Jump to content

Hva gjør dere med utslitte nasjonalflagg?

Lars H.

Recommended Posts

Tenkte vel at jeg skulle holde meg for god til skrive noe om dette i fare for å gjøre noen forbanna.

Dette viser vel at det er forskjellige meninger om hva som er viktig her i livet.

Noen mener det er viktigere å være ydmyk overfor en utslitt tøybit enn en hel folkegruppe.

Når enkelte flåser med at muslimer brenner flagg med skrik og skrål er vel det strengt tatt unntaket........

Personlig har jeg respekt for tradisjoner men når man lager en helaften av å kvitte seg med flagget er det vel det som blir et unntak fra det folk flest mener er "normalt".

Jeg har et utslitt flagg som skal gå i bosset med all den respekt det fortener :)

Redigert av Cranchi30 (see edit history)
Personlig har jeg respekt for tradisjoner men når man lager en helaften av å kvitte seg med flagget er det vel det som blir et unntak fra det folk flest mener er "normalt".

Det som er "norm" er vel det "normale"

Normen for behandling av utragerte flagg er at det sprettes opp i sine ulike farger og så brennes, eller destrueres på annet vis.

Men at noen synes dette er "høl i hue" er helt greit.

Do as you please :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Jeg har et utslitt flagg som skal gå i bosset med all den respekt det fortener :)

Og da kan du jo sprette opp flagget før det går i bosset. Det er da ingen helaftensgreie.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 1 måned senere...
Tyskerne er ennå mer nøye "Ordnug must sein!" Der står de nærmest i givakt når de først firer gjesteflagget for så å ta ned det tyske.

Lars H.

Vi lå en uke i havnen på Norderney i Tyskland i sommer da vi hentet Gyda, og etter et par dager kom havnesjefen bort og gjorde oss oppmerksom på at der i havnen måtte vi flagge når vi var ombord, om så døgnet rundt.

Ellers kunne det vært interessant å høre hva forumet mener om det å seile med splittflagg?

Det er vel bare medlemmer av KNS og KNBF som kan føre dette, bortsett fra offisielle fartøy i riktes tjeneste og postfartøy (feks. Hurtigruta).

Et slikt flagg stiller vel ennå strengere krav til flaggetikette og at man overholder alminnelige flaggbestemmelser i ennå større grad enn om man "bare" fører et vanlig flagg.

Er det jålete å føre splitt flagg på en fritidsbåt, eller er splittflagg en "helligdom" på samme måte som skipperlua?

Jeg bare undres?? :smiley:

Splittflagg på fritidsbåter som kun medlemmer i KNS har adgang til å bruke, ser jeg på som å heve seg over andre båtfolk. Jeg er stolt over det norske flagget, men trenger ikke å være "bedre enn andre" ved å ha et splittflagg. Kan ikke dere i den "kongelige" foreningen klare dere med en vimpel som vi andre gjør for å vise tilhørighet til KNBF, KNS, bukta båtforening osv?

Lars H.

admin for Sagaforumet.

24. oktober 5 år

for alle Sagabåteie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg mener ikke noe negativt med dette men jeg har undret meg over dette fenomenet med norske fritidsbåter som kjører rundt i norske farvann med norske flagg.

Har også lurt på dette. På mine trakter er flagging etter det jeg kan se ikke vanlig. Nå vet jeg ikke hvilket ærend folk er ute på, så det er godt mulig at folk flest er på fisketur, og fiskere bruker ikke flagg. Kan skjønne at folk synes det er trivelig med flagg som blafrer i vinden ute på sjøen, men denne regelbundne flaggbruken i havn som ofte beskrives her på forumet virker for meg noe besynderlig. Er dette et sørnorsk fenomen, der flagging er naturlig fordi man rett som det er kan befinne seg i svensk eller dansk farvann?

Først i 1899 ble det lov å bruke flagget slik vi kjenner det, og i 1905 ble dette det offisielle norske flagget.

Norge hadde det danske flagget sammen med Danmark fra 1600-tallet og fram til 1814.

Fra 1814 - 1818 ble det norkse riksvåpenet satt inn øverst i venstre hjørne på flagget.

Fra 1818 til 1821 kunne norske skip velge mellom tre flagg: det danske med riksvåpenets løve, det svenske origosflagget og det rene svenske.

I 1821 hadde man samlet underskrifter fra hele landet med krav om å få eget handelsflagg. Disse underskriftene ble levert til Stortinget. Nordmennene som hadde laget sin egen grunnlov, ville ha sitt eget flagg også. I 1821 ble det flagget vi bruker i dag laget. Fredrik Meltzer tegnet flagget.

I 1838 bestemte kongen at flagget kunne brukes i alle hav og havner - på egen risiko.

I 1844 dør Kong Karl Johan, og Oscar ønsker å styrke likestillingen i den svensk-norske unionen. Landene får hvert sitt flagg med unionsmerke, den beryktede Sildesalaten, øverst i venstre hjørne. Unionsmerket fordeler de norkse og fargene likt.

Ny flagglov blir gjeldende fra 1899, og det norske flagget uten sildesalaten heises for første gang over Stortinget. Men fram til unionsoppløsningen i 1905 beholder flagget unionsmerket øverst i venstre hjørne.

Valg av farger i flagget

Fredrik Meltzer mente at flagget skulle ha et kristent kors. Det hadde nabolandene våre også. Fargene rødt, hvitt og blått ble brukt av en del frie land, og koblingen til frihet var en grunn til at NOrge også ønskt å bruke disse fargene i flagget. Meltzer tok også hensyn til fargene i nabolandenes flagg. Danmark har rødt i flagget, og det fikk vi i Norges flagg. Sverige har blått, så den fargen passet også.

Flaggets proporsjoner

Det det norske flagget har bestemte proporsjoner.

Proporsjon betyr forhold mellom størrelser.

Det norske flaggets proporsjoner er

bredde: 6-1-2-1-12 og høyde: 6-1-2-1-6

Flaggregler

Det norske flagget skal alltid behandles med aktelse og ærbødighet.

Det skal aldri berøre jorden eller slepe vannet.

Det skal heller ikke tjene som underlag eller bakgrunn for noe annet.

Flagget skal henge fritt.

Ved dødsfall og begravelse flagges det på halv stang. Flagget heises først til topps og fires så ned 1/3 del av stangens høyde. Når begravelsen har funnet sted heises flagget til topps

Et utslitt flagg skal brennes, eller sprettes fra hverandre fargevis.

Her strides det, ser at flere stede hevder at flagget IKKE skal brenns BARE sprettes fra hverandre fargevis.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Stiller meg med undring til de som begrunner sine usømmelige handlinger og holdninger med at det er så lite opp mot alt det andre som er galt i verden. :confused:

Derfor er det helt greit å bruke flagget til oljefille, snyteplagg og det som verre er.

Et gammelt ordtak sier at: "En urettmessig handling rettferdiggjør ikke en annen".

Kall det gjerne flisespikkeri dette her med flagget, men jeg mener det høyst sannsynlig gjenspeiler denne personens holding til andre områder her i livet.

Hvis flere hadde vært opptatt av å opptre respektfullt ovenfor selv de små tingene, så hadde verden vært et bedre sted for folk og fe.

Det norske flagget er et symbol på vår stolhet som nasjon og skal selvfølgelig behandles med ærbødighet og respekt.

Det var dagens tale fra Njord :flag:

Amen og god natt :sleep:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Synes ikke vi skal gjøre dette spørsmålet til et spørsmål om moral og etikk.

For noen av oss representerer flagget noe helt spessielt. Min generasjon som vokste opp med foreldre som opplevde krigen, har fått respekten for flagget inn med morsmelka.

Men vi må innse at dagens unge vokser opp i en globalisert verden, hvor nasjonalfølelsen, med den symboler ikke lenger har den samme verdien.

...Men vi må innse at dagens unge vokser opp i en globalisert verden, hvor nasjonalfølelsen, med den symboler ikke lenger har den samme verdien.

Og der tror jeg at du treffer et viktig punkt.

I sommer hadde jeg med et knippe briter på båttur. De reagerte på at alle båter vi møtte førte flagg, og at det var flagg eller vimpel ved så godt som alle hus og hytter vi kunne se. De mente at det kunne oppfattes som svært nasjonalistisk med flagg- og symbolbruk i denne utstrekningen.

Dette blir jo som når noen tolker bibelen. Noen gjør tydeligvis destruering av flagget til en nær religiøs handling som må foregå etter strenge regler og ritualer. Rene frimureriet. Det kan de gjerne gjøre for meg.

Men når jeg leser flaggreglene forstår jeg det slik at flagget skal destrueres på en slik måte at det ikke kan havne intakt som vaskefille, borduk eller noe annet uverdig. Så langt er jeg helt enig, og da spretter, brenner eller destruerer jeg på den måten jeg selv finner mest hesiktsmessig for å i vareta intensjonen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

De mente at det kunne oppfattes som svært nasjonalistisk med flagg- og symbolbruk i denne utstrekningen.

Nasjonalisme i sin ytterste konsekvens kan være veldig farlig.

Historien har nok av eksempler på det.

Dette blir jo som når noen tolker bibelen. Noen gjør tydeligvis destruering av flagget til en nær religiøs handling som må foregå etter strenge regler og ritualer. Rene frimureriet. Det kan de gjerne gjøre for meg.

Men så lurer jeg på en ting..

Er det bare flagg av tøystoff som skal behandles på denne måten?

Hva med alle pappirflagg?

Alt fra juletrepynt til servietter.

Hva med de som maler det norske flagget i annsiktet når de skal på landskamp, eller andre idretts tilstelninger?

Skal de også skjæres opp eller brennes?

Men vi må innse at dagens unge vokser opp i en globalisert verden, hvor nasjonalfølelsen, med den symboler ikke lenger har den samme verdien.

Min eldste sønn, nå 23 år, ble fornærmet da jeg ikke hadde montert flaggstang på båten vi kjøpte for et par år siden for han ville ha flagget oppe når han brukte båten. Om dette skyldes nasjonalfølelse eller mangel på internasjonal solidaritet har jeg ingen sterke meninger om, men mine barn er vokst opp med at man har flagg på båten, det brukes, settes 0800 og tas ned ved solnedgang senset 2100.

Hvis man ikke vil, eller gidder, å behandle flagget med respekt og følge de regler (ikke lover) som gjelder så vil jeg anbefale en sag og bruke flaggstangen til tennved!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I all enkelhet så synes jeg det, i allefall at man følger disse i rimelig grad. For meg har flagget en betydelig symbolverdi, kanskje jeg er litt gammeldags sånn, men hvis man ikke bryr seg om at det finnes flaggregler eller har noe ønske om å følge disse, hvorfor da ta utgiften og bryet med å ha flaggstang og flagg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men så lurer jeg på en ting..

Er det bare flagg av tøystoff som skal behandles på denne måten?

Hva med alle pappirflagg?

Alt fra juletrepynt til servietter.

Hva med de som maler det norske flagget i annsiktet når de skal på landskamp, eller andre idretts tilstelninger?

Skal de også skjæres opp eller brennes?

Dette burde egentlig ikke vært noe problem i det hele tatt dersom myndighetene ikke hadde vært så slepphendte. Så vidt jeg forstår er flagget et beskyttet symbol i likhet med registrerte varemerker, som en ikke kan benytte som en vil. Det skulle derfor vært en selvfølge at det norske flagget ikke kan brukes vilkårlig som dekorasjon på servietter, i merkelappen på gensere, på T-skjorter og så videre... Før måtte man, så vidt jeg vet, søke om å få benytte symbolet. Og når det ble benyttet skulle det være riktig! Ikke en dårlig etterligning i feil farger og proporsjoner fra Kina. Nå gis det blaffen. På denne måten har myndighetene bidratt til at respekten for flagget har blitt redusert til et lavmål.

Når det gjelder dem som maler flagget i ansiktet sitt bør vi vel kunne bære over med det uten at det foreligger søknad med godkjennelse? Rimelig destruering foregår etter mitt skjønn helt OK og etter intensjonene i flaggreglene når de vasker det av seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå gis det blaffen. På denne måten har myndighetene bidratt til at respekten for flagget har blitt redusert til et lavmål.

Ja vel, og hva er problemet med det? At tyske nynazister bruker det norske flagget på jakker og luer får vi jo ikke stoppet allikevel.

For ordens skyld, jeg behandler ikke flagget på en måte som vil provosere det store flertall, men jeg har ikke mer respekt for selve flagget enn en hvilken som helst annen tøyfille. Jeg kan derimot ha respekt for handlinger i regi av nasjonen Norge, vårt demokratiske styresett osv.

Redigert av BårdK (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...