Jump to content

utlegg til 32 fots seilbåt, hvor tungt lodd må jeg ha?


jensemann2

Recommended Posts

har tenkt å lage utlegg til båten min nede i vika her, er en ganske lun havn med ly for den verste vindretningen. Hvor trygt er det å ha båten på svai hele året fremfor ved kai?

 

Og vil det holde med f,eks en 4.sylindret bilmotor på 140 kg som lodd? Båten er en 32 fots seilbåt på 3500 kg.

Link to post
Share on other sites

140kg hørtes jo ikke så voldsomt ut...

 

Jeg har fått meg båtplass i en båthavn hvor man ligger med lodd bak og tau fram til kaien. Her kommer jeg til å legge ut to lodd på 500kg hver ca. (1 kvadkratmeter med 5cm tykt stål).

 

Nå holder det nok massevis med bare ett lodd men jeg skal ha to for å slippe at båten driver så langt til sidene akter.

 

Her er det snakk om en trebåt på 26fot og kanskje 1500kg i vekt?

 

 

Jeg ville ihvertfall hatt mer enn en bilmotor på 140kg..

 

En annen ting som kan være kjekt å vite er hva slags bunn det er. Er det gjørme/søyle suger jo ting seg fort fast.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tjaa , er det sand/leirebunn der (motorn graver seg godt ned) og man bruker 2-3ggr dybden med en skikkelig kraftig kjetting og ankerplassen ikke ligger veldig utsatt til så er jeg tilbøyelig til å tro at det kanskje kan holde , evnt feste/sveise et par 2-3meter lange Hbjelker til motoren i tillegg ville vel kunne gjøre mye ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og vil det holde med f,eks en 4.sylindret bilmotor på 140 kg som lodd? Båten er en 32 fots seilbåt på 3500 kg.

Tja, en lun plass vil det sikkert holde 99,xx% av årets dager. Men, jeg hadde aldri våget å satse på dette.

 

Til vår plastsnekke på ca 1800 kilo har vi et betonglodd på 600 kilo, noe som blir ca 300 kilo i vann.

Det har sunket ned i gjørma og ligger trygt.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...