Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

Det ble da vind. Her er registreringer fra DNMI. ( http://www.yr.no/nyheter/1.6714489 )

 

I løpet av natt til fredag registrerte mange av målestasjonene langs kysten, fra Rogaland til Østfold, liten eller full storm:

Målestasjon............... Maks middel............. Kast

Obrestad fyr, Rogaland.... 22,7 m/s (liten storm) . 27,8 m/s

Lista fyr, Vest-Agder..... 24,1 m/s (liten storm) . 30,1 m/s

Lindesnes fyr, Vest-Agder. 26,4 m/s (full storm) .. 33,3 m/s

Oksøy fyr, Vest-Agder..... 23,4 m/s (liten storm) . 30,1 m/s

Torungen fyr, Aust-Agder.. 25,1 m/s (full storm) .. 30,8 m/s

Svenner fyr, Vestfold..... 22,5 m/s (liten storm) . 27,3 m/s

Færder fyr, Vestfold...... 21,9 m/s (liten storm) . 28,4 m/s

Gullholmen, Østfold....... 23,1 m/s (liten storm) . 27,6 m/s

Strømstangen fyr, Østfold. 21,1 m/s (liten storm) . 26,2 m/s

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener fremdeles at media leter etter stoff. Det er klart at det har vore eit kraftig og unormalt uver, men det er for så vidt det, og ikkje noko meir. Folk som ferdest på sjøen må vere klar over at dette er noe som kan skje. Forstår også at området der "styggeveret" traff er mykje brukt som rekreasjon for mykje båtfolk. Men - 3 dagar med kjør i media forbauser meg. Er av den enkle tru at den som ferdast på sjøen sørger for å skaffe seg informasjon om veret kvar dag, vanlegvis fleire gongar for dag. Kanskje er det slik at mykje av det som kom fram i serien om Redningsselskapet på TVN er riktig? At sommeren der innspelinga var gjort, og som uveret traff er belasta med for mange som ikkje burde vore i båt? Klart dette blir litt generellt, kanskje blir enkelte litt forarga. Den som likevel er ueinig, får heller skrike ut. Oppsummering - å lytte til vermeldinga burde vere nok. Når det kjem som ei sensasjonssak i fleire TV-kanalar og aviser type agurk - blir eg vonbroten. Når attpåtil fleire "båtfolk" blir forbausa over kor kraftig 15m/s er, blir eg igjen vonbroten. Når eg igjen les om kor mange som har målt storm styrke... I liten kuling kan du oppleve kast på 17-18m/s, men det er likevel ikkje storm styrke... (eller sterk kuling...) Eg har sjølvsagt sympati og medkjensle for dei som har opplevd uheldige episodar i styggeveret, men eg ynskjer likevel å setje ting i perspektiv.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Marstrand med vinden rett i hekken - 10 - 14 m/s nå.... skal löye ved fem tiden - det ser vi frem till etter 3 dager her på tuppen av en pir. To seilbåter(som lå longside nr 2 og nr 3) på en annen brygge ble tauet ut av losbåten i går kveld. Vi ligger som innerste båt av 3 så alt av fendere og mye tauverk er i bruk.... men nå kommer vel Ole lukköye... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Men - 3 dagar med kjør i media forbauser meg.

...

men eg ynskjer likevel å setje ting i perspektiv.

Har du lagt merke til hvor lite oppmerksomhet svineinfluensaen har fått i mediene i de samme dagene? Skulle viruset var utryddet nå, lenge før vaksinen er klar! :crazy:

 

Det har vært uvær, og det var riktig og viktig å få ut informasjon i forkant. Men det tar fullstendig av i mediene nå, på kanten til hysteri! Jeg gjør meg tanker om eventyret med gutten som ropte ulv - ulv!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når man ser hvor lite skader som har skjedd og hvor få fritidsbåter som har fått problemer så vil jeg våge å antyde at alt snakket om dette uværet har gjort sin jobb? Vi ser jo at fergeselskapene har hatt problemer, avganger kansellert, et skip gått ned med 6 mann og et skip grunnstøtt med stort oljeutslipp som resultat så undrer meg litt over hvor mange som ønsker å bagatellisere dette uværet og kritisere all varslingen forut for dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sailor:

Du har helt rett at en sommerstorm får ekstra mye oppmerksomhet i sommerstille redaksjoner. Og du har helt rett i at båtfolk burde lytte til værmelding og ellers holde seg orientert. Men så er det du bommer.

 

Det er nå en gang sånn, enten vi liker det eller ikke, at blant de mange hundre tusen fritidsbåteiere er atskillige som av ulike grunner tar været på hælen. Dessverrre. Som det er tyskere som drar ut og fisker i åpne båter under dårlige forhold. Eller nederlendere som trasker opp på Besseggen i finskjørt og sommersko. Det burde de ikke. Men de gjør det.

 

Det er mange som gjør saker og ting de ikke burde, men heldigvis tok både Metereologiske, redningstjeneste og andre høyde for at ikke alle følger boka til enhver tid og helt uten videre. Eller vet at "boka" eksisterer. Mener du at varsler og advarsler kun bør ta hensyn til de best orienterte eller best skodde, som opptrer som båtfolk og fjellfolk "skal og bør", eller situasjonen slik den nå en gang er der ute i sommer-Norge?

 

Nå ser det ut til at det gikk tålelig bra med fritidsflåten denne gang, solid oppmerksomhet i forkant er sikkert litt av forklaringen.

Verre gikk det for nyttetrafikken.

 

Om du irriterer deg over at media den siste uka har jobbet på høytrykk med lavtrykk, kan du i alle fall glede deg over at alt fokuset har vært positivt med tanke på neste års forsikringspremier.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at det gikk tålelig bra med fritidsflåten denne gang, solid oppmerksomhet i forkant er sikkert litt av forklaringen.

Verre gikk det for nyttetrafikken.

 

Så konklusjonen er at nyttetrafikken ikkje håndterer forholdene som det her er snakk om? Hva med resten av året? Hva med nordsjøen? Dersom "nyttetrafikken" ikkje kan håndtere forholda som var denne gangen - har desse skipa/ skipperane ingenting på sjøen å gjere! Veret var ikkje av ein slik art at profesjonelle på store båtar skulle ha problem med å ha kontroll.

 

Min irritasjon, som du sier, går nok mest på at eg meiner at båtfolk bør vere i stand til å tenke sjølv. Forstår likevel at det er stadig fleire folk i båt som treng å få informasjonen intravanøst - som f.e. at det er uheldig å vere på ope hav med 15 fots solskinnsbåt i kuling.

 

Går vel nokre dagar, så er nyheitsbilete tilbake til det normale - med fotball, svineinfluensa og asylmottak på Svalbard....

Link to post
Share on other sites

[...]Min irritasjon, som du sier, går nok mest på at eg meiner at båtfolk bør vere i stand til å tenke sjølv. Forstår likevel at det er stadig fleire folk i båt som treng å få informasjonen intravanøst - som f.e. at det er uheldig å vere på ope hav med 15 fots solskinnsbåt i kuling.[...]

Ett lite tilbakeblikk til post 177...

Målestasjon............... Maks middel............. Kast

Obrestad fyr, Rogaland.... 22,7 m/s (liten storm) . 27,8 m/s

Lista fyr, Vest-Agder..... 24,1 m/s (liten storm) . 30,1 m/s

Lindesnes fyr, Vest-Agder. 26,4 m/s (full storm) .. 33,3 m/s

Oksøy fyr, Vest-Agder..... 23,4 m/s (liten storm) . 30,1 m/s

Torungen fyr, Aust-Agder.. 25,1 m/s (full storm) .. 30,8 m/s

Svenner fyr, Vestfold..... 22,5 m/s (liten storm) . 27,3 m/s

Færder fyr, Vestfold...... 21,9 m/s (liten storm) . 28,4 m/s

Gullholmen, Østfold....... 23,1 m/s (liten storm) . 27,6 m/s

Strømstangen fyr, Østfold. 21,1 m/s (liten storm) . 26,2 m/s

 

Jeg skjønner at dere beintøffe karer vest og nord i landet har slik vind ukentlig, og at det største problemet det medfører er dere må nøye dere med halvfull kaffekopp så dere ikke skal søle? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Var nettopp en tur rundt Flekkerøya, fine forhold med svake lange og ikke høye bølger, men så hadde vi jo vestavær, hvordan forholdene er lengre ute vet jeg ikke... La merke til ganske stor trafikk ut av gjestehanva, både vestover og østover, så nå tømmes vel gjestehavna?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...