Jump to content

Nestenkollisjon i hjeltefjorden.


Shetlender

Recommended Posts

Noterer meg at cruiseskipet kommer på babordsiden i leia.

Men de har vel en særregel.

 

De kommer jo til babord i leia for å gjøre svingen så lite knapp som mulig.

Hadde de kommet til styrbord i leia på vei syd for så turne nord Hjeltefjorden så er det ikke langt fra et enkelte beboere på Hjelteryggen hadde fått et cruiseskip i hagen.

Normalt (i åpent farvann) opererer skip av denne størrelsen med svingradius på 3 nautiske mil for å gjøre svingene så myke og behagelige som mulig

Link to post
Share on other sites

Noterer meg at cruiseskipet kommer på babordsiden i leia.

Men de har vel en særregel.

Er det ikke deilig å skyte på nyttetrafikken? Alle som seiler på ferger og passasjerbåter er jo idioter uansett. Godt du er her for å oppklare eventuelle oppfatninger om at sånne store skip kanskje trenger litt rom for å seile sikkert. Pyttsan!

Link to post
Share on other sites

Godt du er her for å oppklare eventuelle oppfatninger om at sånne store skip kanskje trenger litt rom for å seile sikkert. Pyttsan!

 

Dersom det er meg du tenker på så gjør jeg så godt jeg kan.

Har selv jobbet på samme type skip med samme størrelse (93000 bruttotn og 294 meter lang), så aldri så lite vet jeg hva det går i tror jeg.

En del av tiden seilte vi på Alaska så til og fra Bergen via Hjeltefjorden blir nesten storhavet å regne mot noen av fjordene og stredene i Alaska.

Er en del folk her som ikke synset og forstå at skip av denne størrelsen trenge litt mere av fjorden og leia enn en lystbåt på 30 fot.

 

Tenker bare som så at når denne tråden først kom opp så kunne jeg jo prøve å forklare litt om hvordan ting fungerer på slike skip.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer og mer fornøyelig.

Det går fram av både bilde og videosnutt at svingen var overraskende skarp.

 

Overraskende skarp?

Det er jo snakk om god planlegging av seilas.

På den måten vil jeg tro de havner på styrbord side i leia når de er ferdig med svingen og unngår å havne over i babord side og dermed hindre eventuell syd gående trafikk.

 

Litt mer å tenke på på stor båt

Link to post
Share on other sites

Det var et kort støt i fløyten. Og så gikk det en stund før han fløytet igjen.

 

Dette er da helt normal fløytebruk. Et støt som er påbudt når fartøy er i sikte av hverandre, og skuta skal svinge til styrbord med hjemmel i sjøveisreglene.

 

 

5 støt som skal anvendes når skuta er usikker på om det andre fartøyet tar tilstrekkelige forholdsregler for å unngå sammenstøt.

 

Etter min oppfatning så er det alt for få som bruker fløyta. Les sjøveisreglene! Ordet "skal" er brukt veldig ofte, når det gjelder fløytesignaler.

 

Landkrabber misforstår ofte, og tror at fløytesignaler er "å vise fingeren" eller "å brøyte seg veg". Til sjøs er fløytesignaler en påbudt form for kommunikasjon.

 

Dette er en historie fra virkeligheten.

 

Et skip kommer seilende inn et trangt sund, da det plutselig kommer en mindre fritidsbåt ut i sundet slik at det ikke er plass til å vike, og ikke tid til å bakke opp. Navigatøren forsøker å snike seg forbi for å unngå å renne fritidsbåten i senk, med den følge at skipet berører grunnen. Navigatøren fikk bot for hendelsen. Ikke med begrunnelse at han navigerte feil, eller hadde for stor fart. Han fikk bot fordi han ikke brukte fløyta.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er meg du tenker på så gjør jeg så godt jeg kan.

Har selv jobbet på samme type skip med samme størrelse (93000 bruttotn og 294 meter lang), så aldri så lite vet jeg hva det går i tror jeg.

En del av tiden seilte vi på Alaska så til og fra Bergen via Hjeltefjorden blir nesten storhavet å regne mot noen av fjordene og stredene i Alaska.

Er en del folk her som ikke synset og forstå at skip av denne størrelsen trenge litt mere av fjorden og leia enn en lystbåt på 30 fot.

 

Tenker bare som så at når denne tråden først kom opp så kunne jeg jo prøve å forklare litt om hvordan ting fungerer på slike skip.

 

Hei. Mitt innlegg var et svar til Mulligan, og hans evige drittslenging om nyttefartøy. Jeg er HELT enig med deg Zenit, jeg har jobbet på frysebåter på kysten i flere år, og tror jeg har noenlunde peiling på hva man må tenke på i sånne situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hei. Mitt innlegg var et svar til Mulligan, og hans evige drittslenging om nyttefartøy. Jeg er HELT enig med deg Zenit, jeg har jobbet på frysebåter på kysten i flere år, og tror jeg har noenlunde peiling på hva man må tenke på i sånne situasjoner.

 

Mulig det var Mulligan som var i seilbåten?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe annet mål enn å få fram at denne "nyttetrafikken" ikke har noen gudegitt rett til å renne andre i senk.

 

Men at det alltid går bra er nå hvertfall ikke lystbåtførerene sin feil.

Uansett bra eller ikke, en må kunne ha og vise litt forståelse for at store fartøy trenger større plass å bevege seg på.

Og når de seiler enten det er innaskjærs med los eller uten los på åpne havet så navigerer de med så sikkerhet som mulig.

 

I dette tilfellet hadde skipet kun en mulighet og det var å svinge styrbord nord Hjeltefjorden

Hva skulle det eller gjort?

Det er for stort til å få gjennom Vatlestraumen. Mulig det er for stort til å gå under Sotrabroen og, men akkurat det er jeg ikke sikker på.

 

Så hva skulle det ellers gjort enn å turne når det gjorde?

Fortsette mot syd til alle lystbåter var klar, legge seg i ro midt i fjorden for så å snu på thrusterene for så å fortsette nord Hjeltefjorden?

 

Blir vel litt enklere for en liten lystbåt å gi litt plass?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe annet mål enn å få fram at denne "nyttetrafikken" ikke har noen gudegitt rett til å renne andre i senk.

 

Nå har jeg letet lenge og vel, men jeg må være ekstra groggy selv så sent som dette på en lørdags ettermiddag, for jeg finner ikke noe sted at nyttetrafikken har påberopt seg hverken guddommelige retter eller rett til å renne noen i senk. Har jeg misset helt, eller har du tøyet retorikkens yttergrenser litt lengre enn langt her?? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ville tro at om man kommer sørfra og skal opp til Strusshamn, Kleppestø eller Florvåg

gjør man det best i å liste seg langs land på Olsvik/Kjøkkelvik siden - for motor om nødvendig - for så å ta en 90 grader når trafikk forholdene tillater det...

 

Å seile på en kurs som går diagonalt i leden i trange farvann - bare for at vinden er mest gunstig slik - er ikke særlig gangbart.

 

Men jeg har sympati med den forvirrelsen og usikkerheten som oppstår når ett stort fartøy

som du trodde du hadde "kontrollen på" plutselig endrer kurs rett mot deg.

Hva i hel... gjør jeg nå ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott utsikt du har fra terrassen mofasa; misunner deg den.

Har vært på seiltur mens tråden gikk, men så den heldigvis da GeirT svarte.. Mest enig med moosewine og mulligan: var det egentlig en situasjon? Hadde nok hatt litt sug i magan i det cruisebåten begynte svingen, men gjetter at seileren bedømte turn rate for skipet i.l.a. 10 sek og skjønte at det ikke kom til å bli nærkontakt. Og da er det vel ingen grunn til å begynne å vimse hit eller dit?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært vitne til enda en "nesten kollisjon", kan vel egentlig kalle det unnamanøvrering. Det er vel et bedre ord for det. Denne gangen var det "Queen Mary" som måtte styre unna en liten motorbåt. Fløytet gjorde den også. Har desverre ikke bilde/film av hendelsen, men hørte rykter om at dette stod i papir utgaven av BA eller BT. Noen som har lest artikkelen ?

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Men jeg har sympati med den forvirrelsen og usikkerheten som oppstår når ett stort fartøy

som du trodde du hadde "kontrollen på" plutselig endrer kurs rett mot deg.

Hva i hel... gjør jeg nå ?

 

Geir :seeya:

 

Spørsmålet som stilles er nok heller:

Hva i hel... gjør du(lystbåten) nå?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...