Jump to content

Nestenkollisjon i hjeltefjorden.


Shetlender

Recommended Posts

Har du utviklet teknologi til å få en seilbåt til å gå rett mot vinden, så ville jeg solgt den til Bavaria eller Beneteau eller noe slikt.

Mange har grublet over den der i tusenvis av år.

Kanskje den har motor som kunne vært startet opp for å komme seg unna i en slik potensielt farlig situasjon...?

Link to post
Share on other sites

Seilbåten er jo langt fra landet ved hjelteryggen når situasjonen oppstår. Så er spørsmålet om seilbåtskipperen forstår intensjonen i tørnet til cruisebåten. Hva om cruisebåten hadde tenkt å gå aktenfor seilbåten. Seilbåtskipperen ser for seg at cruisebåten vil gå forrenom og tørner stb. Da hadde jo dette blitt en virkelig suppe.

 

Har selv opplevd gang på gang usikkerhet i møte med større båter, hva gjør jeg, hvor skal jeg gå, skal jeg ta båten på ryggen å løpe. Jeg er usikker på hva de driver med. Ombord i min lille båt med 6/7 knops fart.

Jeg tilstreber å ikke vare til hinder for nyttetrafikk så god som mulig. Siden jeg også har tilbrakt noen år på bro på litt større fartøy mener jeg å forstår situasjone i begge "leire".

 

Sjøveisreglene skal selvfølgelig følges, og tolkes.

Se på regel om sikker fart, mener at dette er regel 6. Ta så hurtigbåten fra Bergen til Selje. Den skal vel være i Selje ca. 5 timer etter avgang Bergen. Forsvarlig? Noen ville vel tolket regelen slik at ankomst Selje ville blitt uken etter avgang Bergen.

Alt er ikke svart og hvitt.

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tråd etter tråd så påpekes viktigheten av å ha og bruke, vhf for å kommunisere med andre for å unngå farlige situasjoner, men her frarådes det gang på gang å bruke vhf fordi dette nærmest skaper farlige situasjoner, blir litt underlig dette for en amatør som meg.

 

Ikke så vanskelig dette her. Bruk reglene for ferdsel til sjøs (sjøveisreglene) som du bruker trafikkregler når du kjører bil. Da vil det meste gå fint. :smiley:

Dersom man er i tvil om hva som skjer er ofte de enkleste å stoppe opp for å avklare situasjonen.

Avtale manøverer på VHF: Skeptisk. Vet du hvem du snakker med??? Blir situasjonen oppfattet likt??

Annet spørsmål er har alle lystbåter VHF???

Igjen bruk reglene akkuratt som når du kjører bil. Det er vel ingen som har VHF'er i bilene sine slik at de kan snakke seg fremover langs veiene. :smiley:

(Skulle ønske av og til at det hadde vært pålegg om VHF i bil slik at man kunne tatt for seg en bobil av og til med 1.5km kø bak seg :giggle: )

Forøvrig så er jeg helt enig i at man skal varsle på ch 16 sin ankomst til trange farvann og trenger å bli tatt hensyn til. Det var ikke det som var ment poengtert i mitt tidligere innlegg.

Til sist: Lystbåter skal holde seg klar av nyttetrafikken.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at cruiseskipet ligger så langt syd i fjorden er vel at han allerede har passert tre andre seilbåter på sin babord side.

 

 

Eller en av grunnen til den ligger litt syd i leia er nok at den skal nord Hjeltefjorden.

Fartøy på denne størrelsen trenger jo litt plass å svinge på, både på grunn av størrelsen og litt på grunn av hensyn til passasjerene.

Lange slakke svinger er mere behagelig enn knappe.

Det skal ikke mere enn et par graders krenging til på store skip som dette så begynner det fort å merkes på kroppen og vannet i bassenget på soldekk begynner å renne over kanten. Regner med de har vann i bassengene.

 

Dessuten så er vel dette skipet litt i overkant av hva som kan passere gjennom Vatlestraumen?

Ut fra videoen kan dette se ut som Costa Luminosa, eller en annen Costa båt av samme type som Luminosa og disse skipene er 93000 tonn brutto og

965 fot, altså nesten 300 meter lange.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen farlig situasjon her. Ser et stort cruiseship som senker farten fordi det får en seilebåt inn fra babord side. I dette tilfellet vil jeg si at det er lettere for cruiseskipet å justere sin fart enn det er for seilebåten å be om mere vind i seilene. Vil si at cruiseskipet brukte sunn fornuft når en slik situasjon oppstod.

 

Jo seilbåten skaper jo en farlig situasjon.

Får nesten litt lyst å spørre hvilken bakgrunn du har fra sjølivet bortsett fra lystbåter, når du sier det er lettere for cruiseskipet å redusere farten sin?

Det har ikke lang tid å redusere på hendlene på cruiseskipet, men med det siget som er i slike store fartøy så tar deg laaaaaaang tid før farten er tilpasset.

Har selv jobbet som styrmann på skip av samme størrelse så litt vet jeg hva jeg snakker om.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg at enkelte her mener styrmennene på nyttefartøy krever plass bare for å være jævlige.

Det er kun de som er på hvert enkelt fartøy, som vet manøvreringsegenskapene, stoppdistansen etc til det aktuelle skipet. Derfor blir det farlig å planlegge sin egen manøver utifra hva man tror motparten kommer til å gjøre - hvis man ikke tenker worst case hele tiden.

 

Man må på en måte være forberedt på at alle andre er idioter, og tenke "what if" i alle sammenhenger. (Både lystfartøy og nyttefartøy). Jeg er kun skipper på lystfartøy nå, men når jeg jobbet på frysebåt langs kysten, var det vanskeligste jeg visste, nettopp å forholde meg til seilbåter, sjarker og småbåter på fisketur. Dette fordi man aldri kunne vite om de endret kurs og fart når du nærmet deg, og jeg har mange ganger opplevd at seilfartøy har endret kurs noen få hundre meter foran baugen min, og plutseli stått på sin rett iht regel 15. Da er gode råd dyre, og selv om da seilbåten har rett etter §15 har den jo da brutt omtrent alle andre regler i boka, spesielt §2 om å utvise godt sjømannskap, samt §9b og 8a

Link to post
Share on other sites

Jo seilbåten skaper jo en farlig situasjon.

Får nesten litt lyst å spørre hvilken bakgrunn du har fra sjølivet bortsett fra lystbåter, når du sier det er lettere for cruiseskipet å redusere farten sin?

Det har ikke lang tid å redusere på hendlene på cruiseskipet, men med det siget som er i slike store fartøy så tar deg laaaaaaang tid før farten er tilpasset.

Har selv jobbet som styrmann på skip av samme størrelse så litt vet jeg hva jeg snakker om.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, så er det utdannede kapteiner og styrmenn etc som vet best hvordan det er å ferdes på sjøen. Og så lenge det ikke er noe krav om at en fører av et lystfartøy skal kunne de samme reglene, må de som har mest erfaring og viten ta det største ansvaret. I dette tilfellet gir cruiseskipet lydsignal om at det skal svinge til styrbord. Men det hjelper ikke så lenge føreren av lystbåten ikke har peiling på hva det betyr. Seilbåten fortestter på sin kurs og den fornuftige styrmannen må ta hensyn til det og avpasser farten etter situasjonen. Jeg er sikker på at føreren av cruiseskipet har full kontroll og avtanden til seilebåten er ikke faretruende.

 

Men det betyr ikke at andre trenger å være enige med meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke så vanskelig dette her. Bruk reglene for ferdsel til sjøs (sjøveisreglene) som du bruker trafikkregler når du kjører bil. Da vil det meste gå fint. :smiley:

 

Nå bruker jeg som regel sjøveisreglene, har sågar satt meg inn i disse i rimelig grad og praktisert disse i sånn rundt 40 år. Så langt uten noe uhell, farlige episoder eller grunnstøting. Forøvrig lite som tyder på at det er så enkelt, så klart og så greit for her krangler ekspertene (mange med formell kompetanse herfra og til evigheten og vel så det!) om det aller meste av regler og hvordan disse skal tolkes og praktiseres. Kanskje ikke uten grunn?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå bruker jeg som regel sjøveisreglene, har sågar satt meg inn i disse i rimelig grad og praktisert disse i sånn rundt 40 år. Så langt uten noe uhell, farlige episoder eller grunnstøting. Forøvrig lite som tyder på at det er så enkelt, så klart og så greit for her krangler ekspertene (mange med formell kompetanse herfra og til evigheten og vel så det!) om det aller meste av regler og hvordan disse skal tolkes og praktiseres. Kanskje ikke uten grunn?

 

Godt poeng :smiley:

Det er ganske enkel men mennesket klarer jo å gjøre det meste vanskelig.

 

Og så til DC 6500:

"Og så lenge det ikke er noe krav om at en fører av et lystfartøy skal kunne de samme reglene, må de som har mest erfaring og viten ta det største ansvaret."

 

Legger ved ett lite utsnitt fra sjøveisreglene:

Del A - Alminnelige regler.

Regel 1. Anvendelse

a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

 

Og litt fra definisjoner:

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse regler gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

a) Ordet "fartøy" omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement og sjøfly, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

 

Og hele regel nr 2:

 

Regel 2. Ansvar

a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Så det er nok krav til at alle som ferdes på sjøs med farkoster som er iht definisjonen skal kunne regelverket.

Anbefaler derfor at alle leser litt på disse reglene, er greie å kunne og de gjør ferdselen på sjøen tryggere for alle.

http://www.baatliv.no/sjoveisregler/index.htm

Link to post
Share on other sites

Og så til DC 6500:

"Og så lenge det ikke er noe krav om at en fører av et lystfartøy skal kunne de samme reglene, må de som har mest erfaring og viten ta det største ansvaret."

 

Så det er nok krav til at alle som ferdes på sjøs med farkoster som er iht definisjonen skal kunne regelverket.

Anbefaler derfor at alle leser litt på disse reglene, er greie å kunne og de gjør ferdselen på sjøen tryggere for alle.

http://www.baatliv.no/sjoveisregler/index.htm

 

Ja du har rett i. Men det jeg vil frem til er vel egentlig at det burde vært påbudt med et båtførerbevis, der du har bevist at du kan reglene.

Sånn som det er nå så er det alt for mange som er på sjøen uten for mye kunnskap. Dette går som regel greit helt til det oppstår situasjoner.

Men uansett så er det sunn fornuft som gjelder samme f... hvem som har retten på sin side :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja du har rett i. Men det jeg vil frem til er vel egentlig at det burde vært påbudt med et båtførerbevis, der du har bevist at du kan reglene.

Sånn som det er nå så er det alt for mange som er på sjøen uten for mye kunnskap. Dette går som regel greit helt til det oppstår situasjoner.

Men uansett så er det sunn fornuft som gjelder samme f... hvem som har retten på sin side :yesnod:

 

Ja da er vi så absolutt på linje. :smiley:

Det er meg til stor forundring at man i det hele tatt får forsikre båter uten å kunne fremvise noen form for basis kunnskaper om hvordan man skal forholde seg på sjøen.

Er derfor enig i at båtførerkurs bør være påbudt.

Jeg har både tatt og holdt dette kurset og synes det er bra. Det gir en fin grunnplattform for livet på sjøen.

Redigert av kgrindhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er kun skipper på lystfartøy nå, men når jeg jobbet på frysebåt langs kysten, var det vanskeligste jeg visste, nettopp å forholde meg til seilbåter, sjarker og småbåter på fisketur. Dette fordi man aldri kunne vite om de endret kurs og fart når du nærmet deg,

 

Her er jeg enig med deg. Min erfaring fra kommersielle fartøy innenskjærs langs kysten av Norge er også at mange lystfartøy stadig endrer kurs, og ofte også fart, slik at det nærmest er umulig å forutse deres bevegelser og hvordan de kommer til å handle når det kan komme til å oppstå fare for sammenstøt.

 

, og jeg har mange ganger opplevd at seilfartøy har endret kurs noen få hundre meter foran baugen min, og plutseli stått på sin rett iht regel 15. Da er gode råd dyre, og selv om da seilbåten har rett etter §15 har den jo da brutt omtrent alle andre regler i boka,

 

Hva mener du egentlig her? Sjøveisregel nr. 15 gjelder ikke mellom et maskindrevet fartøy og et seilfartøy. Den gjelder derimot mellom to maskindrevne fartøyer som styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

I denne situasjonen mellom seilfartøyet og cruiseskipet i Byfjorden, eller i overgangen mellom Byfjorden og Hjeltefjorden, er det spesielt sjøveisreglene nr. 9 b) og 44 som får anvendelse, men selvsagt ikke begrenset til disse. Spesielt regel 44 har vært nevnt av flere, men Bjørni lister heldigvis også opp regel 9 b).

 

Regel 9. Trange farvann

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp(uthevinger og skriftfarge endret av meg).

 

Det er vel mye som kan tyde på at seilfartøyet hindrer eller vanskeliggjør gjennomfarten for cruiseskipet.Men er det egentlig snakk om en nestenkollisjon slik trådstarter tar til orde for i trådtittelen?

 

Og hvordan kan jeg fastslå at det her er snakk om trangt farvann? Jo, fordi motgående fartøy av samme type eller størrelse som det omtalte cruiseskipet, men også mindre, blir nødt til å holde seg på sin styrbord side av farvannet for at trafikken skal gli lett og uhindret.

 

Regel 9. Trange farvann

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

Og regel 44 kommer også til anvendelse da det her er snakk om et lystfartøy versus et større fartøy, og ettersom farvannet er trangt og sterkt beferdet.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Reglene 9 b) og 44 "overstyrer" med andre ord regel 18 a) (iv).

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

Link to post
Share on other sites

Ja du har rett i. Men det jeg vil frem til er vel egentlig at det burde vært påbudt med et båtførerbevis, der du har bevist at du kan reglene.

 

Et båtførerbevis dokumenterer kun at du har svart riktig på minst 80% av spørsmålene på en teoretisk prøve og det kan sågar tenkes at du har svart feil på alle spørsmål som gjelder f.eks vikeplikt-problematikken og allikevel ha bestått. Det er ingen praktisk opplæring eller prøving så man behøver ikke noen gang ha sett sjøen for å "dokumentere" kompetanse til å føre en båt!

 

Min kone fikk f.eks ca 80% riktig på flere av de testene som ligger ute på nettet denne uken, tester som er ganske omfattende og inkluderer spørsmål som ikke har noen reel betydning for 90% av de som ferdes på sjøen. Hun innehar en god del sunn fornuft, men har aldri satt seg inn i reglene som sådan og aldri åpnet en bok for å lære disse.

 

Beroliget? Jeg er det ikke! La ikke dette tas til inntekt for at jeg synes kompetanse og opplæring er bortkastet for det er det selvfølgelig ikke, tvert derimot!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et båtførerbevis dokumenterer kun at du har svart riktig på minst 80% av spørsmålene på en teoretisk prøve og det kan sågar tenkes at du har svart feil på alle spørsmål som gjelder f.eks vikeplikt-problematikken og allikevel ha bestått. Det er ingen praktisk opplæring eller prøving så man behøver ikke noen gang ha sett sjøen for å "dokumentere" kompetanse til å føre en båt!

 

Min kone fikk f.eks ca 80% riktig på flere av de testene som ligger ute på nettet denne uken, tester som er ganske omfattende og inkluderer spørsmål som ikke har noen reel betydning for 90% av de som ferdes på sjøen. Hun innehar en god del sunn fornuft, men har aldri satt seg inn i reglene som sådan og aldri åpnet en bok for å lære disse.

 

Beroliget? Jeg er det ikke! La ikke dette tas til inntekt for at jeg synes kompetanse og opplæring er bortkastet for det er det selvfølgelig ikke, tvert derimot!

 

Nå skriver du jo tidligere at du har ca 40 år på sjøen, går ut fra at noen av årene er sammen med din kone. Så da skulle det vel bare mangle at hun har fått med seg noe. :smiley:

Men det er jo positivt at det er en lett sak. Båtfører prøven er ikke akuratt rakett teknologi, bare informasjon om hvordan man kan færdes på sjøen på en sikker måte. Kurset bør ligge i bunnen for den erfaringen du opparbeider deg som skipper på egene skute. Til sist er det jo som ellers her i livet at det er erfaring sammen med sunn fornuft som teller.

 

Til sist igjen og nå er det dokumentert opp og ned i mente med regler og fornuftige svar: lystbåt fartøyer skal holde av veien for nyttetrafikk.

Redigert av kgrindhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig her? Sjøveisregel nr. 15 gjelder ikke mellom et maskindrevet fartøy og et seilfartøy. Den gjelder derimot mellom to maskindrevne fartøyer som styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt.

 

Hei.

Du har selvfølgelig rett. Jeg sammenliknet bare med den evinnelige diskusjonen på flere av de andre trådene, der vi diskuterer sammenhengen mellom 15 og 44, så gikk det litt i ball...

 

Og til Mulligan. Det er greit at det ikke var situasjonen i dette tilfellet, men det betyr vel ikke at man ikke kan si at det er et problem å forholde seg til situasjoner der seilbåten skifter kurs rett foran baugen dmin?

Link to post
Share on other sites

Til sist igjen og nå er det dokumentert opp og ned i mente med regler og fornuftige svar: lystbåt fartøyer skal holde av veien for nyttetrafikk.

 

Kun hvis det er trangt farvann.

 

Forresten, når jeg driver opplæring i seiling og navigasjon med min seilbåt er jeg vel i et nyttefarøy, på lik linje med cruiseskip og ferger?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Kun hvis det er trangt farvann.

 

Forresten, når jeg driver opplæring i seiling og navigasjon med min seilbåt er jeg vel i et nyttefarøy, på lik linje med cruiseskip og ferger?

 

He he Nå er vi havnet der igjen :yesnod: Det var en tråd tidligere om akkurat dette. Hvordan kan noen vite om du driver nyttetrafikk ombord i skuta di?

Ja det er ikke godt å vite, men da kommer regel 44 inn i bildet. Sagt på enkel måte, pass deg for den store båten :yesnod:

 

"Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. "

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og til Mulligan. Det er greit at det ikke var situasjonen i dette tilfellet, men det betyr vel ikke at man ikke kan si at det er et problem å forholde seg til situasjoner der seilbåten skifter kurs rett foran baugen dmin?

 

Selvsagt. Det bør alltid unngås.

Men sett at seilbåten hadde slått i dette tilfellet. For å komme seg unna.

Da skulle jeg likt å høre hylekoret her. Vingling osv, osv.

Sånn sett mener jeg at han handlet riktig ved å beholde kurs og fart.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan han på cruisebåten mente han skulle fått tutet vekk seilbåten på den korte distansen det var snakk om her. Mente han at seilbåten øyeblikkelig skulle aksellerere opp i 20 knop?

Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, så er det utdannede kapteiner og styrmenn etc som vet best hvordan det er å ferdes på sjøen. Og så lenge det ikke er noe krav om at en fører av et lystfartøy skal kunne de samme reglene, må de som har mest erfaring og viten ta det største ansvaret. I dette tilfellet gir cruiseskipet lydsignal om at det skal svinge til styrbord. Men det hjelper ikke så lenge føreren av lystbåten ikke har peiling på hva det betyr. Seilbåten fortestter på sin kurs og den fornuftige styrmannen må ta hensyn til det og avpasser farten etter situasjonen. Jeg er sikker på at føreren av cruiseskipet har full kontroll og avtanden til seilebåten er ikke faretruende.

 

For såvidt langt på vei enig med deg, men er ikke enig med at lystbåtførere skal fritas for noe ansvar når de selv gjør at kinkige situasjoner som dette oppstår.

En kan være rimelig trygg på at enhver los i samråd med Kapteinen for å ta det som et eksempel siden skipet her seiler med los vil gjøre det de kan for å unngå sammenstøt enten det er med lystfartøy eller annet handelsfartøy.

Om føreren av lystbåten forstår signalene som blir gitt eller ikke er jo føreren av lystbåten sitt ansvar, og ved å gi lydsignal har cruise skipet hvertfall gjort et av eventult flere tiltak for å påkalle oppmerksomhet og dermed unngå ulykke.

Hadde det blitt sammenstøt hadde nok cruise skipet fått spørsmål om det gav lydsignaler for å påkalle oppmerksomheten til seilbåten.

 

En annen ting er avstanden.

Den ser nok lenger ut sett fra seilbåten mot cruise båten enn den gjør sett fra cruise båten mot seilbåten.

 

Sunn fornuft tilsier vel at når et slikt skip nærmer seg og hegynner og honke med hornet så betyr vel det pass på pass på?

Er vel ingen som tror det er for å lokke seilbåter eller andre lystbåter nærmere seg?

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er hvordan han på cruisebåten mente han skulle fått tutet vekk seilbåten på den korte distansen det var snakk om her. Mente han at seilbåten øyeblikkelig skulle aksellerere opp i 20 knop?

Mye kan tyde på at seilbåtskipperen ikke skjønte signalet cruisebåten tutet. Hadde han det gjort kunne han jo tatt en kjapp kuvending og kommet seg unna....

Link to post
Share on other sites

Til sist igjen og nå er det dokumentert opp og ned i mente med regler og fornuftige svar: lystbåt fartøyer skal holde av veien for nyttetrafikk.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Lystfartøy(og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin), skal altså mest mulig holde av veien. Og kriteriene trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde må oppfylles.

 

Kun hvis det er trangt farvann.

 

Nei, ikke bare hvis det er trangt farvann, men også i en sterkt beferdet lei eller et havneområde:

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Forresten, når jeg driver opplæring i seiling og navigasjon med min seilbåt er jeg vel i et nyttefarøy, på lik linje med cruiseskip og ferger?

 

Nei, det er du nok ikke såfremt din seilbåt ser ut som hvilket som helst annet lystfartøy. Og det var nok heller ikke intensjonen med regel 44. Det er nok derfor det er listet opp større fartøy og rutegående ferger i tillegg til annen nyttetrafikk. Men regel 44 har etter min mening et klart behov for å bli forbedret og gjort mer presis.

 

Husk for all del at også regel 9 b) kommer til anvendelse om det er snakk om trangt farvann:

 

Regel 9. Trange farvann

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg har nevnt tidligere, seilbåten har satt seg i en vansklig situasjon. Den burde holdt seg unna lenge før. Dersom skipet holdt ca 10kn, har han nok sett den i minst 10min.

Når den så har havnet i denne situasjonene, er det ikke værre enn å enten fall krafig av (SB), og synligjøre for skipet at den har intensjoner om å fjerne seg, eller slå, for så å falle av, vekk fra skipet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...