Jump to content

Fornuftig at behov av Båtførerbevis avgjøres av Hk fremfor fart?


Helge

Recommended Posts

Nå tenkte jeg ikke at denne tråden skal ende opp i ytterligere en laaaang diskusjon om riktigheten av krav til båtførerkurs på generelt grunnlag :nonod:

 

Men når krav til båtførerkurs nå først er kommet stiller jeg spørsmålet om det var så fornuftig å sette den ene av grensene til motorstyrke i hestekrefter i steden til farten båten kan oppnå slik det i årevis har vært og fortsatt ER til aldersgrensen på 16 år?

 

Joda - jeg har hørt argumentet om at Hk er enklere å sjekke/kontrollere, men nå har man likevel altså fremdeles fart som en grense for aldersgrensen på 16 år. Er klar over at en grense på 10 knop kanskje kan være lettere å kontrollere enn en litt høyere...(?) men likevel.

 

Når man velger hestekrefter ser det ut til at man velger å gå ganske høyt i hk sett ut fra små lette båter. Men ærlig talt... 25 hestekrefter er MYE på små og lette båter. Enkelte fartsgale kan jo leke seg opp i over 30 knop og til og med over 40 knop med 25 Hk på enkelte båter. Er DET så fornuftig? Man ikke trenger altså ikke båtføreropplæring/kurs/bestått prøve for å kjøre enkelte båter som går 30-40 knop + mens man må ha det for ei saktegående snekke med 25 til 40 hk diesel?

 

(Med 25 Hk over 40 knop? - krever ikke båtførerbevis etter mai 2010 :eek::crazy::nonod: )

 

En av mine båter, en Skibsplast 450 VS som jeg kjøpte i vinter klarer å oppnå ca 40 knop. Etter en del turer med denne i sommer er jeg nesten litt sjokkert over at det skal være lovlig å kjøre båter som går SÅ FORT uten at man må ha båtførerbevis for det, mens man må ha båtførerbeviset for mange andre båter jeg vil påstså det ikke virker så nødvendig for!

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jo, du har et godt poeng, men på en annen side, du har lest litt i båtfører boka, drar til godkjent eksamens sted og består båtførerprøva med 40 rette, altså 10 feil. Du trenger ikke en eneste rett på navigasjonsdelen for å bestå. Da kan du plutselig kjøpe deg Princess/annen stor båt som går fort på 14,99 meter LOA med 3x 1000hk og buse rundt i 50 knop, og ja, du trenger ikke være mer enn 16 år, er litt merkelige regler i Norge. :crazy: Selvfølgelig var eksempelet mitt satt litt på spissen, da de fleste som tar båtførerprøven følger skikkelige kurs og får gjerne lære mye mer enn pensum.

 

Det at man kan "kjøre" jolle som gjør over 30 knop med 25 Hk uten båtførerbevis ser iallefall ikke jeg som noe stort problem, de beveger seg skjelden ut i åpent farvann og med litt sunn fornuft går det bra, som det har gått med 99,9% av båtførerne som begynnte livet på sjøen i nemlig en jolle med for stor motor.. :lol: Dessuten er de ikke til fare for andre enn seg selv. Tror mer på holdningskampanje, eller lignende. Ha på seg vest, tenk sikkerhet osv, enn å lære de formler Rk styrt -> KK. De færreste av disse har hverken kart, eller kompass ombord.

 

En annen ting når vi er inne på emnet, utenlandske turister som kommer hit til nordvestlandet skulle hatt seg et kurs om båt før de i det heletatt fikk lov og tre ombord i en flytende gjenstand i Norge. Har vært ute og fisket noen kvelder i det siste, går da vanligvis hjem igjen i 1200-0100 tiden, og det ligger pinade tyske turister overalt og fisker uten et lys, jeg går i 6-7knop og er skikkelig vanskelig og se de når de ligger der i bekmørket uten lanterner, de kunne iallefall hatt ei lita rundtlysende på hue. Etter forskriftene skulle de vel hatt skikkelig lanterneføring mtp båtene de går med gjør over 7 knop, er bare en tids spørmål før en av disse blir rent i senk av noen som buser ivei i 30 knop.. :crazy: Båtene de kjører, ja de KJØRER virkelig.. Er utleid av utleiere, kanskje jeg skulle tatt det opp med en av disse? De har jo indirekte et visst ansvar når de låner ut båter til uvitende tyske turister..

Redigert av kjetil_k (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle er inne på noe her.

 

Men når først et krav er kommet i etter et bredt ønske fra alle involverte parter, så er det kommet for å bli.

 

Og ikke bare det. All erfaring med lover og forskrifter er at kravene vil bli skjerpet både med omsyn utdanningens varighet og innhold og kontroll med fritidsbåtflåten. Den som peker på at båtførerbevis(sertifikat) og fylt 16 år gir rett til å båter under 14,99 meter uten fartsbegrensning. har selvsagt rett i at dette er vanvidd. I passasjertrafikk er alt over 20 knop hurtigbåter der det kreves ekstra kompetanse av navigatørene.

 

Bare vent. I løpet av de neste ti årene vil vi se kraftig skjerping i sertifikatkaravene etter hvert som det tetner på sjøen og ulykkene strømmer på. Det eneste som kan endre på dette, er en oljepris på kr 50 pr liter

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skinner det vel ganske godt gjennom at dagens krav skal skjærpes vesentlig. Hovedgrunnene til at det ble som det ble er:

1. For at det skulle være mulig å gjennomføre måtte så mange slippe å ta sertifikatet at det ble praktisk mulig å ta 'lappen' i tide. Du får bare ikke 1.000.000+ mennesker gjenom ett kurs og en eksamen på ett år elller to.

2. For at ordnigen ikke skal skli ut og saboteres måtte "de mest masete" slippe.

3. For at ikke 100.000-vis av gamle "båtførerprøver" skulle bli ugyldige/verdiløse måtte kravet settes der, uavhengig av om denne prøven er "god nok"

4. Kravet måtte være i samsvar med folks rettsfølelse. Om ikke en 50-årig kan sette seg f.eks i en 17-fot askeladden med 5 hester uten sertifikat, vil rett og slett igen ta loven seriøst. Akkurat hvor den grensen går er litt vanskelig å si, men for å slippe å lage uhyrlig spesifikke regler på hva som er "småbåter" med "liten motor" er vel dages grense helt grei.

5. Krav om båtførerprøve skal ikke løse noe problem som helst, untatt at mange mislikte at det "er fritt frem på sjøen".

Link to post
Share on other sites

I Danmark har vi obligatorisk speedbåds bevis for planende fartøjer. Der beregnes efter følgende formel: Bådlængde i 2 potens plus 3= højeste tilladte ydelse i kW uden bevis. Eksempel bådlængde 5 m: 5x5=25 plus 3= 28 kW.

Dette er nok ikke 100% godt, men et skridt på vejen.

Link to post
Share on other sites


(Med 25 Hk over 40 knop? - krever ikke båtførerbevis etter mai 2010 !

 

Helt enig at dette ikke er bra nok. Igår så jeg 4 stk unge gutter se bakover på kameraten med vannskiene i full fart i 5 knop område. De raste også forbi tett nær gule bøyer mot strand og dette kan jo ikke være riktig. Dette hører vel til på playstation. Hvor er foreldrene?

 

Det burde vel bli aldersgrense på 25 år på 25 hk? 5 hk bør være greit fra 16 år. Er det mye ulykker?

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Link to post
Share on other sites

Det at man kan "kjøre" jolle som gjør over 30 knop med 25 Hk uten båtførerbevis ser iallefall ikke jeg som noe stort problem, de beveger seg skjelden ut i åpent farvann......

Vel... da er vi uenige på det. Noe av problemet er nettopp at en del av disse sjelden beveger seg ut i "åpent farvann" og i stedet racer rundt munningen til havneanlegget (til og med inne i havneanlegget der det er 5 knop) og rundt badestranda osv. Videre vil jeg for min del ikke kalle en Cyber 370 (eller lignende) med en 25 Hk for en jolle. Dette er en båt på 115 kg + over 70 kg motor (Tohatsu 25) + bensinkanne med 25 liter bensin + fører på eksempelvis 75 kg. Dette er en BÅT på nesten 300 kg når den raser bortover vannet i mellom 30 og 40 knop (Test i autofil

). En slik vil jeg verken ha brasende inn i min skrogside eller nære min familie når vi bader eller padler i kano/kajakk. Og jeg setter pris på at føreren har fått et minimum av opplæring i tillegg til at han forhåpentligvis ellers er et noenlunde fornuftig menneske (kanskje litt mye forlangt :lol: ).

 

stor motor = tung båt og motor = mye skade, sånne små dritere er det minimalt med, noen unger i rib med 25hk gjort nok mest skade på seg selv ,og ikke så mye på andre.

Som jeg antydet nettopp snakker vi ikke bare om små rib'er. Her snakker vi om båter på eksempelvis nesten 300 kg (kanskje noen også mer) som fyker rundt i betydelige hastigheter. Regn ut farten (40 knop) i andre potens ganger med 300 kg :rolleyes: Du skal ha rimelig store tunge fartøy i 6 til 10 knop for å få samme bevegelsesenergien. En 4 tonn båt i 10 knop har vel mindre bevegelsesenergi enn en 300 kg båt i 40 knop.

 

Helt enig at dette ikke er bra nok. Igår så jeg 4 stk unge gutter se bakover på kameraten med vannskiene i full fart i 5 knop område. De raste også forbi tett nær gule bøyer mot strand og dette kan jo ikke være riktig.

Akkurat :nonod:

Link to post
Share on other sites

. Men ærlig talt... 25 hestekrefter er MYE på små og lette båter. Enkelte fartsgale kan jo leke seg opp i over 30 knop og til og med over 40 knop med 25 Hk på enkelte båter. Er DET så fornuftig? Man ikke trenger altså ikke båtføreropplæring/kurs/bestått prøve for å kjøre enkelte båter som går 30-40 knop + mens man må ha det for ei saktegående snekke med 25 til 40 hk diesel?

 

Ja `Helge`, man kan lure på hva dette utvalget har tenkt på som har utferdiget dette. Helt på "tryne" spør du meg. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vel... da er vi uenige på det. Noe av problemet er nettopp at en del av disse sjelden beveger seg ut i "åpent farvann" og i stedet racer rundt munningen til havneanlegget (til og med inne i havneanlegget der det er 5 knop)

 

 

Vel, dette har vel ikke så veldig mye med navigasjonskunnskaper o.l og gjøre. Man kan heller ikke skylde på uvitenhet om fartsbegrensninger, det står et stort skilt på vei inn til havneområdet med gjeldende fartsbegrensninger,

 

1: Man er blind og klarer ikke lese det som står, ergo ikke skikket til og være ute med hurtigående båt.

2: Man gir rett og slett f**n, dette kan man ikke rette opp med og lære de navigering, men rett og slett opplæring i å oppføre seg som folk. Er selvfølgelig mange som har problemer med dette og sjømannskap er for disse et fremmedord. Godt mulig du har rett, en båtfører prøve vil mest sannsynlig hjelpe på og ja, det skader ingen og ta en båtførerprøve.

 

En annen ting, du opplever dette som et problem, det gjør sannsynligvis ingen som bor utenfor byer, åpne fjorder og lite folk, ser da virkelig ikke problemet med at noen som ikke vet forskjell på grønn og rød lateral, ISO og OC eller de fire forskjellige Kardinalmerkene.. (bare eksempel..). Ser ikke problemet i at de går med båt inne i fjordene, ikke kan de skade andre enn seg selv heller. Skal vi prakke prøve på de som har raske joller også, så kan vi likesågodt sette prøve på alle fartøy som kan betegnes som maskindrevet mtp regel.3. Er du ute med jolla di i et sterkt traffikert område og ikke har minste peiling til sjøveisreglene og hvordan du skal manøvrere for og unngå sammenstøt, ja det er det fort gjort at noe går galt. Hovedpoenget mitt er at holdning er viktigere enn navigasjonskunnskaper når du ferdes med jolle, rask, eller saktegående. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...