GeirV Startet 9.August.2009 Del på Facebook Startet 9.August.2009 Hei, man leser tidvis om diverse båtbranner i media i sommer. Ett eksempel er: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=566103. Hva skyldes dette? Noen meninger om det? Man kan jo alltids spekulere, for det kan selvfølgelig være mange årsaker, men hva er de mest vanlige årsakene til brann ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Blir bare synsing fra min side, men holder en knapp på dårlig kontakt i koblinger, og med mer elektronikk om bord blir det fler koblinger, og derfor flere branner. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Wasco Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Har reagert på det samme. Men legger merke til at det er få av disse nyhetsoppslagene som nevner noe om årsaken til brannene. Det som også er påfallende, er at dette ofte dreier seg nyere båter. Hadde dette dreid seg om eldre båter med hjemmesnekkra el-anlegg og lignende kunne det vært forståelig. Kan det dreie seg om at det er alt for mange elektriske duppeditter på disse nyere båtene? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mouche Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Det som også er påfallende, er at dette ofte dreier seg nyere båter. Og med diseselmotor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kan det dreie seg om at det er alt for mange elektriske duppeditter på disse nyere båtene? Tja, ikke godt å spekulere i slikt før en vet årsaken til brannen. Stort sett er det vel forsikringsselskapene som sitter på den statistikken. Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 kan jo og være finanskrisas effekt og båten godt forsikra vil tro at de fleste er nøye med båten sin så det nokk ike bare tilfeldigheter alle brannene Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
logget av Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Tallene fra forsikringsselskapene har vært stabile og relativt lave i ganske mange år. Det har blitt gjort en del kvalifiserte gjetninger i fra 2007 som sier at vi kommer til å få en økning. (Årsakene til dette er mange). Vedrørende krav til samsvar så er det ikke noen krav til fritidsbåt om det, og derfor må man gå nye veier i å forebygge. Vi ender vel da opp med å se sammenhengen mellom risiko og økonomi. Det ville være feil å si etter en teknisk kontroll av det elektriske anlegget i en tilfeldig fritidsbåt at man burde visst at denne båten kom til å ta fyr. Det ville være mer riktig å si: man burde forstå at denne båten ikke er særlig godt beskyttet mot brann. Så kan vi si det samme om muligheten til å slukke brannen i fritidsbåt Man burde vite at hvis båten tok fyr så ville den også være vanskelig / umulig å slukke. Med få unntak har dette svært liten interesse for båtfolk og folk i båt. Det er politiet som etterforsker brann i Norge, og denne etterforskningen strekker seg til å vurdere om det har foregått noe straffbart. Det er med andre ord gjort svært lite for å avdekke om noen har forbrutt seg mot regelverket. Branntilløp blir omtrent aldri etterforsket, og da ender vi opp med det som skjedde i tråden med vinsjen som tok fyr. At produsenten her sier at vanninntrengning i sensoren er årsaken ville ikke jeg kjøpt, for en kortslutning i en sensor er jo mange ganger det som gjør at sensorene i det hele tatt virker. Man kommer unna med det meste uten at noen stiller spørsmålstegn og sjekker påstand mot koblingsskjema og da får man heller ikke has på problemet med dårlige produkter og dårlige tekniske løsninger. Fritidsbåtene bygges etter byggestandarder som beskriver minimumskrav som til de grader blir tøyd mange ganger. Ber man om minimum så får man også minimum også innen beskyttelse mot brann. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Her er en statistikk fra et selvskap. Fastsatt utbetaling brann fritidsbåt. Jeg fikk disse opplysningene i 2008 og derfor var ikke helet året med. 2008 kan derfor ikke brukes til å sammenligning. En liten negativ trend kan man vel si det er, men vi må jo ta hensyn til prisnivå etc. Når man bruker slike tall. Jeg har også en del andre tall men disse er litt for lite tydelige til at de ikke vil føre til spekulasjoner dessverre. 2004 9.832.111 2005 8.359.859 2006 13.830.540 2007 10.756.598 2008 6.825.402 NB! Dette tallet kan ikke brukes til noe. Tallene jeg får på mail er laget i noe jeg ikke klarer å klippe og lime inn av en eller annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondela...icle1365211.ece noen som ser hvilken baat dette er??en uttern med innenbords??eller?? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 rettelse: Nor Dan 610 Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Brann i båt er vel det jeg er mest redd for å oppleve, spesiellt om det er gjester som ikke er båtvant ombord. Årsaker som jeg kan tenke meg : # Feil på dieselrør som gir lekkasje ned på startmotor. Neste start = "poff". # Mye ledninger i dårlig forfatning, samt løse "midlertidige" ledninger som henger utilkoblet med strøm # Varmgang i turbo/manifoil og brennbart materiale i nærheten # Oppbevaring av bensintanker/kanner i motorrom i diesel båt, mao. ingen rutine på utlufting om bensingass finnes pga. lekkasje # Gassanlegg med pilotflamme som er slukket, eller samme som over pga. feil lufting # Dårlig kontakt i, eller slitne, reléer som genererer varme # Dårlig kontakt i ledninger som fører høy strøm (baugpropell, vinsj, startmotor) # Te-lys av farlig dårlig kvalitet som brenner uten tilsyn i bl.a. dashbord # Kokeapparater/varmeapparater med søl av parafin, lampeolje eller diesel Bare noen tanker her jeg sitter... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 kan jo og være finanskrisas effekt og båten godt forsikra vil tro at de fleste er nøye med båten sin så det nokk ike bare tilfeldigheter alle brannene Jeg ser du har hekta på en "smiley". Du burde brukt en 3-4 stykker for dette var en drøy påstand med tanke på at ved flere av disse tilfellene så har folk endt opp med brannskader ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Figaro Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Det som også er påfallende, er at dette ofte dreier seg nyere båter. I "nyere" båter brukes i stor utstrekning brennbare og lettantennelige gardiner og stoffer, og annet stæsj som kunstige plastblomster mm. Når da en brann oppstår enten i motorrommet eller pga et stearinlys uten tilsyn eller dårlige elektriske forbindelser, er katastrofen ofte et faktum. Og når også hele båten er laget av brennbart materiale, så blir desverre følgene slik som den fatale hendelsen i Sandspollen. :sad: Redigert 11.August.2009 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Helge Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 noen som ser hvilken baat dette er??en uttern med innenbords??eller?? Innenbords motor i alle fall ("Da ekteparet åpnet luken til motorrommet sto flammene opp. ") Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.