Wasco Startet 16.August.2009 Link til dette innlegget Startet 16.August.2009 Selvsagt kan jeg finne ut dette ved å åpne vannpumpa og se etter.... Men hvis det er noen her inne som vet dette, så slipper jeg jo den jobben. Eller er dette noe som jeg bør sjekke uansett? Det er en kjent sak at gummi impeller bør skiftes hvert år. I manualen for min Marna blir impellene bare omtalt som tannhjul. Også lurer jeg på om disse er laget av metall eller gummi. Er gummi impeller noe som bare finnes på nyere motorer? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 det er en tannhjulpumpe altså metallhjul Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det var det jeg trodde Men disse slites vel etter noen år disse også....eller er de "evigvarende"? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gabba III Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 De er omtrent evigvarende ja. Det eneste en må passe på er å smøre den en gang i mellom Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 planslip lokket når det har blit merker i det ! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Det eneste en må passe på er å smøre den en gang i mellom Går ut fra at du da mener greas-koppen. Den gir jeg jo en turn av og til, og etterfyller med grease når det er nødvendig planslip lokket når det har blit merker i det ! Hmm...siden jeg er nybegynner skjønner jeg ikke helt hva du mener med det? Hvilker "lokk" er det jeg skal planslipe? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Honduras Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Mener Marna tar 1500-2000 for nye drev(ligger på marna.no ), så det er greit å smøre dem litt ja.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lazyjack Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hmm...siden jeg er nybegynner skjønner jeg ikke helt hva du mener med det?Hvilker "lokk" er det jeg skal planslipe? Endelokket på pumpa vil etter en del tid få slitasjemerker fra sidene på tannhjulene, noe som vil gjøre at det tetter dårligere og pumpeeffekten reduseres. Lokket slipes mot smergelpapir på en helt plan flate. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Hvilker "lokk" er det jeg skal planslipe? Regner med at det lokket som er markert med pila på bildet under.... Vil etterhvert bli slitemerker etter tannhjulene på lokket, når disse etterhvert blir dypere vil virkningsgraden på pumpa bli dårligere, kuren er å planslipe dette lokket så flaten blir jevn og fin igjen. Selve planslipingen kan antagelig gjøres med slipepapir og ei tykk glassplate ( eller annen 100% flat og stabil plate ) . Ligger en slags guide her , gjøres på samme måte... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Wasco Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Flott...tusen takk... Stadig noe nytt å lære Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.