HCO Startet 31.Juli.2009 Del på Facebook Startet 31.Juli.2009 Det er ikke alltid man kan se til båten så ofte som man ønsker, og mange har lang reisevei til båtplassen. Spesielt etter et uvær (som i natt) kan det være godt å få hjelp til en rask sjekk dersom man ikke har anledning selv. Jeg har ikke funnet noen tråd her som omhandler tilsynshjelp, og forsøker derfor å få igang en slik. Dersom man allikevel skal en tur til havna vil jeg tro det er gjort på få sekunder å ta en rask sjekk av nabobåten. Med tilsyn tenker jeg på: Fysisk sjekk av fortøyninger Visuell sjekk av fendring og skrog Visuell sjekk av luker og låser (innbrudd eller vannintrenging?) Vinterstid kan det i tillegg være aktuelt med: Visuell sjekk av opplagsbukker Visuell sjekk av presenning/presenningstativ for skader og ansamlinger av snø/is/vann Noe jeg har glemt da? Obs! Jeg er klar over at dette kan være betenkelig mht. sikkerhet, man bør ikke annonsere at båten står ensom og forlatt. Imidlertid står de fleste fritidsbåter uten tilsyn det meste av tiden uansett, så jeg tror fordelene her vil veie opp ulempene. Allikevel vil jeg anbefale noen sikkerhetsregler: Den som skal en tur til sin båthavn etter et uvær e.l., og vil tilby tilsynshjelp, poster dette i tråden og oppgir hvilken båthavn det dreier seg om. IKKE oppgi klokkeslett! Den som trenger tilsyn sender IM (privat melding) til den som tilbyr tilsynshjelp. IKKE spør om tilsynshjelp direkte i tråden! Man kan eventuelt be et annet medlem formidle ønske om hjelp. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
HCO Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Førstemann ut: Jeg skal til Storsand i ettermiddag for å se til min egen båt - noen som trenger tilsynshjelp? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Snekker'n Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg synes dette var et fint initiativ, og kan fra tid til annen være behjelpelig med tilsyn i deler av Kragerø-skjærgården. Å sjekke om et annet medlems båt har det bra, kan være et fint formål for en båttur. Send en IM hvis aktuelt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Snekker'n Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Jeg synes at HCO hadde et riktig godt forslag med at vi kan hjelpe hverandre med tilsyn når det behøves. Er det virkelig bare han (og jeg) som synes dette er en god idé? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Brynjar Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Er det virkelig bare han (og jeg) som synes dette er en god idé? Ikke i det hele tatt.. Trenger noen hjelp i Kristiansand (jeg ligger i Otra) er det bare å si fra. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
HCO Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jeg kan hjelpe til med tilsyn i Bestumkilen (på hverdager), dersom noen av medlemmene har behov for det. Send IM. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
ansgar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Jeg sjekker båten min ca 3 ganger per uken i Ramsvig (Stavanger) bare send melding hvis jeg kan hjelpe med sjekk av din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Bra tiltak, i mine fri perioder fra Nordsjøen kan jeg være behjelpelig i Vindfangeren, Drøbak. Send IM. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Snekker'n Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Etter nattens kuling ved kan det nok være greit å sjekke båten. Dette er naboens båt. Den var ok i går kveld. 150 HK på hekken tynger godt ned.... ..og det blåser fortsatt ganske friskt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
arkmarin Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Jeg går ofte og ser over alle båtene i havna. I tillegg vet jeg at den som har vakt gjør også det samme. Finner vi dårlig fortøyning eller lignende så ordner vi dette. Om det er tegn til noe unormalt, f.eks noe som tyder på innbrudd varsles eieren. Jeg vil oppfordre alle til å gjøre det samme. Du trenger ikke å bo 30 mil unna for ikke å ha sett etter båten på et par uker, du kan også bo bare 300 m unna. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bützfleth Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Få deg en båtplassen vimpel så vil garantert andre medlemmer følge etter båten din litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Hva med tlf. nr på båten slik en en kan ringe dersom noe er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Da er jo baatplassens klistremerker fine Jeg har 2 slike ombord, ett på fordekket og ett i cockpit - begge med mobilnummer. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
KenBjork Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 på disse klistremerkene, hva er best å skrive med som skriften ikke blir blass og borte? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Sjørøveren Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Jeg bor på Grasholmen i Stavanger, og har plass i Pinå havn. Står til tjeneste dersom noen ønsker tilsyn der. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Jeg bor på Grasholmen i Stavanger, og har plass i Pinå havn. Står til tjeneste dersom noen ønsker tilsyn der. Da ser du vel min båt daglig... Men det går kjelden mer enn to dager mellom hver gang jeg ser til båten selv da... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjørøveren Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Seilaren: Jeg har sett den grønne der ja, men tar ikke igjen akkurat hvor den ligger.... Jeg er en del ute på reise, og på jobb i Nordsjøen, men når jeg er hjemme så går jeg stadig rundt på bryggene og kikker. Skal finne båten din, så kan jeg holde et ekstra godt øye med den når jeg går forbi. Ser på profilen din at du er seileinstruktør. Jeg lærte å seile optimistjolle der i seilforeningen i 1983 Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Jeg lærte å seile optimistjolle der i seilforeningen i 1983 hehe.. det var nok 15 år før min tid i foreningen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Marida Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Jeg har selv båten 11 mil unna der jeg bor, men er stort sett nedover hver helg. Hver annen helg om vinteren. Send IM hvis der er noen på Grimsøy Hvaler jeg skal følge med Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 hva er best å skrive med som skriften ikke blir blass og borte? Jeg brukte vanlig sprittusj, gjorde det tidlig i vår og det holder enda. Det tåler imidlertid IKKE polering... Finnes vel no bedre tusj å få kjøpt vil jeg tro Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Hansi Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Hadde tilsynshjelp i havna i dag. Motor ligger nå i ferskvann. Hele båten var dessverre under da jeg kom opp i havna mandag morgen og skulle sjekke fortøyningene til Nord Westen som ligger og venter på ny eier. Redigert 2.September.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Nå er det på tide å sjekke snøforholdene på hyttetak og på opplagsplassen. I Kragerø er det for tiden ganske mye snø. Det var ca 60 cm på jolla, og opptil 80 cm på hyttetaket. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Sjørøveren Svart 13.Mai.2010 Del på Facebook Svart 13.Mai.2010 Fosnavåg Har kjøpt båt i Fosnavåg, men har ikke anledning til å få den hjem før i slutten av juni. Nå ligger den i småbåthavna på Leinøya. Noen her inne som er i denne havna? Ville være fint om noen kunne se etter at båten fortsatt flyter og at fortøyningene er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Noen som er i Storsand i helgen, og kan sjekke om Aurora henger greit i fortøyningene? Hun ligger nesten helt innerst i hjørnet, kjennes igjen på rødt bomtrekk og rød redningsbøye. Blir dessverre ingen tur denne helgen (heller)... Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Snekker'n Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Jeg er i Kragerø nå og er trolig tilgjengelig i morgen formiddag hvis noen har tilsynsbehov i dette distriktet. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.