Jump to content

Nestenkollisjon i hjeltefjorden.


Shetlender

Recommended Posts

Var vitne i går til en nesten kollisjon i hjeltefjorden. En seilbåt krysset rettforan et cruiseskip. Cruiseskipet fløytet mange ganger. Det virket for meg som seilbåten trodde at cruiseskipet skulle vike for ham.

 

Noe andre som så dette i går ? Var rundt kl 17:27.

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

vlcsnap5219301.jpg

 

Båten var på vei i pilens retning og så jo at han kom til å komme på kollisjonskurs med cruisebåten.

 

Skal ikke seilbåten vike for cruisebåten siden det er "nyttefartøy" ?

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er Askøybroen vi ser vil jeg tro båten ikke er ferdig med svingen (90 grader sving).

På dette stedet er det slik at cruisebåten enten skal svinge sørover eller nordover.

Det virker altså som at seilbåten får cruiseskipet på sin styrbord side.

Hvis små seilbåter virkelig tror at cruisebåten skal stanse opp for de er de temmelig tåpelige, lystbåter skal holde av veien for cruiseskip. Fjorden er stor for en seilbåt, bruk fjorden og ikke ligg midt i leia når de større båtene kommer!

 

Den eneste mulige forklaringen jeg kan se er at seilbåten trodde cruisebåten skulle sørover og ga han plass...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart at seilbåten skal holde unna. Men det ser ut på fotoet som om cruiseskipet gjør en krapp SB sving. 5 min før kan det ha sett ut for seilbåten som om han vel unna kursen til skipet.

Veldig vanskelig situasjon å være i når en stor båt endrer kurs. Hvor mye skal den endre? Skal jeg stoppe, vende eller fortsette?

Du skriver at skipet "la seg på fløyta" Hvis det var ett støt, før kursendringen, så ville det være til stor hjelp for seilbåten og han ville vite at han høyst sannsynlig burde snu. Var det dermot 5, etter kursendringen, så hadde nok jeg (i seilbåt) tenkt noe sånn som: Jammen - jammen det er jo jeg som ikke forstår din manøvre!

 

Håper at det var et støt, for de på broa sikkert hadde klart for seg at deres kursendring kom til å skape problemer for seilbåten lenge før de gjorde kurs endringen.

 

Ga de bare fem støt etter eller under kursendringen synes jeg det er dårlig sjømannskap på skipets vegne.

 

Med alle forbehold om at jeg kun har et foto å holde meg til og en kort forklaring. Kan jo være at seilbåten ikke la merke til skipet en gang.

Link to post
Share on other sites

Den eneste mulige forklaringen jeg kan se er at seilbåten trodde cruisebåten skulle sørover og ga han plass...

 

I sånne situasjoner er det veldig greit å ta en korte samtale på VHFen. Seiler en del på Korsfjorden der ferjen "Stord" mellom Krokeide og Austevoll er alltid "i veien". Har hørt flere seilbåter som ta en kort prat når det ser ut at det blir trangt og så går det helt fint.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett motorbåter i Vatlestrømmen som ligger i 5 knop i det danskebåten kommer opp, båten måtte bruke hornet for å få mannen til å snu seg og komme seg bort fra sundet. Mulligan, vi må kunne diskutere dette selv om det er en seilbåt som har gjort en blemme...

Link to post
Share on other sites

Jeg så at seilbåten kom i fra sotrabroen og seilte mot askøy (Altså den seilte nordover) Den gikk ikke noe særlig fort heller.

 

Cruise båten tutet flere ganger, men ikke etter hverandre.

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det slik at seilbåten kommer sørfra og skal inn byfjorden vet den utmerket godt at det finnes to muligheter, cruisebåten går nordover eller cruisebåten går sørover, dette må seilbåten ta hensyn til...

Dette betinger etter mitt syn at seilbåtføreren er kjent med den lokale geografien i regionen samt skipsleien til skip/cruiseskip..

 

For meg er det ikke opplagt at dette cruiseskipet ville foreta seg denne betydelige kursendringen og dermed komme kollisjonskurs med meg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men seilbåten burde alikavel ikke lagt midt i leien ?

Det er jo ofte man møter på store fartøy i denne fjorden og da er det vel greit å holde seg til en av sidene avhengig av hvor man skal.

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan jo være at seilbåten ikke la merke til skipet en gang.

 

Ut fra bildet å dømme må seilbåten ha hatt mulighet for å se cruiseskipet i lang tid. Seilbåten har hatt meget god tid til å forutse cruisebåtens mulige kurs. Jeg kan ikke begripe hvorfor seilbåten er midt i leia.

Link to post
Share on other sites

Den gikk ikke noe særlig fort heller.

 

Cruise båten tutet flere ganger, men ikke etter hverandre.

Ut fra bildet å dømme samt oppgitt innformasjon så må cruiseskipet ha hatt mulighet for å se seilbåten i lang tid. Cruiseskipet har hatt meget god tid til å forutse seilbåtens kurs og ikke minst lave hastighet. Dette gir selvsagt cruisskipet meget god mulighet til å markere tidlig, tydelig og tilstrekkelig hva cruisskipet skulle forta seg og hvilken kurs det ville endre til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Cruise båten tutet flere ganger, men ikke etter hverandre.

 

At den tutet betyr ikke annet enn at den har sett en seilbåt.

 

Vi har jo i flere tråder sett hvilke holdninger de som påberoper seg nautisk kompetanse, og endog underviser i slike fag, besitter. De går i utgangspunktet ut fra at han i seilbåten er idiot, og fløyter.

Det kommer ofte av at de har et hull i opplæringen som gjør at de ikke skjønner hvorfor seilbåten gjør hva den gjør, og hva den er istand til i et knipetak.

Jeg noterer meg at det er slik i Sverige at du får ikke engang båtførerbevis uten å skjønne litt av seiling.

 

Helt vanlig "brøyte-med-fløyte" situasjon.

Link to post
Share on other sites

meg selv inkludert, lenge har misforstått eller misforstår fremdeles 5 støt.

Setter du deg selv i en slik situasjon at medseilende er nødt til å 5 gi støt, ja da er jeg redd at du har misforstådt mer enn bare hva 5 støt betyr..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For meg er det ikke opplagt at dette cruiseskipet ville foreta seg denne betydelige kursendringen og dermed komme kollisjonskurs med meg...

Hvor skulle den ellers gå? Legge seg til svaberget på Hjelteryggen? Man trenger ikke være lokalkjent for å skjønne at cruisebåten enten må gå nord eller sør, se kartutsnitt hvor cruisebåten kommer fra øst og seilbåten fra sør. Sydvesten kan kansje forklare grunnen til at seilbåten ligger midt i fjorden når cruisebåten nærmer seg? Svingradiusen til en slik båt er noe større enn for en liten seilbåt...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...