Wasco Startet 7.August.2009 Del på Facebook Startet 7.August.2009 Mens andre sliter med svineinfluensa, er jeg og båten min smittet av "skrapesyka" denne sommeren Det siste området av båten som er blitt smittet er innsiden av skroget. Jeg er litt bekymret fordi dette er malt med utallige lag tett maling, og bestemte meg for å fjerne denne. Men så kom problemet. Malingen var enkel å fjerne, og etter hvert har jeg også fått fjernet en del av den svarte "gugga" som skroget var satt inn med. Men så kommer problemet. I det jeg kommer ned til de bordene som er under vannlinja, merker jeg at disse er gjennomfukta. Detter gjør at det er vanskelig å få skrape her, fordi trematerialet fliser seg opp, og jeg er redd for at jeg til slut skal skrape meg igjennom hele skroget. Men mitt store spørsmål er om dette er vanlig at den delen av innsiden som er unner vannlinja skal være så fuktig? Eller er dette et tegn på at bunnsmøringen ikke er god nok? Har fulgt med andre her på BP som har skrapt innsiden av skroget, men den båten sto på land og var vel derfor helt tørr i veden. Første fase, før jeg begynte å fjerne det svarte belegget Så har jeg fått skrape litt mer, og også begynt å få fjernet noe av det svarte belegget....men så kom jeg ned til vannlinja, og da ble det problemer Og slik ser det ut på utsiden av skroget Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
kjell-arne Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 En trebåt trutner når den er på vannet. dvs. treverket under vannlinja trekker vann, noe som gjør at den blir tett. Så fukt under vannlinja er nok normalt ja. Nå har jeg aldri fjernet maling/lakk på vått treverk, så det får nok noen andre svare for. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Puhhh...der falt det en byrde fra mitt hjerte... Jeg kan jo eventuelt velge å bare fjerne det øverste laget med maling under vannlija, for det går greit. Også kan jeg sette dette inn med fek Black Varnish..(ja da jeg har sikkret meg noen liter av det forbudte stoffet) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Ser du driver og skraper maling innvendig. Jeg har hørt at mange skryter uhemmet av Biltemas røde "stålbørste" for drill i plast for fjerning av maling fra teverk. Tror den er nevnt i et par innlegg her inne også. Fjerner malingen uten å skade treverket, visstnok. Kanskje denne kan gjøre arbeidet lettere for deg også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Takk for tipset....skal ta meg en tur på BT på timen..... Det går lett å få av malingen....den sitter så løs at jeg kan dra den av i lange flak. Dette fordi det har dannet seg blærer på malingen og under disse blærene er det rett og slett vann, så det var på tide å fjerne dette.... PS...var inne på BT sine sider og finner ingen slik børste. Mener du at selve børsten er av plast? HAr du en link til en post hvor dette omtales? Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 jeg kan tenke meg at du rett og slett kan la treverket under vannlinja være som det er, dvs fjerne så langt som du kan uten å flise opp noe, og så begynne mere fjerning når treverket har tørket ut i opplag, sånn uti desember eller januar. Så kan du bruke linolje-og-terpentin-behandling etterpå, strøk på strøk på strøk osv... til det ikke trekker mere (mange dager etter hverandre!!). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Eneste problemet er at denne båten ligger ute hele året. Men har planer om å ta den på land to-tre uker neste vår for en grundigere behandlign av utvendig skrog, og da særlig unner vannlinja. Så jeg får håpe det blir godt "tørkevær" den tiden jeg kommer til å ha båten på land. Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 PS...var inne på BT sine sider og finner ingen slik børste.HAr du en link til en post hvor dette omtales? Prøv artikkelnummer 19-289. Har ikke noen link til post, men jeg mener at Walter_S hadde en tråd om da han gjorde det samme i sin Kommedalsjark for et år eller to siden. Hvis du søker litt så finner du nok tråden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Kan godt tenkes at det er denne Biltema-saken som menes Flapdisc (19-262) Eventuelt har Chlas en lignende sylindrisk sak, bedre adkomst i krokene. Reprin løser også opp gammel maling - det lager en enkelt selv av tapetklister, kaustisk soda og en skvett Zalo som røres ut i vann til en limaktig masse og påsmøres en time eller to. Dette blåser opp fast maling i blærer, omtrent som de beskrevne vannblærene. Etterbehandling - vurder også Trekkfastolje http://centerplast.no/ http://www.linolje.com/trekkfastolje.htm http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=82077 - bruktes også på Redningsselskapets trebåter. "Naturens eget middel mot sopp/ blåning" - fåes på de fleste fargehandler. Har personlig bare gode resultat med dette, smøres vått i vått til treverket er mettet. Deretter, ved tørking mellom lagene, bygges opp slitelag utenpå treverket. Og ved senere oppfriskinger slipper en skrapeprosessen, ev. bare pusse lett over. OBS. Trenger både sol og varme for å tørke. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
killmeister Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Er nok normalt at det er fuktig under vannlinja ja... Men det at det er såpass fuktig mener jeg gir en indikasjon på at jobben du holder på med er viktig. Dersom det fliser mye, ville jeg ventet med det under vannlinja til båten er tørr. Videre føler jeg vel på meg at om det er så fuktig som du beskriver, blir oljinga du skal til med viktig. Dersom treverket er ordentlig mettet skal det ikke bli så fuktig som du beskriver. skrap rent i høst vinter, og masse tynn olje til våren blir vel mitt råd. Dersom du varmer opp oljen til ca 40 grader eller så, trekker den bedre inn dersom det er litt kaldt når du holder på til våren. Blir kjempefint dette! Stå på! Gjorde samme jobben på ei snekke for 10 år siden, og husker enda prøvelsene tolmodigheten ble satt på! Den gangen mettet jeg med owatrol D1 og hadde det slik første året. På høsten mettet jeg det en gang til, før jeg på våren beiset det brunt. Beisen var av typen som trekker helt inn og ikke dannet hinne. Ble veldig fornøyd den gangen.... Men det skal legges til at gammelt velholdt treverk er finere enn beistet treverk. Sjønnhetsfeila blir bare sjamerende... Men nå er det på sjøen med noe kalde pils igjen Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Takk for alle tips Tror jeg skal få mulighet til å sette båten på land over en lengre periode. Problemet her på vestlandet er jo at det regner mye, så det kan jo bli en utfordring å få den skikkelig tørr. Er det en løsning å utsette treverket for en type "korntørker" Eller vil dette bli et for stort sjokk på treverket? Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Du bør nok ha båten under presenning, så regnet ikke treffer direkte, og ordne deg så det ikke spruter opp. Her på våre kanter tørker det gjerne en del når vinden over lengre tid kommer fra nord og øst, altså inne fra fastlandet (det blir vel fra øst hos deg, da). Å hjelpe til med byggtørker kan vel være en mulighet, men ikke for direkte på, tror jeg. Det er jo synd for den tida du ikke får brukt båten, naturligvis, men for brå tørking kan jeg ikke tenke meg er bra. Du risikerer at treverket sprekker. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Regnet også med at det kunne være fare for at treverket kunne sprekke hvis det ble utsatt for sterk varme, så jeg får vel la naturen gå sin gang. At jeg ikke får brukt båten mens den står på land gjør ikke så mye for meg. Jeg synes det aller koseligste med trebåt er å stelle og pusle med båten. Det er ren terapi for meg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frank M Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) tror det er helt normalt,nå har vi i foreningen pussa opp noen båter, sjekk bare hjemme siden våres under bilder og tips. forøvrig er en av medlemmene med camera på risør og tar bilder og gir oss nye ideer http://home.online.no/~ton-theo/frank%60sside.cfm Redigert 7.August.2009 av frank marthinsen (see edit history) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Frehau Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Det er en litt vrien problemstilling, treverket bør være tørt før oljing, men lar du det tørke for mye trekker det seg sammen og båten lekker som en sil en god stund etter sjøsetting. Så en mellomting blir vel kanskje løsningen. Jeg tror ikke jeg ville malt en trebåt innvendig, særlig ikke under vannlinjen, da vannet vil samle seg bak malingen og aldri tørke. Det vil nok skape en skikkelig "god" båtlukt også vil jeg tro. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Dette med at båten kommer til å ta inn en god del vann etter et lengere opphold på land er selvsagt et problem. Merker jo det etter at den bare har stått på slipp 3-4 dager. Men jeg har elektrisk pumpe med flotør. Og har også mulighet til å sett inne en ekstra pumpe. Så får jeg belage meg på å gå ut å sjekke båten hver 3-4 time. Dette går greit fordi jeg har båten liggende rett utenfor stuedøra. Ellers har jeg ingen planer om å male innsiden av båten. Det jeg holder på med nå er å fjerne malingen fra innsiden av skroget. Planen videre er å mette innsiden med linolje/terpentin eller Trekkfastolje ...men for all del ingen maling Forresten, går det ikke ann å måle fuktigheten i treverket med en fuktighetsmåler? Redigert 7.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Frehau Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 (redigert) Siden du skraper maling... Dersom du har flottør bør du være veldig nøye med å holde det rent i kjølsvinet. Fett og olje sammen med partikler vil etterhvert komme inn i hengselet til flottøren, og denne vil da bli treg. Da skjer ett av to: 1. Flottøren låser seg i nedre stilling og båten fyller seg med vann. 2. Flottøren låser seg i åpen stilling, lenser til batteriet er tomt/pumpa går tørr og brenner seg fast, og båten fyller seg så med vann. Høres kanskje ut som krisemaksimering, men det har skjedd meg. Er det rent og pent er det langt mindre sjanse for at du får den samme erfaringen. Når det gjelder måling av fuktighet så vil jeg tro at treverket er saltholdig, og da blir nok avlesingen feil uansett? Redigert 7.August.2009 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Wasco Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Takk for tipset...skal sjekke dette. Det er jo ikke fritt for at det har kommet en del bøss ned i kjølsvinet under skraping og pussingen som jeg har holdt på med ombord de siste månedene. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rolk Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Hei. Dette har jeg ikke noe erfaring med, men jeg var på et foredrag på båtfestivalen i Norheimsund i sommer. Der deltok jeg på et lite seminar om vedlikehold av trebåter som ble holdt av båtbygger Djupevåg. Slik jeg forstod han så er det cellene i treverket som fylles med vann og dermed trutner båten, og den blir tett. En knusktørr båt er som vi kaller det "gjesen" og utett. Dersom vi på et slikt tidspungt oljer båten vil alle cellene i treverket bli mettet av olje. Det fører til at når vi sjøsetter vil ikke cellene i treverket ta til seg vann og båten vil ikke trutne. Du kan i verste fall ha ødelagt båten og risikere å aldri få den tett igjen. Dette har jeg aldri tenkt på, men det høres faktisk naturlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Det er den erfaringen jeg ha også. Den forrige snekka jeg hadde (2000-2003) var veldig tørr når jeg kjøpte denne.Den sto på land og ble oljet og lakket eller alle kunstens regler,men når jeg sjøsatte lakk den mye og lenge fordi jeg hadde oljet så mye at det to minst 1 uke før jeg kunne ta ut 220v pumpe av båten. Leste eller hørte at man burde olje båten på høsten kort tid etter at den var på land. det har jeg selv aldri fått tid til, men gjør det normalt før påsketider, da fuktigheten på det tidspunktet ikke har rukket å trekke seg ut av treverket. Skraper først innvendig under tiljene det som er løst, lar det tørke en dag, oljer deretter noen strøk i dagene etterpå. Oljen som blir tilført fortrenger noe av vannet og fører til at båten sprekker lite opp. Deretter skraper jeg utvendig under vannlinjen det som er løst og der det ser "fuktig" ut gjennom bunnstoffet. Deretter oljes de bare områdene flere strøk. Personlig bruker normalt Primer på den nederste bordgangen inne i båten, da de alltid står litt vann her, mens på bordgangene oppover (under tiljene) primer jeg bare i overlappen mellom bordgangene hvor vannet kan samle seg. Dermed er det enkelt hver vår å komme til å olje de fleste bordene fra innsiden uten å skrape vekk mye primer som har løsnet Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 En del nye innspille her, og det er tydelig at denne saken har flere sider.... Som jeg alltid sier, trebåt er ikke en hobby, det er en videnskap. En skal jo lytte til erfarne trebåtfolk, og jeg får vente litt før jeg tar den endelige avgjørelsen.. Båten kommer uansett til å bli liggende på vannet utover høsten og vinteren, så får jeg se hva jeg gjør når det går mot vår igjen... Får bruke høsten og vinteren til å sette meg enda bedre inn i denne videnskapen omkring trebåtens mange mysterier Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
paxo Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Børsten det snakkes om lenger opp er som "index" skriver biltema art.19-289. Jeg har brukt mange av dem etter tips her på båtplassen. Det fine med dem er at de tar lakken, men ikke så mye treverk, og ikke sliter på naglene. Det ser ut til at du har et lag med sterk orange farge i det du tar vekk. Da kan det være blymønje. Den var veldig vanlig å bruke tidligere, men er veldig giftig for hud, lunger, vann og bakke!! Fabelaktig fin mot råte derimot. En kommentar; "Black Varnish" er i vanlig salg hos min fargehandler iallfall. (Vær obs på at den ikke virker tettende på noen måte) Jeg har aldri før hørt om skraping og behandling av treverk under vannlinjen mens båten ligger på vannet. Da er treverket bløtt så vær forsiktig. Det vanlige er å tørke ut båten, se etter hvilke bord som evn. har mistet styrke (tørre men bløte) og deretter behandle disse ekstra godt med olje. I tillegg til å behandle alt bart tre med olje selvsagt. Da får du full kontroll. Mange bruker Ovatrol. Selv bruker jeg 50/50 med rå kaldpresset linolje og balsamterpentin. Dette påfører jeg med hagesprøyte. Det går raskt og er effektivt. Da er det lett å sprøyte oppunder dekk og inni kroker også. Kjøpte på 25 liters kanner fra lier produkter. Det har holdt i mange år. Lukter også innmari godt. Når jeg sjøsetter, bruker jeg først "Roof 7" i alle sprekker. Den herder ikke, men tyter ut etterhver som båten trutner. Da holder det med 220v lensepumpe ett døgns tid. Ellers; Vær forsiktig med lut (og syre) i en trebåt. Frarådes. Lykke til. Redigert 8.August.2009 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hei og takk for oppdateringen... Da fikk jeg endelig greie på hva det rød-orange stoffet er. Det ser da ut som om skroget er satt inn, først med Black Varnish, deretter blymønje og til slutt blitt malt. Ellers fortsetter jeg å skrape over vannlinja, men venter med resten til jeg får båten opp på land. Er også blitt anbefalt å bruke Roof 7 til å tette båten med. Så jeg skal prøve dette neste gang jeg har båten oppe. Hagesprøyte ja...mener du en slik som gartnere går med på ryggen og sprøyter? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
paxo Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Sprøyte f.eks. biltema 45-561. Husk vær forsiktig med blymønjestøv!!!!! Skrap og legg i poser for gratis deponering på søppelplass eller bensinstasjon. Bly forsvinner aldri fra naturen, og det å puste det inn er spesielt farlig. La gjerne blymønjelaget ligge igjen og bare fjern malingen om mulig. Mønjen er suveren mot råte. Forresten, ett tips til er at en skrape er et undervurdert verktøy. Spesielt på lakk er en god skrape kjempebra. Kjøp en med utskiftbart blad og slip den ofte med en fil. Slip gjerne mer ut mot kantene slik at den får en litt buet kant. Virker som rene lakkhøvelen, men den må være skarp. Redigert 8.August.2009 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Skal være ekstra forsiktig nå når jeg vet hva dette er...huff, nesten litt skummelt Er klar over at blymønja er kjempebra, og kommer ikke til å fjerne denne under dekk. Men over dekket, den delen av skroget som er synlig vil jeg jo gjerne ha frem trestrukturen, så der må den fjernes. Men jeg får behandle den med ekstra varsomhet. Det som skjer er at selve malingen sitter så løst og er så tykk at det meste av den river jeg enkelt av med bare hendene. Blymølja sitter også ganske løst, så den skraper jeg også av, uten å måtte bruke varmepistol. På det innerste laget med Black Varnish må jeg varme med varmluftpistol og så bruke skrape. Ellers er jeg enig med deg i at ei god skrape gjør susen. Jeg har innvistert i et par gode skraper, og ei god fil. Så jeg filer og skraper så svetten renner. Det eneste problemet med de skrapene jeg har er at selve kniven, eller skrapa er konkav. Men jeg kommer jo til med litt strev og møye. Nei, nå må jeg ut å skrape....er skikkelig bitt av skrapesyka Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.