Jump to content

Bastø Fosen anmelder seiler


Lazyjack

Recommended Posts

Tauet en annen seilbåt engang og møtte en større seilbåt lensende i lett vind mot Arendal rett etter Hesnesøya.

 

Trangt farvann og jeg la om kurs for ikke å kollidere, han la om etter meg og slik gjorde jeg 2 ganger til og vi var da ca 75m fra hverandre fremdeles med kollisjonskurs, da hytta jeg med knytta neve. Far som sto på fordekket så dette og stakk hodet over sprayhooden til 16 åringen bak roret, vips var kursen 20 grader lengre til havs. Om han hadde sett meg eller ei vites ikke.

 

Jeg kunne ikke godt forsvinne fra havets overflate og dermed gi fri veg til et seilende fartøy.

Link to post
Share on other sites

Hovedpoeng; det må være mulig å ta kontakt med mulig kryssende fartøy og avtale hvem gjør hva via VHF også for lystbåter. Enig - ikke??

 

Har forsøkt det noen ganger. Jeg vet at noen seilbåtførere lytter på VHF oppe ved rorplass, men de fleste har vel radioen stående nede i kjelleren uten å følge med på hvem som anroper. Jeg har enda ikke skjønt hva vitsen er med en radio nede i salongen? Koseprat på kveldene? :crazy:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt det noen ganger. Jeg vet at noen seilbåtførere lytter på VHF oppe ved rorplass, men de fleste har vel radioen stående nede i kjelleren uten å følge med på hvem som anroper. Jeg har enda ikke skjønt hva vitsen er med en radio nede i salongen? Koseprat på kveldene? :crazy:

Akkurat! Derfor kjøpte jeg en 6 w håndholdt VHF som er vanntett og som flyter. Den er med ut i styrepos alltid - om den ikke er klipset på vesten da...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det heter obligatorisk båtførerprøve! :lol:

 

:sailing:

 

Cheap point!

Tenkte på noe mer utvidet prøve , derfor unngikk jeg med vilje den der!

Passbåt i høy fart på skjær i nattemørke gir fort fatalt resultat. Mange slike ulykker skjer der folk er lokalkjent.

De fleste ulykker kan unngås med de enkleste midler, holdning og ydmykhet overfor egne evner, uansett hvor erfaren man er.

Som vi sier i fjellet: Det eneste du kan vite om avstanden til neste fjell er at du ikke kan vite det....

 

Men, nok moralisme. Sjølivet skal være hyggelig samarbeid og det er det jo mest av, heldigvis!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har faktisk en profesjonell vindmåler ombord og tanken har slått meg, så jeg har fulgt med på denne.. Jeg har prøvd å skifte kurs flere ganger og seilbåtene følger etter. Men la nå det være sagt dette er en og annen seilbåt, og det plager meg ikke i det hele tatt. Det som er påfallende er at alle motorbåtførerne rundt det bålet hadde samme erfaring...

 

Det er sikkert korrekt observert. Men tolkningen av intensjon er nok avhengig av ved hvilket ror du står.

 

* Vind hos deg er ikke det samme som vind hos meg. Da skal vi være svært nær hverandre.

* Det er fort gjort å være distré og styre mot et punkt på sjøen fremfor et punkt på land. Avhenging av seiltrimming og skrogform vil noen seilbåter i litt bølger trenge mye ror-korrigeringer. Ikke rart andre føler seg "forfulgt".

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har observert at enkelte seilbåter legger seg på kollisjonskurs når jeg møter de. Har prøvd å dreie noen grader, men det tar ikke mange sekundene så ligger seilbåten på kollisjonskurs igjen.

 

For 5 år siden, ville jeg ha ledd av denne påstanden, men Den stemmer faktisk i Oslofjorden. Jeg ser den ofte fra jeepen når jeg puttrer rundt med kona ombord.

 

Jeg ser seilbåter, som klart går forran meg, slutter å "seile optimalt" og bevisst legge seg på kollisjonskurs.

 

Et eller annet provoserende - er det - med to mennesker, med vest, i en skjærgårdsjeep som ikke går i plan.

Link to post
Share on other sites

"og bevisst legge seg på kollisjonskurs." Mao. seilbåtførere er bøller? Neppe.

Sorry, du kan nok ikke fortelle om andres tanker.

 

Saken er at de fleste seilbåter vil søke å la være å skifte retning (slå) og gå akter om (bak) andre motorbåter om de kan.

Samtidig vil de ønske å seile mest mulig effektivt, dvs ligge høyest mulig opp i vinden. For folket i motorbåten kan dette se underlig ut.

Jeg ville nok stolt mer på en seilbåt der folk må speide og være aktive hele tiden enn en motorbåt med baugen høyt der du ikke aner om de ser deg (meg).

 

Jeg deler seiltiden min 50-50 i motorbåt og seilbåt, så dette er situasjoner jeg kjenner godt fra to ulike ror.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Men snakker man om en spesifikk båt, eller kanskje at en båt for eks trekker en mann på vannski, som selvfølgelig ikke en seilbåt kan gjøre, ...

 

Vil trå forsiktig der,

 

Men det var dette med normalen da...

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Har bevist valgt linker fra institusjoner som jeg mistenker at de i alle fall kommer i nærheten av den kompetansen som finnes her på baatplassen :lol:

 

Forøvrig enig i at "å seile" er utøvelsen av yrke som sjømann.

Ja, de linkene du legger ved omtaler flere båter på en gang, og ikke bare en spesifikk båt, og da heter det som skrevet. Men når du forteller om din egen båt, og hvor du eventuelt har gått for motor, eller seilt om du har hatt seilene oppe, da blir saken litt anderledes.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

For noe rør.

Seilbåter, som alle andre båter, skal den veien nesa peker.

Unntaket er skarp kryss. Da balanserer man seilflaten på vinden. Det medfører kontinuerlige kurskorreksjoner. Dersom man ikke evner å fatte dette har en ingenting på sjøen å gjøre.

Dessuten var det ingen som seilte I situasjonen med Bastøferja.

Link to post
Share on other sites

For noe rør.

Seilbåter, som alle andre båter, skal den veien nesa peker.

Unntaket er skarp kryss. Da balanserer man seilflaten på vinden.

 

Dersom man ikke evner å fatte dette har en ingenting på sjøen å gjøre.

Dessuten var det ingen som seilte I situasjonen med Bastøferja.

Tiltredes.

 

Jeg har heller aldri hørt om en seilbåt som har kjørt på en annen motorbåt, hverken for seil eller motor, så det går nok bedre enn noen skal ha det til.

 

Tror det er mange motorbåtførere som ikke forstår hva som egentlig skjer utpå, og så tror de at det er farlig. Også har du de som er forbannet for at seilbåter har rett til veien når de går for seil.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg omgås med alle som er i havnene. Og de fleste har hår-reisende fortellinger om selbåter(førere)

 

Kan du komme med eksempler på hårreisende fortellinger som er kommer fra en seilbåtfører om en annen seilbtfører ?

 

Nå må du ikke blande kortene, Enzo... "Litt peiling" snakker om forferdelige historier fra Sel-båter og deres førere. Regner med det er noen hardbarkede typer som har vært ute en vinternatt før, og dr&ter i regler og annet tull. Samme som hval-båter tenker jeg. De er i næring, så dem skal man vike for. :cool:

Link to post
Share on other sites

"Dersom man ikke evner å fatte dette har en ingenting på sjøen å gjøre."

Nettopp. Når penger, men ikke entusiasme bestemmer hvem som er på sjøen: Hva gjør vi da? Samarbeider, men det krever kunnskap om hvordan vi gjør det. Seilasregler er bare en del av båtkultur-forståelsen. Jeg ønsker at det kommer en tråd der nivået for båtførerprøven for lystbåter tas opp. Kanskje det kan komme et sterkere "krav" fra båtfolket selv?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ung, dum og eplekjekk, som jeg var,seilte jeg en Gambling ut av havna i Nevlunghavn. Møtte en seilbåt på vei inn for motor, som seg hør og bør. Han fikk litt problemer, og hadde neppe noe godt å si om den idioten i Gamblingen som ikke viste hensyn.

 

Husker ikke akkurat hva han sa, men han har nok gjenfortalte hendelsen mange ganger i årene som har gått.

Link to post
Share on other sites

Når det står i $44 at man skal holde mest mulig unna nyttetrafikk, tolker dere dette som:

1. Holder unna hvis det ikke er for stor ulempe for meg.

1. Holder bestandig så langt unna som det er mulig ut fra min plassering og hva som er fysisk mulig i forhold til bredde på sund osv.

 

Jeg tolker $44 som at man skal holde så langt unna som det er mulig, men at man i en slik regel ikke kan sette f.eks 100m unna, da det vil være fysisk umulig mange steder.

Ser ut som enkelte andre tolker det til at man skal holde unna hvis det passer seg slik.

 

Hva mener DU er riktig tolkning, og finnes det eventuellt en tredje...

Link to post
Share on other sites

"Dersom man ikke evner å fatte dette har en ingenting på sjøen å gjøre."

 

Selilasregler er bare en del av båtkultur-forståelsen.

 

Seilasregler? Er det regattaregler du mener? Det ordet har jeg nemlig aldrig hørt før. Derimot så er sjøveisreglene velkjent for de fleste.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...