Jump to content

Male over teakolje med edelolje?


jensemann2

Recommended Posts

har malt teaken min med teakolje, mettet treverket. Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt. På edeloljen står det at ubehandlet tre skal males med edelolje tynnet 30% som forbehandling. Jeg har malt med teakolje, som er betraktelig tynnere enn edeloljen. Kan jeg så male over med edelolje når det er tørt?

Link to post
Share on other sites

Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt.

Her ser jeg nok en gang en mulighet til å lære noe nytt!

Hva er forskjellen på teakolje og edelolje?

Med andre ord, hva gjør edeloljen mer slitesterk?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

har malt teaken min med teakolje, mettet treverket. Men på lokket til motorkassen vil jeg heller ha edelolje, siden det er mere slitesterkt. På edeloljen står det at ubehandlet tre skal males med edelolje tynnet 30% som forbehandling. Jeg har malt med teakolje, som er betraktelig tynnere enn edeloljen. Kan jeg så male over med edelolje når det er tørt?

 

Hvis du tar en titt på tråden min om vivvi, så ser du Owatrol Edelolje på sitt beste. Der er skrog, hyttesider både utvendig og innvendig, samt tak innvendig lakket med Owatrol Edelolje. Nevner samtidig at jeg har sett båter som har benyttet Edelolje på hele innredningen i båten, inklusive dørk, med det ypperste resultat.

Å legge dette utenpå teakoljen skulle ikke være noe problem, men det er viktig med rikelig avfettning med rødsprit før du begynner å lakke. Vær nøye med vask mellom hvert strøk, matt etter ca. 4 strøk, deretter etter det 2. igjen. siste gang matter du med K320 for å glatte det helt ut. Legg så to toppstrøk og få en ultimat overflate.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...