Jump to content

Er det flaut å be om eskorte tjeneste?


Wasco

Recommended Posts

Hørte på nyheten i dag at eskortetjenesten på disse kanter av landet (vestlandet) har vært arbeidsleidge i sommer. Ikke en eneste forspørsel om eskorte i sommer sier de som steller med den slags.

 

Er det litt flaut å be om eskortetjeneste?

Eller er båtene blitt så sikkre og båtførerne så dyktige at det ikke lenger er behov for eskorte?

Eller er det fordi hurtiggående båter (som det blir flere og flere av) rett og slett ikke gidder å ligge i en eskorte som kjører i 5 kmops fart?

Link to post
Share on other sites

Er det litt flaut å be om eskortetjeneste?

 

Nå er jeg usikker på hvordan det er i vennekretsen din.. Men jeg ha hørt at det er mange ensomme som benytter seg at slike tjenester :lol::lol:

 

Neida. bare tuller. Syntes tjenesten fra redningsselskapet er kjempebra. Slett ikke pinling å bruke, men en bra trygghet over utsatte strekninger. Har brukt de selv og planlagt å bruke de flere ganger.

 

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja, men hvis det er ei lita snekke som ikke klarer mer en 5-6 knop, da er det vel litt iriterende å ligge der med en båt som kunne klart 20-30 knop.

Omtrent som å ligge bak en tysk bobil på vestlandsvegene... :yesnod:

 

Trodde eskortetjenesten var basert på at man klarte å holde en fart på 6 knop eller noe sånt? Ser i allefall slik ut å dømme fra hjemmesiden til NSSR hvor de oppgir seilingsdistanse og beregnet tid?

 

http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Eskorte

 

Forøvrig et veldig bra og fornuftig tilbud, og bare det å vite at det befinner seg en redningskrysser i nærheten når man går et av disse strekkene er jo en trygghet i seg selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller er det fordi hurtiggående båter (som det blir flere og flere av) rett og slett ikke gidder å ligge i en eskorte som kjører i 5 kmops fart?

Enten er skipperne på de hurtiggående klare for å ta strekningen uten eskorte, og da trenger de jo ikke irritere seg :smiley: - eller de har valget mellom (1) å bli liggende eller (2) følge med i eskortens tempo og komme fram.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

De gangene jeg har gått over Sletta har det ikke passet med eskortetidene. Greit nok, med fint vær er det uansett så kort at det har gått greit. Men om jeg skulle gått strekningen Tananger-Egersund ville jeg så absolutt vurdert å følge Redningsselskapets eskorte. Det gir en ekstra trygghet, særlig når man går alene. Er man flere båter sammen, er det jo alltid noen som kan ta mot en tamp om motoren skulle svikte..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For mange år siden ble vi med eskorte over Rakkebåene sydover fra Stavern. Vi hadde da en lånt 32 fots stålbåt som gjorde 6 mil. Vi hang oss på så godt vi kunne men hele eskorten forsvant avgårde uten å ta hensyn til oss som ikke klarte større fart enn de seks. Den gang var PR-apparatet mye brukt og skøyta lyttet på en gitt kanal. Vi kalte opp da vi mente at det bar for fort avgårde, men ingen svar. Det hører jo med til historien at vi klarte oss bra uten eskorten. Man vokser gjerne med oppgavene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ekskortetjenesten burde en legge ned. Det er en 70-talls overlevning da båtene var små og til tider dårlige og navigasjonshjelpemiddlene kun kart og kompass. Redningstjenesten har også utviklet seg med raske båter som hurtig kan komme til assistanse. I dag er det bare ressurssløsing.

Link to post
Share on other sites

Eskortetjenesten er en god tradisjon som man absolutt bør fortsette med, det er tross alt ikke alle som er like trygge på sjøen og dessuten er det en god sjanse for redningsselskapet til å profilere seg på en annen måte enn at styret blir avkledd i media.

 

Merker meg forresten at du sa "kun kart og kompass" her, hvorfor ikke klokke også?

Helt ærlig, jeg ville føle meg smått usikker ombord i et fartøy hvor man stolte blindt på GPS og andre elektroniske dippedutter som er avhengig av strøm, ihvertfall hvis det ikke fantes hverken kart, kompass eller klokke ombord.

Husk Murphy's lov, og gamle Murphy sover ALDRI!!!

Redigert av Arnt-W (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eskortetjenesten har jeg prøvd og benytte meg av, men som Astor skriver, så går snekka for sakte. Dermed må jeg klare meg på egen hånd. Men har ringt redningsskøytene flere ganger og fått tips om hvor og når jeg bør gå de forskjellige strekkene.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Klokke ja, det er også en del selvfølgeligheter når det gjelder navigasjon skulle jeg tro.

Men tilbake til ekskortetjenesten. Når bare tradisjonen er igjen er det etter min mening på høy tide å se litt nærmere på ordningen. Å være på sjøen skal vel ikke være helt som å sitte foran PCen hjemme, skal det ikke være noen utfordringer som en selv må ta , eller skal "sikkerhetsputene" være helt opp til ørene?

Link to post
Share on other sites

Hvis båten går for sakte er det vel ikke verre enn at en starter en time eller to før eskorten skal gå litt avhengig av hvilken strekning det gjelder. Noen strekninger er korte og noen lange. Eskortetjenesten er et utmerket tilbud som bør fortsette.

 

Tidligere tok skøytene båter som gikk for sent på slep over eskortestrekninger men det er kanskje ikke vanlig praksis lenger.

Link to post
Share on other sites

Eskortetjenesten fra Stavern til Rødskjær har gått hver Mandag/Onsdag/Fredag denne sommeren med ganske så god oppslutning de gangene jeg har sett den i sommer. Tjenesten avbrytes ved for hardt vær eller når skøyta får andre oppdrag. Jeg mener vanlig praksis har vært å gå med den farten som den mest saktegående båten i følget har, men som Astor nevner så kan vel dette bli litt tilfeldig avhengig av hvilken skipper skøyta har. Uansett, veldig mye mer enn 7-8 knop går de ikke med.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uansett, veldig mye mer enn 7-8 knop går de ikke med.

 

Hvis man skal ta informasjonen om eskortetjenesten fra NSSRs hjemmeside for god fisk hva angår distansen som seiles og beregnet tid så gir vel det en fart på ikke mere enn ca 6 knop. Litt synd om de oppgir en ting og gjør noe helt annet! :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...