fredde1972 Svart 31.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Da har jeg kommet i hus, eller det vil si i telt :) Har fått rigget meg skikkelig til med strøm og trykkluft. Har nå begynt å skrape båten innvendig for å gjøre den klar for olje. Har også revet listen på dollbordet, dollbordet og første dekkslist for å legge nytt bredere dollbord som ifølge tegningene er orginalt. Har vært så heldig å få tegninger ifra sjøfartsmuseet og der står det meste :) Har også freset ut en sprekk i bunnplanken som ifølge båtsnekkeren var lurt å ta før det utviklet seg. Har skrudd av vinsjer og krokodilleklemme ifra cockpitkarm da de var feil satt på. Har også fått pusset litt på akterdekket. Alt i alt så har denne første tiden gått med til å handle verktøy og teste ut hva som funker best :) Er jo halve moroa det ;) Fått et par skudd for baugen med at jeg trenger ny mast (som koster flesk) og at jeg mangler endel vitalte ting ved riggen (som også koster flesk :( )Så det spørs nok om dette blir et 2 vintersprosjekt hvis ikke lykken står meg bi og jeg vinner litt i lotto. Har iallefall tippet nå så kan man jo tillate seg å drømme litt ;) Hvis det er noen som har noen gode tips å komme med så er jeg klar for å ta imot :) :flag: Litt bilder Koselig å være på telttur :) Blir flott - luftverktøy er jaggu rått... En jæv... drittjobb - vanskelig å pusse ovale overflater. Men har nå i kveld fått av all lakken med malingsfjerner. Så nå blir det vask med såpe og vann i morgen. Her har jeg fjernet all maling på jernkjøl og frest opp et spor i bunnplanken. Skal nå stå å tørke noen uker før jeg fyller med epoxy og lusing. Her har jeg grovpusset akterdekket. Her ser dere også dollbordet mangler. Blir lekkert med en tykk mahogny list der istedet for dekkslist og 3 cm mahohny. Som sagt har noen tips som gjør hverdagen lettere så er det bare å si ifra :)) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hva som gjør hverdagen enklere er vel bare å pøse på med god tålmodiget, mye pågangsmot, bra verktøy, riktig utgangspunkt og MYE kaffe Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
fredde1972 Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Hehe, ja det går endel kaffe. Å jobbe på en sånn båt er jo 60 % tenking og 40 % jobb Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Nå er masten limt og er ferdig med å pusse båten helt ned innvendig ned til bart treverk. Ser meget bra ut :)) Redigert 4.November.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Men bilder da? Slike tråder skal jo fylles opp med masse mer eller mindre informative bilder TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Honduras Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Jeg får høre hva eksperten har å si så får vi gjøre noe i nærheten av det han anbefaler... er redd det kommer til å koste MYE å gjøre helt som han sier :(( Du skal ikke se bort fra at det kan bli minst like dyrt å IKKE gjøre som han sier... Nydelig båt. Min bestefar var formann på Grimsøkilen båtbyggeri under og i en periode etter krigen. Ikke umulig at han har hatt en finger med i ferdigstillingen av denne båten opps... ser at du vurderer å kvitte deg med den etter huskjøp. Hva er status på båt og fremdrift i øyeblikket? Redigert 4.November.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
fredde1972 Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Status er at jeg har skrapet og pusset ned hele båten innvendig. Så den er klar for behandling av soppdreper og olje. Masten er limt og klar til å pusses over. Har lagt ned noen hundre timer allerede så mye av grovarbeidet og deler er skaffet frem. Ellers så har jeg tatt bort dollbord og begynt å pusse ned dekket. Så er godt igang... Redigert 4.November.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Fantastisk skue....hva for regel er den bygget etter? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Polar 17 Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Ser at har fått limt masten, men mener å ha lest ettellerannetsted om en som bestillte flaggstang av tre, som erstatning for en gammel tremast. Mener kanskje at dette var i Sverige, og at flaggstangprodusenten var et par gamle karer. Treet ble håndplukket av tettvokst gran og tilpasset etter de gamle målene. Prisen var heller ikke avskrekkende. Noen som andre som har lest om dette ? Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
fredde1972 Svart 5.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jepp, det har jeg lest her inne et sted. Eller så var det på båtakuten i SE.... Sitér dette innlegget Link to post
Aslaug Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Heisann og gratulerer med U-båt. Jeg er eier av U 23 Glæden. Hvis jeg ikke tar feil så har jeg gitt storseilbommen som tilhørte Glæden til U 12. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.