Jump to content

Hva? Motor starter men går ikke. Ikke dieseldyr. VP MD2


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hei! kjenner ikke denne motoren, men har du sjekket stopp solonoiden din? kan jo være den har hengt seg i stopp posisjon, For og sjekke fødepumpa kan du forsøke og pumpe på håndpumpa samtidig som du skal starte, går den da! får den ikke nok diesel :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Kun "mutteren" i toppen, eller hele sulamitten?

(Slik at jeg kan bruke det massive "utspringet" til å vippe opp dysen, og skru ut både retur og tur dieselrørene?)

Hele sulamitten skal ut. Bruk et kraftig skruejern e.l. under "fremspringet" og bryt injektoren opp (det er kraftige saker, en klarer knapt ødelegge noe).

I bunn ligger en kobberpakning som også må ut før grundig rengjøring av hullet (pakningen kan også følge med injektoren opp). Få med nye slike fra verkstedet.

 

Ved tilbakelevering fra verkstedet er de ferdig innstillte og skal settes direkte på plass.

Lufteprosedyre som beskrevet foran.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke kopperpakning på denne motoren, men en kopperhylse som dekker hele nedre del av dysa (Helt til der den kommer opp av toppen) Den er dyr og vanskelig å skifte, så forsøk om det blir tett uten å skifte, det fungerte for meg.

 

Som jeg skrev over:

 

Sett to muttere på pinneeskruene og skru disse mot hverandre slik at de låser. Deretter kan du ta fastnøkkel på den nederste og skru ut pinneskruen. Gjenta med de andre.

 

Selve dysen er bare presset nedi og hvis ikke jeg husket feil, er det en liten kant langt nede på dysen som jeg greide å få tredd et brekkjern eller liknende innpå for å presse dysa oppover. bruk gjerne 5-56 eller liknende for å få det lettere ut.

 

Jeg brukte i tillegg en stor skiftenøkkel på den delen nedenfor mutteren på toppen og vred forsiktig frem og tilbake før jeg presset den opp med brekkjern (pinneskruene må fjernes først, se over)

Link to post
Share on other sites

Flott. Jeg var usikker på om injektorene var flerdelte eller ikke. Forstår nå at de er ett stykke, og at de er presset/ slått ned...

 

Hvordan setter jeg dem tilbake? Slår dem forsiktig ned med hammer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvordan setter jeg dem tilbake? Slår dem forsiktig ned med hammer?

Når alt er rengjort kan du presse dem ned igjen med handemakt. Det stykket omtalt tidligere som "beskyttelsen" er tersen som holder dem på plass, de skrues støtt fast med denne.

 

Om de som nevnt står i en kobberhylse kan de ofte være vanskelig å trekke uten å uroe denne - spesielt hvis de er skikkelig fastgrodde i hylsen.

Det er "bad luck of the day" - siden en da oftest får vannlekkasje inn i sylinderen og da må hylsen må skiftes også.

Løsningen på sikt er jevnlig å ta dem ut for utvendig rengjøring, slik at de ikke gror fast.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen!

 

Du skriver at motoren starter men at du ikke får øket pådrag. Videre skriver du at motoren "dør hen" og stopper etter en stund. Kan du merke om motoren går "u-rent" når den først starter? Dvs. om den tenner på bare den ene sylindren?

 

Har du luftet opp til brennstoffventilene? Dvs. løsnet på høytrykksrøret inn til selve brennstoff ventilen, sette pådraget på fullt, og deretter kjørt motor på starteren inntil all luften er fjernet og bare ren diesel kommer ut?

 

Har du påsett at der ikke suges falsk luft fra plasser i brennstoff systemet. Tenker da på filter og koblinger du har åpnet?

 

Prøv det enkle og minst kostbare og ikke minst, det minst arbeidskrevende, først!

 

Hvis du absolutt må ta ut brennstoffventilene, og disse er omsluttet av kobberhylse, så drener kjølevannet før du forsøker å nappe de ut. På den måten forhindrer du kjølevann å renne nedi sylindrene om du skulle være så uheldig at hylsen følger med.

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takk index: kopperpasta er notert.

 

Hei mateco:

Jeg har løsnet høyttrykks-inngangen og latt motoren svive til det kom ut diesel. (Kom ganske umiddelbart). Først den bak (vekk fra svinghjulet) og deretter den foran.

 

Motoren starter ikke hvis jeg kopler vekk diesel kun på fremste injektor, men hvis jeg kopler vekk diesel på bakerste dyse så starter motoren slik som ellers. Derfor har jeg grunn til å tro at noe er feil med dieseltilførsel på bakerste sylinder. Ikke sant?

 

Denne har jeg prøvde å "kinne" fri for luft. Det har rent ut litt diesel der, så jeg regner med at det ikke er luft i denne. (Jeg har ikke åpnet motor for lufting før etter at motoren sviktet, så eneste grunn til at det skulle ha kommet inn luft før motoren sviktet er at falsk luft plutselig har kommet inn i motoren. )

 

Min mistanke er derfor at det muligens er noe dritt som har satt seg fast et sted mellom inngangen i injektor og dysespissen. Hva tror du om det?

 

I så tilfelle, burde det ikke gå å skru ut dysen og prøve å blåse den fri for dritt mot dieselretningen? Altså med trykkluft og ikke med munnblåsing... ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det lar seg gjøre, men da må den demonteres 100% først! Slike dyser består av en fjærbelastet nål som står i en dyse, og denne skal åpne ved et visst trykk (normalt 100-150 bar). Og såpass trykk har du nok ikke på trykkluften din... Men om du demonterer alt laar det seg nok gjøre. En annen sak er at det skal mye til for at noe skal sette seg så fast at over 100 bar trykk ikke klarer å løse det. Så sannsynligheten er større for at dysa er ødelagt/kokset/brent fast. Normalt er det da bytte av dyser som skal til, samt å justere disse inn til korrekt åpningstrykk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Disse motorene har en lei tendens til å sote ned ventilstyringene og når en ventil blir treg nok bøyes eller knekker støtstangen. Ta av ventildekslene så ser du fort om støtstengene (2 stk pr sylinder, en til hver ventil) er på plass og når motoren tørnes skal begge ventilene/vippearmene bevege seg litt i utakt. Tror nok jeg kunne satt noen kroner på at du finner en brukket eller bøyd støtstang i bakerste sylinder...

 

Enkel løsning: Spray på en god rustløser på ventilstammen (inni ventilfjæren) og trykk/slå ned ventilen. Kommer den ikke opp igjen tørner du motoren rundt for hånd og presser ventilen opp igjen med stempelet. Drei motoren et halvt tørn videre, spray på rustløser og slå ned ventilen igjen osv... Fortsett til den er løs og skift ut den ødelagte støtstangen, juster ventilklaringen og du bør være "back in business" :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ok, og takk! - Finnes det en måte å evt. utelukke dysefeil på?

(ref. min beskrivelse over om hvordan motoren oppfører seg ved ulike innkoplinger av diesel på de 2 injektorene)

 

Finnes det evt en rensevæske for dyser?

 

index: Vil en slik dysefeil du snakker om skje plutselig? (Husk at min feil kom ved stilleligge, og oppstart etter 3 dager. Ingen forvarsel som jeg har sett/ hørt fra motoren. )

 

(PS: En knekt dyse kan vel skje plutselig... Er det normalt at den evt. knekker ved oppstart?)

 

 

Noen som vet om noen ok verksteder i nærheten av Arendal/ Grimstad?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvor er ventildekslene? :blush:
De 2 firkantede dekslene helt på toppen av motoren, drøye 10x10 cm og festet med en stor bolt/mutter/unbrako på toppen. På dette bildet viser litt av det ene dekselet nede helt til venstre:

vpmd2bdyse2.jpg

 

Eksempel på brukket og bøyd støtstang:

Stoetstang1a.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som SveinHa sier, så er det mer sannsynlig at støtstengene er synderen. Dyser pleier å bli gradvis dårligere, ikke plutselig slik du har opplevd. Så skru av toppdekslene, og sjekk ventilene. Er det unormalt stor klaring på en av vippearmene har du en bøyd støtstang. Et av de største problemene med disse motorene, etter hva jeg har hørt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flott. Altså disse 2 store ca 10 cm høye dekslene? Firkantede, men avrundede hjørner... ?

 

Jeg får reise ned i båten og sjekke disse senere i dag. (Første dag på jobb etter ferie nå...) :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da regner jeg også med at det sannynligvis er den bakerste sylinderen jeg bør sjekke først, da det er denne som ikke sviver...

 

Hvor får jeg evt. tak i nyes stenger? Og hva koster de cirka?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Flott. Da regner jeg med at det er del nr 11 på denne skissen jeg evt. trenger? (kr 655,- for 4 stk hvis jeg forstår dette rett.)

 

Bør jeg bytte noe annet i tilknytning til støtstenger?

 

EDIT: Der postet vi link til samme side samtidig :-) Takk for hjelpen. Sprengskisser hjelper mye.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok, da er vi nærmere en oppklaring. Og det ser ut til at jeg kan få noen timer i båten fremover...

 

Støtstengene var fine og rette de. Hvis det er de jeg ser når jeg skrur opp "lokkene" på toppen av motoren.

 

Men,

oljen var hvit... Under begge lokkene.

 

Jeg sjekker jo oljen i båtmotoren titt og ofte, men da gjennom peilepinnen. Og der er den svart og god. Men oppi støtstengene er den hvit. Og når jeg nå skrudde av oljepåfyll lokket, var det noen vanndråper der også...

 

Så hva gjør jeg nå?

 

Hva er rett fremgangsmåte? - For å finne ut hvor vannet kommer fra, og om det "bare" er en pakning eller om det er rustet i stykker et sted...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...