JonasBårdsen Startet 5.August.2009 Del på Facebook Startet 5.August.2009 I dag opplevde jeg noe veldig rart, var ute og fisket langs kysten også så jeg at det boblet kraftig opp av vannet. Masse små bobler som bare lå oppå vannet. Det var rett ved en holme, og det beveget på seg. Fram og tilbake og til venstre og høyre innenfor et område på 60 kvadratmeter. Det kom også store luftbobler opp med en diameter på ca. 15 cm. Mange andre kom forbi med forskjellige teorier. Mange mente fiskestim, men da hadde vi vel fått fisk etter en halvtimes fisking der. Noen mente hval andre spekkhoggere. Dykkere?, men det var jo ikke noe dykkerflagg der. Det så ganske ekstremt ut når overflaten "kokte". Omtrent som et boblebad. Det var ikke noe ledning eller luftutslipp for det bevegde seg overalt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 (redigert) Dykkere uten dykkerflagg. En dykker som svømmer rundt på bunn skaper en tydlig "bobble" på overflaten. En dykker under oppstigning skaper er masse småbobler og en litt brusende effekt på overflaten. Redigert 5.August.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Fikk du tatt bilde? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjøtunga Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Dykkere uten dykkerflagg. Støttes. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Dykkere?! Schnickschnack.... ... vi er i Norge og da er det selvfølgelig de undersjøiske. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
windystorm Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Garantert dykkere, kommer mye bobler når man dykker Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Nils1 Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 garantert dykker satt på terrassen foran hytta i fjor sommer - plutselig " kokte det " rundt båten like nedenfor. holdt seg i området i ca 10 min - flyttet seg nordover ca 200 meter - jeg gikk etter med båten - og der satt en blid ung mann -på en stein i fjæra - " og ventet på kompisen som var like nedi der " som han sa - jaja - det går ofte bra - ikke flagg ingen følgebåt - ingen markering - båten viste seg¨å ligge fortøyd i ett tre lenger sør - og kompisen dukket opp etterhvert han og - men blide var de Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Ikke umulig at det var nise! -var ute på på sjøen ut ved Hustavika i dag, der var det mye nise...OG der var det også mye bobler på vannoverflata. Små bobler lå som flak på overflaten, i motlyset så det ut som en slags forurensning så jeg svingte rundt til å begynne med. -har desverre ikke bilder av boblene.. Det var i hvert fall ikke dykkere der ute! Sitér dette innlegget Link to post
JonasBårdsen Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 Jeg har både bilder og video! Folk som kom forbi sa det var masse fisk. At far hadde sagt at når sjøen kokte måtte man hive snøret uti. Og det var jo akkurat det vi gjorde. Glad vi ikke hooket noen av dykkerne. Må ha vært et rart syn med en båt følgende over seg og diverse kajakker. Og fiskesnøret som kommer rett foran maska. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Kom med bildene da Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Dykker som lager luftbobler på 15mtr i diameter ???? Har han sprengt flaska si da eller Kan ikke være dykker det da. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Hansi Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Dykker som lager luftbobler på 15mtr i diameter ???? Hvis han har spist hjemmelaget ertesuppe til middag kan du ikke se bort i fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Dykker som lager luftbobler på 15mtr i diameter ???? Hvor har du fått denne fantasien fra da? Hvis han har spist hjemmelaget ertesuppe til middag kan du ikke se bort i fra det. Jeg heller mer mot den teorien at Brodern har sniffa sokka sine. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Brodern Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Hvor har du fått denne fantasien fra da? Jeg heller mer mot den teorien at Brodern har sniffa sokka sine. Og jeg synes du skal passe kjeften ganske så mye. R og slutter på høl. Varr ikke verre at jeg leste cm som mtr i halvsvima i går kveld. Flott med deg som er så fantastisk og perfekt, og jeg beklager hvis jeg har gjort eder noget galt. Du vet tydeligvis vet hva jeg bedriver i min fritid (sniffing og sånn) Besynderlig. Jeg er sikkert en av de som stjeler fra andres båter også da................. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Så så Brodern. Mange med meninger her på BP, noen ikke fullt så kompetente, endre er det mer hold i. Ikke noe vits i å la seg provosere Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
o.b.lix Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Det kom også store luftbobler opp med en diameter på ca. 15 cm. Dykker som lager luftbobler på 15mtr i diameter ???? Jeg heller mer mot den teorien at Brodern har sniffa sokka sine. Tror disse tre sitatene må sees i sammenheng... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Er det mulig å komme til med bil i området? Eller lå det en båt fortøyd i nærheten? Hvis ikke var det neppe dykkere. At dykkere oppholder seg innenfor et så begrenset område i en halvtime er heller ikke vanlig, såsant det ikke er noe spes. nede på bunnen, vrak etc. Hvor dypt er det der? Broderen: bruk heller energien på å svare på det innlegget jeg tok meg tid til å skrive. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 I havna der jeg ligger bobler det gjevnt og trutt, ikke store bobler men små, og over hele havna. Ifølge "de lokale" så kommer det av gammelt organisk materiale som ligger og råtner og dermed utvikler (metan?)gass. Kan det være slik gassutvikling det er snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Husker vi lurte engang når det kom bobler opp mellom Torungene. Ikke mye, alt for lite ift dykking, var kun mulig å se dem siden det var havblikk. Viste seg at det lå et vrak der med papirballer som avga gass når de råtnet. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Det er draugens flatulens du har observert. http://nn.wikipedia.org/wiki/Draugen Ingen tvil, her er det nok draugen som er oppe og vaker Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 I havna der jeg ligger bobler det gjevnt og trutt, ikke store bobler men små, og over hele havna. Ifølge "de lokale" så kommer det av gammelt organisk materiale som ligger og råtner og dermed utvikler (metan?)gass.Kan det være slik gassutvikling det er snakk om? Det samme skjer i havna her jeg ligger også.... Men det er jo ikke store bobblene da Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JonasBårdsen Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Det var ikke jeg som filmet. Men skal prøve å skaffe. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Jeg har opplevd det samme men da i ferskvann. Det begynte litt forsiktig rundt båten og vi trodde derfor det var fiskestim. Men etter litt edruelig tankevirksomhet fant vi ut at fisk i ferskvann trolig ikke gikk i stim, og så begynte det dessuten å boble ganske kraftig etter hvert før det plutselig stoppet. Det var helt vindstille og derfor kunne vi også kjenne at det luktet litt rart boblene. (En litt ubestemmelig råtten lukt). Neste dag så tok vi et bad, og (*enda litt senere) kom kameraten min med en ganske så sannsynlig teori. Hvis man svømmer og fridykker litt så kan man kjenne at temperaturen i vannet endrer seg på grunn av belter med kaldt vann. Hvis det da kommer et slikt kaldtvannsbelte inn i et område hvor det er mye fisk, så tar selvfølgelig alle fiskene på seg boblejakke. (*ikke så veldig lenge senere, men etter noen pils og litt tenkevann.). Det kan selvfølgelig være noe annet du opplevde, men dette var i alle fall årsaken i vårt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Hafrsfjord nevnte metangass, legger ved en nyhet fra NRK Østfold om akkurat dette fenomenet.... Vet ikke om dette er svaret på denne gåten, er vel ikke trygt å prøve lighteren for å sjekke heller Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.