Jump to content

Er det mulig å måle tykkelsen av skroget på en trebåt?


Wasco

Recommended Posts

Hvis du skal kjøpe en eldre trebåt, kan det jo være godt å vite hvor mye det er igjen av skroget på båten.

Tenker da på at en aldri kan vite hvor mange ganger dette skroget er blitt slipt helt ned. Og hver gang en sliper skroget helt ned, så forsvinner det jo noen millimeter av treverket.

 

Det er sikkert lettere å se dette på klinkbygde skrog, men på en kravell bygd båt er jo ikke dette så enkelt.

 

Hvis båten er blitt pusset ned 10 ganger og det har forsvunnet et par mm hver gang, er det jo ikke så mye igjen av hele skroget... :nonod:

 

Men finnes det noen metode for å måle dette?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Borr et hull, og mål! :lol::lol: Neida, men faren for at den er blitt tynnslipt er vel nokså nære ikke eksisterende. Det vil vise seg hvis pluggene er så tynne at enkelte har falt ut etc. Men om du skal slipe av 1-2mm av treverket ved en vanlig vårpuss skal du være mer enn vanlig agressiv med sliperen. Vanligvis skraper du kun bort lakken, om du sliper grundig tar du kanskje bort et par tiendedeler. Meg bekjent finnes ikke denne type utstyr for tre, men jeg kan jo ta feil da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dunker du på skutesiden med baksiden av en skrutrekker eller skaftet på en kniv bortover og knakkingen forandrer lyd så merk deg området, er dette over ett spant så er det naturlig, da bør du få tilsvarende lyd på neste spant. er det på ett åpent strekk kan det være råte, sparkel eller tynslipt. stikker du en kniv i området og det er mykere enn områdene rundt er det råte, er det hardere kan det være sparklet. Videre ville jeg ha sett nøye etter på overbygg og dekk, dersom disse virker tynnslipt (se mot vinduslister og om det er spuns eller noen steder slipt gjennom spuns) så kan man vurdere det dithen at det er en viss sansynlighet for at den har blitt overslipt tilsvarende på skrog og derfor behov for å inspisere dette yttligere.

 

Videre ville jeg ha fisket ut en spuns fra området du tror det er blitt slipt tynt og skru ut skruen under spunsen. Da kan du måle hullet fra yttersiden av bordet inn mot spant \ feste. Dersom du vet orginal tykkelsen på bordene som er brukt i båten så kan du definere grad av nedsliping som er gjort. Dette gjør du enkelt med ett skyvelær.

 

På orginale hvitmalte skrog er det jo ikke like vanlig at tidlige eiere har gått i fella med å slipe ned skutesider til tre for ofte som det er på lakkerte skrog, men maling kan dekke over det meste.

 

Under vannlinjen så gir det deg en indikasjon dersom du finner områder med flassing og lese tykkelsen på bunnstoffet hvor "lenge siden" den var slipt helt ned på å se på tykkelsen på malingslaget. På min båt er det først nå i 2008\9 den er skrapt ned til treverk helt under vannlinjen for første gang siden 65 og malingsfilmen var rimelig tykk 3-6mm.

 

Håper dette er til hjelp Wasco.

 

 

 

Mvh

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker ikke på en vanlig vårpuss, men hvis båten blir pusset helt ned, som det heter.

Da forsvinnr det nok fort et par mm.

 

Prøv på en plankebit å slipe vekk to millimeter! Da ser du hvor hardt du må gå til verks for å få dette til. Det er klart at du kan klare å slipe av 2mm av et båtskrog, men da skal du jobbe hardt. Og sannsynligheten for at dette har skjedd flere ganger i en båts liv er vel helt mikroskopisk. Ingen ved sine fulle fem ville slipe så hardt på et skrog, og slett ikke flere eiere etter hverandre. De fleste trebåter lider vel heller av det motsatte problem, dvs manglende vedlikehold.

 

Ellers så burde dette være fullt mulig å måle med dertil egnet instument, utfordringen blir vel å komme til med måleprobe innvendig og utvendig samtidig. Men om du skulle komme over en båt som er til de grader skamslipt så vil du se det med det blott øye at her er noe galt. Og da er det vel like greit å si nei takk og heller lete videre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Håper dette er til hjelp Wasco.

 

Ja, alle tips og råd er til hjelp...

Nå er dette bare en teoretisk kunnskap jeg ønsker å tilegne meg.

Det er ikke noe problem med min nåværende båt. Jeg har dokkumentasjon på alt som er gjort med den siden den var ny.

 

Men all kunnskap er god kunnskap :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...