Jump to content

Hva gjør dere med utslitte nasjonalflagg?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Etter en tid på hekken av vår snekke, blir det norske flagget slitt, møkkete og falmet, selv etter vask.

Så da er det klart for nytt flagg med de flotte norske fargene. Men hva gjør dere med det gamle flagget?

Hadde jeg vært muslim hadde jeg vel brent det på torget med mye skrik og skrål. Selv følger jeg

gamle nasjonalistiske regler og klipper det opp på en slik måte at jeg får tre hauger med biter, en rød

haug, en blå haug og en hvit haug. Derme går dette i bossdunken.

flag_def.jpg

Hvordan gjør dere det med det utbrukte norske nasjonalflagget?

Lars H.

2 dager og 7 timer til avreise for 4 ukers båtferie!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

min gamle vimpel ble brukt som oljefille i garasjen etter endt tjeneste i flaggstangen i hagen:-)

FYYYYYY!!!!!

Fargene skal klippes fra hverandre. Å så ska delene brennes, en farge om gangen!

:flag:

Helt korrekt!!!! Eneste riktige måten å kasere ett nasjonalflagg på uten at det krenkes...

Helt OT

Fulgte den linken og fant at Nordmannen på førerkortet er byttet ut med noe samiske greier. Jeg lever i et land hvor jeg må velge å få enkelt ting -enten på bokmål eller nynorsk. Det kan jeg leve med, men å få noe der som jeg ikke kan lese - det skal jeg ha meg frabedt!

Hva om det er noe sånne samisk voodoo greier som får søringa tel å kjør utfor veien???

Jeg har heldigvis sertifikatet på nynorsk. Nynorsk er pent, og jeg skulle ønske jeg kunne det så godt at jeg kunne bruke det her på forumet... :yesnod:

Uansett.. det er selvfølgelig egen flaggsang. En når flagget skal opp, og en når flagget skal ned.

Opp;

Fold deg ut, vårt frihetsmerke, fagre norske flagg.

Under deg vi vokser sterke frem til frihetsdag.

Under deg på fredens bane vil vi stevne frem.

Under deg, vår hedersfane, slå for frihet, hjem.

Ned

Fold deg sammen under sangen, fagre norske flagg.

Hjelp oss at vi under gangen, blir et virksomt lag.

Signe du oss i vårt yrke, viljen bli som stål.

Der kan kan gi oss kraft og styrke til å nå vårt mål.

Men det er vel bare speidere som bruker sangene nå... Noen veldig få skoler har sangene på 17. mai har jeg hørt....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg pleier å pakke inn bleiene til barnebarnet i flagget, eller legge det i beredsskap hvis jeg får svineinfluensa og trenger en snørrfille...

Med all respekt: Dette er en tøvete problemstilling som det blir helt latterlig å diskutere. Det må være noen som har mistet helt gangsynet som burde ta et skritt tilbake å se på hva man holder på med. "Kaptein" på en lekebåt...pøh!

Dette er en tøvete problemstilling som det blir helt latterlig å diskutere. Det må være noen som har mistet helt gangsynet som burde ta et skritt tilbake å se på hva man holder på med.

:confused: Javel? Det handler om respekt :yesnod:

Du får gjøre hva du vil med ditt flagg, men når du bryter normene så kan du holde det for deg selv... :yesnod:

Halcyon; Alt trenger vel ikke stå i loven? Dette er en like stor selvfølge som å ikke slepe flagget i bakken på 17. mai. Men politiet kommer ikke og putter deg i fengsel om du gjør det... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

hmm!

Respekt for flagget, ja. Men når det skal kastes så går det ibosset som alt annet som er utslitt og skal kastes. Har et par unger, og det går fort et par flagg hver 17.mai (enten knekte, full i is, ketchup etc). SKal jeg hvirkligen drive å klippe dem opp? hmm...

Men moro at noen følger gammel tradisjon da..

:confused: Javel? Det handler om respekt :yesnod:

Du får gjøre hva du vil med ditt flagg, men når du bryter normene så kan du holde det for deg selv... :yesnod:

Nå er vel dette strengt tatt et diskusjonsforum hvor trådstarter spør hva vi gjør med utslitte flagg, da blir det feil å be noen om å holde det for seg selv.... :crazy:

Forøvrig er jeg enig med Balle Clorin at det er alt for mange som plasker rundt i sitt lille badekar og lurer på om de skal hilse til flagget, vike for Danskebåten eller bare bruke maritime ord de knapt vet betydningen av for å være en "ekte" sjømann. Men så er det vel mange i de tusen hjem som tar på seg NSB-uniformen og går ned i kjellerstuen og kjører modelltog også. Vi er gudskjelov forskjellige og har den friheten til å velge hvor "korrekte" vi skal være i forhold til hva som er skikk og bruk i forsvaret eller politiet. For mitt vedkommende kaster jeg flagget i søpla når det er flisete eller møkkete.

Senior-du er min helt!

Det handler om respekt

...Dette er en like stor selvfølge som å ikke slepe flagget i bakken på 17. mai.

Jeg synes Seilaren gir uttrykk for holdninger det står respekt av!

Jeg er dessverre ikke like flink til å holde på normene med spretting og brenning.

Men, jeg behandler flagget/nasjonalsymbolet med respekt i den forstand at jeg ikke lar en frynsete falmet fille henge oppe. Kjøper nytt flagg/vimpel når det gamle begynner å bli slitent.

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...