Jump to content

Bobler som kom opp av sjøen i dag. Hva er dette?

JonasBårdsen

Recommended Posts

I dag opplevde jeg noe veldig rart, var ute og fisket langs kysten også så jeg at det boblet kraftig opp av vannet. Masse små bobler som bare lå oppå vannet. Det var rett ved en holme, og det beveget på seg. Fram og tilbake og til venstre og høyre innenfor et område på 60 kvadratmeter. Det kom også store luftbobler opp med en diameter på ca. 15 cm. Mange andre kom forbi med forskjellige teorier. Mange mente fiskestim, men da hadde vi vel fått fisk etter en halvtimes fisking der. Noen mente hval andre spekkhoggere. Dykkere?, men det var jo ikke noe dykkerflagg der. Det så ganske ekstremt ut når overflaten "kokte". Omtrent som et boblebad. Det var ikke noe ledning eller luftutslipp for det bevegde seg overalt.

garantert dykker

satt på terrassen foran hytta i fjor sommer - plutselig " kokte det " rundt båten like nedenfor.

holdt seg i området i ca 10 min - flyttet seg nordover ca 200 meter - jeg gikk etter med båten - og der satt en blid ung mann -på en stein i fjæra - " og ventet på kompisen som var like nedi der " som han sa -

jaja - det går ofte bra - ikke flagg ingen følgebåt - ingen markering - båten viste seg¨å ligge fortøyd i ett tre lenger sør - og kompisen dukket opp etterhvert han og -

men blide var de :yesnod:

Ikke umulig at det var nise! -var ute på på sjøen ut ved Hustavika i dag, der var det mye nise...OG der var det også mye bobler på vannoverflata. Små bobler lå som flak på overflaten, i motlyset så det ut som en slags forurensning så jeg svingte rundt til å begynne med. -har desverre ikke bilder av boblene..

Det var i hvert fall ikke dykkere der ute!

nise.jpg

Jeg har både bilder og video! Folk som kom forbi sa det var masse fisk. At far hadde sagt at når sjøen kokte måtte man hive snøret uti. Og det var jo akkurat det vi gjorde. Glad vi ikke hooket noen av dykkerne. Må ha vært et rart syn med en båt følgende over seg og diverse kajakker. Og fiskesnøret som kommer rett foran maska.

Dykker som lager luftbobler på 15mtr i diameter ????

Hvor har du fått denne fantasien fra da?

Hvis han har spist hjemmelaget ertesuppe til middag kan du ikke se bort i fra det. :lol:

Jeg heller mer mot den teorien at Brodern har sniffa sokka sine.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvor har du fått denne fantasien fra da?

Jeg heller mer mot den teorien at Brodern har sniffa sokka sine.

Og jeg synes du skal passe kjeften ganske så mye. R og slutter på høl.

Varr ikke verre at jeg leste cm som mtr i halvsvima i går kveld.

Flott med deg som er så fantastisk og perfekt, og jeg beklager hvis jeg har gjort eder noget galt.

Du vet tydeligvis vet hva jeg bedriver i min fritid (sniffing og sånn) Besynderlig.

Jeg er sikkert en av de som stjeler fra andres båter også da.................

Føkk deg...

Er det mulig å komme til med bil i området? Eller lå det en båt fortøyd i nærheten? Hvis ikke var det neppe dykkere.

At dykkere oppholder seg innenfor et så begrenset område i en halvtime er heller ikke vanlig, såsant det ikke er noe spes. nede på bunnen, vrak etc.

Hvor dypt er det der?

Broderen: bruk heller energien på å svare på det innlegget jeg tok meg tid til å skrive.

Jeg har opplevd det samme men da i ferskvann. Det begynte litt forsiktig rundt båten og vi trodde derfor det var fiskestim. Men etter litt edruelig tankevirksomhet fant vi ut at fisk i ferskvann trolig ikke gikk i stim, og så begynte det dessuten å boble ganske kraftig etter hvert før det plutselig stoppet.

Det var helt vindstille og derfor kunne vi også kjenne at det luktet litt rart boblene. (En litt ubestemmelig råtten lukt).

Neste dag så tok vi et bad, og (*enda litt senere) kom kameraten min med en ganske så sannsynlig teori. Hvis man svømmer og fridykker litt så kan man kjenne at temperaturen i vannet endrer seg på grunn av belter med kaldt vann.

Hvis det da kommer et slikt kaldtvannsbelte inn i et område hvor det er mye fisk, så tar selvfølgelig alle fiskene på seg boblejakke.

(*ikke så veldig lenge senere, men etter noen pils og litt tenkevann.).

Det kan selvfølgelig være noe annet du opplevde, men dette var i alle fall årsaken i vårt tilfelle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...