Jump to content

Dynamo og startproblemer, VP TAMD60C


mateco

Recommended Posts

I vårest monterte jeg en ny modifisert Biltema dynamo på SB motor for å lade forbruksbanken.

Etter montering starta jeg opp og målte spenning og strøm direkte ut fra dynamoen. 7 amp og 14,4 V virket OK så jeg slo meg til ro med det.

 

Vi ligger vanligvis med landstrøm og vedlikeholdslading når skuta ligger i båsen så batteriene skulle være noenlunde toppladet.

 

Så skulle vi på tur, og etter 8 timers kjøring så ankret vi opp.

Min forundring var stor da det viste seg at spenningen på forbruksbanken hadde sunket ned til 12,7 V.

 

Etter mye grubling og målinger viste det seg at dynamoen på SB motor faktisk ladet startbatteribanken sammen med dynamo fra BB motor.

Dvs. Forbruksbanken hadde ikke blitt tilført en eneste milliamper i løpet av de 8 timene vi hadde kjørt. Og slik har det vært siden jeg kjøpte båten i 2007!!.(Ikke rart at forrige eier var så oppsatt på å koble til landstrøm)

 

For å rette opp koblet jeg ifra den originale B+ kabelen som var koblet til pluss kabelen på innslaget på starteren. Deretter la jeg opp en ny 35mm2 kabel direkte fra dynamo til pluss på forbruksbanken.

 

Og det hjalp! Starta opp og målte ladestrøm til 60 Amp og alt virket såre vell.

Vi tøffet så avgårde til vår destinasjon og la oss ved en gjestehavn for natten. Og som vanlig benytter vi tilgjengelig landstrøm tilkobling for lading og varmtvannstank, etc.

 

Dagen etterpå skal vi forlate gjestehavna og jeg starter BB motor, men får ikke liv i SB. Ikke et klikk, ingen reaksjon i det hele tatt når jeg trykker startknappen. Instrumentene ellers viser OK.

 

Frem med verkstedboka for å finne ut av tilkoblinger etc. Desverre så viser det seg at koblingsskjemaene i boka stemmer dårlig med mine instrumenter og paneler.

Istedet for ladelampe så er der en resistorklump. Jeg har startknapp og stoppknapp og tenningsnøkkel kun for å sette på tenningen.

 

Finner omsider frem til et lite startrele som styrer innslaget til starteren. Releet er montert inne i selve koblingsboksen på motoren.

Kobler ifra utgang til innslaget og måler releets tilførsel spenning til fattige 4 V når startknapp trykkes inn. Sammenligner samme rele på BB motor hvor jeg måler 11 V.

 

Sjekker så spenningen på pluss siden gjennom tenningsnøkkel og alt ser bra ut på den siden. Når jeg derimot måler minussiden så finner jeg ut at her må det være elendig kontakt en eller annen plassen.

Deretter kobler jeg releets minus tilførsel fra en pålitelig kilde slik at jeg får starta motoren.

Og den starta, men nå var plutselig også dynamoen død. Null ladestrøm og ingen spenningsøkning.

 

For å holde liv i systemene måtte jeg nå kjøre aggregatet og lade forbruksbanken med 220VAC laderen.

 

Og nå sitter jeg her og grubler over hvor feilen på minussiden av releet kan ligge?

Synes det er påfallende at jeg ikke skal få startet motoren samtidig med at dynamoen er defekt!

 

Kan det være at det lille startreleet tar minus via D+ (ladelampe uttak) på dynamoen for på den måten å sikre for innslag av starter når motoren sviver?

Når dynamo lader så vil vel D+ gi strøm og dermed utjevne minusen og forhindre at releet kan slå inn??

Start og Stopp knapp er identiske og det kan derfor være snart gjort og ta feil når man skal stoppe motoren!

 

I så fall, hvis diodene i dynamoens D+ er avbrente så vil jeg ikke få minus til dette releet! Og får naturlig nok heller ikke starta motoren!

 

Om evt. dette kan være tilfelle, er det noen som vet om dette er en vanlig måte å sikre startinnslaget?

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Strøm er utenfor mitt kompetanseområde, så det er sagt. Men jeg hadde en (to) tråd i våres hvor jeg hadde noen utfordringer knyttet til dynamo og lading på tilsvarende motorer og båt av engelsk fabrikat. Det endte med en litt "større" jobb av "must have" og "nice to have" greier - men det ser ut som hele moroa startet ved at ladingen var koblet over en hovedbryter. Og den var nok defekt / ikke tilstrekkelig med kontakt på flatene. Og det hadde nok tatt livet av tilhørende dynamo og evt regulator når kontakten til batteriene da var ikke tilstede eller til og fra. Vet ikke om opplegget ditt er koblet på samme måten. Opplevde tilhørende død motor, og ingen spenningsnedring på banken når den først gikk. Men jeg har en knott og et rele der jeg kan låne strøm fra den andre banken før den aktuelle bryteren, så jeg fikk nå startet.

Link to post

Batteriene var fulladet etter et døgn med lading så problemet ligger nok ikke der!

Problemet er selve startinnslaget og om hvorvidt dynamoens kollaps hadde noen innvirkning på startinnslaget.

Har her forsøkt å lage en skisse som forklarer hvordan jeg TROR innslaget kan være koblet.

 

dynamostart.jpg

 

Kan det være slik??

Er det i såfall en "vanlig måte" å koble innslaget ??

Så vidt jeg kan se så passer det iallefall ikke med de elektriske koblingsskjemaene i verksted håndboka for TAMD60C som ligger i BP arkivet.

 

Men det forklarer iallefall en del i mitt tilfelle! Hvis diodene som går til D+ er avbrente så vil jeg ikke få minus til startreleet.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei mateco, mange fine bilder/reportasjer du har.

Jeg har lest deres sisste innlegg mange ganger, men den er vanskelig.

Hovedbryterene til-fra bateriene har du skjekket di?

Høres du klikk når du beveger de?

Var ombord i en båt i går som hadde nesten samme symptomene.

Der var hovedbryterne gåen.

Ellers så er din teori ok. Jeg må tenke litt mere på denne. :cheers:

 

Mvh

Jon, utflytta nordmøring

Link to post
..............

Hovedbryterene til-fra bateriene har du skjekket di?

Høres du klikk når du beveger de?

Var ombord i en båt i går som hadde nesten samme symptomene.

Der var hovedbryterne gåen.

Ellers så er din teori ok. Jeg må tenke litt mere på denne. :cheers:

---------------

 

Jeg har rikelig med strøm og spenning til starter og motor panel så det er nok ikke der problemet ligger!

 

Derimot hvordan startkretsen kan være koblet og hvilken betydning dynamoen har i denne sammenhengen!

Som tidligere skrevet så er dynamoen en modifisert 65 Amp Biltema dynamo på. Opprinnelig så er den beregnet for en-pols system med minus til gods. Jeg har to-pols system på mine motorer og dynamoen er derfor bygget om på kjøkkenbenken heime :rolleyes:

 

Antagelig har ombygningen ikke vært bra nok slik at noe har brent da den fikk full belastning. Dette sammenfaller med påfølgende startproblem. Slik jeg ser saken, så er eneste muligheten at dynamoen skal kunne påvirke startreleet er at minusen for releets trekkspenning opprinnelig taes fra D+ uttaket på dynamoen.

Når så motoren starter så vil D+ få pluss spenning og mnusen utjevnes slik at startreleet ikke kan aktiviseres så lenge dynamoen lader (dvs. motoren sviver)

Og den eneste grunnen til at startkretsen er koblet slik må jo være å sikre at starteren ikke kan slåes inn så lenge motoren er igang??

 

Det er jo lett å sjekke på BB motor ved å fjerne D+ tilkoblingen på dynamoen og så prøve å starte. I såfall bekreftes min tankegang.

 

Men nå er jeg desverre på jobb og uteseilende. Har derfor ikke mulighet til å få sjekket denne "teorien" før jeg kommer hjem i slutten av August. Og da blir det å sette inn en original to-pols dynamo.

 

Men det kunne være kjekt å vite om dette er en "vanlig" måte å koble startkretsen på?

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Antagelig har ombygningen ikke vært bra nok slik at noe har brent da den fikk full belastning. Dette sammenfaller med påfølgende startproblem. Slik jeg ser saken, så er eneste muligheten at dynamoen skal kunne påvirke startreleet er at minusen for releets trekkspenning opprinnelig taes fra D+ uttaket på dynamoen.

Når så motoren starter så vil D+ få pluss spenning og mnusen utjevnes slik at startreleet ikke kan aktiviseres så lenge dynamoen lader (dvs. motoren sviver)

Og den eneste grunnen til at startkretsen er koblet slik må jo være å sikre at starteren ikke kan slåes inn så lenge motoren er igang??

Om startinnslaget er kobla som tegningen viser, vil eventuelt defekte dioder i D+ ikkje ha noko som helst innvirkning på om starteren slår seg inn. Når releet skal slå inn, so går strømmen frå tenningsnøkkelen, gjennom relespolen og bortom terminalen som heiter D+, men videre til spenningsregulatoren i dynamoen, gjennom denne, gjennom ankerviklingen i dynamoen og til -. Når so dynamoen går og lader, kjem D+ opp på nivå + (frå flytande), og gir dermed releet + potensial på begge sider av spolen. Dermed kan den ikkje slå inn startaren mens motoren går.

Ein forutsetning for at dette skal virka skikkelig, er at dynamoen lader samme batteri som drar starteren.

Eit alternativ, kan vera å bruka oljelysgiveren i staden for D+. Den vil då sperra for starteren når motoren har oljetrykk, og gi ein god bæng i kva for batteri dynamoen lader.

 

 

Magne

Link to post

Sitat : Eit alternativ, kan vera å bruka oljelysgiveren i staden for D+.

Nå er heller ikke jeg noen guru på elektro,og med all respekt for Dinamo sin kunnskap,men jeg tenker på min egen motor som kan være tungstarta når den har stått ei stund.Da slukker oljetrykklampa mens jeg kjører starter fordi jeg får oljetrykk før motor er i gang.Det ville altså blitt et problem å starte min motor i noen tilfeller med oljetrykklampa som sperre på startknappen,men det er kanskje ikke noe problem på din(e) motorer

Link to post
Om startinnslaget er kobla som tegningen viser, vil eventuelt defekte dioder i D+ ikkje ha noko som helst innvirkning på om starteren slår seg inn. Når releet skal slå inn, so går strømmen frå tenningsnøkkelen, gjennom relespolen og bortom terminalen som heiter D+, men videre til spenningsregulatoren i dynamoen, gjennom denne, gjennom ankerviklingen i dynamoen og til -. Når so dynamoen går og lader, kjem D+ opp på nivå + (frå flytande), og gir dermed releet + potensial på begge sider av spolen. Dermed kan den ikkje slå inn startaren mens motoren går.

Ein forutsetning for at dette skal virka skikkelig, er at dynamoen lader samme batteri som drar starteren.

Eit alternativ, kan vera å bruka oljelysgiveren i staden for D+. Den vil då sperra for starteren når motoren har oljetrykk, og gi ein god bæng i kva for batteri dynamoen lader.

 

 

Magne

 

Da kan det med andre ord være regulatoren/børstene som er gåen?? I såfall en billig affære da Biltema har nye i bøtter og spann til denne dynamoen!

 

Men hvis regulatoren/børstene ryker, hvorfor kan/vil ikke minus til releet gå fra batteriminus gjennom diodene og til startreleet?? Er det for høy motstand i diodene?

Som skrevet innledningsvis så målte jeg fattige 4 V over startreleets trekkspole når startknappen ble trykket ned. Kan det da være målt gjennom diodene?

 

Jeg skrev også at dynamoen ladet startbatteribanken sammen med dynamoen på BB motor. Egen ladekabel ble derfor strukket fra B+ til forbruksbankens plusspol. Og alt funka tilsynelatende OK etter denne modifiseringen. Motoren starta og dynamo ladet for fullt til forbruksbanken.

 

Slik jeg har skissert ovenfor så er startkrets, ladekrets fra samme batteri. Det er ikke tilfellet med denne motoren nå, i og med at jeg skiftet ladekabel til forbruksbanken.

 

Desverre viser det seg at jeg har et lite overslag fra forbruk til startbanken en eller annen plassen. Slår jeg på hovedbryter til forbruksbanken så får jeg spenning til begge motorpanelene. Det samme skjer når jeg slår inn hovedbryter til startbanken alene. Under vanlig drift er begge hovedbryterne selvfølgelig slått på.

Hovedbryter for startbanken må være inne for at jeg skal få starte begge motorene på vanlig måte. Har også en "nød-start-knapp" som, når holdes nede, bryter kretsen til startbanken og legger inn forbruksbanken for start

 

Hvor dette overslaget kommer ifra har jeg ikke peiling på.

Når jeg åpner panelet for å kikke inn bak motorpanelene så møter det meg en spagetti og salat i alle kulører og dimensjoner. Noen kontakter henger løse andre provisorisk kobla sammen. Det ser ut som et skjærereir og jeg kvier meg å begynne å nøste i dette rotet. Når jeg samtidig mangler skjema så blir det hele en prøve og feile søking som kan medføre uante resultat.

 

Sitat : Eit alternativ, kan vera å bruka oljelysgiveren i staden for D+.

Nå er heller ikke jeg noen guru på elektro,og med all respekt for Dinamo sin kunnskap,men jeg tenker på min egen motor som kan være tungstarta når den har stått ei stund.Da slukker oljetrykklampa mens jeg kjører starter fordi jeg får oljetrykk før motor er i gang.Det ville altså blitt et problem å starte min motor i noen tilfeller med oljetrykklampa som sperre på startknappen,men det er kanskje ikke noe problem på din(e) motorer

 

Her er jeg enig med deg hegra! Hvis mulig så vil jeg forsøke å beholde startkretsen slik den er i dag. (Hvis den er som antatt da???) Forøvrig så må jeg nevne at begge motorene virker svært startvillige.

Må nok benytte vinteren som kommer til å nøste opp og få dokumentert det elektriske opplegget. Det eneste jeg egentlig har kontroll på er de krestsene jeg selv har opprettet i forbindelse med diverse ny-ervervelser.

 

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

................

Men hvis regulatoren/børstene ryker, hvorfor kan/vil ikke minus til releet gå fra batteriminus gjennom diodene og til startreleet?? Er det for høy motstand i diodene?

Som skrevet innledningsvis så målte jeg fattige 4 V over startreleets trekkspole når startknappen ble trykket ned. Kan det da være målt gjennom diodene?

-----------

quote]

 

Haue mitt er på bærtur!!

 

Uffameg!! Her må jeg til med en egenkorreksjone!!

Det går vel ikke an da pilene på diodene viser feil vei!!!

Med andre ord så kan ikke minus hentes over diodene, bare over børstene og regulator slik Dinamo hevder!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Ikke for å mane om det samme om og om igjen - men med en defekt hovedbryter kan du du vel ha rikelig med spenning - men kontaktflaten kan være så liten at den ikke bærer den strømmen du trenger? Hos meg var det sannsynlig årsak (hadde forøvrig noe overslag med livlige instrumenter akkurat mens dette pågikk. Mens den ene motoren gikk var instrumentene i den andre i full vigør med død motor. Men det forsvant når resten ble i orden).

 

Håper du finner ut av det - kjedelig når ting ikke virker.

Link to post
  • 5 uker senere...

Heisann igjen folkens!!

Her kommer en liten oppfølger!!

 

Da har jeg endelig fått orden på problemet. Det første jeg gjorde var å demontere den modifiserte Biltema dynamoen. Sjekka med multitester og målte bl.a. viklingene i ankeret til null gjennomgang. Dvs. brudd i rotor viklingene, og derfor heller ingen gjennomgang av minus til startreleet samt at dynamo ikke ladet.

 

Den gamle Valeo dynamoen ble satt i testbenk og resultatet var defekt regulator. Denne ble da skiftet for en liten tusenlapp.

 

Valeo dynamoen ble så montert på motor. Startreleets minus tilførsel ble tilkoblet D+ som opprinnelig.

Strakk opp ny 25mm2 kabel fra dynamo til hovedbryter for forbruksbank.

 

Monterte ladelampe i form av en liten rød lysdiode i parallell med lade resistoren. Starta motoren og registrerte at diodelampen lyste veldig svakt.

 

Resonerte med at det svake lyset måtte være på grunn av spenningsforskjell mellom startbanken, som da var koblet til motorstyring/overvåking, og forbruks banken som utgjorde ladekretsen.

Fjernet så motorstyringens tilførselskabel fra startbanken og tilkoblet spenning fra forbruksbanken.

Starta opp og diode lampen ble helt mørk!! Problem løst!!

Motorstyring/overvåking og ladekrets er nå tilkoblet forbruksbanken mens starter og innslag er isolert og får spenning fra startbanken.

 

 

Følgende oppnådd/rettet opp:

Forbruksbanken blir nå ladet av dynamo fra Stbd motor.

Har nå fått overvåking av ladningen ved ladelamper på begge motorene.

Har fått tilbakekoblet opprinnelig startsperre når motor sviver.

Har lært at kartet ikke alltid stemmer med terrenget (Les skjema og koblinger). Om bord i Tulla er motorstyring/overvåking koblet på en helt annen måte enn hva elektriske skjemaer viser i dokumentasjonen.

 

dynmod.gif

 

 

På denne skissa har jeg , etter innspill fra Ingar, også tegnet inn et driftsrele . Dette releet er tiltenkt bl.a. til styring av ny timeteller.

 

:sailing:

Mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...