Jump to content

SART signal = nødsignal?


senior

Recommended Posts

Signal fra SART er nødsignal og skal ikke brukes til andre formål enn å tilkjennegi at man er i nød. SART er en forkortning for de engelske ordene Searc And Rescue Transponder.

 

Ta en titt i FOR 1975-12-01 nr 05: Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene), Vedlegg IV. Nødsignaler(uthevinger av meg):

 

1. Følgende signaler brukt eller vist enten i samband med hverandre eller hver for seg, angir nød og at det trengs hjelp:

(a) Et skudd eller et annet knallsignal, avfyrt med om lag et minutts mellomrom.

(b) Vedvarende signal med et hvilket som helst tåkesignalapparat.

© Raketter eller granater som kaster ut røde stjerner og som avfyres med korte mellomrom, en av gangen.

(d) Et signal gitt pr. radiotelegraf eller et hvilket som helst annet signaleringssystem, som består av gruppen . . . - - - . . . i morsekoden.

(e) Et signal pr. radiotelefon, nemlig det talte ordet « May-day ».

(f) Nødsignalet N.C. i den internasjonale signalboken.

(g) Et signal som består av et firkantet flagg med en kule eller noe som ligner en kule, over eller under flagget.

(h) En flamme på fartøyet (f. eks. fra en brennende tjære- eller oljetønne e.l.)

(i) Et fallskjermlys eller et håndbluss som viser et rødt lys.

(j) Et røksignal som sender ut tykk, orangefarget røk.

(k) Langsom og gjentatt bevegelse opp og ned av armene utstrakt til hver sin side.

(l) Radiotelegrafalarmsignalet.

(m) Radiotelefonalarmsignalet.

(n) Signaler sendt av nødradiopeilesendere.

(o) Godkjente signaler sendt av radiokommunikasjonssystemer, herunder radar transpondere for redningsfarkoster

 

2. Det er forbudt å bruke eller vise noen av de signaler som er nevnt foran, unntatt for å tilkjennegi nød og at det trenges hjelp. Det er også forbudt å bruke andre signaler som kan forveksles med de ovennevnte signalene.

Link to post
Share on other sites

Her er utdrag fra AIS-SART performance standard (MSC.246(83)):

 

The AIS-SART should be capable of transmitting messages that indicate the position,

static and safety information of a unit in distress. The transmitted messages should be compatible

with existing AIS installations. The transmitted messages should be recognized and displayed by

assisting units in the reception range of AIS-SART, and clearly distinguish the AIS-SART from

an AIS installation.

 

 

som kan leses i sin helhet her: AIS-SART performance standard

 

Kravet til skip underlagt SOLAS (skip over 300 tonn i internasjonal trafikk) (innført i MSC.256(84))

 

2.2 Search and rescue locating devices

At least one search and rescue locating device shall be carried on each side of every passenger ship and of every cargo ship of 500 gross tonnage and upwards. At least one search and rescue locating device shall be carried on every cargo ship of 300 gross tonnage and upwards but less than 500 gross tonnage. Such search and rescue locating

devices shall conform to the applicable performance standards not inferior to those adopted by the Organization*. The search and rescue locating devices** shall be stowed in such location that they can be rapidly placed in any survival craft other than the liferaft or liferafts required by regulation 31.1.4. Alternatively one search and rescue locating

device shall be stowed in each survival craft other than those required by regulation 31.1.4. On ships carrying at least two search and rescue locating devices and equipped with free-fall lifeboats one of the search and rescue locating devices shall be stowed in a free-fall lifeboat and the other located in the immediate vicinity of the navigation bridge so that it can be utilized on board and ready for transfer to any of the other survival craft.”

 

Det er krav til at det skal merkes med "Only to be used/operated in emergency", så det er helt klart nødutstyr, men som sagt i annen tråd, den vil ikke automatisk alarmere redningstjenesten, men båtene rundt vil kunne forstå at det er en båt som er i "nød".

Link to post
Share on other sites

Et eksempel på bruk av SART:

 

For noen år siden var vikingskipet Gaia i Larvik i tykk tåke. De hørte at danskebåten "Petter Wessel" var på vei inn, men visste ikke hvor i fjorden den befant seg. Fordi Gaia er en trebåt, og mye lavere enn "Peter Wessel" kunne ikke mannskapet på "Peter Wessel" se "Gaia" på radaren. Etter kontakt pr. VHF anmodet "Peter Wessel" Gaia om å sette på sin "SART". Dette ble gjort og "Peter Wessel" kunne nå se "Gaia" på radaren. Dette må være et eksempel på at en SART kan brukes for å forhindre at en nødsituasjon oppstår uten at "Gaia" var i direkte nød da SART ble aktivert

Link to post
Share on other sites

(h) En flamme på fartøyet (f. eks. fra en brennende tjære- eller oljetønne e.l.)

Dette forbudet blir ikke tatt på alvor. som ung skipsfører nesten direkte fra skolebenken var vi på vei oppover langs kysten av Nederland. På høyde med Scheveningen oppdaget jeg et fartøy med en voldsom åpen flamme. Jeg sendte ikke ut MAYDAY RELAY, men kontaktet Scheveningenn Radio på vanlig arbeidskanal for å varsle/undersøke hva dette kunne være, og fikk beroligende tilbakemelding. Det jeg observerte var et tankskip med spesialutstyr for brenning av giftige kjemikalier. Det lastet kjmikaliene i Ruhr-området og brente det av like utenfor den hollanske territorialgrensen. I dag vises det flammer på alle oljefelt, både faste og flytende installasjoner, utene at det gjøres noe nummer av det

(o) Godkjente signaler sendt av radiokommunikasjonssystemer, herunder radar transpondere for redningsfarkoster

Det som kjennetegner foreskrevne nødsignal utenom flamme og SART, er at det forteller at et skip er i nødstedt og trenger øyeblikkelig assistanse. Det er strengt forbudt å sende opp nødraketter eller starte EPIRB uten å ta spesielle forholdsregler. Testing av EPIRB krever bestemte prosedyrer og i tillegg anbefales det at utstyret blir brakt så langt ned i innredningen som mulig før testen foretaes.

Når det gjelder SART, så er det ingen slike strenge regler. Siste båt jeg var på, var rederiets direktiver at SART skulle testes en gang i skiftet. Og det gjorde vi uten videre uten at det vakte oppmerksomhet i det hele tatt. Dette er sammenfallende med mine erfaringer også fra andre fartøy og farvann. Når vi på oljefeltet ble anmodet om å identifiserte oss i forbindelse med øvelser o.l. den gangen vi ikke hadde AIS, så startet vi SART uten å varsle omgivelsene. Det oppstod aldri misforståelser av den grunn.

Jeg må med skam tilstå at jeg ikke var oppmerksom på bokstav o) i vedlegget til Sjøveisreglene. Det vedlegget du viser til, har jeg vel heller ikke fått med når jeg printer ut Sjøveisreglene på Internet.

Jeg vet at SART er farget orange i likhet med annet nødutstyr, fks VHF som kommer inn under SOLAS. Orange VHF-er kan fritt brukes dersom en ikke benytter påbudt reservebatteri.

Jeg må med skam meddele at jeg ikke har lest teksten på Jotron SART så grundig at jeg har merket meg "Brukes bare i en nnødsituasjon". Jeg får sjekke dette ved første anledning.

Jeg må meddele at jeg ser som særdeles klokt av fiskeskippere som sender en MOB ut i tåke, frostrøyk eller snøkave å sende en SART med båten. Begge fartøy har da full kontroll med et lite skal i Nordishavet. Hittil har det ikke ført til misforståelser, meg bekjent.

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg legger meg flat med omsyn til at SART er klassifisert som nødsignal. Likevel er det slik at det testes fritt, dvs en kan kan sende ut sart signal selv en en ikke er i nød.

 

Selve SART instrumentet er ikke nødvendigvis merket med "Må kun benyttes i nød" eller "To be used in emergensy only". De apperatene jeg har sett, har verken om bord eller i undervisning hatt denne teksten påtrykket. Jeg oppsøkte i dag en forhandlser, og fikk se to typer, en norskprodusert og en canadisk som samsvarer med min erfaring.

 

Det som imidlertid kan være årsaken, er at det skal legges ved apparatet en bruksanvisning som skal klebes på apparatet før det blir tatt i bruk, på norsk og engelsk. Denne bruksanvisningen har jeg ikke vært oppmerksom på og ikke sett på apperatene jeg har hatt ansvaret for.

 

Jeg takker den/de som gjorde meg oppmerksom på denne vrangforestillengen

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må meddele at jeg ser som særdeles klokt av fiskeskippere som sender en MOB ut i tåke, frostrøyk eller snøkave å sende en SART med båten. Begge fartøy har da full kontroll med et lite skal i Nordishavet. Hittil har det ikke ført til misforståelser, meg bekjent.

 

Tror du blander sammen litt.

 

En SART er en radartransponder som svarer med 12 pulser hvis den blir "truffet" av en X-bånd radar. Disse 12 pulsene indikerer klart og tydelig at her er det noen i trøbbel.

 

En radartransponder for bedre å bli sett, f.eks. Jotron ARR som jeg har, sender ut en puls. En liten båt vil da få et kraftig ekko. Den brukes også mye på arbeidsbåter slik at moderskip skal se hvor de er.

Link to post
Share on other sites

Siste båt jeg var på, var rederiets direktiver at SART skulle testes en gang i skiftet. Og det gjorde vi uten videre uten at det vakte oppmerksomhet i det hele tatt. Dette er sammenfallende med mine erfaringer også fra andre fartøy og farvann.

En SART sender ikke ut et direkte nødsignal, men likevel et veldig spesifikt mønster som er beregnet på å finne noen som er i nød. Hvis jeg så dette mønsteret på radaren, ville jeg absolutt blitt bekymret. Det ville ikke være merkelig å komme på tanken at dette kanskje var det eneste signalet noen var i stand til å bruke, og andre skip kan derfor tenkes å bruke tid og krefter på å sjekke nærmere.

 

Man kan innvende at testingen bare skjer i kort tid, men ser man signalet bare kortvarig, kan man bli enda mer bekymret.

 

Testing en gang i skiftet (betyr det 3-6 ganger pr. dag?!) virker også helt ut av proporsjoner. Det står ikke i forhold til utstyrets pålitelighet (som er veldig høy), men først og fremst tapper det batteriene. En SART har begrenset batterikapasitet, og jeg ville synes det var veldig viktig å ha mest mulig av den når nøden virkelig er der.

 

Simrad skriver f.eks. "As a minimum the SART should be tested annually to ensure correct performance."

Link to post
Share on other sites

En SART er en radartransponder som svarer med 12 pulser hvis den blir "truffet" av en X-bånd radar. Disse 12 pulsene indikerer klart og tydelig at her er det noen i trøbbel.

Nei, ikke alltid. Utstyret kan testes fritt. Det er heller ikke noen begrensing i hvor mye det kan testes etter det jeg vet. Bruk av batteriene er ikke bra. Bryter en forseglingen, må nytt batteri anskaffes.

Link to post
Share on other sites

Det man skulle hatt er jo en ais på arbeids/bordingsbåten. Da hadde problemet vært eliminert.

 

Vel, AIS er noe IMO jobbet lenge med uten skape enighet mellom skipsfartsnasjonene. Det var nineeleven som fikk Bush-administrasjonen til å slå neven i bordet og dermed innført nermest over natta.

 

Møtet med den ishavsskipperen jeg refererer til, skjedde under et GOC-kurs lenge før nevnte katastrofe. Ingen av instruktørene reagerte på at han hadde brukt SART slik før nevnt.

Link to post
Share on other sites

Aha, takk. Hvis en skiftperiode er 3 måneder, er det ikke spesielt overdrevet. Er den 2 uker, er det noe annet.

 

Jeg refererte til et bestemt rederi der vi ved dette tilfellet hadde åtte dagers skift. Ellers vil kontrollfrekvensen gå fram av QA, noe jeg vil anta at du er fortrolig med

 

En kan ofte stille spørsmål ved innholdet av QA, men den kan være vanskelig å få endret. Den som er om bord, må bøye seg for reglene. Teste en SART er ikke noe problem. Og jeg regner med at det første du gjør når du kommer om bord i ny båt, er å gå inn i vedlikeholdsprogrammet og printe ut de jobbene som du blir ansvarlig for å få utført den tiden du skal være om bord. Og så kvitterer du ut jobbene etter hvert som de er utført, eller?

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I bruksanvisningen til både Jotron Tron SART og Jotron Tron SART20 er anbefalt testintervall 6 mnd. Så dere som utfører tester hyppigere bruker unødvendig opp batterier. Så kanskje må dere som ufører testen for hyppig revidere litt i Qa system og vedlikeholdsprogram.

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat hvor ofte produsenten sier produktene skal testes, har absolutt ingenting å si så lenge radiodagboka sier de skal testes oftere (min 1 gang i måneden).

 

QA systemet er det (som senior skriver) lite de som er ombord og bruker utstyret kan gjøre noe med, men man kan selvfølgelig komme med forslag.

 

Seilte i et rederi som innførte testing av SART før hver avgang. Dette ble etter kort tid omgjort til å følge radiodagboka igjen. Enkelte skip hadde 15-20 havneanløp pr mnd. Batteriene var ferdige lenge før stemplingen.

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Akkurat hvor ofte produsenten sier produktene skal testes, har absolutt ingenting å si så lenge radiodagboka sier de skal testes oftere (min 1 gang i måneden).

 

QA systemet er det (som senior skriver) lite de som er ombord og bruker utstyret kan gjøre noe med, men man kan selvfølgelig komme med forslag.

 

Seilte i et rederi som innførte testing av SART før hver avgang. Dette ble etter kort tid omgjort til å følge radiodagboka igjen. Enkelte skip hadde 15-20 havneanløp pr mnd. Batteriene var ferdige lenge før stemplingen.

 

Er glad for at jeg ikke har jobbet i de rederiene.

Men jeg har SART på seilbåten og den tester jeg etter produsentens anvisninger og ikke hva andre mener.

Link to post
Share on other sites

Er glad for at jeg ikke har jobbet i de rederiene.

Men jeg har SART på seilbåten og den tester jeg etter produsentens anvisninger og ikke hva andre mener.

Knapt noe er vel enklere enn å teste en SART. At en eller annen utformer en QA uten å forstå "problemet" må en bære over med for det finnes i alle rederier. Og når de skriver QA, så velger de formuleringer som gjør at de som skriver QA er dekket mot ethvert ansvar de kan tenke seg. Derfor blir QA ofte kalt: Cover My Ass

Ja, du kan vel gjøre som du vil. Du er din egen reder og forhåpentligvis har du et godt selvutformet vedlikeholdsprogram

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...