Jump to content

Startproblemer Yamaha 50HK firetakt

Saltværingen

Recommended Posts

Jeg har fått problemer med å få start på min Yamaha 50 HK firetakter fra ca 2001. Tok motoren i bruk i fjor sommer. Den startet lett og gikk helt reint med det samme i hele fjorårs-sesongen. Fra jeg tok den i bruk igjen i vår har den startet greit men det har virket som den ikke har villet gå helt reint og jevnt de første par minuttene etter start. Men straks jeg har kommet meg i siget har den gått helt normalt.

Men da jeg skulle ut på tur for et par uker siden nektet den plent å starte ordentlig. Den starter og kan så vidt holde seg i gang i noen sekunder før den stopper igjen. Ingen hjelp i å gi gass eller noen ting. Jo lenger jeg holder på jo mindre livstegn, ser det ut til.

Følgende er prøvd ut uten at det har gitt resultat:

- Nye plugger

- Løsnet på tømmeskruene på flottørkamrene til alle fire forgasserne. Det drypper bensin fra samtlige.

- Åpnet bensinfilter og tømt dette.

- Sjekket at bensinpumpa fungerer.

Jeg lurer på om problemet kan ligge i prime-startmekanismen. Mener jeg har lokalisert denne på den øverste forgasseren, og regner med det er tilsvarende på de øvrige tre. Mekanismen ser ut til å bestå av en elektromagnet som, når den aktiveres, trekker til seg ei nål og dermed åpner for tilførsel av ekstra bensin. Men jeg er litt usikker på hva som aktiverer magneten. Prøvde å skru ut hele saken og slå på tenningen for å se om den ble aktivert da. Men så vidt jeg kunne se skjedde det ingen ting. Har det noen hensikt å prøve å koble strøm direkte fra batteriet til denne og så forsøke å starte?

Er nå ganske desperat etter å finne løsningen. har allerede gått glipp av flere godværsdager på sjøen. :crazy:

Er det noe som har gode forslag til løsning?

Takk for svar flipflap!

Jeg skal se om jeg får tatt bilde og lagt inn her i dag eller i morra.

Jeg finner splittegning av forgasseren på:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx (outboard 2001, F50TLRZ)

(Får ikke til å lage link direkte til tegningen eller kopiere inn bildet direkte her)

Delen jeg tenker på er nr. 31 på tegningen. På engelsk kalles den tydeligvis for "prime-start assy". Lurer litt på hva som styrer strøm til denne og om det finnes noen mulighet for å styre den manuelt for å sjekke om den fungerer evt. om motoren starter da.

Har nå tatt bilde av forgassere og innsugsmanifold.

img_3129.jpg

Delen jeg nevnte tidligere er den på toppen av øverste forgasser med en svart og en blå ledning tilkoblet.

Har forsøkt å ta denne løs og koble strøm til for å se om noe skjer, men fikk ingen reaksjon. Skjønner ikke helt hvordan denne aktiveres.

Lurer forøvrig på funksjonen til den mekanismen som befinner seg rett over den gule peilepinnen nederst i midten av bildet. Det går et stag inn i den som beveger seg sammen med gass-spjeldene når det gis gass. Fra mekanismen går det en tynn slange (vakumslanger?) til hver av forgasserne. I splitt-tegningen jeg fant på nettet kalles dette for diaphragm (Som sykepleier kjenner jeg igjen ordet diafragma som er latin for mellomgolvet). Lurer på om denne har noe med kaldstart å gjøre eller er det en slags aksellerasjonspumpe (som jeg vet er vanlig på bilforgassere).

Takknemlig for tilbakemeldinger med gode forslag til løsning på startproblemene.

Vet desverre ikke hva den øverste er til, det er ikke elektrisk aktivering av choke?

Den til høyre for oljepeilepinnen har jeg vært borti før, det tror jeg kalles kaldstart rele. Og har mulighet til å låse chocken i aktivert stilling til motoren er varm.

Vet ikke helt hva jeg skal foreslå av feilsøking, har du prøvd å holde choken på mens du starter? Vil anbefalle deg å kjøpe en Seloc servicemanual. De har til og med en online utgave. Jeg overhalte forgasserene på en motor som denne, og fikk mye hjelp fra Seloc manualen.

Har som nevnt skrudd ut den øverste av disse "solenoidene" og koblet strøm til den, men det ser ikke ut til at den reagerer.

Har også forsøkt å måle om det er strøm på kablene som er tilkoblet når tenningen er slått på. Men får ingen reaksjon på det heller.

Slik jeg har forstått det så er funksjonen til disse solenoidene at de skal åpne for ekstra tilførsel av bensin ved kaldstart, ikke først og fremst stenge tilførselen når motoren stoppes? Men jeg er ikke sikker.

Solenoiden (elektromagnet) på toppen tipper jeg har med kaldstart/choke å gjøre som antydet over. Jeg regner med at du har en liten hendel på kontrollboksen som kun påvirker gasspådrag, men når denne hendelen er helt oppe påvirker den trolig også en liten bryter som så setter strøm på denne solenioden. Dermed få man "choke". Men, hvis solenoiden ikke reagerer i det hele tatt når du setter strøm direkte på den, må du finne en ny.

Enheten ved peilestaven er nok aksellerasjons-pumpa. Når man brått gir motoren full gass vil den sprøyte inn litt ekstra bensin. I motsatt fall vil motoren bli svært treg i reaksjonen og kanskje til og med stoppe.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Har nå skaffet meg en Seloc servicemanual online slik du anbefalte flipflap. Har dessuten vært inne på noen utenlandske nettsteder. Det viser seg at det vi til nå har kalt for solenoid ikke er noen solenoid men derimot en termoventil. Den har med kaldstart å gjøre (prime-start). Når motoren er kald står denne ventilen i åpen stilling. Så snart motoren har startet får den strøm som gjør at den varmes opp i løpet av et par minutter og stenger ventilen. Skjønner nå at jeg ikke fikk noen momentant reaksjon i form av et klikk når jeg koblet strøm direkte på "dingsen". I det hele tatt tror jeg nå det er lite sannsynlig at feilen ligger i denne ettersom en defekt her bare ville bety at ventilen konstant står i åpen stilling (som altså betyr "choke" på).

Her er hva jeg fant i en diskusjon på "iboats.com":

I think that you are getting confused between the solenoid and thermal type enrichment systems. The solenoid type would have power on it and enrich the mixture if you push in on the key. On a cold motor, the thermal valve type should already be in the enriched position without any power to it. After the motor starts, voltage is applied to the valve and the needle will begin to extend and close off the enrichment circuit after a minute or two. On my 95 motor, the thermal valve only had power on it when the motor was running. I would not be looking for an electrical problem unless the motor was starting but never coming out of the enriched mode.

For øvrig stemmer det at mekanismen ved peilepinnen er akselerasjonspumpa. En eventuell feil på denne skulle vel ikke ha noen betydning i forhold til startvansker. Eller?

Uansett - jeg har fortsatt ikke fått start på motoren. Har lite lyst til å gå i gang med demontering av 4 forgassere.

Lurer nå på om jeg skal prøve å "blåse reint" hele systemet. Men hvordan gjør jeg dette best?

Kan jeg f.eks. tappe bensinen ut av flottørkamrene i alle forgasserne, løsne bensinslangen mellom bensinpumpa og forgasser, og blåse med trykkluft gjennom denne slangen? Er det fare for å skade noe ved bruk av trykkluft.

DC6500 foreslo å "skjenke" litt bensin i hver sylinder. Hvordan gjør jeg dette? Er det bare å helle noen dråper inn gjennom tennplugg-hullene?

Andre gode forslag?

DC6500 foreslo å "skjenke" litt bensin i hver sylinder. Hvordan gjør jeg dette? Er det bare å helle noen dråper inn gjennom tennplugg-hullene?

Jepp. Du kan bruke en liten engangssprøyte e.l slik at du får litt bensin i hver sylinder. Hvis motoren starter et kort øyeblikk så har du funnet ut at det er noe med bensintilførselen. Hvis ikke, så kan det være noe med tenningen. Det er som regel en av disse to tingene det pleier å være.

Nå har jeg fått båten på land slik at jeg tør å skru mer på motoren.

- Det første jeg gjorde var å sjekke at det var gnist på samtlige plugger for å sjekke at tenningen er i orden. Det var den.

- Dernest gikk jeg over til bensintilførselen. Tappet all bensinen ut av flottørkammeret på nederste forgasser. Samlet den opp i en gjennomsiktig plastkopp slik at jeg kunne studere væsken. Og det viser seg da at det nederst i koppen legger seg et ganske tynt sjikt med en væske som tydeligvis er tyngre enn bensin. Går ut fra det betyr at det er vann i bensinen!

Det store spørsmålet er da:

Er det ingen vei utenom en total demontering av samtlige 4 forgassere?

Finnes det ingen enklere måte å bli kvitt vannet på?

Kan jeg f.eks. blande kondensfjerner i bensinen?

Takknemlig for alle gode forslag.

Du kan tømme flottørkamrene tror jeg. Så kan du skifte besninen i tanken og evt fylle på kondensfjerner

Du skal ikke behøve å demontere forgasserene. Bare se om du finner en skrue i bunnen eller nedre kant av flottørkamrene. Vet ikke ehelt hvordan dine forgassere ser ut men det pleier alltid å være en måte å tømme kamrene på. Testet du noen gang det jeg foreslo? å skjenke bensin rett i sylinderen?

Jeg har tappet ut all bensinen fra flottørkamrene på samtlige 4 forgassere. Så ut til å være noe vann i alle. Mest i den nederste og så mindre og mindre oppover i høyden, virker logisk nok.

Har også tømt bensinfilteret og gjort det reint. Må vel skaffe meg et skikkelig filter med vannavskiller.

Jeg har ikke forsøkt å helle bensin direkte i sylinderne, men som jeg skrev så har jeg sjekket at det er gnist på alle fire tennpluggene. Regner med det er tilstrekkelig til å konkludere med at problemet ligger i drivstofftilførselen og ikke i tenningssystemet.

Hei igjen!

Nå hadde jeg håpet at jeg kunne komme med en gledelig melding om at motoren startet og går som den skal. Men den gang ei! Har fortsatt ikke fått start!

Her er hva jeg har gjort i kveld:

- Åpnet flottørkammer på samtlige forgassere.

- Sugd ut all væske som var å få ut ved hjelp av en engangssprøyte med en tynn spiss (så ut som det fortsatt var vann igjen)

- Fylt samme sprøyta med kondensfjerner og spylt to ganger i hvert flottørkammer. Skrudd i tappeskruen igjen.

- Fylt litt kondensfjerner i bensinfilteret og en del på tanken.

- Skylt gjennom bensinslangen med rein bensin.

- Forsøkte så å starte men den ville fortsatt ikke. Ingen forandring fra før. Det virker som den akkurat skal til å starte slik at drevet på startmotoren blir slått tilbake.

- Gjorde da som det ble foreslått i går - å skjenke litt bensin i hver sylinder. Da startet den og gikk så vidt i noen sekunder før den stoppet igjen.

Jeg har nå bestemt meg for å bite i det sure eplet og gå i gang med å åpne forgasserne for å få gjort dem reine. Har allerede skrudd av hele forgasser-rekka og tatt den med inn på spisebordet (PS! fruen er bortreist i helga). Regner med jeg blir sittende og kose meg utover natta med dette arbeidet.

En ting jeg la merke til når jeg hadde ute pluggene var at pluggen i sylinder nummer 2 ovenfra var sotet mens alle de andre så helt nye ut (alle er jo nye). Dette betyr kanskje at denne sylinderen får noe bensin og forsøker å gjøre jobben sin slik at det er derfor drevet på startmotoren blir sendt hjem? Vet ikke om dette høres logisk ut for andre enn meg.

Nå skrider jeg i alle fall til verket!

Du hadde ikke trengt å fylle flottørkamrene med kondensfjerner. Tror ikke motoren din vil gå på det. Konfensfjerneren skal i tanken.

Den startet når du skjenket den og jeg tror at hvis du hadde pumpet ny og ren bensin inn i forgasserene, så hadde du fått gang på den.

Det kan nok ligge noen vannperler å sperre litt men det hadde forsvunnet etter hvert.

Du hadde ikke trengt å fylle flottørkamrene med kondensfjerner. Tror ikke motoren din vil gå på det. Konfensfjerneren skal i tanken.

Den startet når du skjenket den og jeg tror at hvis du hadde pumpet ny og ren bensin inn i forgasserene, så hadde du fått gang på den.

Det kan nok ligge noen vannperler å sperre litt men det hadde forsvunnet etter hvert.

Helt enig, støttes.

Forøvrig, så anbefales å montere vannutskiller mellom tank og motor også!

Ja nå har jeg skrudd og blåst og pusset i noen timer. Det lukter bensin i hele stua!

Fant en del hvitfargede avleiringer av ett eller annet i forgasserne. Det var helt klart verst i de to nederste og nesten ingenting i den nest øverste som forsyner den sylinderen der tennpluggen var sotet.

Jeg har skudd sammen det meste igjen nå unntatt den nederste forgasseren. Der har jeg ennå ikke klart å få blåst rein den innerste dysa (pilot jet). Lar den ligge i bløt i forgasser-rens til i morra, så håper jeg det lar seg gjøre å "se lyset" gjennom den da.

Men nå tar jeg kveld.

God natt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...