Jump to content

Hva gjør dere med utslitte nasjonalflagg?

Lars H.

Recommended Posts

Nå tror jeg ikke vi skal dra dette med "respekt" for flagget alt for langt.

De reglene og normene vi her diskuterer har å gjøre med offesielle holdninger.

Brukte flagg skal etter gammel skikk ikke kastes. Det skal heller ikke klippes opp eller skjæres opp i sine ulike farger. De skal "sprettes opp."

Men det er vel ikke mange i dag som har flagg hvor de ulike fargene er "sydd sammen."

Så hvis vi kaster barnas 17-mai flagg etter en hektisk 17-mai feiring med is og pølser, skitt og søle, så tror jeg ikke vi ska behøve å ha dårlig samvittighet for det... :flag:

Og så skal man stå foran bålet i giv-akt-stilling og hilse flammene?

akkurat det er vel litt overdrevet :smiley: (jeg den smiley-en din sjøl om du ikke hadde langt den inn!)

Klippe i stykker, kaste delene i bosset. Det med brenning er ikke så aktuelt lengre ettersom flaggene ikke lengre er av naturfiber.

Er delene først klippet fra hverandre, er de ikke flagg lengre, men for så vidt hvilke filler som helst. Og er de da blitt brukt til å tørke opp brennbart søl så ville jeg vel brent dem likevel.

Før i verden, med naturfiberflagg, var brenning av hele flagget en "akseptabel" løsning.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Er ikke det en offentlig flaggdag?

Jo, det er det.

http://www.norsk.dk/facts/flag/flagholidays.htm

Nå er det vel ikke påbudt å flagge på de dagene som det heller ikke er forbudt å flagge på enhvilken som helst annen dag for oss vanlige dødelige så vidt jeg vet.

Flagg destrueres på respektfull måte som beskrevet av andre. Kanskje tegn på at man begynner å bli gammel når den slags ting (fortsatt) har litt betydning for en?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fargene skal klippes fra hverandre. Å så ska delene brennes, en farge om gangen!

:flag:

Helt riktig Seilaren, du har forstått det. Ett flagg er ikke bare et flagg, det er et nasjonalsymbol og i mange land vil flere av BP-plassens medlemmer bli skjært ørene eller andre ting av dersom de hadde behandlet flagget slik som de gir uttrykk for. :flag:

mange land vil flere av BP-plassens medlemmer bli skjært ørene eller andre ting av dersom de hadde behandlet flagget slik som de gir uttrykk for. :flag:

Derfor bor vi som verken er ur-nasjonalistiske eller er bløte sentimentale stakkarer fortsatt i Norge :giggle:

Senior-du er min helt!

Men vil du være veldig pirkete, skal en ikke klippe eller skjære flagget i fra hverandre.

Det skal sprettes opp i sømmene...nemlig...

For i det du setter saksa i flagget, så er det fortsatt et flagg!

Og flagg skal ikke klippes i stykker.

Først etter at fargene er skilt fra hverandre er det ikke lenger å betrakte som et flagg....

Pirke...pirke...pirke...pirke :smash::smash:

Og for å fortsette med det pirkete: Må en da sitte med en spiss saks og kun klippe selve sømmen over hele flagget (uten å få hakk i selve duken altså), eller kan en bare løsne sømmen litt i en ende og rive til slik at resten av den morkne sømmen ryker? Kan en da risikere å bli beskyldt for å ha revet istykker et norsk flagg? :confused:

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja en kan da pirke på at fargene skal skilles, men å behandle flagget med respekt er vel ikke særnorsk. Derimot er det nokså særnorsk (og litt særdansk) de lett hysteriske flagghal kl 2100 på båter om kvelden med tuting og spetakkel.

I Sæby stiller en uniformert hornblåser opp og spiller flagget ned presis klokka ni til applaus fra en liten skare båtturister. Jeg vet ikke om dette er i regi av havna, eller om det var en svært engasjert båtturist som stod for dette, men moro var det.

Utover det mener jeg på generell basis at det er litt tøvete dette med trompetsignal. Det er vel stort sett bare nordmenn som driver med slikt. Jeg har ikke opplevd det andre steder i Europa.

Dansken som lå ved siden av oss i Sæby trakk bare på skuldrene og lo. Som oss satte han opp flagget når han stod opp, og tok den ned før han gikk til ro.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Derimot er det nokså særnorsk (og litt særdansk) de lett hysteriske flagghal kl 2100 på båter om kvelden med tuting og spetakkel.

Dette har folk nevnt flere ganger her på forumet, men jeg har aldri opplevd det+ er det et problem? Jeg synes det høres genialt ut.. men i lengen... :rolleyes:

Må være et fenomen som kun eksisterer i Oslofjorden...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Og for å fortsette med det pirkete: Må en da sitte med en spiss saks og kun klippe selve sømmen over hele flagget (uten å få hakk i selve duken altså), eller kan en bare løsne sømmen litt i en ende og rive til slik at resten av den morkne sømmen ryker? Kan en da risikere å bli beskyldt for å ha revet istykker et norsk flagg? :confused:

Lars H. :flag:

Du kan klippe i tråden, men ikke i falgget :smash::smash:

I Sæby stiller en uniformert hornblåser opp og spiller flagget ned presis klokka ni til applaus fra en liten skare båtturister.

....

Det er vel stort sett bare nordmenn som driver med slikt. Jeg har ikke opplevd det andre steder i Europa.

I Knippla hamn var det lokal hornblåser kl 21; båtskippere ble bedt om å delta ved "sitt" flagg på flaggstengene på nord-moloen.

Om bord i båtene ble flaggene tatt eller ikke tatt, men de seks (?) flaggene på moloen ble tatt: først det svenske, deretter alle de andre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 1 måned senere...

Dette er jo rett og slett et tøystykke, samme type som gamle truser og hullete gensere er laget av. Så her i gården så skal de nok brukes til oljefille eller noe annet fornuftig om ikke det er for morkent, er det morkent blir det kastet i søppla eller brennes på bål.

Er det norske flagget bare ei tøyfille? Og er dette med respekt for flagget noe særnorsk? Nei, og atter nei! Respekt for nasjonalsymbolet er ikke latterlig. Og de av dere som har vært i England burde vite at der tas dette enda mer alvorlig enn her hjemme. I noen land ville man blitt steinet eller pisket for å håne landets flagg med brenning.

Jeg kan fortelle om en førstereisgutt som i fylla satte fyr på en pengeseddel i en bar på Fillipinene. Han ble kasta rett i kasjotten og fremstilt for dommeren neste morgen. Han hadde vist forakt for landet institusjoner. Konsulen måtte betale stor bot for å få gutten ut.

Men vi nordmenn skal altså være så j...a liberale at ingenting er hellig og alle regler er bare tull.

Da jeg så på TV det norske flagget bli brent og trakka på av rasende muslimer på grunn av Muhammed-karikaturene, ble jeg temmelig forbanna og er det enda! Respekt for flagget er ikke tull! :flag:

Dette har folk nevnt flere ganger her på forumet, men jeg har aldri opplevd det+ er det et problem? Jeg synes det høres genialt ut.. men i lengen... :rolleyes:

Må være et fenomen som kun eksisterer i Oslofjorden...

Det foregår på hele sørlandskysten også. En ubehagelig å flau greie spør du meg!

Er det norske flagget bare ei tøyfille? Og er dette med respekt for flagget noe særnorsk? Nei, og atter nei! Respekt for nasjonalsymbolet er ikke latterlig. Og de av dere som har vært i England burde vite at der tas dette enda mer alvorlig enn her hjemme. I noen land ville man blitt steinet eller pisket for å håne landets flagg med brenning.

Jeg kan fortelle om en førstereisgutt som i fylla satte fyr på en pengeseddel i en bar på Fillipinene. Han ble kasta rett i kasjotten og fremstilt for dommeren neste morgen. Han hadde vist forakt for landet institusjoner. Konsulen måtte betale stor bot for å få gutten ut.

Men vi nordmenn skal altså være så j...a liberale at ingenting er hellig og alle regler er bare tull.

Da jeg så på TV det norske flagget bli brent og trakka på av rasende muslimer på grunn av Muhammed-karikaturene, ble jeg temmelig forbanna og er det enda! Respekt for flagget er ikke tull! :flag:

Det er teknisk umulig å forsvare steining og pisking for et oppbrent flagg. Rettsvesenet på Filipinene må da ha viktigere ting å bruke tida på enn denne gutten.

Synes man kan vente med flisespikkeri til alle verdensproblemer er løst.

Redigert av alma (see edit history)

Jeg mener ikke noe negativt med dette men jeg har undret meg over dette fenomenet med norske fritidsbåter som kjører rundt i norske farvann med norske flagg. Hvorfor flagges det? Bodde mange år i både England og Australia med har ikke sett flagget brukt på små fritidsbåter derborte. Men en gang i Australia så jeg en 40 fots cruiser med Norsk flagg… utrolig! Han må ha svingte feil etter Syd Koster tenkte jeg..

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Synes man kan vente med flisespikkeri til alle verdensproblemer er løst.

Hvem bestemmer hva flisesprikkeri er? Er det du eller jeg, eller er det kongen?

Det er nå slik her i verden at de fleste konflikter starter med en liten bagatell som utvikler seg til en stor "krig" mellom to parter. Nasjonalflagget er hellig og behandles med respekt i alle land. Å bruke flagget som fille er noe en tennåring i trassalderen ville gjort for å provosere foreldrene så mye som hoverhode mulig. Dere som ikke respekterer flagget er bare ute etter å provosere alle andre fordi dere ikke "gidder" å vise den lille respekten et flagg har krav på. Verden er desverre full av små kverulanter som bare skal gjøre som de selv vil... :cryin:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vel brent det på torget med mye skrik og skrål.

Hei, dette synes jeg var interessant, og siden jeg kjenner opptil flere muslimer så sjekket jeg dette opp. Ingen av de jeg snakket med hadde erfaring verken med skrik, skrål eller brenning av flagg. Ikke hadde noen i deres omgangskrets erfaring med flaggbrenning heller. Tror du bør sjekke kildene dine her.

:wink:

F

Jo da, både svensker og dansker har flagg på båten. Svenskene (mange av dem) henger det imidlertid på båten ved sjøsetting og tar det ned ved opptak om høsten, det er ikke så mange som er nøye med flaggtider der. Men de som tar det ned om kvelden, gjør det kl.2100 om kvelden. Danskene er mer nøye med ned kl.2100. De bruker forresten splittflagg som skal være så stort (dersom det henger på hekken) at den nederste spissen akkurat berører vannflaten når det ikke "vaier i vinden". Tyskerne er ennå mer nøye "Ordnug must sein!" Der står de nærmest i givakt når de først firer gjesteflagget for så å ta ned det tyske.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...