baard68 Startet 18.August.2009 Del på Facebook Startet 18.August.2009 hei er det noen som har peil på ebersprecher? det starter alldrig på første forsøk og det ryker noe forferdelig når det endelig starter.. går det an å bytte tenner ?? Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 har ikke veldig grei på det. men min erfaring er at der er genrelt veldig mye feil med dieselvarmere, har selv en ardic jeg aldri får greie på, som ingen får greie på.. velg altertiv fyring Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Til dere begge: Ta kontakt med Per Varild på IMS i Sandefjord. Han kan sikkert hjelpe dere. Han har service på både Eberspächer og Ardic. TLF 90 78 40 56 MVH Øivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Hei. Glødeplugg på Eberspächer (i hvert fall nyere modeller) er noe som svært sjelden svikter. Jeg fikk imidlertid et problem med min et par år gamle Eber D2 at den ga fra seg et "poff" og en røyksky ved start. Så ble det stille 5 - 10 sekunder før den startet helt greit. Årsaken var soting av et lite gitter som sitter rundt glødepluggen. Etter skifte av dette funker alt OK. Ellers anbefaler leverandøren at en ikke har for kraftig apparat som dermed går mye på lav hastighet. Da kan det lett bli soting på gitteret og i brennkammeret. Lars H. pt. Källö Knippla, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Her finner dere bruksanvisninger til både Ardic og Eber om dere vil prøve dere frem selv. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Røyken fra start er fordi det er mykje ubrent diesel inni. Tyder på glødepluggen bør renses. Få vekk sot og inn igjenn med den. Så tar du av dieselslangen fra stigrør i tanken som går inn på puls-pumpa, og blåser ned i tanken for å være sikker på at det ikkje er noko som har tettet der. Så skrur du av den nedre del av puls-pumpa som slangen fra tank er festet i, innfor der ligger det eit filter som går seg tett dersom det er smuss fra dieseltank. Slike varmere går og går og går. Heilt til lager er utslitt. Mange bruker de året rundt som vintervarme når båten ligger på sjø med landstrøm og lader. Bare dårlig strøm og dårlig diesel lager tull. Og det skyldes ikkje varmeren, så du treng ikkje leite etter alternativ Du kan montere inn eit lite gjennomsiktig filter før puls-pumpa slik at du lettere holder kontroll med kva som kjem fra tanken, så slipper du "skru" om diesel tetter seg til. Dersom du har hatt dårlig dieseltilførsel eller anna tull lenge, og stadig laget sotrøyk, så kan det være lurt å skru løs eksos-slangen og blåse igjennom den. Det finnes eksempler på at den har tettet seg av sot til slutt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Medusa Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Min Eber er så gammel at den er i ferd med å ruste opp, men varmer uten feilslag. Kjører den alltid på full styrke for å hindre soting, etter råd fra "ekspert". Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Min "Volvo Flymotor" (senere Ardic) er fra 1987 og går perfekt etter jeg fikk tettet rundt hullet til flammevakten. Før tettingen (med gjengetape faktisk) rundt pluggen, luktet det diesel i rommet der den stod og den sotet mye. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baard68 Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Heisann takker for gode svar skal prøve disse rådene Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 hei er det noen som har peil på ebersprecher? det starter alldrig på første forsøk og det ryker noe forferdelig når det endelig starter.. går det an å bytte tenner ?? Jeg har så vidt vært borti og skrudd litt på en sånn Hvilken modell er det ? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 hei er det noen som har peil på ebersprecher? det starter alldrig på første forsøk og det ryker noe forferdelig når det endelig starter.. går det an å bytte tenner ?? Jeg har så vidt vært borti og skrudd litt på en sånn Hvilken modell er det ? Sitér dette innlegget Link to post
baard68 Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Jeg har så vidt vært borti og skrudd litt på en sånn Hvilken modell er det ? Hei Anders jeg tror den heter D5 det er en 85 mod som ser helt ny ut :) jeg skal ta en tur i båten i morgen å se hvilken mod det er for å være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Her er et par andre tråder med mange gode tips! Dieselvarmer på Nidelv 24 sluttet plutselig å fungere Eberspächer D4 stopper etter 7-8min. Har selv trøbbel med Eberen min, men jeg har ikke rukket å feilsøke så mye ennå... Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
MajorAndy Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Hej, Nu har jeg også problemer med eber'en!! Den kørte hele aftenen i går uden problemer. I morges vågnede vi og ville have lidt varme i båden efter en KOLD nat (<5-6 grader inde). jeg tænder for eberen og går i seng igen. Jeg kan høre at blæseren kortvarigt tænder som den plejer. Men der kommer ikke varme i kabinen. Jeg står op og tjekker igen: Hverken på varme eller ventilation (rød / græn) kører blæseren. Når jeg sætter strømmen til kommer der et klik fra relæet ved varmeren og cirka 30 sek derefter to klik igen. Ingen blæselyd, ingen diesel-pumpe-lyd. Nogen gode tips til fejlsøgning? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Ja tips har vi på http://www.termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx finner du hele verkstedshåndboken i pdf format. Jeg antar det er en D5 du har. Med en 19mm fastnøkkel løsner du glødepluggen. Det sitter en 10mm mutter som fester en ledning på toppen - ta denne av først. Sjekk om glødepluggen er hel. Ta også ut det gitteret som sitter rundt glødepluggen. Det løfter du ut ved å stikke fingeren i hullet der glødepluggen har vært. Om du ikke allerede har elektronisk styring på D5en din bør du få det - for da kan du lese av og slette de feilkodene du finner i verkstedshåndboken. Når du har hatt et visst antall feilkoder (jeg tror det er 5) så starter den ikke før feilkodene er slettet. For å slette feilkodene om du har gammeldags styringsenhet må du ha en autorisert reparatør ombord. Her er den elektorniske styringen http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=23216 Det fine med å ha denne styringen og verkstedsmanualen ombord er at du kan se alle feilkoder (det står bare et begrenset antall feilkoder i bruksanvisningen), og du kan slette dem etter at du har fikset varmeren selv. ALternativet er kanskje lav spenning på batteriet ? (men de er vel nye i år - så det bør de tnok ikke være) Redigert 10.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 For å slette feilkodene om du har gammeldags styringsenhet må du ha en autorisert reparatør ombord. Eller koble fra hverandre kontaktene som sitter rund varmeren litt, for så å sette de sammen igjen. Sikker på at varmeren får tilstrekkelig spenning til glødingen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 hvilke kontatker er det som "sitter rundt varmeren"? mener du hele ledningsmatta med en stor kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 mener du hele ledningsmatta med en stor kontakt? Husker ikke helt, men mener å huske at det var flere kontakter på min D5 fra 97 som jeg koblet fra hverandre for å nullstille den. På denne var det regulator med blinkekoder som fortalte at den hadde låst seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 MajorAndy fikk ,som eg forstod, ikkje blås fra eber på kaldfunksjon heller? Og da avventer man vel litt med å skru på glødeplugg ? Sjekk alt elektrisk, sikringer osv. Evt reset-knapp om din modell har det? Koble av hovedstrøm til varmeren i noen minutter kanskje? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Vår D5 startet ikke i det hele tatt - hverken kald eller varm - når vi hadde forsøkt å starte den med brudd på glødestift - fordi "feilminnet" var fylltopp - da låste den seg. Om jeg husker rett gjør starteren 3 startforsøk når man trykker på start knappen her er fra manualen Blockering av styrdonetnulStyrdonet blockeras vid följande fel: • För många startförsök Om värmaren gör flera resultatlösa startförsök i följd: felkod 050 visas –> styrdonet blockeras. • Överhettning Om värmaren överhettas flera gånger i följd: felkod 015 visas –> styrdonet blockeras. Så et litet tips: før varmeren slås av på kvelden før du legger deg så la den kjøre på fullt i ca 10 minutter. Da får den brent seg ren - det sparer glødetråd, sil og naboer som slipper hvit røk på morgenen Redigert 10.April.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Siden eg har noe stor eber i min båt D5 så må eg ut med denne nevnte risten i ny og ne for å rengjøre. Den begynner poffe og ryker masse da ser eg at det er påtide med rens. Men det er lett å rense. Hiver den i en kopp med diesel og lar koksen løse seg opp og prøver få av mest mulig. Da starter den opp med en gang etterpå. Etter 3 feil låser heile greia seg. Da mp en vist ha den inn til service eller slik som på min måtte eg kjøpe den digitale modulen som kan lese og slette koder. Den nevnt her er vel en gammel varmer som ikke har den elektronikken min har trur eg. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
MajorAndy Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Tak for tips indtil nu! Jeg har kontaktet et serviceværksted, der får set på den ved lejlighed. Telefonisk sige de, at varmeren ikke starter fordi den får besked om at noget ikke er som det skal være og at det kræver en PC med diagnose-software for at læse den præcise fejlkode ud. Det kan være viftemotoren, der er på vej til at gå eller det kan være noget andet. Jeg tror nok mest selv på at det er noget, der skal renses...inden jeg gør yderligere tror jeg at jeg lige vil prøve at rense risten og glødestiften. Jeg har fjernet sikringen til varmeren og ladet den stå - så må vi se om den sletter eventuelle fejlkoder. Jeg tror, at jeg vil bede dem om at bytte til den digitale kontrolboks hvis det kan lade sig gøre. Den ser bedre ud. Jeg vender tilbage med en opdatering for historieskrivningens skyld ... :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Feilkode 020 er feil på glødestift. Men det ser du jo av reparasjonshåndboken jeg linket til. Jeg har den i båten. Sammen med glødestift og sil. Og med det nye digitaluret kan jeg selv diagnostisere og fikse varmeren. Det er fint synes jeg - for det er ikke så mange som er gode på varmere langs kysten har jeg erfart.- Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Kort status på udfaldet af denne sag: Det var viftemotoren, der var gået :-( Den holder efter hvad værkstedet siger 2000-4000 timer, så den må have kørt meget i betragtning af at båden kun har været i brug i seks sæsoner. Nå, men den er skiftet og nu er der varme på igen. Hvad angår displayet, så hørte jeg om muligheden for at skifte til det digitale display, men det kan ikke bruges til den generation af varmer som jeg har. Den er for gammel. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.