JRK Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 heisan, noe nytt jeg kan bruke penger på. Tør jeg spørre hvor mye du betaler han i timen? Timeprisen blir ikke så gal Men om du besøker Gill Windobserver sine hjemmesider koster nok en slik sensor noen 10,000,-er JRK Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har forsøkt det noen ganger. Jeg vet at noen seilbåtførere lytter på VHF oppe ved rorplass, men de fleste har vel radioen stående nede i kjelleren uten å følge med på hvem som anroper. Det er vel sånn ca rundt regnet 300 ganger du har nevnt dette på forumet, men hva vet du om det? Har alle seilbåter VHF? Så vidt jeg vet så er det ikke påbudt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 En nytting ting kan ikke sies for ofte! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bonus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Havstensund 26. Juli i sommer. På vei nordover. Fikk ikke tatt flere bilder da jeg ble for opptatt med å føre båten ... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 And the winner is...? Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Hva er dette Finn 5 feil? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ser ut at denne lille seilbåten koser seg. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Honduras Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Han fører svensk flagg, det forklarer det meste eller.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Astor Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Når vær og vind er som på disse bildene er dette helt udramatisk. Den svenske seileren koser seg med det lille som vinden kan gi han. Og i et slikt trangt løp som her i Havstensund skal ingen trå på gassen før man næmer seg Gula Humpen. Slike dager er verdt å ta vare på. Og nyte.... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
LarX Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 det er vel ikke de småbølgene som er på vei mot folket i båt da. Slikt krever fokus må vite. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Klart hun skal slippe frem, har dere andre ikke bakk i båten? Det blir slik: 10 båter bakker for at en skal frem. Det er vel ikke mer enn rett og rimelig? Jeg lo så jeg hikstet da jeg så bildene... Dette er et utmerket eksempel på at kultur ikke kan nedfelles i regler. Redigert 20.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Og en utrolig fin bildeserie av Svenning. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bonus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Takk for det Astor. Og, det skjedde ingen kollisjoner eller dramatikk under denne episoden. Jeg fikk bare lyst til å legge ut fine feriebilder. Beklager "innbruddet" i tråden, vi bør vel nå gå tilbake til temaet; "Bastø Fosen anmelder seiler" Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Jeg synes bildeserien til Svenning er viktig her. Vi ser sørgående båter, men vi ser ikke nordgående båter. Uansett vil kryssing i trange sund skape usikkerhet blandt båtførere. Kan en ikke gå for motor der. Vindforholdene midt i sundet er som regel 0. Spørsmål til bildeserien. Vil dere ha holdt styrbord gjennom sundet ved møte eller gått bak båten???? Vil tro sundet på det smaletste er rundt 15 m. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 15 meter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Jeg må få lov å kalle denne seilingen unødvendig uten å få hele seilforeningen på nakken. Er det noen som synes dette er helt grei seiling eller, skal alle andre på planeten gå slalom i sundet for at en skal få briefe med forseilsrettigheten sin? Jeg har sett dette i vågen i Bergen også, jeg tviler ikke på dykdigheten til de som legger masten inn over bryggen men er det virkelig nødvendig? Jeg har også sett seilbåter som seiler på en jevn kurs inn vågen og lar seilene falle rett før man er klappet til kai, dette er elegant og gøy å se på, men på kryss og tvers utover vågen er fullstendig unødvendig fra en båt som har motor i kjelleren. Redigert 20.August.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Er det noen som synes dette er helt grei seiling eller, skal alle andre på planeten gå slalom i sundet for at en skal få briefe med forseilsrettigheten sin? Den lysegrønne båten har nok ikke motor i kjelleren sin; det er mulig det er tilta opp en motor på hekken på bb side. Er det en plage å ha vikeplikt, eller? Som skrevet i en annen tråd; det er mye mere seiling med små seilbåter i Sverige enn vi er vant med fra Norge. Vi er gjester, og får følge de skikker som er hos verten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Den lysegrønne båten har nok ikke motor i kjelleren sinEr det en plage å ha vikeplikt, eller? Hvis seilbåten ikke har motor skal jeg ikke klage. Jeg plages ikke av å ha vikeplikt, men det hender jeg plages litt av ego-holdninger. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Vil tro sundet på det smaletste er rundt 15 m. ca. 40 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Jeg har heller aldri hørt om en seilbåt som har kjørt på en annen motorbåt, hverken for seil eller motor Er ikke et år siden en seilbåt gikk rett i siden på ferga mellom Sulesund og Hareid. Gikk på autopilot og var under dekk. Kanskje de leitet etter VHF'n Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Er denne hendelsen i Oslofjorden nå anmeldt eller ble det bare med trusselen? Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke? Sitat: – Kapteinen om bord på Bastø 3 måtte foreta en unnamanøvrering fordi en seilbåt var på kollisjonskurs. Politiet ble tilkaldt og fulgte føreren av seilbåten til havn der det ble påvist at han hadde drukket, men han holdt seg innenfor grensen som er 0,8 prosent til sjøs Rimelig enkelt å forstå at denne seilbåten skapte probemer for Bastøferga... han kan umulig ha vært i live med denne alkoholkonsentrasjonen ombord...:-)) Ikke så enkelt med prosentregning alltid...... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Jeg må få lov å kalle denne seilingen unødvendig uten å få hele seilforeningen på nakken. Jeg hadde faktisk en lignende situasjon i sommer i en trang sund i Austevoll. Vi hadde hatt motortrøbbel og vi måtte krysse mot vind og strøm i en nokså trång sund. Vi brukte en halv time å komme oss gjennom og jeg tror en del båter som såg oss ristet med hovet. Men må man så må man. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jens_P Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Er denne hendelsen i Oslofjorden nå anmeldt Anmeldt! - Uten at vi vet noe særlig mer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Som skrevet i en annen tråd; det er mye mere seiling med små seilbåter i Sverige enn vi er vant med fra Norge. Vi er gjester, og får følge de skikker som er hos verten. Jeg seilte to uker ut fra Stockholm i ferien i sommer. Her vil jeg anslå forholdet mellom seil- og motorbåter som 3:1 i favør seil. Altså tre seilbåter for hver motorbåt om man regner med rubbel og bit av det som flyter. Og alle seilbåtene seiler. I Norge vil jeg anslå forholdstallet til 8:1 eller så - i favør motorbåter. Enige? Om du teller absulutt alt som flyter innafor synsvidde en sommerdag i traffikert område så vil jeg tippe det er noe sånt. Men poenget er: i Stockholmsskjærgården er det helt klart seilbåtene som setter premissene. I et vilkårlig trangt sund er det til enhver tid minst tre seilbåter som krysser seg fram. Og gjerne ti. Da er det plutselig ingen motorbåter som presser seg igjennom i halvplan. Så skikken er forskjellig, det er sikkert Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.