Jump to content

Nestenkollisjon i hjeltefjorden.


Shetlender

Recommended Posts

Joda, men han er langtfra ferdig med svingen, og vil gå langt forenom seilbåten.

 

 

Cruisebåten måtte justere sin opprinnelig kurs pga seilbåten. Det kom noen høye motor lyder, rett før cruisebåten innhentet seilbåten.

 

Cruisebåten passerte ikke foran seilbåten, men bak ham.

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg seilte på samme sted på mandag.

Jeg vil si at seilbåten har satt seg i en litt kinkig situasjon.

Hadde dette vert meg, ville jeg svingt kraftig styrbord, for å markere at jeg har sett cruise båten, og har situasjonen under kontroll (jeg går ut fra at seilbåten har sett cruisebåten!)

Cruise båten vet jo ikke om den er observert og at seilbåten har kontroll (det vet jo for så vidt ikke vi heller)

Det er også ut fra dette bildet vasnkelig å bedømme hvor lang den store er fra den små, samt avstand fra den store til askøy/det punktet den må ha gjennomført svingen. Det er mulig at seilbåten vurderer dette som bra nok , men uten å ha signalisert dette til cruise båten. Det er jo sagt at den hadde veldig lav fart

 

Når det er sagt, vil jeg jo si at cruise båten ligger veldig langt til BB i fjorden, selv om den kan se andre fartøy på AIS som kommer opp under sotra broen, og skal til Bergen. Det har muligens noe med svingradius å gjøre

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at cruiseskipet ligger så langt syd i fjorden er vel at han allerede har passert tre andre seilbåter på sin babord side.

 

Han kan ikke svinge stort mer babord der han er nå, da har han Hjelteskjæret rett i baugen.

 

Å kalle dette for fløytebrøyting er sprøyt og vås.

 

Mvh,

Kjell

 

Lagt til - jeg skjemmes over å se at jeg har tatt feil av styrbord og babord, i denne posten er babord lik stryrbord. Unntatt i den forrige linjen...

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at cruiseskipet ligger så langt syd i fjorden er vel at han allerede har passert tre andre seilbåter på sin babord side.

 

Du mener vel styrbord side ;-)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Har sett videoklippet og det virker som at seilbåten fortsetter på sin kurs rett mot Hjelteskjæret, den mer eller mindre tvinger cruisebåten til å gå bak seg selv. Min vurdering er at seilbåten kunne ventet med å krysse fjorden til cruisebåten hadde passert. Vet ikke om det er cruisebåten vi hører på klippet, jeg ser fra ais loggen at cruisebåten går fra 11,5 til 9,5 knop i svingen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg ser og hører er et skip som gjør en krapp kursendring til SB, nesten 900 og tuter seks? ganger i fløyta. Så tuter den en gang til i det det avslutter/avbryter svingen.

Jeg ser også en seilbåt som passerer for nære foran skipet.

 

Måtte skipet avbryte svingen sin for ikke å treffe seilbåten?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først, jeg får ikke åpna videoen.

 

Hadde dette vert meg, ville jeg svingt kraftig styrbord,

Går i alle fall ikke med min båt. Klosshalt på babords halser lar den seg ikke svinge til styrbord. Den vil krenge mer og mer, vannlinja blir mer og mer assymetrisk og kraften som vil ha den tilbake opp i vinden blir større og større. Tilslutt staller roret, den dreier opp i vinden og ligger død i vannet. Ikke ønskelig.

 

 

tuter seks? ganger i fløyta.

Jeg tror at korrekt bruk av den fløyta før svingen ble påbegynt hadde overflødigjort denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at korrekt bruk av den fløyta før svingen ble påbegynt hadde overflødigjort denne tråden.

 

Til info: Den fløytet før den begynte å svinge.

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen farlig situasjon her. Ser et stort cruiseship som senker farten fordi det får en seilebåt inn fra babord side. I dette tilfellet vil jeg si at det er lettere for cruiseskipet å justere sin fart enn det er for seilebåten å be om mere vind i seilene. Vil si at cruiseskipet brukte sunn fornuft når en slik situasjon oppstod. Slike situasjoner oppstår hele tiden. Det blir flere og flere båter på sjøen og så lenge det ikke er noe krav om å inneha et båtførerbevis for å føre en båt på sjøen, så må de som kan reglene være de som tar ansvaret når slike ting oppstår. Vi er flinke til å dømme andre ut i fra hvordan vi selv er, eller reagerer på situasjoner. Jeg ser frem til den dagen det blir et krav til båtførerbevis. Da vet i i hverfall at den som fører en båt har et minimum av teoretisk kunnskap og også har hørt om sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noen farlig situasjon her. Ser et stort cruiseship som senker farten fordi det får en seilebåt inn fra babord side. I dette tilfellet vil jeg si at det er lettere for cruiseskipet å justere sin fart enn det er for seilebåten å be om mere vind i seilene..

Hallo!!! i dag har seilbåter også motor. I denne saken er det snakk om dårlig aktpågivenhet fra seilbåten. Seilbåten må ha sett cruiseskipet en tid og måtte kunne beregne en forsvarlig plass i leia. Fra en observere et skip bør en straks tenke ut sin egen kurslinje i forhold til skipet, for ofte kommer skipet fort ..fra 15 til 35 knop..og hurtigferger/hurtigbåter kan ha enda srørre fart. 100% seilbåtens feil mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Du ser jo selv hvordan cruiseskipet legger om kursen, og med den bruk av hornet som cruiseskipet gjør, er det jammen ikke lett å vite hva kapteinen akter å gjøre. Korrekt bruk av signal kunne hjulpet, men det forutsetter at 'kapteinen' på seilebåten kan tolke signalet.

Ellers så kommenterer jeg kun denne situasjonen og ikke andre tenkte situasjoner som du beskriver, der fartøy 'ofte' kan bevege seg i høye hastigheter. Eller så sier jeg bare at den med mest viten og mest erfaring får sørge for at det ikke skjer unødvendige hendelser på sjøen. Som sagt så synes jeg ikke denne situasjonen var så alvorlig. Cruiseskipet brukte fornuft, selv om det nok irriterte styrmannen litt at han måtte gjøre det.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så kommenterer jeg kun denne situasjonen og ikke andre tenkte situasjoner som du beskriver, der fartøy 'ofte' kan bevege seg i høye hastigheter. Eller så sier jeg bare at den med mest viten og mest erfaring får sørge for at det ikke skjer unødvendige hendelser på sjøen. Som sagt så synes jeg ikke denne situasjonen var så alvorlig. Cruiseskipet brukte fornuft, selv om det nok irriterte styrmannen litt at han måtte gjøre det.

Jeg viser ikke til andre tenkte situasjoner, men tar med noen generelle betraktninger som også flere har påpeket her i tråden, at en fritidsbåt bør sørge for å holde i til gjeldende side i en lei hvor det er skipstrafikk og at et skip ofte kommer mye raskere enn hva en beregner. Det er vel heller ikke så lett å tenke seg at ansvaret for potensielle farlige hendelser skal ligge hos den med meste erfaring og viten??

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem til din vurering

 

Har ingen lenger.

Jeg finner ikke noen sammenheng med det som blir sagt og video. Heller ikke tracket.

Så vidt jeg kan se av videoen var det aldri mindre enn 100 m. mellom båtene.

 

Men en ting er klart for meg. Hadde jeg sett en diger båt som dreiv å tuta mens han lå i sving hadde jeg lurt fælt på hvem han tuta på. Og hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hm, noe snodig diskusjon dette. :smiley:

Vil bare minne om at fritidsfartøyer skal holde av veien for nytte fartøyer.

Så her er nok seilbåten ute og sykkler så det holder.

Det er mange fritidsbåt skippere som tar store sjangser når de er ute i båt og tror at nyttetrafikken skal vike for de.

For å illustrere galskapen i dette:

Noen hopper ut fra fjellvegger i fallskjerm, andre kjører fritidsbåter fremfor baugen på store cruise skip. :smiley:

Det er ikke bare bare og svinge så store skip, og ikke stopper de så fort heller.

Tror også det står nevnt at fritidsfartøyer skal så langt det lar seg gjøre også holde seg klar av hovedledene nettopp for å gi nyttetraffikken

plass til sikker navigering.

Mitt råd er å holde seg klar de store båtene og vik unna tidlig dersom du ikke kan flykte :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser ikke den helt store dramatiken her.

Seilbåten kommer sydfra, den seil muligens med liten fart. Kan være mye strøm i området.

Seilbåten observerer forhåpentligvis den litt større båten på vei ut fra Bergen. Seilbåten som kanskje ikke er kjent i område ser for seg at cruisebåten skal tørne sydover mao under Sotrabroen. Seilbåten forsetter på sin kurs. Seilbåten observerer da at cruisebåten tørner styrbord for å seile mot Hjeltefjorden.

Hva gjør seilbåten. Skal den tørne mot styrbord?, skal den bakke?, skal den tørne mot bb?. Skulle den snudd? Eller var det best når situasjonen er oppstått og holde sin kurs slik at cruisebåten har noe å forholde seg til.

Etter min mening burde cruisebåten tilkjennegi sin intensjon f.eks på vhf kanal 16 før en slik situasjon oppstår.

Er forøvrig ikke noe problem for cruisebåten å ta et slakkere tørn.

 

Hvilken fart gjør seilbåten og hvilken fart gjorde cruisebåten. Seilbåten kan ikke trylle seg vekk.

Link to post
Share on other sites

Det fornuftige her ville være kommunikasjon på VHF.

Hm synes ikke dette er så god ide. For å illustrere hva jeg mener:

Det blir som om du er ute på en sykkeltur, og så ser du en svær lastebil som kommer til å treffe deg.

Det er vel ikke så lurt og ta frem mobiltelefonen og spørre sjåføren om han har tenk og kjøre over deg eller svinge unna i siste sekund??? Du prøver vel å komme vekk fra situasjonen selv gjør du ikke?

Igjen lystbåter skal holde av veien for nyttetrafikk.

Det betyr at du som småbåtfører må ta hensyn til dette og tidlig manøvrere slik at du holder deg godt klar av større fartøyer.

VHF navigasjon fraråder jeg på et sterkeste. Det fører bare til missforståelser og farlige situasjoner. Det er en haug med kollisjoner mellom store skip som er resultat av avtaler på VHF. Mente han styrbord eller var det babord????

Bruk heller sjøveisreglene.

Det blir som å kjøre bil, du bruker ikke vhf for å høre hvor de andre bilene skal kjøre. Nei du bruker trafikkreglene.

Redigert av kgrindhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...