Jump to content

16 års regelen og andre aldersgrenser.


akad_ad

Recommended Posts

Er vel ingen regler om alder under denne 16 års regelen, men det er vel en almenn regel om at personen som fører båten skal kunne håntere båten og ha kjennskap til de gjeldene regler som gjelder på sjøen. Du vil nok finne en regel som gjør at det er uforsvarlig å la en fireåring føre en båt som ligger under 16 års regelen. Det er jo eier av båten som da vil bli stilt ansvarlig. Du får lese reglene.

Link to post
Share on other sites

Hvis du lar som forelder la en fireåring styre alene en motorbåt blir det vel en sak for barnevernet.

 

Selv om det ikke finnes konkrete regler så må man jo følge sunn fornunft. Ingen vil jo sende en fireåring alene på tur til Berlin - Selv om det ikke er direkte forbudt heller...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Min datter på syv kjører båt mens jeg er ombord, både 17 ft passbåt med 70 hk og 21 ft daycruiser med 260 hk. Jeg synes det er et poeng mtp. sikkerhet at flere ombord kan håndtere båten om noe skulle skje. Hun er flink også, det virker litt på samme måte som hvordan barn er flinke med dataspill. Når hun i tillegg følger interessert med på hva jeg foretar meg med fortøyning, fendring, kalesje etc. og gjerne vil hjelpe - da blir jeg glad.

 

Disse båtene kan hun selvsagt ikke bruke alene før hun er 16 (og har tatt prøven...) men hun er nå i den alderen at hun kunne fått lov til å ta ut robåten på hytta eller for den saks skyld optimistjollen alene. I år har det ikke blitt aktuelt, men neste år blir det helt garantert interessant for henne. Fetteren på 11 er veldig interessert og helt klart i riktig alder. Men det er et litt artig spørsmål hvor grensen for hva som er ansvarlig (av foreldrene) går.

Link to post
Share on other sites

Kan jo og dra paralellen til motorsport !

 

5 år er aldersgrensen for bla motocross med sykler på 11 hester og vekt ca. 40 kg. Det går rimelig bra unna !

Sønnen min på 9.5 år har kjørt motocross i 4 år nå og har en 85 ccm på 29 hester som han mestrer meget bra.

 

Ser derfor ingen grunn til at man allerede ved 5 års alderen, under nøye oppsyn og instruks, begynner å lære å kjøre båt og beherske denne.

 

Er da meget enig i PKW sin innstilling til dette, men - De må begynne på fanget og gå gradene.

 

Alder har lite med dette å gjøre - ref. sakene om godt voksne som "tror" de kan kjøre båt fordi de klarte å løfte 2 mill til ny båt og knapt vet hva saltvann er....

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk aldri lov å ha min egen båt og være på sjøen alene. Men nå er jeg 17 år snart 18, å har planer om å kjøpe meg en snekke (har planen klar) Å målet mitt er at jeg skal ha båtførerbevis før jeg setter kursen mot havet med snekke mi. Jeg tenker veldig mye sikkerhet, det syns jeg er viktig.

Link to post
Share on other sites

Hei. jeg er klar over sekstenårsregelen, men jeg lurer da på om det teoretisk er lov å la en fireåring kjøre en motorbåt (samt båten ikke bryter med regelverket). eller er det andre aldersgrenser for mindre barn og.

 

Teoretisk så er det jo intet i veien for å la en fireåring leke seg alene på sjøen i en båt forutsatt at han/hun behersker båten og kjenner til alle de relevante regler som vil gjelde for ferden? Tror dog at det hele blir ganske teoretisk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en samtale med vår gutt på 7 i sommer. Han styrer og manøvrerer seilbåten helt greit når jeg sitter ved siden av han, både for seil og motor. Det er heller ikke noe problem for meg å gå på fordekket under heising av seil og overlate roret til han.

 

Han hadde derimot ikke fått lov til å ha en egen båt med motor selvom dette strengt tatt er lov. Jeg vurderer å kjøpe en gummibåt til han med en 2-3 hk motor, men tror ikke det blir før han nærmer seg 12 og jeg vet at han kan alle regler.

 

Fra før har jeg 2 eldre barn og jeg er nok ganske streng på dette.........

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe en gummibåt til han med en 2-3 hk motor, men tror ikke det blir før han nærmer seg 12 og jeg vet at han kan alle regler.

 

Våre barn kjørte gummibåt fra de var 6/7 år gamle under meget strenge regler og angrer ikke en dag på at de både fikk lov og at reglene var strenge! De hadde da gått "gradene" fra å ro egen båt fortøyet til brygga osv Jeg mener at jo tidligere de begynner jo bedre så lenge man legger foroldene til rette for det og følger tett opp på alle måter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...