Jump to content

Tilsynshjelpen


HCO

Recommended Posts

Det er ikke alltid man kan se til båten så ofte som man ønsker, og mange har lang reisevei til båtplassen. Spesielt etter et uvær (som i natt) kan det være godt å få hjelp til en rask sjekk dersom man ikke har anledning selv.

 

Jeg har ikke funnet noen tråd her som omhandler tilsynshjelp, og forsøker derfor å få igang en slik. Dersom man allikevel skal en tur til havna vil jeg tro det er gjort på få sekunder å ta en rask sjekk av nabobåten.

 

Med tilsyn tenker jeg på:

  • Fysisk sjekk av fortøyninger
  • Visuell sjekk av fendring og skrog
  • Visuell sjekk av luker og låser (innbrudd eller vannintrenging?)

Vinterstid kan det i tillegg være aktuelt med:

  • Visuell sjekk av opplagsbukker
  • Visuell sjekk av presenning/presenningstativ for skader og ansamlinger av snø/is/vann

Noe jeg har glemt da?

 

Obs! Jeg er klar over at dette kan være betenkelig mht. sikkerhet, man bør ikke annonsere at båten står ensom og forlatt. Imidlertid står de fleste fritidsbåter uten tilsyn det meste av tiden uansett, så jeg tror fordelene her vil veie opp ulempene. Allikevel vil jeg anbefale noen sikkerhetsregler:

  • Den som skal en tur til sin båthavn etter et uvær e.l., og vil tilby tilsynshjelp, poster dette i tråden og oppgir hvilken båthavn det dreier seg om. IKKE oppgi klokkeslett!
  • Den som trenger tilsyn sender IM (privat melding) til den som tilbyr tilsynshjelp.
  • IKKE spør om tilsynshjelp direkte i tråden! Man kan eventuelt be et annet medlem formidle ønske om hjelp.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var et fint initiativ, og kan fra tid til annen være behjelpelig med tilsyn i deler av Kragerø-skjærgården.

Å sjekke om et annet medlems båt har det bra, kan være et fint formål for en båttur.

Send en IM hvis aktuelt.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg går ofte og ser over alle båtene i havna. I tillegg vet jeg at den som har vakt gjør også det samme. Finner vi dårlig fortøyning eller lignende så ordner vi dette. Om det er tegn til noe unormalt, f.eks noe som tyder på innbrudd varsles eieren. Jeg vil oppfordre alle til å gjøre det samme. Du trenger ikke å bo 30 mil unna for ikke å ha sett etter båten på et par uker, du kan også bo bare 300 m unna.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Grasholmen i Stavanger, og har plass i Pinå havn. Står til tjeneste dersom noen ønsker tilsyn der.

Da ser du vel min båt daglig... :wink:

 

Men det går kjelden mer enn to dager mellom hver gang jeg ser til båten selv da...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seilaren: Jeg har sett den grønne der ja, men tar ikke igjen akkurat hvor den ligger.... Jeg er en del ute på reise, og på jobb i Nordsjøen, men når jeg er hjemme så går jeg stadig rundt på bryggene og kikker. Skal finne båten din, så kan jeg holde et ekstra godt øye med den når jeg går forbi.

 

Ser på profilen din at du er seileinstruktør. Jeg lærte å seile optimistjolle der i seilforeningen i 1983 :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Fosnavåg

 

Har kjøpt båt i Fosnavåg, men har ikke anledning til å få den hjem før i slutten av juni. Nå ligger den i småbåthavna på Leinøya. Noen her inne som er i denne havna? Ville være fint om noen kunne se etter at båten fortsatt flyter og at fortøyningene er i orden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...