Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

klimaforandringer er vel egentlig noe som måle over perioder på 50-100 år og et litt stort lavtrykk til årstiden å regne, kan neppe tillskrives klimaforandring. Hver gang vi setter kulde eller varmerekord (feks.. varmeste 3.Juni på 38 år osvosv...), skrikes det ut om klimaforandring i media. Forskere som forsker på dette, bare fniser av slike varskurop fra media. Det eneste stabile med norsk sommervær er ustabiliteten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har søkt "nødhavn" på et trygt sted. Fra Risør går en fjord inn mot Søndeled. Her er vi noen båter som forhåpentlig ligger trygt i natt.

 

så deg både i går og i dag på moloen på søndeled.. du flyttet båten til en trygg plass vil jeg si..

er det villt der nede nå`? er hjemme for øyeblikket , og tenker på stakkars båten som ligger 60 meter ifra deg.

på toppen av det hele revnet glidelåsen i kalesjen i dag slik at den lekker inn endel vann.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har begynt å dra seg opp brukbart på Nøtterøy nå. Fikk melding fra en kompis som ligger innerst i Grimestadkilen at han logget 18 m/s. Det var ca kl. 22 og vinden har økt noe etter det. Ikke overraskende om det blir godt over 20 m/s i løpet av natta.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Artig med oppjazzing av ting og tang. Det være seg Hiv Aids, kugalskap, Giardia lamblia, SvineFlu, VG´s forside idag eller annet opphauset crap!

 

Lurer på hva vettuge folk på vestlandet og nordpå tenker om denne "stormen"!

 

Enten gremmer de seg, eller så ler de ballene av seg!

 

Fyttereakkern!

 

Jeg vet ikke jeg!

 

Jeg har festet huset til grunnmuren og båten har jeg fortøyd til brygga, og brygga har jeg sveisa til mor Norge med syrefaste kjettinger av tannlegekvalitet!

 

Ha en flott våkenatt! Hvis ikke TV-kvelden på NRK har gitt deg "The creeps"?

 

 

Mvh. Strawberry!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva vettuge folk på vestlandet og nordpå tenker om denne "stormen"!

Enten gremmer de seg, eller så ler de ballene av seg!

 

 

Ka du trur ? Bildet tatt rett før 8 i kveld ! Og det er fortsatt det samme, men sola har gått ned nu da. SØR-TROMS - Harstad

 

dsc00144.jpg

Link to post
Share on other sites

Med 20+ms så er meldingen for Færder signiffikant bølgehøyde på 6 meter.....neppe noen som fniser av det, spesielt ikke siden det fremdeles er fellesferie og masse båter på tur !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Blåser friskt i Lillesand gjestehavn, men ikke noe å bekymre seg om. Litt uling i master, men vindretningen er gunstig. Mye båter i havna, men plass til flere bare de spør pent.

 

Vet ikke hvor mye vinden øker i natt, men det er nok til at folk i småbåter føler seg tryggest i en ordentlig havn i natt.

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at jeg har båten liggende i oslo nå, så skulle jeg mer enn gjerne tatt med alle disse journalistene på seiltur fra skagen og oppover. Det hadde de hatt godt av. Seilte i 25 ms på nattestid i desember for noen år siden hjem fra skagen. Det var helt udramatisk!

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen!

 

Selvsagt er det respekt for både vær, verdier, sykdommer og annet trist!

 

Rart allikevel å oppleve hvordan mediene setter dagsorden!

 

Har ikke sett maken til fokus i forhold til stivkuling/liten storm andre steder i vårt langstrakte land!

 

Bare en ytring!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Har ikkje lest heile posten her, men ser nokon nemner at det er meldt 20ms.

 

Kunne ikkje dy meg å finne tilbake min egen post frå i vinter, då eg synst det var for gale at ferga vår måtte ligge til kai i liten storm. 22ms. Ein vind som absolutt ikkje er uvanleg her oppe på nordvestlandet.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...=ferge&st=0

 

Men ser no i ettertid at det kanskje ikkje var so rart at ferga låg still, iom at heile austlandet blir rasert ved 20ms :)

Link to post
Share on other sites

strawberry:

Nå er vel dette den eneste aktive uværstråden på baatplassen. Om det er i overkant, så er det bare å hoppe over den, strawberry.

 

Om man legger til fellesferie med noen titusener, kanskje flere, båtfarende i det aktuelle området, og ikke alle like båtvante som der oppe i nord eller så råbarske som Kaftein Øl, så er det etter min mening på sin plass i et båtforum å vie oppmerksomhet til fenomenet. Ikke bare fordi stiv kuling/liten storm sjelden er å anbefale for en båtfamilie på sommerferie, men også av ren komfort. Mange skal hjemover, andre planlegger å reise ut. Greit da med noen situasjonsbeskrivelser kysten rundt.

 

For de som skiter i været og seiler uansett, er det bare å gå direkte til et av de mange teknisk orienterte trådene. For eksempel.

Link to post
Share on other sites

Her i Moss traff uværet oss rett etter klokka 22.00 i kveld. Det blåser ganske kraftig rett fra syd. Tipper det er nærme 20m/s i kastene. Var bortom de to båthavnene som ligger rett mot syd på Jeløya. Og der stod sjøsprøyten langt over moloene. :eek: Sjelden å se det spruter så mye over der. Selv ikke i de verste høststormene har det vært verre. Synes det så spesielt ille ut ved en flytebrygge som er en slags forlengelse av moloen ve båthavnen som heter Fiske. Der ligger det en stor skøyte samt to andre båter. Hvis disse er like hele i morgen, er det mye flaks ute og går tror jeg. De kastet på seg og rullet noe inni hampen. :eek: Det så rett og slett skummelt ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...