Jump to content

Uvær i Skagerak og Oslofjorden, må jeg utsette feriestart?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg hadde planlagt å starte ferieturen fra Son kl.0500 fredag morgen for så å gå nedover til litt forbi Strömstad,

men tror jeg utsetter det et døgn!

 

Her værmelding fra svenske SMHI:

Ett nytt lågtryck bildas idag över södra England och rör sig kommande natt ut på Nordsjön och fördjupas snabbt.

Detta lågtryck utvecklas under torsdag eftermiddag och kväll till ett oväder och ett mycket djupt lågtryck!

Mycket hårda vindar väntas under torsdagsdygnet, främst på Skagerack och Kattegatt, till fredagen på Östersjön.

 

smhi.png

 

Og her fra danske DMI:

dmivaer.png

 

Og her hos YR (med meldt 4 - 5m bølger mellom Strømtangen og Hvaler!):

meteo_yr.png

 

hav_yr.png

 

Nei, jeg tror jeg drøyer avreise og ser om det ikke blir bedre lørdag!

 

Lars H.

1 dag og 16 timer til båtferie

2 dager og 16 timer til båtferie

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ferie fra helgen og tengt å starte på fredag rundt 1200.

Ser det melder dårlig vær men har nu planer å nå hvaler fredag og strømstad/koster lørdag,

men blir det skikkelig dårlig kan det vel hende at mossesundet blir første stopp.

Men utsiktene for neste uke ser vel bra ut nå i allefall for å se litt opptimistisk på værsituasjonen.

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Det meldes jo at uværet vil nå Østersjøen på Fredag. Da vil det vel bare være dønninger og ikke krapp sjø igjen der du skal gå. Kan jo være at du skulle stikke nesa sørover og vurdere under veis ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er hva SMHI sier, men YR melder 3,5 - 5m bølger fredag!

 

Her er hva som forventes fra UGRIB:

Fredag kl.0500

ugrib_fredag.png

 

Lørdag kl.0500

ugrib_lordag.png

 

Søndag kl.1200

ugrib_sondag.png

 

Slår dette til, kommer vi oss til Havstensund lørdag og forbi Gule Humpen Søndag.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Marinogrammet er flott måte å vise været på. I Grimstad gjestehavn ligger det ute på storskjerm i servicebygget hele døgnet. Der har de valgt å vise marinogramet for "Grimstad" og "Skagen".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jo, marinogrammet er en god forbedring. Det finnes under "Hav og kyst", men obs det er foreløpig i en beta-versjon!

 

beta_y2r.png

 

Lars H.

2 dager og 14 timer til feriestart

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er denne meldingen i klartekst. Så det er vel greit for noen og enhver å ta sine forholdsregler?

 

hoststorm_yr.png

 

Og her er bølgekartet fra YR for Oslofjorden og indre Skagerak fredag:

 

bolger_yr.png

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blåste opp litt nå i dag, jeg møtte noen store bølger utenfor Kristiansand, og fikk propellen til å trekke luft for første gang. :lol:

 

Da tenkte jeg, hva f... er det jeg holder på med, og roet meg ned... hehehe, men moro var det, savner ikke sjærdgårdsjeepen!

 

Slakket ned til brøytefart, og da gikk det bedre resten av det åpne stykket jeg måtte krysse.

 

 

Fin værmelding LarsH!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Flott med slik "lokal" tråd Lars.

Foruten yr.no bruker jeg de samme lenkene som deg.

Jeg har ikke blitt enig med meg selv om jeg foretrekker Ugrib eller http://ocean.dmi.dk/anim/index.php.

Jeg har både foriige og denne sommeren sammenlignet de to værstedene. Jeg synes at ocean.dmi kommer godt ut.

Mitt inntrykk - ikke vitenskapelig belagt - er at SMHI kanskje er best innaskjærs.

Fordelen med Ugrib er ganske langsiktige prognoser.

Til spørsmålet ditt: det er etter mitt skjønn greit å starte ferien i båthava uansett. Dermed er du i feriemodus.

Link to post
Share on other sites

Det jeg missliker med de danske varslene er nettopp innaskjærs varslene. De er greie nok for Skagerrak og Kattegat. Og det er de jeg er mest interessert av bortsett fra det første lange strekket mitt fra Son ut Oslofjorden, på utsiden av Hvaler og inn Kostersundet mot Havstensund. Og jo da, jeg har for noen år siden startet ferien med å være i båthavnen i Son. Jeg lå der 3 dager og ventet på bedre vær! Men da tok jeg både jolleturer og fotturer opp elven Såna opp mot Hølen. Det anbefales! Det var omtrent som den gamle TV-serien med Brødrene Dahl. Anbefales!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

r Og jo da, jeg har for noen år siden startet ferien med å være i båthavnen i Son. Jeg lå der 3 dager og ventet på bedre vær! Men da tok jeg både jolleturer og fotturer opp elven Såna opp mot Hølen. Det anbefales! Det var omtrent som den gamle TV-serien med Brødrene Dahl. Anbefales!

 

Lars H.

 

Vi hadde tidligere ferie i august, men har nå tatt juni som feriemåned med stort hell. kanskje du burde snu på flisa du også, Lars? I år gikk juni in med 12 rette som dere sikkert husker. Og noe vi begge er enige om er å ligge unna "Fellesregnet". Å ligge i kø i gjestehavnene er ikke vår stil.

 

God ferie til alle tre, Trudelutt! Jeg følger dere på weben hver dag. :flag_sw::flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

God ferie til alle tre, Trudelutt! Jeg følger dere på weben hver dag. :flag_sw::flag:

Og takk for det. Dere og alle andre som sitter der hjemme og er ferdig med ferien skal nok få høre fra oss. Vi skal legge ut bilder, og webkameraet på båten kommer nok også til å være operativt slik at de som vil følge oss kan se hvor vi er med 2 minutters perioder. Men først må vi komme oss ut av hjemmehavnen! Har jobbet litt med å i tillegg til bildet også å få lagt ut et Googlebilde med båtens posisjon, men har ikke fått det til.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ut fra den siste ugrib-filen jeg nettopp listet ned ser det ut til å bli riktig gode seilasforhold lørdag og søndag.

Vi seiler fra Lyr til Kungshavn i morgen tidlig (27 nm) om ugrib gir brukbare varsler og ligger der ett døgn eller to.

Vi seiler trolig forbi hverandre på søndag eller mandag.

Antar at du følger meg på AISen.

Link to post
Share on other sites

Hei Roald.

 

Dessverre viser ikke min gamle Nasa AIS mottaker klasse B sendere med særlig pålitelighet. Men vi kan jo hoie på hverandre på VHF'n? Jeg lytter på k16 så sant vi ikke ligger og sover. Det hadde jo vært kjekt om vi kunne møtes et eller annet sted der nede i det store utlandet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars.

Jeg har god tid fremover.

Jeg synes at fredag er den mest kritiske dagen fremover.

Tror at det er lurt å ligge i innehavn hele fredag.

Vi forsøker oss de 27 nm fra Lyr til Kungshamn i morgen tidlig selv om det er meldt mye vind.

De kritiske områdene blir ut Strömsund ved Lyr.

Deretter kan enkelte områder mot Malmön vare hektiske.

Link to post
Share on other sites

Ja dette været ser ikke bra ut!!!

 

Vi kom oss over fra Læsø i går og ligger nå på Koøen utenfor Marstrand med 2 dregger ute. Spørsmålet for oss er om skal klore oss fast her, eller finne oss en gjestehavn i området Skjærshavn- Møllesund. Gullholem i morgen tidlig. Det har vært jæ... mye folk i alle gjestehavnene i det siste. Regner med at alle blir liggende i morgen, så det blir nok vanskelig å finne plass.

 

Med en slik værprognose, er det klokeste å holde seg i havn...

 

PAGURUS III

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Sæby til Marstrand i dag tidlig og det begynte å dra seg opp litt når vi nærmet oss sverige men ikke mye å snakke om. Ligger nå i Marstrand og kan bekrefte at det er rimelig stappfullt i gjestehavna, det har vrimlet med båter som har letet etter plass i flere timer, men det kan se ut som mange nå har gitt opp og kjørt videre for trafikken har avtatt betraktelig. Vi valgt gjestehavn, da jeg ikke stoler helt på vindretningen, med 17-18 s/m så skal ikke vinden dreie mye før dregger slipper, og er men riktig uheldig ligger man fort i fjæresteinen da.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det mye vind i morgen in oslofjorden. Værst i morgen kveld. Gi plass i gjestehavnene til andre båter også. Må dere legge dere utenpå hverandre er det beste å gi de større båtene plass innerst og så utover. Fortøy så hver tredje båt med tau til brygga/land.

 

Jeg selv, stoler ikke på bryggene i min havn, så jeg prøver å få båten til mossesundet eller son.

 

Er glad om noen vet om plass situasjonen i moss og son.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å legge ut ekstra fendere i vannflata for å sikre at båten ikke kommer til å gnisse på pælene jeg ligger inntil i hjemmehavna når vannstanden øker med 60-80 cm.

Den plassen tåler ikke en båt på utsida når det skal blåse som varslet; SV er omtrent vinkelrett på båtens sb side.

Håper det kan bli helgetur, men det er meldt regn.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...