Jump to content

Hva gjør dere med utslitte nasjonalflagg?

Lars H.

Recommended Posts

Synes ikke vi skal gjøre dette spørsmålet til et spørsmål om moral og etikk.

Er det ikke et spørsmål om etikk og moral dette temaet handler om?

Det er etikk og moral, sammen med kunnskap om normer i samfunnet som er avgjørende for hvordan en håndterer slikt.

I så henseende synes jeg denne tråden er helt topp. Den fungerer den som en folkeopplysning. Sikkert ikke alle som var klar over at det fantes slike regler for behandling av utrangert flagg. Så da blir det videre opp til vedkommendes etikk og moral om hvordan en velger å destruere flagget.

Slik jeg kjenner reglene er sånn 'roger_jo' siterer de. Et flagg som er utslitt og skal detrueres skal ENTEN sprettes opp i sømmene eller brennes. Å brenne et flagg er ikke det store arbeidet. Ei heller kreves den store sermonien.

Videre er jeg absolutt enig med 'Mouche'. Hvis flagget har null betydning for deg, hvorfor ta bryet med å eie det og ikke minst bruke det?

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Videre er jeg absolutt enig med 'Mouche'. Hvis flagget har null betydning for deg, hvorfor ta bryet med å eie det og ikke minst bruke det?

Men hvem har sagt at flagget har null betydning for deg, selv om du ikke følger de regler og normer som gjeller for destuering av utslitte flagg.

Og det jeg mener med å ikke gjøre dette til en debatt om etikk og moral. Er at det ikke går ann å si at den som ikke bryr seg om hvordan han behandler et utragert flagg - dermed er å annse som en person med tvilsom moral og integritet.

Er at det ikke går ann å si at den som ikke bryr seg om hvordan han behandler et utragert flagg - dermed er å annse som en person med tvilsom moral og integritet.

OK. Her blir vi ikke enige, selv om jeg har inntrykk av at vi har rimelig grunnleggende samme syn på det opprinnelige temaet i tråden :smiley:

Vil presisere at jeg ikke mener dette er svart / hvitt. Er ikke tilhenger av båssetting og fordømmelse. Mener likevel at en som på tross av kjennskap til reglene for flagg, snyter seg i flagget og har behov for å fortelle det til omgivelsene, viser en holdning som sannsynligvis gjenspeiler noe grunnleggende i holdinger forøvrig. Mine alarmklokker ringer ihvertfall.

Ellers vil jeg tilføye at for min del så får hver enkelt gjøre som en selv lyster i forbindelse med utrangerte flagg. Det er ikke så viktig at jeg føler behov for å påkalle ordensmakten.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Ellers vil jeg tilføye at for min del så får hver enkelt gjøre som en selv lyster i forbindelse med utrangerte flagg. Det er ikke så viktig at jeg føler behov for å påkalle ordensmakten.

Vil da understreke at jeg personlig behandler flagget vårt, enten det er nytt eller utrangert, etter de regler og normer som foreligger.

Utover det, er det slik at normene for destruksjon av flagg er en regle, ikke en lov.

Derfor er det lite sannsynlig at politiet ville rykket ut om du ringte og fortalte at naboen sto og snøyt seg i et gammelt flagg... :giggle:

synes flagg er fint , derfor benyttes det i båten , ofte hele døgnet. meg om det ikke sant.?

Blir du sittende når nasjonalsangen avspilles og beholder hodeplagget på? Benytter du flagget på halv stang ved begravelse og hever det til topps etterpå? Hvis ja; hvorfor og hvis nei; hvorfor ikke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei.

I min ungdom/barndom da jeg var speider, reiste jeg meg opp og tok speiderhilsen mot radioen når nasjonalsangen ble spilt!! Det gjør jeg ikke lenger hjemme i egen stue. Men i det offentlige rom, tar jeg av meg capsen og reiser meg opp.

I dagens nummer av Romerikes Blad der de henter frem gamle klipp, idag fra 1959, er forøvrig følgende å lese. Kanskje godt vi slipper å synge dette verset 17. mai?

jubileum.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I norge har vi denne FOR 1927-10-21 nr 9733: Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget

Den sier ikke noe om oss som privatpersponer, vi kan "egentlig" gjøre hva vi vil.

Men som gode borgere vi er, har vi laget oss noen kjøreregler siden staten ikke har sagt noe om oss privatpersoner i forskriften.

Et falmet og slitt flagg bør fornyes, da det ikke lenger er verdig som nasjonalsymbol. Når det kasseres skal flagget enten brennes eller sprettes opp slik at fargene skilles.

Flagget skal oppbevares slik at det ikke blir krøllete eller tar skade, og det må være tørt før det brettes sammen slik at det unngås risiko for jordslag.

Et utslitt flagg skal ikke brennes, men sprettes fra hverandre fargevis sier en annen kjøreregel.

Det som er helt sikkert er, har du skilt alle fargene fra hverandre er det ikke noe flagg lenger

"bare en haug med falma tøystykker".,.....

Fant denne og etter det skal splittflagget ikke brukes av privatpersoner utenlands.

Flaggregler på sjøen

Flagget har alltid vært viktig på sjøen, og derfor har sjømenn og seilere stor respekt for flagget. På sjøen kan man vente med å ta ned flagget etter solnedgang til man kommer til havn eller ankrer opp. Politibåter og andre båter som seiler med orlogsflagget skal flagge døgnet rundt så lenge båten er under utfart. Medlemmer av Kongelig Norsk Seilforening har også lov til å bruke splittflagget med kongelig norsk emblem i midten når de er til sjøs. Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. Det er også vanlig å hilse ved å heise flagget til topps når man ankommer og forlater en havn. For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land.

Når det gjelder størrelse på flagg i båt, så skal man benytte følgende tabell. Stangen skal være så lang at flagget ikke berører vannet.

Størrelse på båt Lengde på flagg

15 fot 50 cm

20 fot 65 cm

25 fot 75 cm

30 fot 85 cm

35 fot 100 cm

Lytt på denne

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/181125

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...