Wasco Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Skal være enig i at motoren kan være en utfordring. Men det fines motorer av denne typen som er enda eldre og som fortsatt er i bruk. Det fremgår jo også av annonsen at otoren har noen problemer. Men om du skulle bli nødt til å skifte motor, så behøver ikke det å koste skjorta. Tenker da selvsagt ikke på at du skal kjøpe ny motor...for det kan bli dyrt... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Å seile fra tønsberg til Porsgrunn kan jo ikke være noe problem. Ska vise den båten til pappa, håper på positiv respons. Nei, klarer ikke å la være å se på båt Redigert 4.August.2009 av skips gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Så den motoren som er i den båten, det er ikke noe bra motor? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Har lest annonsen litt nøyere og det er nok et par ting du må tenke på. For det første står det Noen dårlige bordganger og klinker. Dette kan bli en omfattende opperasjon. Å skifte bordganger på en båt er en komplisert jobb som du trenger folk med erfaring til å hjelpe deg med. Det samme hvis du må skifte klinker. Det spørs jo hvor mange klinker du må skifte.... Så er det dette med motoren.... Det står Ellers gir oljepumpen litt for mye olje på et smørepunkt dette medfører at det blir for mye olje i bunnpannen etter en del timers bruk og dette må tappes manuellt med jevne mellomrom. Dette kan være en enkel sak å repparere, men jeg kan lite om bensinmotorer, så jeg vet ikke. Men det betyr uansett at du må følge med og lense bunnpanna for olje. Tror nok at du må være innstilt på at det kan bli mye jobb med denne båten. Det er jo i og for seg ikke noe problem hvis det er ting du kan pussle med på egen hånd. Men vhis du trenger proffesjonel hjelp, kan det fort bli dyrt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jepp er en del jobb med den båten ja, men man finner mange snekker som er billige og ikke så mye å gjøre på. For se hva jeg ender opp med Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Ja, du har jo god tid.... Og noe av morroa er jo å gå på jakt..... Har ingen planer om å bytte båt, men MÅ innom FINN å se etter båter minst et par ganger hver dag.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jepp, satser på å fått meg en jobb i september, så tjener jeg litt penger. Tenker å kjøpe båt på nyåret en gang, også må jeg skaffe meg båtplass Pappa hjelper meg med båtplass regner jeg med også må han lære meg litt om båten osv før jeg drar ut på sjøen med venner. Den første turen der jeg styrer og har med venner skal jeg kalle "Jomfrutur" hehe. de første gangene er bare øving. Men tror jeg skal lære det fort, med å legge til osv. GLEDER MEG VELDIG Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Så den motoren som er i den båten, det er ikke noe bra motor? Bra og bra, så lenge den har holdt i 53 år kan den ikke være dårlig da! Men jeg ville heller valgt noe mer kurant, som en 10hk Sabb eller en Marna/FM bensinmotor. Dette er enkle og greie motorer, som også er lette å få tak i deler til. Eventuelt mer moderne motorer, men da snakker vi fort om en helt annen prisklasse. Men mitt poeng er at når man er på sjøen må man ha en motor man kan stole på, og da blir nok denne motoren for gammel og lunefull til å satse livet på. Som en kuriositet til bruk på solskinndager er den grei nok, men ikke til vanlig bruk. Mener nå jeg da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teisten-Øyna Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Viss jeg skal anbefale en god motor. Er det sabb som er en av de beste maskinene du kann ha i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) Når jeg skal ha båtplass, må jeg da betale for den, eller betaler jeg bare det som det koster i året?? Redigert 6.August.2009 av skips gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Det varierer. Noen steder betaler du kun leie, andre steder innskudd pluss (lavere) leie... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skips gutten Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 oki, takk. Jeg må vel se etter båtplass allerede nå i høst? sånn at jeg har sikkret meg båtplass Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Du kan aldri begynne for tidlig å lete etter båtplass.... Men du kan også forspørre deg blandt venner og bekjente om de ikke kjenner noen som kjenner noen som kanskje kan hjelpe deg. Det er jo i utgangspunktet ikke store plassen du trenger. Og går du for en liten, enkel snekke er du heller ikke så avhengig av å ha tilgang på vann og strøm. Prøv å kom i kontakt med noen båtentusiaster og fortell dem at du elsker trebåter, men at du ikke har så mye penger ...osv..osv... Kommer du inn i disse miljøene vil det sikker dukke opp noen som kjenner til et eller annet sted hvor du kan ha båten din liggende, uten at det skal behøve å koste deg all verden. Velger å tro at det er noen der ute som er villig til å gi en hjelpende hånd til en "førstereis-gutt" som vil smake på båtlivets gleder For skal du til å leie plass på en av de ettablerte marinaene, kan det fort koste sjorta for en fattig student Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Jepp, jeg for stipend og skal klare meg fint på det. Skal skaffe meg en jobb og de pengene går rett inn på sparekontoen, og skal bli brukt til trebåt, båtplass osv. Sitér dette innlegget Link to post
Andiman Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Et godt råd fra en som har vært i din situasjon tidligere; gjennomgå båten veldig, veldig nøye før du kjøper den. Ofte er det slik at bordgangene kan være fine på utsiden av båten men bare oppspist treverk på innsiden. Har opplevd dette selv, og det er omtrent nytteløst å begynne på et slikt prosjekt alene Være veldig nøye med å sjekke om treverket under vannlinja også er fast i fisken, og om du er nøye på utseende, så er ofte blågeite ett problem utseendemessig, men ikke farlig ellers. Om du tenker å kjøpe ei snekke med overbygg, burde du forsikre deg om at treverket som er brukt til overbygget, ikke er dårlig eller behandlet feil. Ofte kan finér plater og lignende være fulle av råte som en følge av vann som er kommet til før eller under lakking. Fuksskader kan ofte være et problem om det ikke er god ventilasjon i båten, så kikk i alle kroker og kriker etter dette I tillegg burde du være obs på alderen og brukstiden motoren har. En gammal motor som er 30+ må man være ytterst forsiktig med, da de fleste er brukt i saltvann, som ofte tærer små og store hull i kjølesystemet til motoren. Hvis du ikke vil være avhengig av batterier og sånt møkk, ville jeg kjøpt ei snekke med magnetmotor Da slipper du alltid å tenke på lading, dårlig kontakt etc. og det eneste du behøver å bekymre deg for er om det kommer vann over magneten(kan skje hvis motoren kommer under vann!). Da vil du alltid kunne starte motoren bare den får en liten dram, god kompresjon og et helhjerta arbeidsslag Ellers synes jeg det er veldig flott at flere er interessert i å opprettholde Norges flotte trebåtkultur Lykke med båt/båtplass jakta Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Ja, vi er glad for undommer som slutter opp om trebåtmiljøet. Har jo vært en tendens til forgubbing i disse miljøene noen år. Anngående motor, så er det også greit å ha en dieselmotor med sveivstart. Den er heller ikke avhengig av strøm. Men det må jo være noe strøm på båten, for det er vel påbudt med lanterner Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Retox_93 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Du burde vell leie en båtplass. Det er vel rimeligst. Grimstad der jeg bor koster det rundt 3,5 tusen får å leie ein båtplass. Kjøp av båtplass = minst 50 tusen. er 16 år og har en sjekte som er bygd i Grimstad, altså Hanto. holder på å restaurer heile båten. Det er gøy og ikkje minst at man lærer veldig mye av det:) Redigert 8.August.2009 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Båtplass skal jeg se etter nå i høst, Begynner å se etter trebåt på nyåret en gang. Da har jeg forhåpentligvis tjent noen tusen ja. Begynner å se frem til sommeren 2010 allerde :D Jeg ELSKER trebåt, har arva det fra faren min Det skal vel være mulig å ta båtførerbeviset på skolen, siden jeg skal gå Maritime fag. Sitér dette innlegget Link to post
skips gutten Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Fant 2 nye trebåter som har kommet inn på finn.no Dette er jo en sånn type jeg har veldig lyst på, å det ligger i porsgrunn. Var ved havna der her om dagen og så den faktisk http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18495403 Dette er enda en trebåt som ligger i brevik: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18494132 Hva syns dere?`Om prisen på båtene osv. for dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ja, her har du to flotte båter. Den første, helt åpne snekka ser veldig bra ut. Det virker som om dette er en båt som er blitt tatt godt vare på. Også er det en Marna .. og det er jo bra motorer. Den andre er litt rimligere, men er større og har jo mulighet til overnatting om ønskelig. Den har jo også en del utstyr som den andre ikke har.... Men må innrømme at jeg ikke kjenner noe til den motoren som sitter i denne båten. Denne båten har også elektrisk start. Skulle jeg velge, ville jeg nok gått for den siste av de, men det er bare magefølelsen. Det kan jo hende jeg ville valgt noe annet hvis jeg fikk se begge båtene.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Har så lyst på trebåt nå!! Har lyst til å spørre pappa om han kan betale båten og sånn for meg, så betaler jeg han tilbake når jeg har fått meg jobb, men vet ikke om han går med på det Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Skjønner deg godt ..... er en først bitt av båtbasillen er det ikke let å vente...og vente.... Du får smiske litt meg faren din og love å være snill gutt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
skips gutten Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jepp, for prøve på det. Skal til han i morgen en tur. Han har kjøpt seg trebåt han også nå. Må se den Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Få tatt noen bilder av båten han har kjøpt, og innviter han til å komme inn på forumet han også. Etter hva jeg har forstått kan han en del om trebåter. Så han har sikkert noen erfaringen han kan dele med oss andre trebåtentusiaster her på forumet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.