Jump to content

Startproblemer Yamaha 50HK firetakt


Saltværingen

Recommended Posts

Du hadde ikke trengt å fylle flottørkamrene med kondensfjerner. Tror ikke motoren din vil gå på det. Konfensfjerneren skal i tanken.

 

Min 60hk går på ren kondensfjerner :smiley:

 

Har også måttet flushe ut bensinsystem med rødsprit for å få ut vann og dritt.

 

Her høres det ut til at det har blitt avleiringer (evt også korrosjon) i flottørhusene som da kan ha gjort at flottørene henger seg opp i lukket stilling.

 

Hvis det fortsatt er problemer (f.eks pga tette pilot dyser) så er nok ultralyd bad tingen. Montro om Galvano på Fause eller noen andre i nærheten kan ha slikt utstyr..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Jeg plagdes lenge med å få åpen den siste pilot-dysa. Var veldig fristet til å bruke ei metall-nål og stikke gjennom dysa. Klarte heldigvis å stå imot fristelsen, men fant en tynn plast-nål (sekund-viseren til ei vegg-klokke). Stakk den inn den veien bensin-strømmen går. Blåste dretter fra motsatt side med trykkluft - og plutselig hørte jeg et "pfff" og lufta strømmet gjennom åpningen. Etterpå klarte jeg å "se lyset" gjennom dysa.

Var det veldig dumt av meg å stikke ei plast-nål i dysa??

 

Skrudde så sammen alt igjen og monterte hele greia på motoren.

 

Og den startet og gikk fint med det samme!! :yesnod:

 

Det problemet er da forhåpentligvis løst.

Men det kom ingen kjølevannstråle så jeg turte ikke å la den gå noe særlig før jeg stoppet den igjen.

Jeg må derfor sjekke kjølinga før jeg får testet motoren mer.

Håper ikke impelleren er gåen. Det har alltid før kommet en kraftig stråle med det samme den har startet.

Da jeg forsøkte å starte den igår oppdaget jeg at muffa på kjølevannsinntakene hadde falt av. Det kan vel tenkes at jeg hadde dratt den rundt en del omdreininger med startmotoren mens muffa lå på bakken. Men det burde vel ikke være nok til å ødelegge impelleren? Jeg hadde jo aldri ordentlig start på den.

Link to post
Share on other sites

Var det veldig dumt av meg å stikke ei plast-nål i dysa??

Det spørs hva kona sier når hun ser at den ene viseren på klokka mangler :giggle:

 

Håper ikke impelleren er gåen.

 

Det er bare i skifte. Du er så godt i gang allerede og den impelleren må jo skiftes en gang uansett.

Det er sikkert en plugg du kan åpne for å spyle gjennom kjølekanalene med en vannslange. Det kan jø være noe saltavleiringer eller annet dritt som tetter for deg

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg sjekket kjølinga. Skrudde like godt av undervannshuset og åpnet vannpumpa. Impelleren hadde ikke antydning til verken slitasje eller skade. Hadde jeg hatt en ny en for hånden kunne jeg selvsagt ha bytta den med det samme, men det er jo ikke bare enkelt å få tak i en impeller på lørdagskvelden.

 

Da jeg startet opp igjen så det ut til at alt var i skjønneste orden. Kjølevannstrålen var kraftig og fin og motoren gikk helt som den skulle. Håper på sjøsetting igjen i morra.

 

Angående den viseren på klokka så var det altså bare sekundviseren jeg lånte. Kona er ikke så opptatt av å telle sekunder. Men hun er flink til å holde rede på dager. Og viseren ble jo ikke ødelagt heller. :smiley:

 

 

Takk til alle som har vist interesse og kommet med gode innspill!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...