Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler

Lazyjack

Recommended Posts

Her vil jeg anslå forholdet mellom seil- og motorbåter som 3:1 i favør seil. Altså tre seilbåter for hver motorbåt om man regner med rubbel og bit av det som flyter. Og alle seilbåtene seiler.

I Norge vil jeg anslå forholdstallet til 8:1 eller så - i favør motorbåter. Enige?

Synes ikke du kan ta med rubbel og bit. Typiske joller bak på seilbåter er sikkert også i Sverige utstyrt med påhenger og ikke mast. Optimister og andre idrettsbåter bør etter min mening heller ikke telle.

Forhold mellom motor-turbåter og seil-turbåter vil jeg anslå er i Norge 2:1

Forhold mellom motor-turbåter og seil-turbåter vil jeg anslå er i Norge 2:1

Her i Stavanger vil jeg fortsatt si det er mer enn 4:1

Synes også at motorbåtforhold her i Bergensområdet er ende mindre en 4:1. Til og meg i Os Seilforeing sin marina ligger det ganske mangen motorbåter. Det er en tydelig skille mellom Østlandet og Vestlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Når man tar Finn.no som pekepinn så ligger det ute 812 Seilbåter og 5390 Cabin- og Daycruisere. Dette tilsvarer en forhold på nærmere 1:7. Skjærgårdsjeeper og Rib er ikke med. Og det er vel ingenting som tyder på at Motorbåteiere skifter båt veldig mye oftere enn seilbåteiere?

Noen som føler for det kan jo analysere Vestlandet vs. Oslofjorden langs samme metodikk.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

... og du nevner ikke hvor mange norske seilbåter som har seil opp uten å bruke motor. Snakker vi promille.. :wink:

Godt argument dette også. Det ser ut som det er mange som skaffer seg seilbåt og bruker den som en motorbåt. Det er iallfall mitt intrykk så langt i Oslofjorden. Familiefaren med nyinnkjøpt seilbåt som tilkalte hjelp ved Utsira i fjor sommer (eller var det i forfjor?) pga motorstopp, og det med fullt fungerende rigg og seilgarderobe (som han ikke ante hvordan han skulle bruke) motsier vel heller ikke denne hypotesen :lipseal:

Men å snakke om promiller er nok å ta i litt for kraftig... 50-50 kanskje? :sailing:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

I forhold til nyttetrafikken: Drit i lover og regler. Vi er vel på sjøen for rekreasjon, kos og hobby. Skal det da være så forb...anna vanskelig å ikke stå på sin rett hele tiden? Kan vi ikke gi dem som er på jobb litt slark? Det er ikke noe som sier at vi må oppsøke situasjoner der lover og regler må tolkes til det spisfindige.

Jeg har som holdning å være tydelig og holde meg godt unna enhver situasjon som kan skape problemer.

Er totalt overbevist om at noen holder på på sjøen som de holder på i biltraffikken. Da blir det problemer.

Selv får jeg hvilepuls med en gang jeg entrer båten :-)

Jeg har som holdning å være tydelig og holde meg godt unna enhver situasjon som kan skape problemer.

Som jeg skulle sagt det selv. Vi er ute og koser oss og har (eller iallfall burde vi ha) god tid og lav puls, og det koster normalt lite å vike for kommersielle fartøyer der pulsen og tidspresset er et helt annet.

Det er vel noen som ikke ønsker å seile helt til kaien vil jeg tro...

Sikkert. Og når man tror seg nær kaia når man er er innenfor 12-mils grensa, og man ellers aldri er lenger fra land enn et par mil, så er det jo forståelig at seilene blir liggende i posene sine...

Redigert av hljoen (see edit history)

Det er vel noen som ikke ønsker å seile helt til kaien vil jeg tro...

Så klart, er det veldig lite vind eller veldig vanskelige forhold. Men vi har trent å seile helt inn i havn og legge til kai og ikke minst starte fra kai helt uten motor. Utrolig gøy dette og når man får det til så virker det ganske imponerende. Får man det ikke til ... :blush::sweat: :sweat:

Nå er det jo i følge ekspertene her ingen som benytter seg av seilene på en seilbåt og det er vel først når disse benyttes at båten ligger på "skakke", ellers ikke, etter min erfaring.

Hvis man skulle driste seg til å prøve disse store hvite laknene så vil du oppleve en båt i harmoni med naturen og sjøen, fri for diesellukt og aldeles lydløst - en herlig opplevelse! I tilleg så har man den "bonusen" at alle de andre må flytte seg når "her kommer jeg", og bare det er jo verdt alle penga! :lol:

Hvis målet er å komme frem, ikke å være underveis, så er nok en motorbåt fortsatt det riktige valget!

Vi vurderer "oppgradering" til en større båt, men siden vi er kun oss to gamle, så blir det nok en båt på størrelse 32/34 fot. Med selvslående fokk og hvor "alt" kan håndteres fra rormannsplassen slik at man kan seile alene, om nødvendig!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Til da!............ Kan noen fortelle meg hvordan det er å tilbringe hele sommer`n på "skakke" :confused:

Det er deilig å ligge "på skakke" og gli frem uten motorlyd. Langt å foretrekke fremfor å slingre, banke, stampe eller rulle. Hver gang jeg er ute og seiler forundrer jeg meg over at ikke langt flere foretrekker dette. Det MÅ oppleves for å forstå hva det innebærer!

En ting som jeg av og til lurer på er hvorfor så mange som har seilbåt velger akkurat å slingre, banke, stampe eller rulle.......

Er det fordi en nå får så mye båt for pengene når en velger seilbåt??

Så brukes seilbåten som en snekke?

Fasinerende hvor mange her inne som er programmert til å forsvare sin fremdriftsgruppe.

Hva er det som er den bakenforliggende årsak mon tro?

Toskete adferd forekommer i både seil og motorbåt.

Det er jeg helt sikker på.

Frekventerer nemmelig fjorden i begge deler :lol:

Redigert av Johannes (see edit history)
Toskete adferd forekommer i både seil og motorbåt.

Enklere går det vel ikke an å få sagt det.

Når det gjelder valg av båt er vi ganske forskjellige, hele gjengen. Jeg foretrekker å seile, og jeg har absolutt ikke noen problemer med at de som har seilbåt bruker motor. Om grunnen er dårlig tid eller at en er litt usikker på denne seilingen bryr jeg meg ikke noe om.

Det er deilig å ligge "på skakke" og gli frem uten motorlyd. Langt å foretrekke fremfor å slingre, banke, stampe eller rulle.

Det var da svært så uheldig du har vært da, som har slingret, banket stanpet og rullet deg fram for motor. Kjenner ikke oss igjen her. Trolig har du vært ombord i en seilbåt underveis med motor?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...