Jump to content

Prosjekttråd - treseilerprosjekt - 30 kvm U-båt ifra krigen

fredde1972

Recommended Posts

Da har jeg kommet i hus, eller det vil si i telt :) Har fått rigget meg skikkelig til med strøm og trykkluft. Har nå begynt å skrape båten innvendig for å gjøre den klar for olje. Har også revet listen på dollbordet, dollbordet og første dekkslist for å legge nytt bredere dollbord som ifølge tegningene er orginalt. Har vært så heldig å få tegninger ifra sjøfartsmuseet og der står det meste :) Har også freset ut en sprekk i bunnplanken som ifølge båtsnekkeren var lurt å ta før det utviklet seg. Har skrudd av vinsjer og krokodilleklemme ifra cockpitkarm da de var feil satt på. Har også fått pusset litt på akterdekket.

Alt i alt så har denne første tiden gått med til å handle verktøy og teste ut hva som funker best :) Er jo halve moroa det ;) Fått et par skudd for baugen med at jeg trenger ny mast (som koster flesk) og at jeg mangler endel vitalte ting ved riggen (som også koster flesk :( )Så det spørs nok om dette blir et 2 vintersprosjekt hvis ikke lykken står meg bi og jeg vinner litt i lotto. Har iallefall tippet nå så kan man jo tillate seg å drømme litt ;)

Hvis det er noen som har noen gode tips å komme med så er jeg klar for å ta imot :) :flag: :flag:

Litt bilder

dscn2360.jpg

Koselig å være på telttur :)

dscn2366.jpg

Blir flott - luftverktøy er jaggu rått...

dscn2375.jpg

En jæv... drittjobb - vanskelig å pusse ovale overflater. Men har nå i kveld fått av all lakken med malingsfjerner. Så nå blir det vask med såpe og vann i morgen.

dscn2378.jpg

Her har jeg fjernet all maling på jernkjøl og frest opp et spor i bunnplanken. Skal nå stå å tørke noen uker før jeg fyller med epoxy og lusing.

dscn2372.jpg

Her har jeg grovpusset akterdekket. Her ser dere også dollbordet mangler. Blir lekkert med en tykk mahogny list der istedet for dekkslist og 3 cm mahohny.

dscn2376.jpg

Som sagt har noen tips som gjør hverdagen lettere så er det bare å si ifra :))

• 2 måneder senere...
Jeg får høre hva eksperten har å si så får vi gjøre noe i nærheten av det han anbefaler... er redd det kommer til å koste MYE å gjøre helt som han sier :((

Du skal ikke se bort fra at det kan bli minst like dyrt å IKKE gjøre som han sier... :cool:

Nydelig båt.

Min bestefar var formann på Grimsøkilen båtbyggeri under og i en periode etter krigen. Ikke umulig at han har hatt en finger med i ferdigstillingen av denne båten :yesnod:

opps... ser at du vurderer å kvitte deg med den etter huskjøp. Hva er status på båt og fremdrift i øyeblikket?

Redigert av Honduras (see edit history)

Status er at jeg har skrapet og pusset ned hele båten innvendig. Så den er klar for behandling av soppdreper og olje. Masten er limt og klar til å pusses over. Har lagt ned noen hundre timer allerede så mye av grovarbeidet og deler er skaffet frem. Ellers så har jeg tatt bort dollbord og begynt å pusse ned dekket. Så er godt igang...

Redigert av fredde1972 (see edit history)

Ser at har fått limt masten, men mener å ha lest ettellerannetsted om en som bestillte flaggstang av tre, som erstatning for en gammel tremast.

Mener kanskje at dette var i Sverige, og at flaggstangprodusenten var et par gamle karer.

Treet ble håndplukket av tettvokst gran og tilpasset etter de gamle målene.

Prisen var heller ikke avskrekkende.

Noen som andre som har lest om dette ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...