Jump to content

Hva er ditt oppgraderingsprosjekt i år?


Leading Edge

Recommended Posts

De fleste av oss har vel minst ett oppgraderingsprosjekt på gang hvert år. Kona påstår at jeg bygger og utvider og innstallerer ting på båten kontinuerlig inntil jeg endelig får den slik jeg vil. Når det er tilfelle så selger jeg og begynner forfra igjen med et par tre føtter ekstra.... Sånn har det alltid vært sier hun. Kanskje flere enn meg som har lignende erfaringer her.

 

I denne tråden så tenkte jeg vi kunne poste bilde av årets prosjekt(er) til tips og inspirasjon for andre "prosjektører".

 

Starter med tre av mine prosjekter for i år.

Puter i cocpit:

Fikk sydd disse hos en local hero som syr hjemme i garasjen. Utrolig fornøyd. Løftet hele turcomforten i båten maaange hakk. veldig fine synes vi også og alt til den nette sum av 5000 kroner. Verdt hver krone. Noe av det beste med putene var at jeg også fikk laget en skråpute som festes med borrelås slik at jeg retter opp den fatale feilen Bavaria har gjort ved å ødelegge den beste sitteplassen i cocpit (i ly av sprayhud'en)

cocpit1.jpg

 

cocpit2.jpg

 

cocpit3.jpg

 

Neste prosjekt var baugspyd med innfelt badestige for å lette ilandstigning og slippe å gå så nær innpå fjellet. Fungerer veldig greit. (fant også ut at det var billigste måten å kurere 3-fots syken)

 

peke1.jpg

 

peke2.jpg

 

peke3.jpg

 

Til slutt var det ny jolle. Prøvde meg med en som både skulle kunne slepes lett og samtidig kunne ta 4-5 personer opp i plan. Veldig fornøyd med jolla i bruk. Fungerer perfekt men kanskje litt tung å slepe. Ønsker meg fortsatt davitere...

Suzumar MX310 med 9,9 (15) Yamaha 2-takt går 22 knop max på GPS.

 

jolle.jpg

 

I tillegg så har jeg satt inn Batteriovervåker som er veldig nyttig for å se tilstanden på lading og utlading av batteriene samt en Eberspecher Xerox varmer under nederste trappetrinn for å varme cabinen under motorgange og ved kjøring av vannvarmer. Fungerer greit men synes vifta bråker for mye så her må jeg få satt på en reostat slik at jeg kan få til en trinnløs regulering av viftehastigheten. Noen forslag til hvor man kan få tak i en slik?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Fin båt Leading Edge. Jeg har ikke greie på seilbåter så du får ha meg unnskyldt hvis spørsmålet virker dumt. Ser du har to ratt. Er det en tidligere sjåførskolebåt du har kjøpt? Ser ikke bak konsollene, men det er kanskje to sett med pedaler også, hvis seilbåter har slike da? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

To ratt...det er da en kjempeide...

Burde vært på alle biler også...

Tenk hvor enkelt når kona sitter ved siden av deg i bile og forteller deg hvordan du skal kjøre...så sier du...ok, så ta over du da' :lol:

 

Sikket det samme på seilbåter.... :flag:

 

Ellers...kjempeflott arbeide.

 

Selv har jeg en gammel trebåt, og med gammel trebåt er det alltid ett eller annet prosjek på gang... :sailing:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilbåter krenger. For å se fremover må du da sitte på den siden som er "øverst" Da rekker man ikke til rattet på de store breie båtene hvis de bare hadde hatt et ratt på midten. Derfor må det være et ratt på hver side. På styrbord halser (vinden kommer fra styrbord side) bruker du styrbord ratt, og omvendt.

 

Tror jeg.... Min båt er ikke så brei at jeg har det problemet... :blush:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Fin båt Leading Edge.

Ja det syntes i grunnen jeg og helt til jeg lå longside med en utrolig trivelig seiler noen dager i Grimstad gjestehavn i år. Han hadde en splitter ny X45-Cruiser. Etter noen dagers prat med ham og omvisning ombord så må jeg si at jeg innser at det virkelig ER forskjell (STOR forskjell) på en billig seriebåt som min og en "real deal" seilbåt som Xc-45. Det var en utrolig gjennomført og fin båt!! Nå er det da også forskjell på en "real deal" seiler som han og en campingseiler som jeg men det er da utrolig hvor trivelig man kan ha det sammen likevell. Nå skal det jo sies at jeg kunne kjøpt 3,67 slike som jeg har for den prisen han hadde gitt men har du penger og vil prioritere det så why not?

 

Jeg har ikke greie på seilbåter så du får ha meg unnskyldt hvis spørsmålet virker dumt. Ser du har to ratt. Er det en tidligere sjåførskolebåt du har kjøpt? Ser ikke bak konsollene, men det er kanskje to sett med pedaler også, hvis seilbåter har slike da? :rolleyes:

Hehe ja det spørsmålet svarte vel seilaren nokså godt på tror jeg.

 

 

Synes de putene var utrolige flotte, spesielt til en så lav pris. Der må du ha vært heldig!

Ja putene er utrolig mye for pengene. Dersom noen i distriktet er ute etter noe lignende så formidler jeg gjerne kontakt til han som laget dem. Send i tilfelle en IM.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...