jensemann2 Startet 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2009 har malt teaken min med teakolje, mettet treverket. Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt. På edeloljen står det at ubehandlet tre skal males med edelolje tynnet 30% som forbehandling. Jeg har malt med teakolje, som er betraktelig tynnere enn edeloljen. Kan jeg så male over med edelolje når det er tørt? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt. Her ser jeg nok en gang en mulighet til å lære noe nytt! Hva er forskjellen på teakolje og edelolje? Med andre ord, hva gjør edeloljen mer slitesterk? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Pjolter Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Jeg mener ja. Hvis det er samme produsent. Trodde også at Teakolje og edelolje var det samme da men,, Jeg bruker Owatrol D1 og D2. Men har testet ut Owatrol sin Teakolje som jeg liker godt Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
jensemann2 Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Edel oljen gir visst et blankere lag hardere litt tykkere og trekker ikke så mye inn som teak olje. Det er ikke samme produsent, er owatrol og gjøko Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Gjøco skriver i sitt tekniske datablad om edelolje: Gjøco Edeltreolje egner seg ikke til bruk på terrasser, trapper eller andre horisontale flater. Dette til info. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
jensemann2 Svart 25.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 huff da.. takk for info. Da blir det å fortsette med teakolje da. Eller kanskje lakk på dette motorlokket... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Hvorfor ikke bruke Owatrol Edelolje da? Den har jeg brukt på benkeplaten i båten, med utmerket resultat! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pjolter Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 Er enig med Index her. har prøvd denne og er meget godt fornøyd med resultatet .-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
vivvi Svart 25.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2009 har malt teaken min med teakolje, mettet treverket. Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt. På edeloljen står det at ubehandlet tre skal males med edelolje tynnet 30% som forbehandling. Jeg har malt med teakolje, som er betraktelig tynnere enn edeloljen. Kan jeg så male over med edelolje når det er tørt? Hvis du tar en titt på tråden min om vivvi, så ser du Owatrol Edelolje på sitt beste. Der er skrog, hyttesider både utvendig og innvendig, samt tak innvendig lakket med Owatrol Edelolje. Nevner samtidig at jeg har sett båter som har benyttet Edelolje på hele innredningen i båten, inklusive dørk, med det ypperste resultat. Å legge dette utenpå teakoljen skulle ikke være noe problem, men det er viktig med rikelig avfettning med rødsprit før du begynner å lakke. Vær nøye med vask mellom hvert strøk, matt etter ca. 4 strøk, deretter etter det 2. igjen. siste gang matter du med K320 for å glatte det helt ut. Legg så to toppstrøk og få en ultimat overflate. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.