Jump to content

Syns det er mye båtbranner for tiden - hva skyldes dette?


GeirV

Recommended Posts

Har reagert på det samme.

Men legger merke til at det er få av disse nyhetsoppslagene som nevner noe om årsaken til brannene.

 

Det som også er påfallende, er at dette ofte dreier seg nyere båter.

Hadde dette dreid seg om eldre båter med hjemmesnekkra el-anlegg og lignende kunne det vært forståelig.

 

Kan det dreie seg om at det er alt for mange elektriske duppeditter på disse nyere båtene?

Link to post

Tallene fra forsikringsselskapene har vært stabile og relativt lave i ganske mange år. Det har blitt gjort en del kvalifiserte gjetninger i fra 2007 som sier at vi kommer til å få en økning. (Årsakene til dette er mange).

 

Vedrørende krav til samsvar så er det ikke noen krav til fritidsbåt om det, og derfor må man gå nye veier i å forebygge. Vi ender vel da opp med å se sammenhengen mellom risiko og økonomi.

 

Det ville være feil å si etter en teknisk kontroll av det elektriske anlegget i en tilfeldig fritidsbåt at man burde visst at denne båten kom til å ta fyr.

Det ville være mer riktig å si: man burde forstå at denne båten ikke er særlig godt beskyttet mot brann.

 

Så kan vi si det samme om muligheten til å slukke brannen i fritidsbåt

 

Man burde vite at hvis båten tok fyr så ville den også være vanskelig / umulig å slukke.

 

Med få unntak har dette svært liten interesse for båtfolk og folk i båt.

 

Det er politiet som etterforsker brann i Norge, og denne etterforskningen strekker seg til å vurdere om det har foregått noe straffbart. Det er med andre ord gjort svært lite for å avdekke om noen har forbrutt seg mot regelverket.

 

Branntilløp blir omtrent aldri etterforsket, og da ender vi opp med det som skjedde i tråden med vinsjen som tok fyr.

At produsenten her sier at vanninntrengning i sensoren er årsaken ville ikke jeg kjøpt, for en kortslutning i en sensor er jo mange ganger det som gjør at sensorene i det hele tatt virker. Man kommer unna med det meste uten at noen stiller spørsmålstegn og sjekker påstand mot koblingsskjema og da får man heller ikke has på problemet med dårlige produkter og dårlige tekniske løsninger.

 

Fritidsbåtene bygges etter byggestandarder som beskriver minimumskrav som til de grader blir tøyd mange ganger. Ber man om minimum så får man også minimum også innen beskyttelse mot brann.

Link to post

Her er en statistikk fra et selvskap. Fastsatt utbetaling brann fritidsbåt.

Jeg fikk disse opplysningene i 2008 og derfor var ikke helet året med. 2008 kan derfor ikke brukes til å sammenligning.

 

En liten negativ trend kan man vel si det er, men vi må jo ta hensyn til prisnivå etc. Når man bruker slike tall. Jeg har også en del andre tall men disse er litt for lite tydelige til at de ikke vil føre til spekulasjoner dessverre.

 

2004 9.832.111

2005 8.359.859

2006 13.830.540

2007 10.756.598

2008 6.825.402 NB! Dette tallet kan ikke brukes til noe.

 

Tallene jeg får på mail er laget i noe jeg ikke klarer å klippe og lime inn av en eller annen årsak.

Link to post

Brann i båt er vel det jeg er mest redd for å oppleve, spesiellt om det er gjester som ikke er båtvant ombord.

 

Årsaker som jeg kan tenke meg :

 

# Feil på dieselrør som gir lekkasje ned på startmotor. Neste start = "poff".

# Mye ledninger i dårlig forfatning, samt løse "midlertidige" ledninger som henger utilkoblet med strøm

# Varmgang i turbo/manifoil og brennbart materiale i nærheten

# Oppbevaring av bensintanker/kanner i motorrom i diesel båt, mao. ingen rutine på utlufting om bensingass finnes pga. lekkasje

# Gassanlegg med pilotflamme som er slukket, eller samme som over pga. feil lufting

# Dårlig kontakt i, eller slitne, reléer som genererer varme

# Dårlig kontakt i ledninger som fører høy strøm (baugpropell, vinsj, startmotor)

# Te-lys av farlig dårlig kvalitet som brenner uten tilsyn i bl.a. dashbord

# Kokeapparater/varmeapparater med søl av parafin, lampeolje eller diesel

 

Bare noen tanker her jeg sitter...

Link to post
kan jo og være finanskrisas effekt og båten godt forsikra :lol: vil tro at de fleste er nøye med båten sin så det nokk ike bare tilfeldigheter alle brannene

 

Jeg ser du har hekta på en "smiley". Du burde brukt en 3-4 stykker for dette var en drøy påstand med tanke på at ved flere av disse tilfellene så har folk endt opp med brannskader !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det som også er påfallende, er at dette ofte dreier seg nyere båter.

 

I "nyere" båter brukes i stor utstrekning brennbare og lettantennelige gardiner og stoffer, og annet stæsj som kunstige plastblomster mm. Når da en brann oppstår enten i motorrommet eller pga et stearinlys uten tilsyn eller dårlige elektriske forbindelser, er katastrofen ofte et faktum. Og når også hele båten er laget av brennbart materiale, så blir desverre følgene slik som den fatale hendelsen i Sandspollen. :sad: :sad:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...