KenBjork Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Uansett er det bare huller på denne motorbraketten, så motor må trekkes av boltene. Og hvordan da støtte den sikkert så den ikke faller ned... Motoren veier jo 180kg og koster jo hundre tusen ++... Jeg vil ikke anbefale denne måten hvertfall, da er det bedre å bruke noen kroner på en kjettingtalje. Redigert 12.August.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Enig med Kenbjork der... Gambler ikke med slikt... hehe Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Teie Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ved å senke motoren får du mer motstand av undervannshuset, og farten går litt ned. Det er jo nettopp en av fordelene med en stålpropell at den beholder grepet i vannet selv om du hever motoren litt. Hvor ofte kaster du båten inn i krappe svinger i 40 knop? Og hvis du mister litt fart da, gjør det noe? Jeg antar at du ikke har disse problemene i "vanlige" hastigheter (20-35 knop)? Jeg ville latt motoren stå et hull over det nederste. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Ved å senke motoren får du mer motstand av undervannshuset, og farten går litt ned. Det er jo nettopp en av fordelene med en stålpropell at den beholder grepet i vannet selv om du hever motoren litt. Hvor ofte kaster du båten inn i krappe svinger i 40 knop? Og hvis du mister litt fart da, gjør det noe? Jeg antar at du ikke har disse problemene i "vanlige" hastigheter (20-35 knop)? Jeg ville latt motoren stå et hull over det nederste. Vel... den beholder jo ikke "grepet" så lenge propellen får luft så fort man rører styringen ved toppfart.....(?) Som jeg skrev tidligere her, så er ikke dette "problemet" sjenerende ved marsjfart... Joda.. skjønner det med motstanden... men hvis dette sammtidig gjør at jeg får tiltet mer for å løfte båten ut av vannet så kan det jo hende farten t.o.m. øker litt.... (i beste fall) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Stevens Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Å nei, her har vi det gående igjen.... Tror ikke du får fred før du faktisk har prøvd dette ut, uavhengig av hva folkene her inne måtte råde deg til enten den ene eller andre veien. My two cents: tror ikke du vil kunne oppnå høyere fart ved å senke motoren, men du vil nok få bedre evne til å unngå ventilering ved høy fart. Men, min erfaring var også at ulike propeller har mer eller mindre lett for å ventilere ved en gitt monteringshøyde og, i alle fall på min spesifikke båt & motor, så var Ballistic'en den stålpropellen som ventilerte lettest av de jeg prøvde. Andre kombinasjoner av skrog/motor/last/monteringshøyde gir sikkert andre resultater, så det er vel ingen vei utenom å prøve det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Det er egentlig ikke så veldig farlig.... så vi kan la det ligge. Det er ikke farten jeg er ute etter. Jeg er fornøyd med en hastighet rett oppunder 41 knop med meg i båten samt full tank og diverse stæsj. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 så var Ballistic'en den stålpropellen som ventilerte lettest av de jeg prøvde. Andre kombinasjoner av skrog/motor/last/monteringshøyde gir sikkert andre resultater, så det er vel ingen vei utenom å prøve det selv. Uten å ha prøvd andre stålpropeller enn Ballistic må jeg si at Ballistic ikke helt har svart til forventningene. Fikk riktignok en liten fartsøkning, men hadde trodd den kunne jobbet nærmere overflaten på min Ryds uten å ventilere. Sitér dette innlegget Link to post
larsemann1 Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 finnes vell motorheiser å få kjøpt. motorheis cleaver og nosecone så begyner det å ligne noe Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 La meg bare slå fast at dette er ikke et forsøk fra min side for å få større fart.... Jeg er fornøyd som det er nå... basta! Eneste grunnen til at jeg lurer på det med senkingen er å fjerne "problemet" med at propell suger luft, sammtidig som at toppfarten IKKE går ned. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ivar Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Jeg tror løsningen er en annen propell.... Men som Stevens sier, det betyr mer prøving - og sikkert også feiling. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stevens Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Se første avsnittet på denne siden her: http://www.powerboat-training.co.uk/articl...0cavitation.htm Det kan være så enkelt som at du rett-og-slett trimmer litt ned igjen og heller aksepterer at du ikke får ut den siste halve knopen i toppfart hvis du samtidig skal gjøre noe annet enn å kjøre rett frem på flatt vann. Redigert 14.August.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Dere skriver at ballisticen kaviterer. Det den egentlig gjør er å ventilere. Det er greit det, den tåler det jo... Jeg har kjørt med cleaver. På båten jeg hadde lå propellAKSELEN 2,5cm under bunnen på båten. Den "kaviterer" helt vil. Skriver i anførselstegne her, fordi den ventilerer, ikke kaviterer. Det er det samme du opplever når du svinger. Undertrykket trekker luft ned til propellen, som ventilerer. Sugesiden mister grepet og farten synker, bare trykksiden som gir fremdrift, effekten redusere og turtallet stiger. Men så lenge du ikke overruser motoren er det ikke farlig. Kavitering er når undertrykket får vannet til å koke på sugesiden av propellbladene. Dette utløser små gasseksplosjoner som sprenger løs biter av propelloverflaten. Det er skadelig over tid. Men det kan du få på snekker også hvis propellen er feil. På Cleavere er sugesiden kappet bort, og det er bare trykksiden igjen. Motoren jobber mye lettere. Dette blir kompansert med å øke stigningen, som motoren fikser fint fordi det bare er 1-2 propellblader i kontakt med vannet om gangen. Den plata på motoren heter "egentlig" antiventilasjonsplate, men "kavitasjonsplate" som begrep har nok kommet for å bli. Men skal man spikke fliser er det altså to forskjellige tilstander for propellen, hvor kavitasjon er skadelig mens ventilasjon bare er "ergerlig". Redigert 14.August.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Stevens Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 ??? Om man først skal spikke fliser: Honduras - du er den første som bruker ordet "kavitasjon" i denne tråden. Alle andre har hittil, og som du korrekt beskriver det, brukt ordet "ventilere" om det å suge luft fra overflaten. Ellers, godt poeng du har om at "antikavitasjonsplaten" egentlig er en "antiventilasjonsplate". Veldig vanlig feil det der. Ikke sett Bjerknez på tanken om en cleaver, please! Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Den plata på motoren heter "egentlig" antiventilasjonsplate, men "kavitasjonsplate" som begrep har nok kommet for å bli. Så sant! Har ikke turt å bemerke dette på forumet, da jeg har blitt beskyldt for 'idiotisk flisespikkeri' tidligere Men akurat i denne tråden så har det vel kun vært snakk om ventilering. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Ja du har selvfølgelig rett i dine synspunkter `Honduras`, når det gjelder forskjellen på kavitasjon og ventilasjon. Tror vel de fleste forstår forskjellen, derfor brukte jeg "ventilere" i mitt forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Så sant så sant, men det er godt vi er enige i hvert fall... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjerknez Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Jeg datt foresten i vannet her om dagen..... Da skal jeg si deg det var en person som kaviterte og ventilerte sammtidig! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Teerex Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Jeg har rett og slett tenkt å bare gjøre det, uten å egentlig diskutere det med noen....... Second opinions kan være nyttig eller hyggelig, men nå går jeg og legger meg uten å diskutere det med noen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.