Jump to content

Hva? Motor starter men går ikke. Ikke dieseldyr. VP MD2


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jepp, det er jeg klar over. Men lurte mer på hvordan jeg skrur av toppen, og hva jeg må være forsiktig med osv...

 

Samt hvordan jeg evt blir kvitt gammel pakning og hvordan jeg legger på ny. (og om dette er noe som finnes kjøpt lokalt, eller om dette bør bestilles eks. i nettbutikken over, eller om man kan kjøpe et sett man kutter til selv.).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Litt majones under dekslene trenger ikke bety at noe er galt, men en viss sannsynlighet for lekkasje i toppakningen er det jo....

 

Tror nesten jeg ville tatt av toppen jeg, bare for sikkerhets skyld. Problemene dine kan jo passe godt overens med dette også. Jeg tror ikke det skal være noe hokuspokus her, bare å skru løs det som må til for å få toppen av. Men ved monteringen etterpå er det viktig å stramme med rett moment, rett rekkefølge osv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men det var merkelig at oljen paa peilepinnen ikke var hvit? Og du kan vel ikke se om stotstengene rette uten aa losne vippearmene og ta stengene ut. Mulig at toppakning lekker,men paa begge samtidig? Hullene som vannet blir trykket ned i fra toppene er smaa og har lett for aa gro igjen (er endret paa den nyere MD11). Det er sannsynlig a der er pakningen pa den sylinderen som motoren ikke greier aa gaa alene paa som er roeket.

Link to post
Share on other sites

Siden oljen på peilepinnen ikke er misfarget kan det være veivhusluftingen som er tett, det gir gjerne noe kondens i motoren og viser seg gjerne som majones i toppen. Vet ikke hvor luftingen sitter på denne motoren men det er ofte bare en netting/stålullklump som etterhvert blir skitten og tett. Når denne vaskes vil gjerne majonesen forsvinne etter noe tid med belastning på motoren.

 

Når du har ventildekslene av så se etter at alle 4 ventilene beveger seg like mye og har omtrent like mye slark. Om en ventil henger nede trenger ikke støtstengene bøye seg selv om det er sannsynlig. Du kan jo også prøve å trykke ned en og en ventil. Du må bruke en del krefter for å overvinne fjærkraften men de skal uansett gå lett ned og opp igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

deler kan kjopes mange steder, fra lokale VP forh. til nettbutikker som www.norpart.no og svenske www.crommarine.com. Hos Crom Marine har de saakalte "sotningsats" som inneholder noedvendige pakninger. Pass paa aa velge riktig type (for MD2, MD2a eller MD2b) I norge kalles vel det noe tilsvarende. Toppakning kan nok ikke lages selv.

Link to post
Share on other sites

Kan nok stemme med kondens, selv om det er mye. Vannet smaker ikke salt i det hele tatt. Smaker ikke noe i det hele tatt egentlig. Dvs det vannet som lå øverst på "avsatsen".

 

Så at det var litt kondens i oljepåfyllingen også, hang en vannperle der også. Men jeg kan jo pumpe ut oljen av motoren i morgen for å se om resten av oljen er like fin som den var i peilehullet. (har peilehullspumpe).

 

Håper det bare er kondensvann da.

 

Jeg tror jeg kan se støtstengene godt ovenfra. For jeg kunne nesten se de slik at jeg kunne sikte langs med dem, og de så rette ut.

 

Er det trygt å starte motoren med disse "lokkene" av? - Pleier det å sprute mye? (Har ny lys kalesje... :yesnod: )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du kan fint kjøre motoren uten ventildekslene på. Der kan bli noe småskvetting men det er bare bagateller.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser Amazon er nevnt i forbindelse med veivhusventilasjon. Min gamle Amazon har ofte tykke lage med "majones" under ventildekselet, selv om toppakning er OK og den ikke bruker vann. Det har mer med kjøremønster å gjøre, mye småkjøring gir mye kondens som ikke rekker å fordampe før motoren stanses igjen. En skikkelig langtur, og kondensen forsvinner! Kan det være noe tilsvarende her også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er dette hendlene på toppen av motoren? 1 på hver sylinder... (De som sitter på de firkantene jeg skrudde av i dag... ?)

 

Det har mer med kjøremønster å gjøre, mye småkjøring gir mye kondens som ikke rekker å fordampe før motoren stanses igjen. En skikkelig langtur, og kondensen forsvinner! Kan det være noe tilsvarende her også?

 

Mulig det. Motoren går skjeldent mer enn 1 time, ofte mindre. Jeg bor jo rett i skjærgården ;-) Og går den lengre enn 1 time, er det på rundt 1500 omdreininger (2300 er maks).

 

Kanskje jeg burde tatt noen lengre turer innimellom... Bruker jo omtrent bare 30 liter diesel i året...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ettersom motoren starter, er kompresjonen i orden, og det samme gjelder dysene. Eventuell hvitfarve under topplokket kan heller ikke være årsak til at motoren dør ut. Har du kontrollert at det er fritt utløp for eksosen? Dersom noe er innsnevret eller gått tett i eksosrørene, takker motoren for seg etter noen sekunder. Den kveles. Jeg har opplevd det, så dette er et tips blant alle de andre du får.

Link to post
Share on other sites

ja, det er en hendel paa hvert toppdeksellokk. naar hendelen staa rett opp skal det ikke vaere komp. paa den sylinderen. Det hendlene gjer, er aa trykke ned eksosventilen saa det ikke blir kompresjon. Var mer i bruk i gamle dager naar man startet ned sveiv og hadde disse hendlene oppe inntil man fikk turtall paa sveivanga. Da slo man dem ned og motoren startet.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er vi alle vært litt feil ledet....

 

Det var ikke vann i oljen på peilepinnen, men når jeg pumpet ut oljen så kom det masse grå olje. Så ja: det må lekke et eller annet sted. Og det må være så "ferskt" at oljen i peilepinnen ikke har rukket å bli blandet med den grå oljen.

 

Spørsmålet er da:

 

Hvor begynner jeg å feilsøke?

 

Jeg er litt forsiktig med å bare begynne å demontere. Vil veldig gjerne få litt veiledning.

 

Hva bør jeg gjøre, og i hvilken rekkefølge?

 

 

PS: Her er video fra båten i dag - for dere som er interessert i å se på ventillukkerne og støtstengene:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Før du starter med omfattende og kanskje unødig arbeid, bør du tenke over følgende: Motoren starer, ergo har den tilstrekkelig høy kompresjon. Dersom det ikke kommer svart røyk ut av eksosrøret mens motoren går, får den nok luft. Da gjenstår følgende mulige årsaker til at den dør ut like etter at den starter: Motoren får ikke tilført nok dieselolje eller den blir ikke kvitt eksosen.

 

Jeg ville ha søkt etter årsaker til disse to feiltilstandene.

 

Uansett hva årsaken til problemet viser seg å være, håper jeg du kommer med "rapport" når motoren fungerer normalt igjen.

Link to post
Share on other sites

Den starter - men kun på 1 sylinder. (er kun 2 sylindere på den) Men kompresjonen kjenner lik ut på begge sylindere når jeg manuelt sveiver og "fristiller" den ene sylinderen om gangen.

 

Svart røyk har jeg aldri sett. Dvs kun når jeg makser maskinen, noe jeg aldri egentlig gjør. I alle fall ikke mer enn ett minutt av gangen.

 

Men hvis det er vann i oljen, da burde det vel være en indikator på at noe er helt feil et sted. Og hvis vannet kommer inn i bakerste sylinder, kan det da være at den ikke klarer å svive på den - selv om den egentlig får nok diesel?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om motoren starter kun på ene sylinderen, ville jeg dekomprimert den sylinderen som ikke virket (med hendelen) og forsøkt hvordan motoren da går. Det er helt uproblematisk å få denne motoren til å gå fint på bare en sylinder, og med dekompresjonshendelen til den andre i rett opp stilling slik at ikke den sylinderen gir motstand skal motoren gå supert. Om ikke er det noe annet feil.

 

Angående kommentarene om veivhuslufting: Denne motoren har ikke dette. Grunnen er at den er konstruert for å kunne gå neddykket i vann, da med forlengelse av luftinntaket (ala land-rover). Motorene er nemlig konstruert for mellom annet livbåtbruk.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke MD2, men egen erfaring fra MD5 er muligens gyldig her også: hvis du har problemer med å få startet og kjører lenge på starteren riskerer du å fylle opp eksossystemet med vann. Når du så slutter å kjøre på starteren kan du risikere at vannet renner tilbake og inn eksosporten og inn i sylindrene. Hvis du ikke allerede har gjort det er det derfr lurt å stenge kjølevannsinntaket eller koble vekk kjølevannspumpen til motoren fungerer igjen....

Link to post
Share on other sites

Om motoren starter kun på ene sylinderen, ville jeg dekomprimert den sylinderen som ikke virket (med hendelen) og forsøkt hvordan motoren da går. Det er helt uproblematisk å få denne motoren til å gå fint på bare en sylinder, og med dekompresjonshendelen til den andre i rett opp stilling slik at ikke den sylinderen gir motstand skal motoren gå supert. Om ikke er det noe annet feil.

 

Angående kommentarene om veivhuslufting: Denne motoren har ikke dette. Grunnen er at den er konstruert for å kunne gå neddykket i vann, da med forlengelse av luftinntaket (ala land-rover). Motorene er nemlig konstruert for mellom annet livbåtbruk.

 

Det er mulig det ikke var ekstern veivhuslufting på MD2, men på MD2B går det en gummislange fra oljepåfyllingslokket til luftfilter, merket 32 på denne skissen: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...-21-13751C.aspx

Link to post
Share on other sites

Var innom Kystlaget her i Sandefjord idag, og da var det en som var innom med en MD11C topp (etterfølgeren til MD2B), som også hadde vann i motor. Der var det rustet igjennom fra innsug (eller eksos) til vannkanalen, et hull på 15 mm i diameter!!. Så det er også en mulighet når det kommer vann i olja.

 

Han hadde tappet ut 9 liter "guffe" fra motoren

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så da blor med andre ord konklusjonen at jeg må skru av toppen på den bakerste sylinderen? (Det er den den ikke klarer å svive på.)

 

Det vil jo sannsynligvis avdekke hva som er feil.

 

PS: Jeg har ikke hatt problemer med å starte motoren før nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å løsne røret som går til dysa pa den sylinderen som ikke tenner, mens den går på den andre for å få luftet den helt?

 

Når du tar av luftfilter bør du med godt lys kunne se om det er hull her.På eksossiden må manifold av for å kunne sjekke. Det ville kanskje gå å kople fra slange fra pumpa til manifold, og koble til en hageslange og se om det kommer vann i olja da. Da vil det ikke kunne komme vann inn via aksel til pumpa. MEN hvis det er lekkasje inn mot sylinder, kan der bli liggende vann oppå stenpel. Da må motoren IKKE prøves å startes uten å ha dekompresjons hendlene åpne for å få ut vannet først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...