Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler


Lazyjack

Recommended Posts

Har forsøkt det noen ganger. Jeg vet at noen seilbåtførere lytter på VHF oppe ved rorplass, men de fleste har vel radioen stående nede i kjelleren uten å følge med på hvem som anroper.

 

Det er vel sånn ca rundt regnet 300 ganger du har nevnt dette på forumet, men hva vet du om det? Har alle seilbåter VHF? Så vidt jeg vet så er det ikke påbudt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Klart hun skal slippe frem, har dere andre ikke bakk i båten? Det blir slik: 10 båter bakker for at en skal frem. Det er vel ikke mer enn rett og rimelig? :saint: Jeg lo så jeg hikstet da jeg så bildene... :yesnod:

Dette er et utmerket eksempel på at kultur ikke kan nedfelles i regler.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Jeg synes bildeserien til Svenning er viktig her. Vi ser sørgående båter, men vi ser ikke nordgående båter. Uansett vil kryssing i trange sund skape usikkerhet blandt båtførere. Kan en ikke gå for motor der. Vindforholdene midt i sundet er som regel 0.

 

Spørsmål til bildeserien.

 

Vil dere ha holdt styrbord gjennom sundet ved møte eller gått bak båten????

 

Vil tro sundet på det smaletste er rundt 15 m.

Vi sees!

Link to post

Jeg må få lov å kalle denne seilingen unødvendig uten å få hele seilforeningen på nakken. Er det noen som synes dette er helt grei seiling eller, skal alle andre på planeten gå slalom i sundet for at en skal få briefe med forseilsrettigheten sin? Jeg har sett dette i vågen i Bergen også, jeg tviler ikke på dykdigheten til de som legger masten inn over bryggen men er det virkelig nødvendig?

Jeg har også sett seilbåter som seiler på en jevn kurs inn vågen og lar seilene falle rett før man er klappet til kai, dette er elegant og gøy å se på, men på kryss og tvers utover vågen er fullstendig unødvendig fra en båt som har motor i kjelleren.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Er det noen som synes dette er helt grei seiling eller, skal alle andre på planeten gå slalom i sundet for at en skal få briefe med forseilsrettigheten sin?

Den lysegrønne båten har nok ikke motor i kjelleren sin; det er mulig det er tilta opp en motor på hekken på bb side.

Er det en plage å ha vikeplikt, eller? Som skrevet i en annen tråd; det er mye mere seiling med små seilbåter i Sverige enn vi er vant med fra Norge. Vi er gjester, og får følge de skikker som er hos verten.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Så det som sto i gjengangeren stemmer ikke?

 

Sitat:

– Kapteinen om bord på Bastø 3 måtte foreta en unnamanøvrering fordi en seilbåt var på kollisjonskurs. Politiet ble tilkaldt og fulgte føreren av seilbåten til havn der det ble påvist at han hadde drukket, men han holdt seg innenfor grensen som er 0,8 prosent til sjøs

 

Rimelig enkelt å forstå at denne seilbåten skapte probemer for Bastøferga... han kan umulig ha vært i live med denne alkoholkonsentrasjonen ombord...:-)) Ikke så enkelt med prosentregning alltid...... :cheers:

Link to post
Jeg må få lov å kalle denne seilingen unødvendig uten å få hele seilforeningen på nakken.

 

Jeg hadde faktisk en lignende situasjon i sommer i en trang sund i Austevoll. Vi hadde hatt motortrøbbel og vi måtte krysse mot vind og strøm i en nokså trång sund. Vi brukte en halv time å komme oss gjennom og jeg tror en del båter som såg oss ristet med hovet. Men må man så må man.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Som skrevet i en annen tråd; det er mye mere seiling med små seilbåter i Sverige enn vi er vant med fra Norge. Vi er gjester, og får følge de skikker som er hos verten.

Jeg seilte to uker ut fra Stockholm i ferien i sommer.

Her vil jeg anslå forholdet mellom seil- og motorbåter som 3:1 i favør seil. Altså tre seilbåter for hver motorbåt om man regner med rubbel og bit av det som flyter. Og alle seilbåtene seiler.

 

I Norge vil jeg anslå forholdstallet til 8:1 eller så - i favør motorbåter. Enige? Om du teller absulutt alt som flyter innafor synsvidde en sommerdag i traffikert område så vil jeg tippe det er noe sånt.

 

Men poenget er: i Stockholmsskjærgården er det helt klart seilbåtene som setter premissene. I et vilkårlig trangt sund er det til enhver tid minst tre seilbåter som krysser seg fram. Og gjerne ti. Da er det plutselig ingen motorbåter som presser seg igjennom i halvplan.

 

Så skikken er forskjellig, det er sikkert

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...