Jump to content

må mercury med smartcraft stå med strøm på hele tiden.

slettabu

Recommended Posts

da jeg fikk båten min med 90 hk mercury og smartcraft instrumenter,var motoren koblet til hoved bryteren på samme side som pluss fra batteriet, slik at motoren sto med strøm på hele tiden.

Jeg kontaktet forhandleren og spurte om dette var riktig,han svarte da at de sannsynligvis hadde koblet motoren på feil side på bryteren da de monterte motoren. jeg flyttet derfor motor kabelen til den andre siden slik at strømmen til motor brytes når jeg slår av batteri bryteren.

Etter dette nullstilles klokka på smartcraft inst. hver gang jeg har brutt strømmen. er det slik at mercury med smartcraft må stå med spenning på hele tiden, eller er det kanskje et lite backupbatteri et eller annet sted som er flatt .

hvordan er det koblet hos andre?

Jeg har selv en Askeladden 535 med 115 Mercury Optimax med smartcraft, og når jeg slår av hovedstrømmen, så har ikke dette innvirkning på Smartcraft i det hele tatt. (Skulle vel egentlig bare mangle)

Tror nok det er noe feilmontering ute og går hos deg ja.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

.... eller er det kanskje et lite backupbatteri et eller annet sted som er flatt .

hvordan er det koblet hos andre?

Jeg kjenner ikke denne installasjonen, men ville trodd det hadde vært tykk kabel til motoren + tynn kabel til instrumentene + eventuelt en enda tynnere kabel til instrument-minne.

I så fall er det vel bare den/de tynne kablene som skal ha strøm hele tiden.

Buster X med Yamaha 70

snakket med forhandleren i dag,og han mener at det skal være koblet slik jeg har det nå.det var kun lensepumpa som skulle være koblet direkte.

de hadde ikke hørt om problemet med klokka før,og mente at det måtte være et batteri et eller annet sted, men de kjente ikke til det.

ingen som har erfaringer med dette?

båten er en askeladden 525 med 90 optimax og smartcraft.

I min båt så er det eneste som har strøm når bryter er av, er minnet på stereo.

Bryter off, kommer ikke strøm noe annet sted.

SC- leser/får info direkte fra hjernen på motoren, skal ikke være noe annet memory der.

strømmen til motor brytes når jeg slår av batteri bryteren.

Etter dette nullstilles klokka på smartcraft inst. hver gang jeg har brutt strømmen

Så hva gjør du med SC-instrumentet/ene når du setter i strøm og starte opp?

det skjer ikke noe annet enn at uret på smartcraft må stilles inn på ny hver gang jeg har hatt av batteribryteren,ikke noe stort problem,men litt irriterende i og med at det er klokke der. dette skjedde ikke når motoren var koblet på samme side som batteripluss og altså sto med strøm på hele tiden.

Mulig jeg missforsto deg lenger opp her...

Jeg føyer meg til det Kenbjork sier i innlegg #5

Selv har jeg ikke aktivert denne klokken i Smartcraft, så hvordan denne fungerer hos meg vet jeg ikke...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

klokke.. mener du ett ur/som i klokke som viser tiden?

Evt så har jeg misforstått og trodd det var selve sc-1000 instrumentet/ene du mente med klokke

Jeg har tenkt på disse da:

sc1000_tachometer.gif

Ser i en manual ja at sc-1000 speedometeret har klokke/ur.

Var ikke klar over at de hadde ur, som viser tiden i display.

Så da er jeg enig i at det nok skal være strøm for uret, eller internbatteri i selve sc-1000 kanskje..

Har titte etter installasjonsmanual for SC, men finner ikke noe.

Redigert av KenBjork (see edit history)
  • 1 år senere...

Nettopp plukket ut alt elektrisk og alle gamle instrumenter og satt inn Smartcraft Mercmonitor og koblet dette sammen med plotter vha NMEA2K. I følge installasjonsveiledningen skulle ikke MercMonitoren ha strøm så lenge den var koblet på ett NMEA2K nettverk som jo er strømsatt. Jeg hadde samme opplevelse med uret som jo ble nullstilt når hovedbryter ble slått av - i går så jeg at jeg kunne la monitoren heller få tiden fra GPS så da gjør det jo ikke noe at den nullstilles (selv om Lowrance plotteren min er standhaftig og hevder at rett tid er sånn ca 7 timer feil i forhold til hva armbåndsuret mitt viser - antar det kan være noen tidssoner som oppfører seg rart... :-) )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...