Jump to content

Misvisning på Garmin 525?


chris_craft

Recommended Posts

Jeg regner ikke med større nøyaktighet på GPS enn +/- 50 m i båt. Ja jeg vet at man kan foreta målinger med GPS ned i mm nøyaktighet.

Bedre nøyaktighet, på dynamisk GPS uten korreksjoner, altså ca 10 m. gjelder kun 95% av tiden.

 

Men det kan også være at du har satt feil kartdatum. Det kan være feil i kartet.

 

En ting tror jeg er ganske sikkert. Det er ikke noe galt med selve GPSen din.

Noter deg en posisjon i kanalen når du har vann under kjølen og GPSen viser deg på land. Bruk ECDIS løsningen til Kystverket og finn frem til den posisjonen. Kom tilbake og fortell hva du fant.

Link to post
Share on other sites

Har vel vært en del feil med disse helt i fra begynnelsen da denne nye serien kom på markedet.(420-520-525). Fikk ny plotter av forhandler for et par år siden p.g.a. tilbakekalling av flere produksjonsserier på disse plotterne. Hadde selv masse feilvisninger slik som er nevnt her ,bl.a. at båten så ut som jeg kjørte 50m. inne på landjorda. Nå finnes der jo mange nye oppdateringer av programvaren på Garmin sine hjemmesider, så det går jo an å forsøke det i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en saftig feil på plassering av båten på plotteren idag, iforhold til hvor jeg kjørte.

Fra der jeg var til hvor plotter sa, så rundt 200-300 meter feil.

La også merke til at den viste feil fart.

 

Slo den av og på igjen så var alt ok igjen.

Dette har ikke skjedd før.

Link to post
Share on other sites

I går kveld skulle jeg slå på den samme plotteren, da var skjermen helt svart mens det lyste i displayet. prøvde å koble av strømmen samt slå den av og på men ingen ting nyttet. Da jeg slo den på i dag tidlig var alt ok. Prøvde den nå i kveld også å da virket alt som det skulle. Jeg tør ikke stole på en plotter med så mye feilsymtomer.Plotteren har nyeste softwear.

Samkjørte i dag med c-map kart fra 90 talle på pc her fikk jeg helt korekt posisjon.Har snakket med bellanor de hadde fått tilbakemelding på at 2g visjon kartene ikke var så nøyaktige som vanlige 2g kart.

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt på posisjonene på plotteren Den viste 59 15 463 / 010 25 700 bøyen lå på 59 15 458 / 010 25 697 min oppriktige posisjon i følge kart var 59 15 453 / 010 25 643.

 

 

De to første posisjonene gir et avvik på 10 meter N/S og 5 meter Ø/V.

Avviket mellom det du kaller oppriktige pos og den første posisjonen er 18,5 meter N/S og 105 meter Ø/V.

105 meter er mye.

Forstår jeg deg riktig i at den siste posisjonen er "plottet" på et papirkart?

 

Foreslår at du laster ned et free ware program som heter Visual GPS. Ta med GPSen hjem og la GPS en foreta registreringer over tid f.eks 24 timer. Hjemme posisjonen din finner du ved hjelp av Norgesglasset til statens Kartverk.

Link to post
Share on other sites

Renna inn mot brua i Tønsberg er også helt feil på mine plottere , plotterne viser det samme men sannheten er at på plotteren er jeg på feil side av de røde stakene selv om jeg seiler mellom røde og grønne , det samme gjelder siste staken jeg passerer når jeg kommer inn i kostersundet , slik har det vært i flere år på både garmin og raymarine.

Det er de 2 stedene jeg har funnet feil , ellers så fungerer det 100% slik jeg kan se , plotteren er uansett en veiledning og ikke noe man skal styre slavisk etter , følg merkingen og det hodet og øynene sier er mitt motto , slike feil er det vel ikke noe å få gjort med uansett

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips og råd.Har hentet ny plotter på Bellanor i dag, så da blir det spennende å se om den virker uten av / på problemet. Bøyene i Tønsberg får jeg håpe blir rettet på den nye utgaven kart som kommer til høsten / vinteren. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...