skips gutten Startet 26.Juli.2009 Del på Facebook Startet 26.Juli.2009 Halloen, jeg er helt ny her på forumet. Jeg er en gutt på 17 år, er veldig interissert i skip og foto. Planen min er å bli utdanna matros Jeg holder nå på å spare til trebåt (min første båt faktisk) Å jeg lurer på da hvor mye alt kommer til å koste. båten, båtplass, forsikring osv. Jeg har tenkt å kjøpe en båt til max 30.00, Er det mye? eller må jeg betale mye mere for en bra båt? Skal ikke ha noe jolle med påhenger, Har tenkt å ha en snekke håper på positive svar Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Hei og velkommen til baatplassen.... Jeg henger meg på hver gang det er snakk om trebåt - fordi jeg selv er en lidenskaplig trebåtentusiast. Så til spørsmålene dine. Hva en båtplass koste er selvsagt veldig avhengig av hvor du bor. Selv betaler jeg 1000 kr i året for min båtplass, men det er nok vanlig å måtte betale noe mer. Forsikring på ei tresnekke er symbolsk. Regner da med at du bare tenker på annsvarsforikring. Kasko koster selvsagt noe mer, men det er ikke vanlig å ha det på ei snekke i den prisklassen du snakker om. For 30.000 kan du få deg ei flott tresnekke. Regner med at du tenker på ei snekke i størrelsen 22-26 fot. De finnes det mange av. Er du villig til å pusse og stelle litt på snekka, kan du få den enda billigere. Hvis du klikker på linken "Hils på Sophie" neders på posten min, kan du se snekka som jeg kjøpe for 25.000 for halv annet år siden. Det er selvsagt en del ting du må lære med tanke på vedlikehold og drift av ei slik snekke. Men det er det mange her inne på BP som er mer en villig til å hjelpe deg med. Ellers er det viktig at båten har en god og enkel motor. Sabb, Marna, Sleipner og FM er noen av de mest kjente mortorene. Dette er motorer som bare går og går og går og går. I snekka mi sitter det en Marna Diesel med 12 hk. Den er fra 1963, men puttrer og går som den gjorde i sin barndom. Lykke til, og hold oss oppdatert om hva som skjer Redigert 26.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Takk for svar Min far har alltid hatt trebåt, så det er en grunn til at jeg elsker trebåt. Så han får jeg nok også mye hjelp av Små joller er det ikke så mye og gjøre på. Trebåt kan man pusse på og det er jo bare kos Denne typen snekke har jeg lyst på: eller helt åpen: Jeg fant bildene på google. En i familien min har en trebåt i hagen som er helt åpen, hu er ganske lei av å ha den der og eieren henter den ikke, så kanskje jeg kan skaffe meg den for en billig penge. Men er litt å gjøre på den. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ok..så det er mer av det jeg kaller "Sørlands-snekke" typen. Tingen med disse og andre åpne båter er at det stort sett er "godværs-båter". Den første du linket til kan jo som oftes skaffes med kallesje, og da er det jo mulig å bruke den litt mer. Men hvis det er veldig vindutsatt der du bor, er det nok ikke klokt å ha oppe kallesjen når høststormene setter inn. Ellers er det jo hyggelig å høre at du liker å pusse og stelle med trebåter. Det samme gjør jeg. Det er en egen kos når det lukter av lakk og maling, sjø og hav. Er du villig til å jobbe litt med båten kan du jo ofte kommer over slike båter for en slikk og ingen ting. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18313164 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18306874 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Her i Porsgrunn blåser det ikke mye, det kan jo selvfølgelig gjøre det noen ganger sånn som i resten av landet. Har mest lyst på en sånn som jeg la ut først Satser på å ha trebåt allerde sommeren 2010, men skal ihvatfall ha det innen 2 år (sommeren 2011) Neste år er jeg 18 år å da bestemmer jeg selv :) Jepp har sett de båtene der, 5000 kr er jo billig. Er ofte på finn.no å kikker. Men skal ikke kjøpe båt nå, har ikke råd nå. Tenkte å begynnne å kikke etter båt på februar mars kanskje?? Hva burde jeg skaffe meg først, båt eller båtplass? Redigert 26.Juli.2009 av skips gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 .........Kasko koster selvsagt noe mer, men det er ikke vanlig å ha det på ei snekke i den prisklassen du snakker om....... Å......? Trodde det var kaskoforsikringen som var viktig når det gjelder lystbåtforsikring og at en har lite glede av ansvarsforsikringen hvis noe går galt......? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jeg ville nok allerede nå begynne å se meg om etter en båtplass. Det er ofte den største utfordringen. Men det er jo heller ingen vits i å betale båtplass i et år uten å ha båt Men har du først båtplass, så er det enkelt å skaffe seg båt. Lykke til, og hold oss oppdatert her på BP når tiden for båtkjøp nermer seg. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 jepp, ennå ei stund til Jeg skal kjøpe båt. Må skaffe meg jobb, for stipendet kommer jeg ikke langt med Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Største problemet med å ha båt er at det er lett å bli rammet av en slags sykdom eller tilstand som medfører mange turer til Martim, Biltema, Clas Ohlson og andre som selger utstyr, deler og dingser til båter. De som er rammet svirrer tilsynelatende formålsløst rundt inne i disse foretningene men kommer stort sett alltid ut med en plastpose med "greier" og noen hundre eller tusen kroner mindre i lommeboken. Hvis det bare var noen kroner til forsikring, båtplass og diesel som var kostnaden så var dette jo en realtivt billig hobby! Mvh MagneO PS! Jeg har jo ikke båt for tiden (altså en stor en) men brenner jo 9 høvdinger i året på båtplass likevel! Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Men jeg må jo spare, Å hvor mye blir alt tilsammen? Vet det varierer, fra hvor dyr båten er og båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Det som er dyrt ved båtbruk er alle "duppeditter" som mange mener de må ha i båten. En liten snekke som du tenker på har ikke store utgifter, og er en rimlig hobby. Utgiftene begynner å løpe på når du skal ha en båt som skal brukes til lengre turer. Da skal det være toalett, rennende vann, avanserte el-opplegg, GPS, VHF, kartplott, landstrøm osv...osv.. Satts på en motor med selvstarter. Da slipper du utgifter når startmotoren eller dynastarten slutter å virke. Med en enkel motor er det stort sett bare utgifter til drivstoff - og det er minimalt på en slik snekkemotor. Ellers er det utgifter til olje og grease, og bytting av olje og drivstoff-filter en gang i året. Kanskje enda sjeldnere hvis du ikke bruker båten alt for mye. Disse folka som går bananas på Maritim og andre lignende butikker har som oftes større båter og har også en helt annen tilnerming til sjølivet. Selvsagt må du også pårenge utgifter i forbindelse med at båten skal pusses og holdes ved like. Men det er heller ikke så voldsomme utgifter på en så liten båt som det du har planer om. Du trenger bare båten...6 fendere (disse følger som oftes med når du kjøper båten) litt tauverk (dette følger også med, men hvis ikke så er det ikke mange meterene du trenger) og ei flaggstand med et Norsk flagg Det kan også påløpe en del ekstra utgifter hvis du må legge ut moring, hvis dette ikke allerede finnes der du skal ha båten liggende. Lykke til... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Takk for nyttig info, Kommer langt med dette Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Du snakket i utgangspunktet om et budsjett på 30.000 Som du ser på FINN, så ligger det ute snekker i den kategorien du er på jakt etter som koster rundt 10.000. Nå kjenner jeg ikke den båten, men den ser fin ut i skroget. Dette er som oftes et tegn på at båten er blitt tatt vare på og er i god stand. Men ta gjerne med deg noen som kjenner litt til trebåter og som vet hvor du skal sjekke etter tegn på råte. Hvis du er opptatt av ha det morro på sjøen, og ikke er opptatt av å ha alt det nye av dupeditter, så kan du kose deg med en slik snekke i mange år. Det som ofte KAN bli dyrere en du først tror er hvis du skal gå i gang med å restaurere og pusse opp gamle båte som er blitt dårlig vedlikeholdt over mange år. Å begi seg ut på et slik prosjekt er bare for spessielt intreserte. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Satts på en motor med selvstarter. Da slipper du utgifter når startmotoren eller dynastarten slutter å virke. ??? Er det sveivstart du mener? Selvstarter er jo vitterlig startmotor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Jeg tar med pappa når jeg skal se på båt, han har ganske greie på båt Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 ??? Er det sveivstart du mener? Selvstarter er jo vitterlig startmotor! Beklager, en forsnakkelse...selvsagt mener jeg det motsatte av det jeg skrev... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 er ikke sveivstart noe å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Antar at det bare er vanlig tre-motorbåt/-snekke du har tenkt på. Men før du kjøper, bør du vite om at du i stedet kan få deg en riktig rommelig robåt, det vi kaller en seksæring, firroing e. l., på 23-26 fot (7 - 7-7 meter), med motorbrønn for påhengs. Med motoren i brønnen kan båten fungere som motorbåt, ellers kan den både roes og seiles. Siden den har påhengs, kan den sjøsettes uten motor, og er det er dermed ikke så farlig om den lekker en del før båten har trutnet. Og om motoren streiker, kan du alltids ro eller seile hjem, og raskt bytte ut motoren med en som er i stand! Men ikke er robåter billig, og heller ikke lette å få tak i! Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Påhenger frister ikke meg, jeg har bestemt meg at jeg ikke skal ha båt med påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 er ikke sveivstart noe å anbefale? Det er akkurat det jeg anefaler deg å sattse på. Da slipper du å irritere deg over startmotorer som slutter å fungere. Du er heller ikke så avhengig av å ha strøm. Jeg har sveivstarter på min motor og den starter uten prolemer i all slags vær. Det tar litt tid å lære seg teknikken, men når du først har lært det, er det som å lært å sykkle - det går av seg selv. En annen ting som du må tenke på hvis du skal ha båten liggende ute hele året, er at båten må ha ei lensepumpe med en eller annen form for flottør. Det er jo ikke noe selvlensende dekk på disse snekkene, og hvis det regner mye så samler det seg fort en del vann i båten. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg tror jeg skal lære meg det fort, Dette er noe jeg er veldig interessert i. Og veldig gira på Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Når på tiden av året er det best å kjøpe båt? Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Henger meg på denne som den trebåtentusiasten jeg er Mener det skal være best og handle båt på høsten, da er folk gira på og bli kvitt båten mens den ligger på vannet så de aventuelt slipper styret med og ta den opp. Men det er allikevel lurt og ta den opp og se unde båten før du kjøper noe, det kan gjemme seg mye rart under der.. Redigert 28.Juli.2009 av Lars Nicolay (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
skips gutten Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Fant denne båten på finn.no http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18358014 Her kan man jo gjøre et kupp, er kanskje litt mye å gjøre på den? Fikk lyst på den jeg Skal egentlig ikke se etter båt helt ennå men. Når den er gratis er det noe annet Men man må skifte motor i båten, å den kan bli noen tusen Redigert 29.Juli.2009 av skips gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Hadde tent å tipse deg på denne båten faktisk Det er ikke lett å si hvor mye arbeid det er med denne båten, men skroget ser i hvert fall fint ut. Men du bør nok få med deg faren din og la han gå og stikke litt her og der med en kniv for å se etter råte. Motor er det ikke vanskelig å få tak i. Du finner en brukt Sabb, Marna ellre FM på 4-5 hk på FINN. Men du må jo sjekke hvorfan motorfeste er. Prøv å finn ut hvilken type motor som sto i båten. Har du plass til båten så har du i hvert fall noe å holde på med .....uten at det koster all verden Slå til !!! Her er et eksempel på en flott motor til den båten http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18066244 Redigert 29.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.