Wasco Startet 28.Juli.2009 Del på Facebook Startet 28.Juli.2009 Hørte på nyheten i dag at eskortetjenesten på disse kanter av landet (vestlandet) har vært arbeidsleidge i sommer. Ikke en eneste forspørsel om eskorte i sommer sier de som steller med den slags. Er det litt flaut å be om eskortetjeneste? Eller er båtene blitt så sikkre og båtførerne så dyktige at det ikke lenger er behov for eskorte? Eller er det fordi hurtiggående båter (som det blir flere og flere av) rett og slett ikke gidder å ligge i en eskorte som kjører i 5 kmops fart? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Redningsskjøyta tilpasser farten etter båtene som er med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Er det litt flaut å be om eskortetjeneste? Nå er jeg usikker på hvordan det er i vennekretsen din.. Men jeg ha hørt at det er mange ensomme som benytter seg at slike tjenester Neida. bare tuller. Syntes tjenesten fra redningsselskapet er kjempebra. Slett ikke pinling å bruke, men en bra trygghet over utsatte strekninger. Har brukt de selv og planlagt å bruke de flere ganger. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Redningsskjøyta tilpasser farten etter båtene som er med. Ja, men hvis det er ei lita snekke som ikke klarer mer en 5-6 knop, da er det vel litt iriterende å ligge der med en båt som kunne klart 20-30 knop. Omtrent som å ligge bak en tysk bobil på vestlandsvegene... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Schierna Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Det er absulutt ikke flaut! Skal man skal gå over strekk som har tjenesten og er eller har med seg personer som kan være utrygge, viser man godt sjømannskap. Mvh Schierna Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ja, men hvis det er ei lita snekke som ikke klarer mer en 5-6 knop, da er det vel litt iriterende å ligge der med en båt som kunne klart 20-30 knop.Omtrent som å ligge bak en tysk bobil på vestlandsvegene... Trodde eskortetjenesten var basert på at man klarte å holde en fart på 6 knop eller noe sånt? Ser i allefall slik ut å dømme fra hjemmesiden til NSSR hvor de oppgir seilingsdistanse og beregnet tid? http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Eskorte Forøvrig et veldig bra og fornuftig tilbud, og bare det å vite at det befinner seg en redningskrysser i nærheten når man går et av disse strekkene er jo en trygghet i seg selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Men er det ikke merkelig at eskortetjeneste i Rogaland meldte at de ikke ha hatt et eneste eskroteoppdrag denne sommeren? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Eller er det fordi hurtiggående båter (som det blir flere og flere av) rett og slett ikke gidder å ligge i en eskorte som kjører i 5 kmops fart? Enten er skipperne på de hurtiggående klare for å ta strekningen uten eskorte, og da trenger de jo ikke irritere seg - eller de har valget mellom (1) å bli liggende eller (2) følge med i eskortens tempo og komme fram. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hørte på nyhetene nå igjen at redningselskapet i Haugeund og Tananger ikke hadde hatt et eneste eskorteoppdrag denne sommeren. Kanskje fordi vi har hatt så dålig vær i sommer at ingenvåger å gi seg utpå de mest værharde strekkningene.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 De gangene jeg har gått over Sletta har det ikke passet med eskortetidene. Greit nok, med fint vær er det uansett så kort at det har gått greit. Men om jeg skulle gått strekningen Tananger-Egersund ville jeg så absolutt vurdert å følge Redningsselskapets eskorte. Det gir en ekstra trygghet, særlig når man går alene. Er man flere båter sammen, er det jo alltid noen som kan ta mot en tamp om motoren skulle svikte.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 For mange år siden ble vi med eskorte over Rakkebåene sydover fra Stavern. Vi hadde da en lånt 32 fots stålbåt som gjorde 6 mil. Vi hang oss på så godt vi kunne men hele eskorten forsvant avgårde uten å ta hensyn til oss som ikke klarte større fart enn de seks. Den gang var PR-apparatet mye brukt og skøyta lyttet på en gitt kanal. Vi kalte opp da vi mente at det bar for fort avgårde, men ingen svar. Det hører jo med til historien at vi klarte oss bra uten eskorten. Man vokser gjerne med oppgavene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ekskortetjenesten burde en legge ned. Det er en 70-talls overlevning da båtene var små og til tider dårlige og navigasjonshjelpemiddlene kun kart og kompass. Redningstjenesten har også utviklet seg med raske båter som hurtig kan komme til assistanse. I dag er det bare ressurssløsing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnt-W Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Eskortetjenesten er en god tradisjon som man absolutt bør fortsette med, det er tross alt ikke alle som er like trygge på sjøen og dessuten er det en god sjanse for redningsselskapet til å profilere seg på en annen måte enn at styret blir avkledd i media. Merker meg forresten at du sa "kun kart og kompass" her, hvorfor ikke klokke også? Helt ærlig, jeg ville føle meg smått usikker ombord i et fartøy hvor man stolte blindt på GPS og andre elektroniske dippedutter som er avhengig av strøm, ihvertfall hvis det ikke fantes hverken kart, kompass eller klokke ombord. Husk Murphy's lov, og gamle Murphy sover ALDRI!!! Redigert 28.Juli.2009 av Arnt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Eskortetjenesten har jeg prøvd og benytte meg av, men som Astor skriver, så går snekka for sakte. Dermed må jeg klare meg på egen hånd. Men har ringt redningsskøytene flere ganger og fått tips om hvor og når jeg bør gå de forskjellige strekkene. Redigert 28.Juli.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Klokke ja, det er også en del selvfølgeligheter når det gjelder navigasjon skulle jeg tro. Men tilbake til ekskortetjenesten. Når bare tradisjonen er igjen er det etter min mening på høy tide å se litt nærmere på ordningen. Å være på sjøen skal vel ikke være helt som å sitte foran PCen hjemme, skal det ikke være noen utfordringer som en selv må ta , eller skal "sikkerhetsputene" være helt opp til ørene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Hvis båten går for sakte er det vel ikke verre enn at en starter en time eller to før eskorten skal gå litt avhengig av hvilken strekning det gjelder. Noen strekninger er korte og noen lange. Eskortetjenesten er et utmerket tilbud som bør fortsette. Redigert 28.Juli.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hvis båten går for sakte er det vel ikke verre enn at en starter en time eller to før eskorten skal gå litt avhengig av hvilken strekning det gjelder. Noen strekninger er korte og noen lange. Eskortetjenesten er et utmerket tilbud som bør fortsette. Tidligere tok skøytene båter som gikk for sent på slep over eskortestrekninger men det er kanskje ikke vanlig praksis lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Har ennå ikke benyttet meg av tjenesten, men veldig greit å ha som backup dersom værforholdene gjør meg eller noen i familien småskeptisk ved utsatte områder. Ville derimot aldri tenkt at det var flaut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Eskortetjenesten fra Stavern til Rødskjær har gått hver Mandag/Onsdag/Fredag denne sommeren med ganske så god oppslutning de gangene jeg har sett den i sommer. Tjenesten avbrytes ved for hardt vær eller når skøyta får andre oppdrag. Jeg mener vanlig praksis har vært å gå med den farten som den mest saktegående båten i følget har, men som Astor nevner så kan vel dette bli litt tilfeldig avhengig av hvilken skipper skøyta har. Uansett, veldig mye mer enn 7-8 knop går de ikke med. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Uansett, veldig mye mer enn 7-8 knop går de ikke med. Hvis man skal ta informasjonen om eskortetjenesten fra NSSRs hjemmeside for god fisk hva angår distansen som seiles og beregnet tid så gir vel det en fart på ikke mere enn ca 6 knop. Litt synd om de oppgir en ting og gjør noe helt annet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.