Undique Startet 6.August.2009 Del på Facebook Startet 6.August.2009 Hei har flere spørsmål til brukere med erfaring av VP md2b motorene. Har selv skaffet meg en myra 21 fot med en sån motor i. Har fått ett lite problem med sjøvanns avkjølinga til eksosen på båten. Motoren har ferskvannsavkjøling som er montert i ettertid og sjøvannsavkjøling som kun har til hensikt å dempe støy, hvis jeg har forstått d rett. Så jeg tenkte på å fjerne sjøvannsavkjølinga helt og legge ett nytt eksos rør rett ut. Problemet med sjøvannsavkjølinga er at hvis impelleren går så går også lyddempern til måsen Så d jeg lurer på om d lar seg gjøre å fjerne helt sjøvannsavkjølinga? Tar gladlig imot alle tips å trix for Volvo Penta MD2B motoren. Har selv funnet ut at d er lurt å sjekke litt rundt omkring før man kjøper d første mann finner selvom d er nytt, Skulle bytte diesel slanger på motoren da disse var 30 år gammel og godt morknet. Volvo Penta tok 1800 kroner per stk av disse slangene, noe jeg syntes var ekstremt dyrt. Mannen bak kassa flirte da han fikk se prisen som poppa opp på skjermen. Han ba oss ta med de gammle slangene til Hydroscan som jobber med b.l.a. å slå slanger :) Betalte 600 kroner for begge slangene 3000 kroner mindre enn VP sine priser. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 sj;vannet brukes vel ogsaa til og kjole ferskvannet ditt Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Har samme driten montert i min båt, med martec ferskvannskjøling. Der sjøvatnet kjøler ferskvatnet i ei kjølesløyfe, som radiatoren på bilen. Ferskvatnet må bli kjølt fra ein eller aen plass. Så om du fjerner sjøvatnet så trur eg du får alvorlige problemer med kjøling. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Undique Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Er ikke så sikker på om sjøvannet avkjøler ferskvannsavkjølinga. Har en likedan motor med kun sjøvannsavkjøling. Men jeg er ny på dette så jeg kan ikke med sikkerhet si om d stemmer. Hvis noen kan bekrefte om d stemmer så si ifra. Takk for svar :) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Undique Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 JGH mene da skal jeg ikke fjerne sjøvannsavkjølinga alikevel :) mene skal fjerne lyddemperen helt å heller la eksosen gå rett ut. Takk for raske svar :) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Nja, ville vore skeptisk til å fjerne noke, er våt eksos på denne, er iallefall det på min. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Problemet med sjøvannsavkjølinga er at hvis impelleren går så går også lyddempern til måsen Så lenge du bytter impeller som anbefalt, så skal ikke dette være noe problem... Husk at dette gjelder alle båter stort sett. Hvis kjølingen stopper, så smelter gjerne eksosslangene også. - og det skjer veldig skjeldent... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
La Digue Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Skal du fjerne noe, så må det være ferskvannskjølingen og gå til bake til saltvannskjøling. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Undique Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Vill ikke fjærne ferskvannskjølinga, fordi noen har fortalt meg at d øker tæringa på motoren betraktelig. Men om d stemmer er jeg ikke sikker på, som sagt tidligere dette er min første egen eide båt. Min erfaring med Diesel motoren er meget begrenset. Takker gud for at båtplassen.no finnes :) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Ser at det trenges noen raske forklaringer :-) "Sjøvannskjølt" Betyr at saltvann taes inn og spyles gjennom motoren for å kjøle sylindervegger og annet som bør kjøles. Fordelen er at dette er billig, men ulempen er at sjøvann fører til at jern ruster. Og motoren er laget av jern. Derfor vil motoren tæres i stykker over tid. Men det tar laang tid. "Ferskvannskjølt" betyr at det kun er ferskvann (egentlig frostvæske) som løper rundt i motoren. Dette tærer nesten ikke i det hele tatt. Men ferskvannet må kjøles ned for ellers vil jo det også bli varmt raskt. - Derfor brukes en varmeveksler der ferskvannet blir kjølet ned av kaldt saltvann. Ergo brukes saltvann til kjøling, men det går aldri inn i motoren. Sjøvannskjølingen fungerer fordi en impeller dytter vannet rundt. I tillegg er sjøvannet med på å kjøle ned eksosen (som er veldig varm!). Måten det gjøres på er at eksosen går ut i eksosmanifolden og inn i en "jernkappe" der saltvannet tilføres. Dette bringer temperaturen ned til et akseptabelt nivå som gjør at eksosen og sjøvannet kan gå i (stort sett) gummislanger og ut gjennom skroget. Hvis impeller ryker (noe som stort sett skjer fordi den ikke blir byttet når den skal), så kan sjøvannet slutte å sirkulere. Resultatet er at motoren blir varmere enn den skal, OG at eksosen ikke får kjøling. Resultatet er at eksosen blir varmere enn den skal, og at den ikke blir kjølt i det hele tatt. Da vil stort sett eksosslangen og lyddemper smelte. :-) Poenget er: Du må ha sjøvannskjøling uansett, og du bør bytte impeller helst hvert år. Ja, Baatplassen er et glimrende sted! - I dag byttet jeg topp pakningen på samme motor som du har. Første gangen jeg gjør det, og jeg var alene. Men har fått veiledning herfra... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Undique Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Grand Banks jr Tusen takk for meget oppklarende forklaring :) D som satt meg på ideen om å fjerne saltvannskjølinga i hoved grunn var at impeller gikk istykker under kjøring noe jeg ikke oppdaget før eksos potta smelta opp. skrudde da av hoved kran til saltvannsinntaket, siden jeg måtte komme meg iland uten å fylle båten med saltvann. Tempraturen på båten holdt seg stabil heile turen hjem, som tok 4,5timer. Skal sies at jeg gikk i kun 1800 omdreining da. Skal ikke fjerne saltvannskjølingen ettersom dere her har forklart viktigheten av den. Skal sies at d har vært saltvannskjøling på denne motoren da den var laget, men tidligere eier som kunne en god del mere enn meg om motoren bytta d ut til ferskvannskjølt motor og saltvannskjølt eksos. Hvor lenge denne motoren har gått med saltvannskjølt motor kunne ikke tidligere eier si noe om, Da han fortalte meg at d var innstalert av forrige eier. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Har du kjølesløyfe under båten som vist litt nede i denne tråden på båtplassen: Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling For hvis ikke kan jeg ikke forstå at du kan kjøre 4,5 timer med sjøvannsinntaket stengt. Hvis du har en slik kjølesløyfe, må det være 2 pumper på motoren, en til denne og en til eksoskjøling (hvis eksos gå i gummislange). Hvis du har en vanlig varmeveksler, kan det enten være 1 eller 2 pumper, da sjøvannet fra en kan være fordelt med en liten mengde til eksoskjøling og det meste til varmevekslereren for avkjøling av ferskvannet Sitér dette innlegget Link to post
Undique Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Skal ta ett bilde av kjølings systemet å legge d ut hær, er ikke så flink på ka allt heter på motoren. Tror at ett bilde ville forklart ting bedre enn jeg kan forklare med ord :) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Undique Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Har startet ett nytt emne med bilder: MD2B kjølingsproblemer Hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Svein -Arne Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Ser at det trenges noen raske forklaringer :-) "Sjøvannskjølt" Betyr at saltvann taes inn og spyles gjennom motoren for å kjøle sylindervegger og annet som bør kjøles. Fordelen er at dette er billig, men ulempen er at sjøvann fører til at jern ruster. Og motoren er laget av jern. Derfor vil motoren tæres i stykker over tid. Men det tar laang tid. "Ferskvannskjølt" betyr at det kun er ferskvann (egentlig frostvæske) som løper rundt i motoren. Dette tærer nesten ikke i det hele tatt. Men ferskvannet må kjøles ned for ellers vil jo det også bli varmt raskt. - Derfor brukes en varmeveksler der ferskvannet blir kjølet ned av kaldt saltvann. Ergo brukes saltvann til kjøling, men det går aldri inn i motoren. Sjøvannskjølingen fungerer fordi en impeller dytter vannet rundt. I tillegg er sjøvannet med på å kjøle ned eksosen (som er veldig varm!). Måten det gjøres på er at eksosen går ut i eksosmanifolden og inn i en "jernkappe" der saltvannet tilføres. Dette bringer temperaturen ned til et akseptabelt nivå som gjør at eksosen og sjøvannet kan gå i (stort sett) gummislanger og ut gjennom skroget. Hvis impeller ryker (noe som stort sett skjer fordi den ikke blir byttet når den skal), så kan sjøvannet slutte å sirkulere. Resultatet er at motoren blir varmere enn den skal, OG at eksosen ikke får kjøling. Resultatet er at eksosen blir varmere enn den skal, og at den ikke blir kjølt i det hele tatt. Da vil stort sett eksosslangen og lyddemper smelte. :-) Poenget er: Du må ha sjøvannskjøling uansett, og du bør bytte impeller helst hvert år. Ja, Baatplassen er et glimrende sted! - I dag byttet jeg topp pakningen på samme motor som du har. Første gangen jeg gjør det, og jeg var alene. Men har fått veiledning herfra... :-) Etter min mening er dette helt korekt tenkt.Har selv en md2b og der er det sjøvann som går gjennom varmeveksler for å kjøle ferskvannet.Så å evnt ta bort ferskvannskjølingen og bare bygge om til sjøvann............... tabbe spør du meg,Ferskvann+kjøleveske =mindre problem. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Om du vil ha tørr eksos må du lede sjøvannsreturen ut gjennom skutesida istf. inn på eksosbendet. Du må da ha ei lydpotte på eksosrøret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.