Lars H. Startet 28.Juli.2009 Del på Facebook Startet 28.Juli.2009 Hei. Etter en tid på hekken av vår snekke, blir det norske flagget slitt, møkkete og falmet, selv etter vask. Så da er det klart for nytt flagg med de flotte norske fargene. Men hva gjør dere med det gamle flagget? Hadde jeg vært muslim hadde jeg vel brent det på torget med mye skrik og skrål. Selv følger jeg gamle nasjonalistiske regler og klipper det opp på en slik måte at jeg får tre hauger med biter, en rød haug, en blå haug og en hvit haug. Derme går dette i bossdunken. Hvordan gjør dere det med det utbrukte norske nasjonalflagget? Lars H. 2 dager og 7 timer til avreise for 4 ukers båtferie! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordland Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 min gamle vimpel ble brukt som oljefille i garasjen etter endt tjeneste i flaggstangen i hagen:-) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Dette er den riktige måten å gjøre det på ja Men etter hva jeg har hørt er det også lov å brenne gamle flagg. Men ikke på offentlig sted. Jeg kjøpte nytt flagg til båten i vår. Men jeg brettet det gamle flagget pent sammen og la det i skuff. Hadde ikke hjerte til å kaste det. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Enzo Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Slipper det der problemet , bytter båt så ofte at det altid er et nytt fresht flagg der bak men skulle jeg kassert et flagg så hadde jeg kastet det i søpla Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Fargene skal klippes fra hverandre. Å så ska delene brennes, en farge om gangen! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Javell...får vel høre på deg. Du er jo speider og kjenner vel disse reglene.... Men det er vel lov å ta vare på de gamle flaggen også..... Bare en ikke henger dem på veggen til pynt, for det er vist ikke "lov." Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Og så skal man stå foran bålet i giv-akt-stilling og hilse flammene? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg gjør nok tilsvarende det du gjør Lars. Jeg splitter delene fra hverandre med skapell og brenner deretter del for del opp. Desverre har jeg mistet endel flagg på havet ved mye vind - disse har ikke fått tilsvarende andaktsfull behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Og så skal man stå foran bålet i giv-akt-stilling og hilse flammene? ....mens kone og barn synger "Mellom bakkar og fjell utve havet...." appropo......hvis flagget er laget av kunststoff, er det vel ikke lov å brenne det.... Redigert 28.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roesok Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 ....mens kone og barn synger "Mellom bakkar og fjell utve havet...." Dette var vel en lett omskriving av "Millom bakkar og berg ut med havet..." Å tukle med Ivar Aasen er like mye helligbrøde som respektløs behandling av flagget! http://no.wikipedia.org/wiki/Nordmannen Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
vivvi Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 min gamle vimpel ble brukt som oljefille i garasjen etter endt tjeneste i flaggstangen i hagen:-) FYYYYYY!!!!! Fargene skal klippes fra hverandre. Å så ska delene brennes, en farge om gangen! Helt korrekt!!!! Eneste riktige måten å kasere ett nasjonalflagg på uten at det krenkes... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Eg ber så audmjukt om orsaking for mi uvørne hansaming av skatten frå vår store nasjonae skald, og vonar eg ikje har våre orsak til uoppreteleg sorg, vonbråte og hugpest.... Redigert 28.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Helt OT http://no.wikipedia.org/wiki/Nordmannen Fulgte den linken og fant at Nordmannen på førerkortet er byttet ut med noe samiske greier. Jeg lever i et land hvor jeg må velge å få enkelt ting -enten på bokmål eller nynorsk. Det kan jeg leve med, men å få noe der som jeg ikke kan lese - det skal jeg ha meg frabedt! Hva om det er noe sånne samisk voodoo greier som får søringa tel å kjør utfor veien??? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Glad jeg har det gamle førerkortet. Vill ikke ha hverken nynorsk eller samisk på mitt førerkort......men nå blir det vil litt OT her...sorry... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hansi Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Flagg klipper jeg i stykker og brenner. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg har heldigvis sertifikatet på nynorsk. Nynorsk er pent, og jeg skulle ønske jeg kunne det så godt at jeg kunne bruke det her på forumet... Uansett.. det er selvfølgelig egen flaggsang. En når flagget skal opp, og en når flagget skal ned. Opp; Fold deg ut, vårt frihetsmerke, fagre norske flagg. Under deg vi vokser sterke frem til frihetsdag. Under deg på fredens bane vil vi stevne frem. Under deg, vår hedersfane, slå for frihet, hjem. Ned Fold deg sammen under sangen, fagre norske flagg. Hjelp oss at vi under gangen, blir et virksomt lag. Signe du oss i vårt yrke, viljen bli som stål. Der kan kan gi oss kraft og styrke til å nå vårt mål. Men det er vel bare speidere som bruker sangene nå... Noen veldig få skoler har sangene på 17. mai har jeg hørt.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Snekker'n Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Foreløpig har vi bare slitt ut vimpler til flaggstangen på hytta. Disse kastes i søpla, gjerne i en egen pose. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Wasco Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Har aldri hørt om denne sangen en gang...men nå har jeg aldri vært speider heller... Du burde synge inn denne sangen og legge den ut på You tube, så vi andre kan få lære den Redigert 28.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Balle Klorin Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg pleier å pakke inn bleiene til barnebarnet i flagget, eller legge det i beredsskap hvis jeg får svineinfluensa og trenger en snørrfille... Med all respekt: Dette er en tøvete problemstilling som det blir helt latterlig å diskutere. Det må være noen som har mistet helt gangsynet som burde ta et skritt tilbake å se på hva man holder på med. "Kaptein" på en lekebåt...pøh! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Du burde synge inn denne sangen og legge den ut på You tube, så vi andre kan få lære den Hum... Neste speiderleir når vi er en 50 mann som stemmer i for full hals, skal jeg se om jeg kan få filmet det.... Hvis jeg husker det... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Halcyon Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Det finnes meg bekjent ingen regler om hva som skal gjøres med den norske skurefilla når den har sett sine beste dager. Så her er det fritt frem med fyrstikker, avfalls-kvern eller sinte muslimer, ingen av tingene bryter regler som omhandler flagget... link til lovdata: http://www.lovdata.no/all/hl-18981210-001.html Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Dette er en tøvete problemstilling som det blir helt latterlig å diskutere. Det må være noen som har mistet helt gangsynet som burde ta et skritt tilbake å se på hva man holder på med. Javel? Det handler om respekt Du får gjøre hva du vil med ditt flagg, men når du bryter normene så kan du holde det for deg selv... Halcyon; Alt trenger vel ikke stå i loven? Dette er en like stor selvfølge som å ikke slepe flagget i bakken på 17. mai. Men politiet kommer ikke og putter deg i fengsel om du gjør det... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
blacki Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 hmm! Respekt for flagget, ja. Men når det skal kastes så går det ibosset som alt annet som er utslitt og skal kastes. Har et par unger, og det går fort et par flagg hver 17.mai (enten knekte, full i is, ketchup etc). SKal jeg hvirkligen drive å klippe dem opp? hmm... Men moro at noen følger gammel tradisjon da.. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Javel? Det handler om respekt Du får gjøre hva du vil med ditt flagg, men når du bryter normene så kan du holde det for deg selv... Nå er vel dette strengt tatt et diskusjonsforum hvor trådstarter spør hva vi gjør med utslitte flagg, da blir det feil å be noen om å holde det for seg selv.... Forøvrig er jeg enig med Balle Clorin at det er alt for mange som plasker rundt i sitt lille badekar og lurer på om de skal hilse til flagget, vike for Danskebåten eller bare bruke maritime ord de knapt vet betydningen av for å være en "ekte" sjømann. Men så er det vel mange i de tusen hjem som tar på seg NSB-uniformen og går ned i kjellerstuen og kjører modelltog også. Vi er gudskjelov forskjellige og har den friheten til å velge hvor "korrekte" vi skal være i forhold til hva som er skikk og bruk i forsvaret eller politiet. For mitt vedkommende kaster jeg flagget i søpla når det er flisete eller møkkete. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Snekker'n Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Det handler om respekt...Dette er en like stor selvfølge som å ikke slepe flagget i bakken på 17. mai. Jeg synes Seilaren gir uttrykk for holdninger det står respekt av! Jeg er dessverre ikke like flink til å holde på normene med spretting og brenning. Men, jeg behandler flagget/nasjonalsymbolet med respekt i den forstand at jeg ikke lar en frynsete falmet fille henge oppe. Kjøper nytt flagg/vimpel når det gamle begynner å bli slitent. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.