hei Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hm synes ikke dette er så god ide. For å illustrere hva jeg mener:. Hei Besynderlig sammenligning. Mange fartøy annonserer sin ankomst til f.eks trange farvann. Dette slik at andre fartøy, stor og små kan ta sine forhåndregler. Kommer ut som en sikkerhetsmelding på ch 16 til alle fartøy. Meget fornuftig måte og gjøre andre fartøy oppmerksom. Dette er ikke til sammenligning med trafikk på ch 6 der fartøy seg i mellom avtaler manøvre. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hm, noe snodig diskusjon dette. Vil bare minne om at fritidsfartøyer skal holde av veien for nytte fartøyer. Nå skal det sies at det ikke noe sted i sjøveisreglene er brukt ordet nyttefartøy. Men det står en del om å holde av veien for større fartøy i trantge farvann. Er det et fullt manøvrerbart motordrevet skip så skal det holde av veien for en seilende båt. Loven er meget åpen og formaner egentlig om å bruke sunn fornuft. I praksis er det jo sånn at vi holder oss unna de store båtene rett og slett fordi det ikke er så lurt å bli truffet av en. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Loven er meget åpen og formaner egentlig om å bruke sunn fornuft. Akkurat. Det er det det dreier seg om. Slik jeg tolker denne situasjonen er seilbåten på vei nordover. Han har slått helt inne ved land på den andre siden. Når han lå på ny kurs, var cruisebåten ikke synlig. Han har stått på denne halsen ca en halv time. Så dukker cruisebåten opp med en kurs som ikke medfører fare for sammenstøt. Og så, som lyn fra klar himmel begynner den å svinge, sikter på seilbåten og gir seg til å tute. Hadde de brukt fingeren på autopiloten istedetfor hornknappen hadde dette ikke skjedd. Dette har ikke noe med sjøveisregler eller nytte kontra lystfartøy å gjøre. Det er rein faenskap. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 He he Godt sagt :-) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hadde de brukt fingeren på autopiloten istedetfor hornknappen hadde dette ikke skjedd. Hva mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Shetlender Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 For å presisere litt.: Før eg begynte å filme fløytet cruisebåten en gang og så gikk det en god stund før han fløytet igjen. Husker ikke hvor mange ganger han fløytet. Den lyden som er på filmen er ikke den samme fløyte lyden eg hørte før eg begynte å filme. Så derfor mistenker eg at det er motorlyd eller noe slikt. Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 For å presisere litt.: Før eg begynte å filme fløytet cruisebåten en gang og så gikk det en god stund før han fløytet igjen. Ja det forandrer jo forsåvidt noe av situasjonen. At cruiseskipet gir lydsignal om hvilken vei det har tenkt å svinge. Men det hjelper ingenting så lenge han i seilebåten ikke er pålagt å skjønne hva det betyr Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Nå skal det sies at det ikke noe sted i sjøveisreglene er brukt ordet nyttefartøy. Det har du rett i, men: Regel 44.Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Å si at de ikke omtaler "nyttefartøy", når de bruker uttrykket "nyttetrafikk" i stedet er : "Idiotisk flisespikkeri"! Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Ja det har du selvfølgelig rett i Det blir litt flisespikkeri ( idiotisk ?? ) og denne diskusjonen har vi hatt i en tidligere tråd. I den tråden ble det jo også nevnt at hvem kan vite om ikke dette seilfartøyet drev nyttetrafikk? Og ellers i regel 44 så sies det jo også de som har mindre båter enn meg, må vike , når vi kommer inn i et trangt havneområde... hehe Redigert 5.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Fornøyelig diskusjon dette - og med fare for å være besserwisser bidrar jeg med følgende etter å ha lest hele tråden -sett filmen flere ganger - satt meg i selibåtens sted og satt meg i cruise skipets sted ( på et vis ) : Mest fornuftige og mest jordnære innlegg er Mulligan kl 18.55. Seilbåten er på krysseende kurs - ja - men den er da ikke tikl hinder for den store ? like lite som seilbåten kan trylle seg vekk - like lite kan den store treffe seilbåten uten å sikte - gi enda litt mer styrbord - og øke farten - og slikt gjør man jo ikke. Så dette - etter mitt enkle gamle hode - er en ikke situasjon - kun VG og TV2 som hadde giddet å bry seg. Måtte ytringsfriheten leve. Ha det strålende Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Mest fornuftige og mest jordnære innlegg er Mulligan kl 18.55. Helt enig Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Det fornuftige her ville være kommunikasjon på VHF. Det kan det jo også ha vært. VHF navigering bør til en viss grad være redusert til et minimum. Er for såvidt greit mellom 2 fartøyer som har AIS slik at begge fartøyer er helt sikker på hvem de snakker sammen med. Har før AIS'en ble vanlig og lovpålagt på større fartøy vært vitne til situasjoner som kunne utviklet seg veldig stygt pga av VHF navigering mellom feil fartøyer. Altså fartøyene som snakket og avtalte sammen trodde begge de snakket med et annet fartøy enn det de snakket med. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Cruisebåten har garantert los ombord og den har garantert gitt beskjed på kanal 16 at den kommer ut Byfjorden og kommer til å svinge styrbord opp Hjeltefjorden. Når den så i tillegg gir ett støt i hornet burde alle som bruker mindre båter i ett slikt trafikkert område sørge for å ikke være til fare for seg selv og andre slik denne seileren tydeligvis var her. Ferdes mye i dette farvannet og ser at vindretningen var fra sydlig sektor da dette skjedde og da har seilbåten ingen problemer med å manøvrere slik at den ikke er til hinder for cruisebåten. Dersom en forlanger at store skip i en trang led skal holde unna for seilbåter burde en tenke seg nøye om før en slipper fortøyningene, hjelper ikke mye å hevde at den hadde vikeplikt om det skulle komme til ett sammenstøt i en slik situasjon. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
hifo Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Så vidt jeg kan se av videoen var det aldri mindre enn 100 m. mellom båtene. ikke vet jeg. men stopper et slikt cruise skip på 100m i moderat fart? hva hvis seilbåt kapteinen plutselig får problemer enten med båten eller pusten eller hvasomhelst? nei , synes dere seilbåtentusiaster begynner å dra denne vikeplikten "alle" har for dere, litt vel langt. mulig ikke noen skrekkfilm denne , men hvor mye nærmere mener du mulligan, han kunne forsvarlig krysset foran skipet? noe nærmere må han jo kunne krysse iflg deg ,da dette tydeligvis er en grei kryssing. og ikke i grenseland som jeg trodde de fleste skulle være enige i. og kan folka på broen i cruiseskipet se ham med øynene hvis han kommer særlig nærmere?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Nå som vi også blir fortalt at skipet ga ett støyt i fløyta før den initierte sin SB kursendring, så burde kke seilbåten ha holdt sin kurs. Uansett hvor sikker han var på å krysse forran skipet. Det ble (100 m) for nært. Synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Dersom en forlanger at store skip i en trang led skal holde unna for seilbåter burde en tenke seg nøye om før en slipper fortøyningene, hjelper ikke mye å hevde at den hadde vikeplikt om det skulle komme til ett sammenstøt i en slik situasjon. Er nok desverre alt for mange som ikke riktig helt forstår hverken hvilken stoppedistanse eller svingradius skip opererer med når det blir litt størrelse på dem. Jobbet for noen år siden på skip av samme typen, men en del større. Vi seilte normalt, med 24 knop (ikke i trange farvann selvfølgelig) 10 knop var det vi kalte manøver speed, altså den farten vi hadde når vi nærmet oss land før vi begynte å redusere fart for alvor når vi skulle til kai. Å redusere på normalt vis fra 24 knop til 10 knop tok 7,3 nautiske mil, hadde jo stoppet fortere med krasj stopp selvfølgelig. For å si det på en annen måte så er det en god del mere "sig" i disse fartøyene så de stopper ikke på en skipslengde selv om de gjør 12 knop på vei nord Hjeltefjorden heller. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 men er det noen her som har sagt cruise skipet skulle stoppe da `? i all vennskapelighet - er ikke dette å skyte spurv med kanoner - ? eller mener dere at dette er en potensiell farlig situasjon ? helt alvorlig ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Nei. Det er ikke en potensiell farlig situasjon, men en situasjon som kan skape usikkerhet hos skipet. Det er nok til å kritisere seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Ok. Hva ville da vært rett handling fra seilbåten - i den situasjonen som forelå da skipet fløytet ? Bakke? tørne styrbord ? mot skipet? babord ? tilbake mot egen kurs ? er ikke det eneste rette å holde rett frem ? bare spør jeg - har påhengs så jeg hadde bare gitt lit mer gass Redigert 5.August.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 VHF navigering bør til en viss grad være redusert til et minimum. Helt enig. Har sett utrolig mye rart etter avtaler på VHF. Misforståelser oppstår lett. Observerte en situasjon i fjor i Gibraltar. Et skip ropte opp et annet som kom på kollisjonskurs fra styrbord. Det andre skipet svarte ikke. Skipet som ropte fortsatte på samme kurs selv om det hadde vikeplikt. Så ropte Tarifa Traffic opp skipet med vikeplikt og sa klart fra at det måtte vike. Da fikk de til svar at de hadde forsøkt å rope opp det andre skipet, men ikke fikk svar... Sånne kan man desverre møte!! Hvem vet med sikkerhet at seilbåten har VHF/har den på og har hørt eventuelle advarsler? 100 m er vel ca 3 ganger skipsbredden til cruiseskipet, ikke innen min komfortsone i en situasjon ihvertfall. Fartsreduksjonen kan og komme av at cruiseskipet tørner,ikke nødvendigvis av at de reduserer. Får ikke sett filmen, så har ikke hele hendelsesforløpet for meg. Og angående båtførerprøve burde denne vært obligatorisk, uten unntak. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ok. Hva ville da vært rett handling fra seilbåten - i den situasjonen som forelå da skipet fløytet ? Ser for meg to alternativer: 1. Jeg er kjent i området og forstår av hans signal med fløyta at han ikke skal gå sydover. Snu og seil tilbake en stund til skipet krysser klart forran. 2. Jeg er ikke kjent i området men forstår av hans signal med fløyta at han skal svinge SB uten å vite hvor mye. Vente litt mens han dreier, og får jeg ham midt mellom øya, snu på flekken og gå sydover. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 ----- og får jeg ham midt mellom øya, snu på flekken ---- Der er vi helt enig Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Tja. Hva ville du gjort? Jeg ville fulgt Hjelteryggen nordover til cruisebåten var passert. Jeg har derimot forstått det slik at enkelte synes det er helt normalt at man krysser 100m forann store cruisebåter, det skremmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 I tråd etter tråd så påpekes viktigheten av å ha og bruke, vhf for å kommunisere med andre for å unngå farlige situasjoner, men her frarådes det gang på gang å bruke vhf fordi dette nærmest skaper farlige situasjoner, blir litt underlig dette for en amatør som meg. Forøvrig hadde jeg følt det meget ubehagelig å befinne meg i en seilbåt kun 100 meter fra et cruiseskip som kom på kryssende kurs så jeg hadde nok foretatt meg det nødvendige for å unngå å være i den situasjonen, og det helt uavhengig av jusen! Cruiseskipet ligger jo også i en styrbord sving som her betr at det svinger mot det stedet jeg er på vei til sågar? Mulig jeg er "feig", men better safe than sorry! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Junke Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Går i alle fall ikke med min båt. Klosshalt på babords halser lar den seg ikke svinge til styrbord. Den vil krenge mer og mer, vannlinja blir mer og mer assymetrisk og kraften som vil ha den tilbake opp i vinden blir større og større. Tilslutt staller roret, den dreier opp i vinden og ligger død i vannet. Ikke ønskelig. Da foreslå jeg å slippe litt på seilene slik at det lar seg gjøre, da du kan falle av bak skipet, i dette tilfellet. Alternativet er å slå. slik at den havner på samme kurs som cruisebåten, og falle av fra denne kursen For de som mener at seilbåten ikke kan vite hvilken vei skipet skal snu: i dette tilfellet er det kun 2 alternativer, skarp styrbord, aller skarpt BB Dersom den fortsetter kuersen havner den på terassen til TS I begge alternativene vill antagelig seilbåten vert i samme situasjon, da skipet hadde nok lagt noe lenger SB før den begynte svingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.