Jump to content

Nyfrelst trebåt"kaptein"


Kaptein Dragen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har skaffet meg mitt livs første båt. Det er en 25 fots tresnekke med en Marna R2 motor. Er så heldig å ha plass i en liten havn hvor vi er ca. 10 trebåtfantaster. Noen av de andre som holder til der er meget drevne innen faget, så jeg får hjelp til det meste jeg lurer på. Men, det er alltid ting det kan være greit å få hjelp til utenfra, så da tenkte jeg å presentere meg her :seeya:

 

Først litt historikk og erfaringer: Jeg fikk båten i april, hvorpå jeg begynte med pussing og skraping, skifting av noe treverk, og til slutt lakking m.m. Båten hadde da ligget på land i ca 2 år. I slutten av mai fikk jeg tak i motor. Hadde da fulgt med i diverse aviser/nettsteder/forum uten nevneverdig hell. Joda, fant en del motorer som virket interessante, men de ble revet vekk før jeg rakk å melde min interesse. Var ute på en tur med en kompis, og da så vi et vrak som var dratt på land. Jeg fikk tak i eieren av båten, og ba han om å gi meg en pris for motoren. Den hadde gått ned under en storm for ca. to og et halvt år siden og deretter dratt på land i en steinrøys. Han var usikker på tilstanden til motoren, så jeg fikk den gratis mot at jeg tok med meg vraket :lol: Motoren virket som den hadde potensiale . så jeg satte i gang å pusse den opp. Slipte opp ventiler og ventilseter, skiftet toppakning, overhalte magneten ( hos Fredrikstad Vikleverksted), og kjøpte ny dynastarter.Jeg pusset den blank, og lakket den i nydelig sølv og svart- utradisjonelt men vakkert :lol: Jeg fikk motoren i båten for tre uker siden, og la den deretter på vannet. Etter tre døgn var den klar for å slippes fra stroppene på trucken :flag:

 

Da jeg reiste ned på brygga neste morgen fant jeg båten full av vann. Vi hadde hatt tidenes regnvær den natta, og en tvilsom lensepumpe tok rotta på "flyten" til båten :headbang: Alt som var synlig av motoren var to av mutterne på topplokket... Visste ikke hva jeg skulle gjøre da jeg aldri har hatt båt før, men har jo forstått at dette kunne by på trøbbel... Fikk beskjed av en av de andre på brygga om å demontere magnet og dyna. Lot dynaen renne av seg et par timer, for deretter å starte den med jevne mellomrom til den var tørr. Magneten fikk en god skylling i vasken på kjøkkenet, og lå tre døgn i komfyren på 60 grader. Heldigvis er vi såpass langt oppe i elva at saltvannet ikke rekker helt inn til oss, så magneten overlevde.

La ut båten med motor for to dager siden, og ironisk nok både starter og går den bedre enn før den sank :cheers:

 

Nå gjenstår bare å få koblet propellutstyret, og forhåpentligvis er vi på tur i løpet av helga :flag:

Redigert av Kaptein Dragen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP

 

Vi er en del trebåtentusiaster her på BP, og vi deler sorger og gleder med hverandre :yesnod:

 

Nå er du i den heldige sitvasjonen at du har en del folk rundt deg som kan bistå deg med råd og dåd, og det er jo kjempehyggelig.

Den enete ulempen med å ha trebåt er at ingen av "ekspertene" er enige om hva som er best for trebåten din. Men vi er vel enige om de grunnleggende tingene. (uten at jeg utgir meg for å være noen ekspert - har bare hatt trebåt i halv annet år)

 

Men hold oss oppdatert.

Legg ut bilder.

Vi ELSKER bilder av vakkre gamle trebåter

Link to post
Share on other sites

Velkommen og gratulerer med trebåt! Jeg har hatt mange båter, både plast og tre, men ingen dyre eller store båter. Har nå akkurat solgt tresnekka som jeg eide sammen med fatter'n. Er herved Kaptein Skuteløs.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...