Lars H. Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 (redigert) Hei. Jeg hadde planlagt å starte ferieturen fra Son kl.0500 fredag morgen for så å gå nedover til litt forbi Strömstad, men tror jeg utsetter det et døgn! Her værmelding fra svenske SMHI: Ett nytt lågtryck bildas idag över södra England och rör sig kommande natt ut på Nordsjön och fördjupas snabbt. Detta lågtryck utvecklas under torsdag eftermiddag och kväll till ett oväder och ett mycket djupt lågtryck! Mycket hårda vindar väntas under torsdagsdygnet, främst på Skagerack och Kattegatt, till fredagen på Östersjön. Og her fra danske DMI: Og her hos YR (med meldt 4 - 5m bølger mellom Strømtangen og Hvaler!): Nei, jeg tror jeg drøyer avreise og ser om det ikke blir bedre lørdag! Lars H. 1 dag og 16 timer til båtferie 2 dager og 16 timer til båtferie Redigert 29.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chanty Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg har også ferie fra helgen og tengt å starte på fredag rundt 1200. Ser det melder dårlig vær men har nu planer å nå hvaler fredag og strømstad/koster lørdag, men blir det skikkelig dårlig kan det vel hende at mossesundet blir første stopp. Men utsiktene for neste uke ser vel bra ut nå i allefall for å se litt opptimistisk på værsituasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Lars, Det meldes jo at uværet vil nå Østersjøen på Fredag. Da vil det vel bare være dønninger og ikke krapp sjø igjen der du skal gå. Kan jo være at du skulle stikke nesa sørover og vurdere under veis ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Jo, det er hva SMHI sier, men YR melder 3,5 - 5m bølger fredag! Her er hva som forventes fra UGRIB: Fredag kl.0500 Lørdag kl.0500 Søndag kl.1200 Slår dette til, kommer vi oss til Havstensund lørdag og forbi Gule Humpen Søndag. Lars H. Redigert 29.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Buffalo Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Vent til mandagen, da kommer garantert finvær for da er fellesferien over... Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Snekker'n Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Synes det kan se litt skvalpete ut... Forøvrig takk for at du viste frem "marinogrammet"! Var ikke klar over at dette eksisterte. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Marinogrammet er flott måte å vise været på. I Grimstad gjestehavn ligger det ute på storskjerm i servicebygget hele døgnet. Der har de valgt å vise marinogramet for "Grimstad" og "Skagen". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Hei. Jo, marinogrammet er en god forbedring. Det finnes under "Hav og kyst", men obs det er foreløpig i en beta-versjon! Lars H. 2 dager og 14 timer til feriestart Redigert 29.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ficher Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 I morgen ventes uvanlig mye vind til å være sommer. Varselet gjelder kysten øst for Lista http://www.yr.no/nyheter/1.6712144 Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Båten vår ligger i hvertfall trygt i båsen sin i påvente av bedre tider. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) Her er denne meldingen i klartekst. Så det er vel greit for noen og enhver å ta sine forholdsregler? Og her er bølgekartet fra YR for Oslofjorden og indre Skagerak fredag: Lars H. Redigert 29.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kodvaag Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Blåste opp litt nå i dag, jeg møtte noen store bølger utenfor Kristiansand, og fikk propellen til å trekke luft for første gang. Da tenkte jeg, hva f... er det jeg holder på med, og roet meg ned... hehehe, men moro var det, savner ikke sjærdgårdsjeepen! Slakket ned til brøytefart, og da gikk det bedre resten av det åpne stykket jeg måtte krysse. Fin værmelding LarsH! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Flott med slik "lokal" tråd Lars. Foruten yr.no bruker jeg de samme lenkene som deg. Jeg har ikke blitt enig med meg selv om jeg foretrekker Ugrib eller http://ocean.dmi.dk/anim/index.php. Jeg har både foriige og denne sommeren sammenlignet de to værstedene. Jeg synes at ocean.dmi kommer godt ut. Mitt inntrykk - ikke vitenskapelig belagt - er at SMHI kanskje er best innaskjærs. Fordelen med Ugrib er ganske langsiktige prognoser. Til spørsmålet ditt: det er etter mitt skjønn greit å starte ferien i båthava uansett. Dermed er du i feriemodus. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Det jeg missliker med de danske varslene er nettopp innaskjærs varslene. De er greie nok for Skagerrak og Kattegat. Og det er de jeg er mest interessert av bortsett fra det første lange strekket mitt fra Son ut Oslofjorden, på utsiden av Hvaler og inn Kostersundet mot Havstensund. Og jo da, jeg har for noen år siden startet ferien med å være i båthavnen i Son. Jeg lå der 3 dager og ventet på bedre vær! Men da tok jeg både jolleturer og fotturer opp elven Såna opp mot Hølen. Det anbefales! Det var omtrent som den gamle TV-serien med Brødrene Dahl. Anbefales! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jo, det er hva SMHI sier, men YR melder 3,5 - 5m bølger fredag! Her er hva som forventes fra UGRIB: Fredag kl.0500 Dette stemmer bra med http://ifm.frv.dk/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
toholthe Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg skal fra Kristiansand til Skagen. Ser ut til at vi avventer avreise til lørdag. Forhåpentligvis er uveret over da. Hvis ikke blir det norskekysten i år igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) r Og jo da, jeg har for noen år siden startet ferien med å være i båthavnen i Son. Jeg lå der 3 dager og ventet på bedre vær! Men da tok jeg både jolleturer og fotturer opp elven Såna opp mot Hølen. Det anbefales! Det var omtrent som den gamle TV-serien med Brødrene Dahl. Anbefales! Lars H. Vi hadde tidligere ferie i august, men har nå tatt juni som feriemåned med stort hell. kanskje du burde snu på flisa du også, Lars? I år gikk juni in med 12 rette som dere sikkert husker. Og noe vi begge er enige om er å ligge unna "Fellesregnet". Å ligge i kø i gjestehavnene er ikke vår stil. God ferie til alle tre, Trudelutt! Jeg følger dere på weben hver dag. Redigert 29.Juli.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 God ferie til alle tre, Trudelutt! Jeg følger dere på weben hver dag. Og takk for det. Dere og alle andre som sitter der hjemme og er ferdig med ferien skal nok få høre fra oss. Vi skal legge ut bilder, og webkameraet på båten kommer nok også til å være operativt slik at de som vil følge oss kan se hvor vi er med 2 minutters perioder. Men først må vi komme oss ut av hjemmehavnen! Har jobbet litt med å i tillegg til bildet også å få lagt ut et Googlebilde med båtens posisjon, men har ikke fått det til. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ut fra den siste ugrib-filen jeg nettopp listet ned ser det ut til å bli riktig gode seilasforhold lørdag og søndag. Vi seiler fra Lyr til Kungshavn i morgen tidlig (27 nm) om ugrib gir brukbare varsler og ligger der ett døgn eller to. Vi seiler trolig forbi hverandre på søndag eller mandag. Antar at du følger meg på AISen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei Roald. Dessverre viser ikke min gamle Nasa AIS mottaker klasse B sendere med særlig pålitelighet. Men vi kan jo hoie på hverandre på VHF'n? Jeg lytter på k16 så sant vi ikke ligger og sover. Det hadde jo vært kjekt om vi kunne møtes et eller annet sted der nede i det store utlandet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Lars. Jeg har god tid fremover. Jeg synes at fredag er den mest kritiske dagen fremover. Tror at det er lurt å ligge i innehavn hele fredag. Vi forsøker oss de 27 nm fra Lyr til Kungshamn i morgen tidlig selv om det er meldt mye vind. De kritiske områdene blir ut Strömsund ved Lyr. Deretter kan enkelte områder mot Malmön vare hektiske. Sitér dette innlegget Link to post
PAGURUS III Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Ja dette været ser ikke bra ut!!! Vi kom oss over fra Læsø i går og ligger nå på Koøen utenfor Marstrand med 2 dregger ute. Spørsmålet for oss er om skal klore oss fast her, eller finne oss en gjestehavn i området Skjærshavn- Møllesund. Gullholem i morgen tidlig. Det har vært jæ... mye folk i alle gjestehavnene i det siste. Regner med at alle blir liggende i morgen, så det blir nok vanskelig å finne plass. Med en slik værprognose, er det klokeste å holde seg i havn... PAGURUS III Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Xlnt Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg gikk fra Sæby til Marstrand i dag tidlig og det begynte å dra seg opp litt når vi nærmet oss sverige men ikke mye å snakke om. Ligger nå i Marstrand og kan bekrefte at det er rimelig stappfullt i gjestehavna, det har vrimlet med båter som har letet etter plass i flere timer, men det kan se ut som mange nå har gitt opp og kjørt videre for trafikken har avtatt betraktelig. Vi valgt gjestehavn, da jeg ikke stoler helt på vindretningen, med 17-18 s/m så skal ikke vinden dreie mye før dregger slipper, og er men riktig uheldig ligger man fort i fjæresteinen da. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
princess32 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Nå kommer det mye vind i morgen in oslofjorden. Værst i morgen kveld. Gi plass i gjestehavnene til andre båter også. Må dere legge dere utenpå hverandre er det beste å gi de større båtene plass innerst og så utover. Fortøy så hver tredje båt med tau til brygga/land. Jeg selv, stoler ikke på bryggene i min havn, så jeg prøver å få båten til mossesundet eller son. Er glad om noen vet om plass situasjonen i moss og son. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg kommer til å legge ut ekstra fendere i vannflata for å sikre at båten ikke kommer til å gnisse på pælene jeg ligger inntil i hjemmehavna når vannstanden øker med 60-80 cm. Den plassen tåler ikke en båt på utsida når det skal blåse som varslet; SV er omtrent vinkelrett på båtens sb side. Håper det kan bli helgetur, men det er meldt regn. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.