er det kun en halvmeter dypt ved lavvann, og klarte å komme meg ut før vi fikk satt seil og seilt ut. Det var guffent. Denne sommeren har vi også vært ganske langt og i endel rufsevær. I forirågrs stoppet motoren i den trange leden mellom mandal og kristiansand. Da var det heldigvis grei vind så vi fikk seilt inn til en brygge og ordnet det der. ganske fullt avsit i filteret og tett rør fra tanken. Renset opp igjen og trodde alt var bra, men allerede dagen etter døde motoren etter ca9 timers gange. DA var vi på åpent hav, så det gikk greit å seile for autopilot mens jeg fikset problemet. Nå er neste spørsmål hvor langt jeg kommer før neste stopp. JEg har 300 liters tank og ganske stor utskiftning på dieselen. Tipper det går et par tusen liter i året med varme om vinteren og mange lange helgeturer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Har hørt at det ikke er lovlig med drenerings kran,pga. forurensing.Andre som vet noe om det?Jeg for min del laget et hevert system, som funker veldig bra. Hei Pelle Parafin, Det er lov med drenerings krane. Bruk det i stedet for hevert, drener tanken med jevne mellomrom og alltid før du skal på sjøen. Alle har råd til å miste noen liter med diesel. Pass på å drenere så mye at det bare kommer diesel. Drit og vann ligger i bunn slik at dette er det første du får i pøsa, slik sparer en filter på også. Null vann /drit - null problemer med diesel systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Tror ikke jeg har slik kran jeg... Har org. montert metall tank i Nidelv 24, under benken. Må i tilfelle være apekatt for å komme til under der tror jeg... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.