Jump to content

eberspächer D5, starter aldri på første forsøk...


baard68

Recommended Posts

Hei.

 

Glødeplugg på Eberspächer (i hvert fall nyere modeller) er noe som svært sjelden svikter. Jeg fikk imidlertid et problem med min et par år gamle Eber D2 at den ga fra seg et "poff" og en røyksky ved start. Så ble det stille 5 - 10 sekunder før den startet helt greit. Årsaken var soting av et lite gitter som sitter rundt glødepluggen. Etter skifte av dette funker alt OK. Ellers anbefaler leverandøren at en ikke har for kraftig apparat som dermed går mye på lav hastighet. Da kan det lett bli soting på gitteret og i brennkammeret.

 

Lars H.

pt. Källö Knippla, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Røyken fra start er fordi det er mykje ubrent diesel inni. Tyder på glødepluggen bør renses.

Få vekk sot og inn igjenn med den.

Så tar du av dieselslangen fra stigrør i tanken som går inn på puls-pumpa, og blåser ned i tanken for å være sikker på at det ikkje er noko som har tettet der. Så skrur du av den nedre del av puls-pumpa som slangen fra tank er festet i, innfor der ligger det eit filter som går seg tett dersom det er smuss fra dieseltank.

 

Slike varmere går og går og går. Heilt til lager er utslitt. Mange bruker de året rundt som vintervarme når båten ligger på sjø med landstrøm og lader.

Bare dårlig strøm og dårlig diesel lager tull. Og det skyldes ikkje varmeren, så du treng ikkje leite etter alternativ :smiley:

 

Du kan montere inn eit lite gjennomsiktig filter før puls-pumpa slik at du lettere holder kontroll med kva som kjem fra tanken, så slipper du "skru" om diesel tetter seg til.

 

Dersom du har hatt dårlig dieseltilførsel eller anna tull lenge, og stadig laget sotrøyk, så kan det være lurt å skru løs eksos-slangen og blåse igjennom den. Det finnes eksempler på at den har tettet seg av sot til slutt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hej,

 

Nu har jeg også problemer med eber'en!!

 

Den kørte hele aftenen i går uden problemer. I morges vågnede vi og ville have lidt varme i båden efter en KOLD nat (<5-6 grader inde).

 

jeg tænder for eberen og går i seng igen. Jeg kan høre at blæseren kortvarigt tænder som den plejer. Men der kommer ikke varme i kabinen.

 

Jeg står op og tjekker igen: Hverken på varme eller ventilation (rød / græn) kører blæseren. Når jeg sætter strømmen til kommer der et klik fra relæet ved varmeren og cirka 30 sek derefter to klik igen. Ingen blæselyd, ingen diesel-pumpe-lyd.

 

Nogen gode tips til fejlsøgning?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Ja tips har vi :smiley:

 

http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx finner du hele verkstedshåndboken i pdf format.

 

Jeg antar det er en D5 du har. Med en 19mm fastnøkkel løsner du glødepluggen. Det sitter en 10mm mutter som fester en ledning på toppen - ta denne av først. Sjekk om glødepluggen er hel. Ta også ut det gitteret som sitter rundt glødepluggen. Det løfter du ut ved å stikke fingeren i hullet der glødepluggen har vært.

 

Om du ikke allerede har elektronisk styring på D5en din bør du få det - for da kan du lese av og slette de feilkodene du finner i verkstedshåndboken. Når du har hatt et visst antall feilkoder (jeg tror det er 5) så starter den ikke før feilkodene er slettet. For å slette feilkodene om du har gammeldags styringsenhet må du ha en autorisert reparatør ombord.

Her er den elektorniske styringen

http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23216

 

Det fine med å ha denne styringen og verkstedsmanualen ombord er at du kan se alle feilkoder (det står bare et begrenset antall feilkoder i bruksanvisningen), og du kan slette dem etter at du har fikset varmeren selv.

 

ALternativet er kanskje lav spenning på batteriet ? (men de er vel nye i år - så det bør de tnok ikke være)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å slette feilkodene om du har gammeldags styringsenhet må du ha en autorisert reparatør ombord.

Eller koble fra hverandre kontaktene som sitter rund varmeren litt, for så å sette de sammen igjen.

 

Sikker på at varmeren får tilstrekkelig spenning til glødingen?

Link to post
Share on other sites

MajorAndy fikk ,som eg forstod, ikkje blås fra eber på kaldfunksjon heller? Og da avventer man vel litt med å skru på glødeplugg ?

Sjekk alt elektrisk, sikringer osv. Evt reset-knapp om din modell har det? Koble av hovedstrøm til varmeren i noen minutter kanskje? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vår D5 startet ikke i det hele tatt - hverken kald eller varm - når vi hadde forsøkt å starte den med brudd på glødestift - fordi "feilminnet" var fylltopp - da låste den seg.

 

Om jeg husker rett gjør starteren 3 startforsøk når man trykker på start knappen

her er fra manualen

Blockering av styrdonetnul

Styrdonet blockeras vid följande fel:

• För många startförsök

Om värmaren gör flera resultatlösa startförsök i följd:

felkod 050 visas –> styrdonet blockeras.

• Överhettning

Om värmaren överhettas flera gånger i följd: felkod 015

visas –> styrdonet blockeras.

 

Så et litet tips: før varmeren slås av på kvelden før du legger deg så la den kjøre på fullt i ca 10 minutter. Da får den brent seg ren - det sparer glødetråd, sil og naboer som slipper hvit røk på morgenen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden eg har noe stor eber i min båt D5 så må eg ut med denne nevnte risten i ny og ne for å rengjøre. Den begynner poffe og ryker masse da ser eg at det er påtide med rens. Men det er lett å rense. Hiver den i en kopp med diesel og lar koksen løse seg opp og prøver få av mest mulig. Da starter den opp med en gang etterpå. Etter 3 feil låser heile greia seg. Da mp en vist ha den inn til service eller slik som på min måtte eg kjøpe den digitale modulen som kan lese og slette koder.

 

Den nevnt her er vel en gammel varmer som ikke har den elektronikken min har trur eg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tak for tips indtil nu! Jeg har kontaktet et serviceværksted, der får set på den ved lejlighed. Telefonisk sige de, at varmeren ikke starter fordi den får besked om at noget ikke er som det skal være og at det kræver en PC med diagnose-software for at læse den præcise fejlkode ud. Det kan være viftemotoren, der er på vej til at gå eller det kan være noget andet. Jeg tror nok mest selv på at det er noget, der skal renses...inden jeg gør yderligere tror jeg at jeg lige vil prøve at rense risten og glødestiften.

 

Jeg har fjernet sikringen til varmeren og ladet den stå - så må vi se om den sletter eventuelle fejlkoder.

 

Jeg tror, at jeg vil bede dem om at bytte til den digitale kontrolboks hvis det kan lade sig gøre. Den ser bedre ud.

 

Jeg vender tilbage med en opdatering for historieskrivningens skyld ... :-)

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Feilkode 020 er feil på glødestift. Men det ser du jo av reparasjonshåndboken jeg linket til. Jeg har den i båten. Sammen med glødestift og sil. Og med det nye digitaluret kan jeg selv diagnostisere og fikse varmeren. Det er fint synes jeg - for det er ikke så mange som er gode på varmere langs kysten har jeg erfart.-

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kort status på udfaldet af denne sag:

 

Det var viftemotoren, der var gået :-( Den holder efter hvad værkstedet siger 2000-4000 timer, så den må have kørt meget i betragtning af at båden kun har været i brug i seks sæsoner. Nå, men den er skiftet og nu er der varme på igen.

 

Hvad angår displayet, så hørte jeg om muligheden for at skifte til det digitale display, men det kan ikke bruges til den generation af varmer som jeg har. Den er for gammel.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...