Jump to content

Min aller første trebåt

skips gutten

Recommended Posts

Skal være enig i at motoren kan være en utfordring. Men det fines motorer av denne typen som er enda eldre og som fortsatt er i bruk.

Det fremgår jo også av annonsen at otoren har noen problemer.

Men om du skulle bli nødt til å skifte motor, så behøver ikke det å koste skjorta. Tenker da selvsagt ikke på at du skal kjøpe ny motor...for det kan bli dyrt... :smash:

Har lest annonsen litt nøyere og det er nok et par ting du må tenke på.

For det første står det Noen dårlige bordganger og klinker.

Dette kan bli en omfattende opperasjon. Å skifte bordganger på en båt er en komplisert jobb som du trenger folk med erfaring til å hjelpe deg med. Det samme hvis du må skifte klinker. Det spørs jo hvor mange klinker du må skifte....

Så er det dette med motoren....

Det står

Ellers gir oljepumpen litt for mye olje på et smørepunkt

dette medfører at det blir for mye olje i bunnpannen etter en del timers

bruk og dette må tappes manuellt med jevne mellomrom.

Dette kan være en enkel sak å repparere, men jeg kan lite om bensinmotorer, så jeg vet ikke. Men det betyr uansett at du må følge med og lense bunnpanna for olje.

Tror nok at du må være innstilt på at det kan bli mye jobb med denne båten.

Det er jo i og for seg ikke noe problem hvis det er ting du kan pussle med på egen hånd. Men vhis du trenger proffesjonel hjelp, kan det fort bli dyrt

Jepp, satser på å fått meg en jobb i september, så tjener jeg litt penger. Tenker å kjøpe båt på nyåret en gang, også må jeg skaffe meg båtplass :yesnod: Pappa hjelper meg med båtplass regner jeg med også må han lære meg litt om båten osv før jeg drar ut på sjøen med venner. Den første turen der jeg styrer og har med venner skal jeg kalle "Jomfrutur" hehe. de første gangene er bare øving. Men tror jeg skal lære det fort, med å legge til osv.

GLEDER MEG VELDIG :flag:

Så den motoren som er i den båten, det er ikke noe bra motor?

Bra og bra, så lenge den har holdt i 53 år kan den ikke være dårlig da! Men jeg ville heller valgt noe mer kurant, som en 10hk Sabb eller en Marna/FM bensinmotor. Dette er enkle og greie motorer, som også er lette å få tak i deler til. Eventuelt mer moderne motorer, men da snakker vi fort om en helt annen prisklasse. Men mitt poeng er at når man er på sjøen må man ha en motor man kan stole på, og da blir nok denne motoren for gammel og lunefull til å satse livet på. Som en kuriositet til bruk på solskinndager er den grei nok, men ikke til vanlig bruk. Mener nå jeg da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan aldri begynne for tidlig å lete etter båtplass.... :yesnod:

Men du kan også forspørre deg blandt venner og bekjente om de ikke kjenner noen som kjenner noen som kanskje kan hjelpe deg.

Det er jo i utgangspunktet ikke store plassen du trenger. Og går du for en liten, enkel snekke er du heller ikke så avhengig av å ha tilgang på vann og strøm.

Prøv å kom i kontakt med noen båtentusiaster og fortell dem at du elsker trebåter, men at du ikke har så mye penger ...osv..osv...

Kommer du inn i disse miljøene vil det sikker dukke opp noen som kjenner til et eller annet sted hvor du kan ha båten din liggende, uten at det skal behøve å koste deg all verden.

Velger å tro at det er noen der ute som er villig til å gi en hjelpende hånd til en "førstereis-gutt" som vil smake på båtlivets gleder :yesnod:

For skal du til å leie plass på en av de ettablerte marinaene, kan det fort koste sjorta for en fattig student :nonod:

Redigert av Wasco (see edit history)

Et godt råd fra en som har vært i din situasjon tidligere; gjennomgå båten veldig, veldig nøye før du kjøper den. Ofte er det slik at bordgangene kan være fine på utsiden av båten men bare oppspist treverk på innsiden. Har opplevd dette selv, og det er omtrent nytteløst å begynne på et slikt prosjekt alene :rolleyes: Være veldig nøye med å sjekke om treverket under vannlinja også er fast i fisken, og om du er nøye på utseende, så er ofte blågeite ett problem utseendemessig, men ikke farlig ellers.

Om du tenker å kjøpe ei snekke med overbygg, burde du forsikre deg om at treverket som er brukt til overbygget, ikke er dårlig eller behandlet feil. Ofte kan finér plater og lignende være fulle av råte som en følge av vann som er kommet til før eller under lakking. Fuksskader kan ofte være et problem om det ikke er god ventilasjon i båten, så kikk i alle kroker og kriker etter dette :yesnod:

I tillegg burde du være obs på alderen og brukstiden motoren har. En gammal motor som er 30+ må man være ytterst forsiktig med, da de fleste er brukt i saltvann, som ofte tærer små og store hull i kjølesystemet til motoren. Hvis du ikke vil være avhengig av batterier og sånt møkk, ville jeg kjøpt ei snekke med magnetmotor :cheers: Da slipper du alltid å tenke på lading, dårlig kontakt etc. og det eneste du behøver å bekymre deg for er om det kommer vann over magneten(kan skje hvis motoren kommer under vann!). Da vil du alltid kunne starte motoren bare den får en liten dram, god kompresjon og et helhjerta arbeidsslag :cheers:

Ellers synes jeg det er veldig flott at flere er interessert i å opprettholde Norges flotte trebåtkultur :flag:

Lykke med båt/båtplass jakta :smiley:

Du burde vell leie en båtplass. Det er vel rimeligst. Grimstad der jeg bor koster det rundt 3,5 tusen får å leie ein båtplass. Kjøp av båtplass = minst 50 tusen.

er 16 år og har en sjekte som er bygd i Grimstad, altså Hanto. holder på å restaurer heile båten. Det er gøy og ikkje minst at man lærer veldig mye av det:)

Redigert av Retox_93 (see edit history)

Båtplass skal jeg se etter nå i høst, Begynner å se etter trebåt på nyåret en gang. Da har jeg forhåpentligvis tjent noen tusen ja. Begynner å se frem til sommeren 2010 allerde :D

Jeg ELSKER trebåt, har arva det fra faren min :flag:

Det skal vel være mulig å ta båtførerbeviset på skolen, siden jeg skal gå Maritime fag.

Fant 2 nye trebåter som har kommet inn på finn.no

Dette er jo en sånn type jeg har veldig lyst på, å det ligger i porsgrunn. Var ved havna der her om dagen og så den faktisk http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18495403

Dette er enda en trebåt som ligger i brevik: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18494132

Hva syns dere?`Om prisen på båtene osv. for dyrt?

Ja, her har du to flotte båter.

Den første, helt åpne snekka ser veldig bra ut. Det virker som om dette er en båt som er blitt tatt godt vare på. Også er det en Marna .. og det er jo bra motorer.

Den andre er litt rimligere, men er større og har jo mulighet til overnatting om ønskelig.

Den har jo også en del utstyr som den andre ikke har....

Men må innrømme at jeg ikke kjenner noe til den motoren som sitter i denne båten.

Denne båten har også elektrisk start.

Skulle jeg velge, ville jeg nok gått for den siste av de, men det er bare magefølelsen.

Det kan jo hende jeg ville valgt noe annet hvis jeg fikk se begge båtene....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...