Jump to content

Nestenkollisjon i hjeltefjorden.


Shetlender

Recommended Posts

For såvidt langt på vei enig med deg, men er ikke enig med at lystbåtførere skal fritas for noe ansvar når de selv gjør at kinkige situasjoner som dette oppstår.

 

Jeg sier ikke at de skal fritas for ansvar, bare at de med mest erfaring må være sitt ansvar bevisst. Og det sier sjøveisreglene også.

Link to post
Share on other sites

Og ansvar viste jo de på broen på cruise skipet i form av lydsignaler.

 

Hvis det å tute med hornet er å vise ansvar, så er det ikke rart at det er mange rare situasjoner på sjøen :flag:

Lydsignalet var for å melde hvilken vei skipet hadde tenkt å svinge.

Ansvaret og kontroll på situasjonen tok 'cruiseskipet' når det så at seilebåten holdt kursen sin.

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Seilbåten snur på sin egen lengde.

 

 

Som jeg har sagt tidligere.

Seilbåten lar seg ikke svinge til styrbord. En sånn vending krever arbeid med seilene og ville bragt ham med raskt aksellererende hastighet nærmere cruiseskipet.

Nei, det mest naturlige ville nok være å slå til babord, og så falle av.

Link to post
Share on other sites

Hvis det å tute med hornet er å vise ansvar, så er det ikke rart at det er mange rare situasjoner på sjøen :flag:

Lydsignalet var for å melde hvilken vei skipet hadde tenkt å svinge.

Ansvaret og kontroll på situasjonen tok 'cruiseskipet' når det så at seilebåten holdt kursen sin.

 

Dersom du hører etter så gir cruise skipet 5 korte støt i fløyten og det er det som kalles oppmerksomhetssignal til sjøs og har ingenting med hvilken retning de har tenkt og ta

Link to post
Share on other sites

Dersom du hører etter så gir cruise skipet 5 korte støt i fløyten og det er det som kalles oppmerksomhetssignal til sjøs og har ingenting med hvilken retning de har tenkt og ta

 

Nå må du ikke glemme at den fløytet før den begynte å svinge til styrbord. ( Dette er ikke med på filmen)

 

De lydene som er på filmen tror jeg ikke er fløytelyd. Fløytelyden var mye høyere.

Redigert av mofasa (see edit history)

Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007

Sjark, 1982 Modell,  33 Fot  =  2017 -

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke glemme at den fløytet før den begynte å svinge til styrbord. ( Dette er ikke med på filmen)

 

De lydene som er på filmen tror jeg ikke er fløytelyd. Fløytelyden var mye høyere.

 

Hvordan var fløytingen før den begynte å svinge?

Signalet for å svinge til styrbord er et kort støt i fløyten. (Sjøveisregel 34a)

Definisjonen på et kort støt er et støt av om lag et (1) sekunds varighet. (Sjøveisregel 32b)

Link to post
Share on other sites

Skulle vært artig å sett en mobilsnutt, men da med seilbåten i et stb. tørn i det cruisebåten begynner sitt tørn. Tror faktisk dette hadde skapt en verre situasjon.

Er enig med Mulligan. Han har forstått det.

 

Det verste seilbåten kunne gjort i dette tilfellet er jo selfvølgelig å turne til stb på det tidspunktet som snutten viser den har jo nådd point of no return, det er ikke det det er snakk om.

Det det dreier seg om her er jo hvor unødvendig det er for seilbåten å sette seg selv og cruisebåten i den situasjonen de havner opp i, og skulle seilt på en slik måte at cruiseskipet gikk frem for med trygg avstand.

Så hadde ikke denne situasjonen oppstått.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man i seilbåt skal ta høyde for alle mulige løp nyttetrafikk kan ta kan man like gerene selge seilene, sage av masten og bli motorbåt. Slik at man da kan ligge styrbord i leia hele tiden. :smiley:

 

Hvor var seilbåten når cruisebåten passerte Askøybroen, hvilken fart har seilbåten 1-5 knop, hvilken fart har cruisebåten 10- 15 eller høyere. Har da cruisebåten hold en forsvarlig fart i et farvann med masse trafikk. Er det grunn til å tro at seilbåtskipperen oppfattet det slik at han hadde tid til å krysse over fjorden. At han kan ha feilbedømt fart til cruisbåten.

 

Har også mange år på bro, blandt annet fra norskekysten så jeg kjenner situasjonen med småbåter i leia. Men jeg kjenner også problemet fra cocpiten i en liten seilbåt i 3-4 knop.

 

Det er godt mulig at seilbåten så cruisebåten tidlig nok og at den var klar over intensjonen til cruisebåten og kunne iverksatt tiltak. men det blir bare antagelser.

Om da ikke skipperen leser denne tråden å kommer med en redegjørelse

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hadde cruisebåten gitt litt mindre ROT så hadde ikke situasjonen oppstått.

 

Er ganske sikker på at cruisebåten holdt så lav ROT som mulig i forholt til farten den holdt for å få en så slakk sving som mulig for å få minst mulig krenging.

Som jeg skrev her tidligere så skal det ikke mer enn en grad eller to krenging til på et så stort skip så kan det fort begynne å føles ubehagelig for passasjerene.

Det er tross alt plass til nesten 2300 passasjerer ombord og de skal det også tas hensyn til

 

Og for min del betyr det ingenting om det var en seilbåt eller ikke, hadde selvfølgelig vært like ille uansett hvilken båt det var

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........motorbåt med motorstopp det ble tuta på.

Slik jeg så filmen, lå ikke seilbåten stille, men fortsatte med kurs og fart, rett foran baugen på cruisebåten. Hvordan visste seileren at han ikke "mistet" vinden, så ut som om det var ganske lite vind? En motorbåt, (eller seilbåt) som ligger stille er enklere å forholde seg til enn en på kryssende kurs! (tror jeg).....(Selvfølgelig kan også en motorbåt bråstoppe, men....)

Hilsen Sindre, som IKKE utfordrer store båter!

Link to post
Share on other sites

........undres hvilken form denne tråden hadde fått om det var en motorbåt med motorstopp det ble tuta på.

 

Dette er ikke en "seilbåt-hetse-tråd". Her diskuteres en spesiell situasjon som en seilbåtskipper har kommet opp i, og jeg vil tro diskusjonen og synspunktene ville vært de samme om det var en motorbåt det var snakk om. Muligens ville en motorbåtskipper i denne situasjonen og med samme maøvrering blitt enda mer "idiot-erklært".....

 

Om man i seilbåt skal ta høyde for alle mulige løp nyttetrafikk kan ta kan man like gerene selge seilene, sage av masten og bli motorbåt. Slik at man da kan ligge styrbord i leia hele tiden. :smiley:

 

Selvfølgelig skal både seilbåtskippere og motorbåtskippere ta høyde for det. En seilbåtskipper bør vel være ekstra vaktsom ettersom han fører et fartøy som er mindre manøvreringsdyktig enn en motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett videosnutten av situasjonen kan jeg ikke skjønne hva problemet er. Seilbåten er jo klar av cruisebåten lenge før den krysser kursen hans. Når damen på videoen sier "herregud" ca 20 sekund ut i snutten er han jo allerede klar av cruisebåten...storm i et vannglass!

.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett videosnutten av situasjonen kan jeg ikke skjønne hva problemet er. Seilbåten er jo klar av cruisebåten lenge før den krysser kursen hans. Når damen på videoen sier "herregud" ca 20 sekund ut i snutten er han jo allerede klar av cruisebåten...storm i et vannglass!

 

Ja det var det jeg også mente etter at jeg fikk se videosnutten, men det er mange meninger om situasjonen. :flag:

Link to post
Share on other sites

Og hadde cruisebåten gitt litt mindre ROT så hadde ikke situasjonen oppstått.

 

Det er mulig men det hadde sikkert skapt problemer for videre navigasjon nordover Hjeltefjorden. Svingen rundt Hjelteskjæret blir ganske trang og det er et nåløye litt lenger nord i leden. Skal man i tilegg ta hensyn til den trafikk som er nordover i Hjeltefjorden, har ikke et skip av denne størrelsen så mange valg mht hvor det kan gå.

 

Hadde seileren hatt et lite minimum av evne til å forstå farvannet og til å begripe hva det er som skjer rundt ham, hadde han ikke lagt seg på den kursen han valgte. Verre er det ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...